Geld & Recht alle pijlers

Uitbetalen overuren

23-02-2021 18:29 43 berichten
Wie kan me helpen.
Afgelopen jaren heb ik een behoorlijk aantal overuren opgebouwd. Mijn werkgever wil ze nu eenmalig aan mij uitkeren.
Nu begrijp ik dat overuren tegenwoordig niet meer zwaarder belast worden. Dat was ook het aantrekkelijke ervan. Probleem is echter dat volgens salarisadministratie de uren uit meerdere jaren zijn en dat de belastingaangifte van die jaren dus nu gecorrigeerd moeten worden. Dat lijkt me nogal gedoe.
Als gratificatie uitbetalen kan ook maar dat wordt wel zwaarder belast wat ik weer jammer vind en dus liever niet doe.
Klopt dit of zijn er nog andere manieren die ik niet weet?
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je ze zo op laten lopen ?


https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarde ... r-overwerk
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ziekte van collega en daardoor tijdelijk fulltime ipv parttime moeten werken
Alle reacties Link kopieren
Opletten!
Het laten uitbetalen van je overuren wordt dus bij je inkomen gerekend. Een verhoging van het inkomen kan als gevolg hebben dat je niet meer in aanmerking komt voor een zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag. Benieuwd wat de grens is? De Belastingdienst geeft hierover meer informatie.


https://goedoporde.nl/overuren-uitbetalen-of-opnemen/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-02-2021 18:36
Ziekte van collega en daardoor tijdelijk fulltime ipv parttime moeten werken
Tijdelijk ? Jaren , toch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jaren ja, langdurig ziek zeg maar.
Maakt nu ook niets uit. Ik werk nu officieel fulltime
Overuren zijn nooit zwaarder belast geweest. Dat is een hardnekkig fabel, zoals ook in de link van blijfgewoonbianca te lezen is.

Verder hoeven de aangiften van voorgaande jaren helemaal niet aangepast te worden. Als je ze in 2021 uitbetaald krijgt, is het gewoon loon 2021.
Als het dit jaar uitbetaald wordt, geldt dit belastingjaar volgens mij gewoon
Er zal toch geen gecorrigeerde jaaropgaves gemaakt worden neem ik aan?

Je kunt dan eventueel daarna middeling aanvragen als het erg hoog uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Als het veel is, houd dan ook rekening met eventueel terugbetalen van toeslagen.
Ook een gratificatie wordt niet zwaarder belast. Al het loon wordt op 1 hoop gegooid bij de IB-aangifte. Maar je kunt ze gewoon als vakantiedagen laten uitbetalen.

Je had beter eerder je contracturen kunnen laten aanpassen, als het zo structureel was dat je meer werkte. Maar dat is meer met oog op pensioenopbouw en ww-recht e.d.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
23-02-2021 18:43
Overuren zijn nooit zwaarder belast geweest. Dat is een hardnekkig fabel, zoals ook in de link van blijfgewoonbianca te lezen is.
Hoe zit het dan met bijzonder tarief? Ik snap daar geen fluit van, dan wordt bij ons blijkbaar berekend over vakantiegeld, reisuren en overuren (cao kleinmetaal)
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
23-02-2021 19:10
Hoe zit het dan met bijzonder tarief? Ik snap daar geen fluit van, dan wordt bij ons blijkbaar berekend over vakantiegeld, reisuren en overuren (cao kleinmetaal)
Heeft te maken met je loonheffingskorting die afhankelijk van je totale inkomen hoger of lager is.

Maar goed het gaat er uiteindelijk om hoeveel je in het hele jaar hebt verdiend. Kan zijn dat TO daarin wel moet opletten met eventuele toeslagen.
femke09 schreef:
23-02-2021 19:10
Hoe zit het dan met bijzonder tarief? Ik snap daar geen fluit van, dan wordt bij ons blijkbaar berekend over vakantiegeld, reisuren en overuren (cao kleinmetaal)
Bijzonder tarief wordt toegepast om te voorkomen dat er te weinig inkomstenbelasting wordt ingehouden en je belasting terug moet betalen. Bij je reguliere loon wordt rekening gehouden met de algemene heffingskorting en de belastingschijven. Bij “bijzonder” loon wordt het bijzondere tarief toegepast, omdat het kan dat dit “extra” loon in een hogere schijf valt. Maar bij de IB-aangifte wordt dus al het loon op 1 hoop gegooid (op je jaaropgave zie je toch maar 1 bedrag?) en de reeds ingehouden loonbelasting wordt verrekend met de uiteindelijke te betalen inkomstenbelasting.

Maar het maakt dus per saldo niks uit of of je loon bestaat uit regulier loon, vakantiegeld of overuren, bij de IB-aangifte trek je dit dus weer recht. Dit heeft niks met een cao te maken.
anoniem_41246 wijzigde dit bericht op 23-02-2021 19:26
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
23-02-2021 18:29
. Probleem is echter dat volgens salarisadministratie de uren uit meerdere jaren zijn en dat de belastingaangifte van die jaren dus nu gecorrigeerd moeten worden. Dat lijkt me nogal gedoe.
Dat is natuurlijk onzin. Het gaat om het jaar waarin de uren worden uitbetaald, niet wanneer ze zijn opgebouwd.
*do not underestimate the power of stupidity*
Ik kom met de gratificatie erbij niet in een hogere schaal hebben we berekend. Dus wat ik dan nu te veel betaal zou ik volgend jaar weer terugkrijgen
Begrijp ik het zo goed?

Toeslagen krijg ik niet want partner verdient te veel
lisbeth schreef:
23-02-2021 19:31
Ik kom met de gratificatie erbij niet in een hogere schaal hebben we berekend. Dus wat ik dan nu te veel betaal zou ik volgend jaar weer terugkrijgen
Begrijp ik het zo goed?
Nee denk het niet
Hoezo terugkrijgen?
Alle reacties Link kopieren
Hier staat een handig tabelletje waarin je kan zien hoe je uit komt: https://www.logisal.nl/salarisnieuws/fi ... ngen-2021/

In principe berekent jouw werkgever gewoon het juiste tarief, dus hoef je zowel niet bij te betalen als terug te krijgen aan het eind van het jaar.
lisbeth schreef:
23-02-2021 19:31
Ik kom met de gratificatie erbij niet in een hogere schaal hebben we berekend. Dus wat ik dan nu te veel betaal zou ik volgend jaar weer terugkrijgen
Begrijp ik het zo goed?

Toeslagen krijg ik niet want partner verdient te veel
Mocht bij uitbetalen een te hoog tarief worden gehanteerd, dan krijg je het teveel betaalde inderdaad terug bij de IB-aangifte.

Uit het artikel:
De loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Indien er achteraf blijkt dat er teveel is ingehouden dan wordt dit terugbetaald in de aangifte inkomstenbelasting.
Tijger32 schreef:
23-02-2021 19:45
Mocht bij uitbetalen een te hoog tarief worden gehanteerd, dan krijg je het teveel betaalde inderdaad terug bij de IB-aangifte.

Uit het artikel:
De loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Indien er achteraf blijkt dat er teveel is ingehouden dan wordt dit terugbetaald in de aangifte inkomstenbelasting.
Ah nu snap ik hoe To het bedoelde, helder!
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
23-02-2021 18:46
Als het veel is, houd dan ook rekening met eventueel terugbetalen van toeslagen.
Welke toeslagen? Die krijgt ze niet eens.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
En kun je niet dit en volgend jaar 2 weken extra vakantie opnemen of iedere week een middag vrij? Ipv laten uitbetalen.
mariposa2 schreef:
24-02-2021 11:03
En kun je niet dit en volgend jaar 2 weken extra vakantie opnemen of iedere week een middag vrij? Ipv laten uitbetalen.

Waarom? Er staat nergens dat TO niet gewoon betaald wil worden voor haar geleverde arbeid?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
23-02-2021 21:59
Welke toeslagen? Die krijgt ze niet eens.
Oké. Dat had ik niet uit het topic gehaald. Het was goed bedoeld en ik schreef ook 'eventueel'.
puntillita schreef:
25-02-2021 23:00
Waarom? Er staat nergens dat TO niet gewoon betaald wil worden voor haar geleverde arbeid?
Er is ook geen ruimte om weken vrij te nemen. Ik krijg mijn reguliere verlof al niet op.
Daarbij gaan we verbouwen en is het geld ook wel welkom
Alle reacties Link kopieren
het enige dat kan gebeuren is dat je in het jaar van uitbetalen in een andere belastingschijf terecht komt. dan zul je dus in dat jaar meer belasting moeten betalen. Het jaar er op zal je weer terugvallen naar het oude tarief
*do not underestimate the power of stupidity*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven