Geld & Recht alle pijlers

Opgelicht via Markplaats

03-03-2021 13:18 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er net achter dat ik ben opgelicht op Marktplaats. Ik heb geld overgemaakt maar naar de producten kan ik fluiten want die bestaan niet. De aanbieder heeft nu onder een andere naam met dezelfde foto’s de producten er opnieuw opstaan.

Kan ik ergens nog mijn transactie terugdraaien? Zondag is de transactie gedaan.
En welke stappen kan ik nu nog ondernemen? Of kan ik echt naar mijn geld fluiten.
Nee. je kan geen betalingen bij de bank terug draaien die je zelf hebt gedaan.


En aangifte, maar kans is nihil dat er iets meer gebeurt.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 03-03-2021 13:22
94.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://help.marktplaats.nl/s/article/w ... -ontvangen
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je betaald?

Ik zou in ieder geval beide advertenties/accounts melden bij marktplaats melden zodat hij/zij hopelijk geen andere slachtoffers maakt.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Via iDeal Rabobank
Ah bah, naar hè. Is mij ook overkomen. Aangifte gedaan maar is op niks uitgelopen en is niet verder in behandeling genomen. Flink balen!
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is zo balen! Het is mij ook 1 keer overkomen, terwijl ik altijd roep dat overkomt mij niet.
Ik heb toen aangifte gedaan maar uiteraard niets uitgekomen.
Wel heb ik de aanbieder een bericht gestuurd met dat het niet slim is zoiets te doen en dat diegene te achterhalen valt, compleet met telefoonnummer en adres. Pure bluf natuurlijk. Binnen een week had diegene het geld terug op mijn rekening gestort.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een melding doen bij mp. Daarnaast ook een melding maken bij de bank. De bank waarnaar het bedrag is overgemaakt. Ze mogen jou verder geen gegevens geven, maar bij meerdere melding mbt het rekeningnummer gaan ze wel onderzoek starten werd mij ooit gezegd. Zolang niemand het meld doen ze niets. Evt ook aangifte doen. En dan naar de persoon ook de mededeling doen dat je geld terug wil en zo niet dat je dan op die en die dag, evt tijdstip erbij aangifte gaat doen en melding maken bij de bank. Wel eerst de melding al maken bij mp, voordat de andere persoon het account verwijdert of weer van naam veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Suy schreef:
03-03-2021 13:58
Oh dat is zo balen! Het is mij ook 1 keer overkomen, terwijl ik altijd roep dat overkomt mij niet.
Ik heb toen aangifte gedaan maar uiteraard niets uitgekomen.
Wel heb ik de aanbieder een bericht gestuurd met dat het niet slim is zoiets te doen en dat diegene te achterhalen valt, compleet met telefoonnummer en adres. Pure bluf natuurlijk. Binnen een week had diegene het geld terug op mijn rekening gestort.
Ik heb dat dus ook gedacht. Heb extra foto's opgevraagd en naar verdere informatie gevraagd en alles klopte en werd ook netjes beantwoord.

En zo'n dreigmail heb ik ook verstuurd al heb ik er een hard hoofd in. Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat hij/zij mensen oplicht. Ik heb nu ook een bericht gestuurd naar een kennis. Zij werkt bij de politie. En misschien dat zij nog iets weet.
Heb je het rekeningnummer al gegoogeld? Misschien kom je meerdere klachten tegen. Je kunt het nummer ook op een site van de politie door een check halen. Dan weet je of de persoon al bekend is bij de politie. In dat geval heeft een aangifte een grotere kans van slagen.

https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... artij.html
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst dat er een deurwaarders kantoor met advocaat in dat stukje marktplaats oplichting is gestapt. Volgens mij bij opgelicht. Die vechten nu dit soort zaken aan voor een klein bedrag. Maar dat is het enige wat je kunt doen en op alle oplichtersites naam en bankrekening melden.
Alle reacties Link kopieren
Ik (of eigenlijk mijn dochter van toen elf jaar) ben ooit ook opgelicht op MP. En heb me er toen in vastgebeten. Heb via opgelichtopinternet.nl aangifte gedaan en heel veel gegevens kunnen achterhalen. Helaas bestaat die site niet meer. Nu kun je via Meldknop.nl informatie vinden.

In ons geval is het goed afgelopen. Diegene is opgepakt en veroordeeld en ik heb via kleine stortingen het volledige bedrag teruggekregen. Het heeft zo'n acht jaar geduurt en ik had het nooit verwacht. Maar had wel even een wauw-gevoel.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heeft hij/zij meerdere advertenties erop gezet en ik zie andere mensen ook weer bieden. Ik heb bij iedere naam een bericht gestuurd maar die blijven ongelezen. Kan hij/zij het dan toch hebben gelezen? Wel heeft hij/zij ook weer wat advertenties verwijderd dus diegene is wel actief geweest op Marktplaats.

Grrr ik ben echt zo boos en verdrietig tegelijk,
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ooit opgelicht via mp, wel andere situatie, uiteindelijk mijn geld opgehaald. Had 2 tv programma’s ingelicht als hij ging dwarsliggen, 1 redactie heeft toen gebeld met hem (ik denk dat wel geholpen heeft). Ik had wel zijn adres want aan de deur/garage gekocht. Het was troep voor een enorm bedrag. Ik ben met een vriendin terug gegaan, heel gedoe allemaal maar hij koos eieren voor zijn geld.
Voor iedereen een groene tuin
Sjiraf schreef:
03-03-2021 18:14
Inmiddels heeft hij/zij meerdere advertenties erop gezet en ik zie andere mensen ook weer bieden. Ik heb bij iedere naam een bericht gestuurd maar die blijven ongelezen. Kan hij/zij het dan toch hebben gelezen? Wel heeft hij/zij ook weer wat advertenties verwijderd dus diegene is wel actief geweest op Marktplaats.

Grrr ik ben echt zo boos en verdrietig tegelijk,
Wat ik weleens deed: mijn gebruikersnaam veranderen in OPLICHTER! En dan bijvoorbeeld 99999 euro bieden. Dat schrikt de bieders wel af.
Alle reacties Link kopieren
Telkens 1 ct overmaken met oplichter lees ik weleens. Vinden ze bij de bank interessant.

Op fb zijn er groepen waar je je verhaal kunt plaatsen. Daar kunnen ze ook nog wel eens helpen aan gegevens.

Was het kinderkleding of speelgoed. Als het een bepaald merk was kun je je ook bij de fb groep vh merk aansluiten. Daar herkennen ze vaak de notoire bedriegers wel.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-03-2021 18:57
Wat ik weleens deed: mijn gebruikersnaam veranderen in OPLICHTER! En dan bijvoorbeeld 99999 euro bieden. Dat schrikt de bieders wel af.
Dit doen. En blijven doen want hij / zij zal het vast verwijderen / afwijzen maar blijf het maar doen, het helpt echt.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips. Ik ga er morgen mee aan de slag!
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb aangifte gedaan en MP ingelicht. Inmiddels ook contact gehad met mijn oplichter. Die was onder een andere naam weer actief. Die heeft toegegeven dat hij een oplichter is en ik voor z’n neus zou staan ik een pistool tegen m’n kk kop zou krijgen. Verder een hoop blabla dat hij vandaag meer geld heeft verdiend dan ik. Grote stoere praat dus. Ik verwacht er niet veel van en ik hoop dat ie een bad trip krijgt van zijn door mijn betaalde drugs en van het weekend last van jeukende aambeien krijgt. Flapdrol.

Eigenlijk te gek voor woorden dat je zo makkelijk iemand kan oplichten en dat je er nog mee weg komt ook. Terwijl een adres volgens mij zo opgezocht kan worden door de politie en er iets aan gedaan kan worden. Dit zou eigenlijk beter gestraft moeten worden.
Sjiraf schreef:
04-03-2021 15:59
Nou ik heb aangifte gedaan en MP ingelicht. Inmiddels ook contact gehad met mijn oplichter. Die was onder een andere naam weer actief. Die heeft toegegeven dat hij een oplichter is en ik voor z’n neus zou staan ik een pistool tegen m’n kk kop zou krijgen. Verder een hoop blabla dat hij vandaag meer geld heeft verdiend dan ik. Grote stoere praat dus. Ik verwacht er niet veel van en ik hoop dat ie een bad trip krijgt van zijn door mijn betaalde drugs en van het weekend last van jeukende aambeien krijgt. Flapdrol.

Eigenlijk te gek voor woorden dat je zo makkelijk iemand kan oplichten en dat je er nog mee weg komt ook. Terwijl een adres volgens mij zo opgezocht kan worden door de politie en er iets aan gedaan kan worden. Dit zou eigenlijk beter gestraft moeten worden.
Nee, zo makkelijk is het niet. Dit soort mannetjes maakt vaak gebruik van katvangers (mensen die hun rekening ter beschikking stellen). De echte oplichter vind je niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Niet? Maar een rekeningnummer staat toch op naam van iemand en daar is het adres toch van bekend? Het lijkt mij allemaal zo makkelijk maar als het echt zo makkelijk zou zijn dan zou oplichting eigenlijk zo niet meer kunnen gebeuren. Stom...
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
03-03-2021 18:57
Wat ik weleens deed: mijn gebruikersnaam veranderen in OPLICHTER! En dan bijvoorbeeld 99999 euro bieden. Dat schrikt de bieders wel af.

Goed idee! Dan voorkom je misschien dat anderen er ook last van hebben
Sjiraf schreef:
04-03-2021 16:07
Niet? Maar een rekeningnummer staat toch op naam van iemand en daar is het adres toch van bekend? Het lijkt mij allemaal zo makkelijk maar als het echt zo makkelijk zou zijn dan zou oplichting eigenlijk zo niet meer kunnen gebeuren. Stom...
Nee, die mannetjes zetten anderen in om hun rekening te gebruiken. Die weten zelf vaak niet eens voor wie ze dat doen. Bij de echte oplichter komen is best een gedoe als je met een professional te maken hebt.
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
04-03-2021 16:07
Niet? Maar een rekeningnummer staat toch op naam van iemand en daar is het adres toch van bekend? Het lijkt mij allemaal zo makkelijk maar als het echt zo makkelijk zou zijn dan zou oplichting eigenlijk zo niet meer kunnen gebeuren. Stom...

Ik heb toevallig vorige week het adres achterhaald van een oplichter. Ik had inderdaad de naam van mijn account veranderd en op een advertentie gereageerd dat bestemd is voor ophalen. Ik heb zo het adres dus gevraagd en gezegd dat ik meteen wilde overmaken dus als controle ook echt hetzelfde rekeningnummer en naam.
Alle reacties Link kopieren
(Dit was overigens geen professional)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven