Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan je kinderen? Kosten van je kinderen.

20-04-2021 20:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praten over geld is steeds minder taboe, ik volg steeds meer blogs over geld maar daar wordt weinig gesproken over de kosten van kinderen. Soms over studies of opvang maar daar blijft het wel blij. Kinderen zijn duur hoor ik altijd en kinderen zijn onbetaalbaar. Het is een beetje taboe denk ik omdat kinderen natuurlijk ieders kostbaarste bezit zijn.

Zelf heb ik 3 kinderen van bijna 2, bijna 4 en 6 jaar. Soms heb ik het idee dat het geld eruit vliegt zonder dat ik een keuze heb. Nou was ik benieuwd hoeveel anderen uitgeven aan hun kinderen en of ze dat veel of weinig vinden. Kosten voor opvang even daargelaten want dat hangt zo af van inkomen en uren die je werkt, daar heb je weinig invloed op verder.

Zwemles, oppas als je even weg wilt, een huis met een kamer voor iedereen, sport, kleding, dingen die stuk gaan, fietsen.....Ik vind het best duur allemaal maar ik denk dat ik ook wel vrij zuinig ben.

Ik probeer per maand 150 uit te geven aan alles voor de kinderen inclusief luiers, ik merk dat dit niet meer lukt dus het moet op de schop. We krijgen wel veel gratis kleding door mijn man z'n werk dus dat scheelt enorm. Het gaat dus echt om heel veel dingen;

- Dingen voor hun kamers
- Luiers en verzorging
- Sport en kleding
-Speelgoed voor verjaardagen en dergelijke
- Etcetera

Ik ben heel benieuwd wat jullie uitgeven aan de kinderen maandelijks en hoe oud de kinderen zijn, zonder oordelen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat percentage ook veel van leeftijd af hangt. Toen ze jonger waren koste ze gevoelsmatig bijna niks. Had wasbare luiers (eenmalige aanschaf), ze kregen borstvoeding en aten zo weinig dat het niet noemenswaardig was, babyspullen en kleertjes kreeg je van alle kanten gratis aangeboden en waren op marktplaats in overvloed te vinden, ze konden gratis mee met het ov, sliepen gratis in een hotelkamer, ging je uit eten/ terrasje was het hooguit een glaasje Ranja of broodmandje ofzo en ze aten wat van mijn bord mee, oppas had ik bij de oudste maar heel soms betaald en bij de jongste was het netwerk groot genoeg om geen betaalde oppas nodig te hebben enz..
De kosten voor kinderopvang kreeg ik zoveel toeslag dat ik nauwelijks iets zelf betaalde, nog geen 50 euro per maand.
Kwam toen echt met gemak uit met de kinderbijslag.

Rond hun 5de kwam er zwemles bij wat duur was en sport enzo, gingen ze meer eten. Vanaf een jaar of 8 moest ik echt zelf kleding gaan kopen, en vanaf 11 toen ze naar de middelbare school gingen werd het echt nog heel veel meer.
Denk dat de kosten vanaf 12, echt minimaal 4 keer zo hoog zijn dan toen ze 3 waren. ;)
Ik heb alles in excel staan, tot twee cijfers achter de komma, maar de boodschappen zijn niet uitgesplitst in kinderdingen en andere dingen (dus luiers weet ik niet want valt onder boodschappen). Er is een potje kinderen en daar betalen we alles van. En als dat leeg is betalen we het zelf van ons "zakgeld" of uit een ander potje.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
20-04-2021 21:58
Voor die mensen die niet weten wat ze uitgeven aan de kinderen/ geen budget hebben. Heb je daar ook geen weet bij van andere lasten of puur de kinderkosten?
Vaste lasten zijn duidelijk. Gaat elke maand een vast bedrag naar spaarrekening en een vast bedrag naar beleggingsrekening. Bedrag wat over is mag op.
Ilselotte schreef:
20-04-2021 22:50

Denk dat de kosten vanaf 12, echt minimaal 4 keer zo hoog zijn dan toen ze 3 waren. ;)
Toen ze hier drie waren kostten ze 1100 euro alleen al aan opvang in de maand (voor twee kinderen dan). Ik denk niet dat ik dat nog ga halen.
Nou ja, laat ik zeggen dat ik het niet hoop ;-D
Alle reacties Link kopieren
Geeft eigenlijk wel aan hoe persoonlijk het is en hoe moeilijk het is om er iets over te zeggen. Kinderopvang scheelt echt zo enorm van persoon tot persoon idd. Van 1100 euro p maand bij jou tot 30 euro per maand bij mij met 2 kinderen. Nu heb ik er wel voor gekozen om vanaf mijn zwangerschap van de jongste totdat die naar school ging tijdelijk als gastouder te werken. Daarom nauwelijks opvangkosten (alleen 1 middag id week bso voor de oudste omdat die de prikkels thuis niet trok) maar wel een behoorlijke inkomensval die ik dan weer niet meetel.
Ilselotte schreef:
20-04-2021 22:59
Geeft eigenlijk wel aan hoe persoonlijk het is en hoe moeilijk het is om er iets over te zeggen. Kinderopvang scheelt echt zo enorm van persoon tot persoon idd. Van 1100 euro p maand bij jou tot 30 euro per maand bij mij met 2 kinderen. Nu heb ik er wel voor gekozen om vanaf mijn zwangerschap van de jongste totdat die naar school ging tijdelijk als gastouder te werken. Daarom nauwelijks opvangkosten (alleen 1 middag id week bso voor de oudste omdat die de prikkels thuis niet trok) maar wel een behoorlijke inkomensval die ik dan weer niet meetel.
Klopt dus ik geloof er niks van dat mijn kinderen als puber duurder gaan zijn dan als peuter. Maar mijn referentiekader is dan... schatting... 1100 euro opvang plus 100 aan luiers, kleren, whatever, per maand?
Qua kleding en sportclubjes geloof ik best dat ze duurder zijn bijvoorbeeld. Sterker nog dat weet ik wel zeker.
Alle reacties Link kopieren
Dochter 7 jaar
50 zwemles
Eten ik denk tussen 50 en 75 per maand.
25 sparen
8 overblijven
20 oppas
70 kleding
25 diversen

Zoon 4
Eten 50
Sparen 25
8 overblijven
20 oppas
70 kleding
25 diversen
captain_hindsight schreef:
20-04-2021 23:02
Klopt dus ik geloof er niks van dat mijn kinderen als puber duurder gaan zijn dan als peuter. Maar mijn referentiekader is dan... schatting... 1100 euro opvang plus 100 aan luiers, kleren, whatever, per maand?
Als dat je netto opvangkosten waren dan heb je al een totaal ander inkomen dan bij ons in die tijd. Of 3 tegelijk op KVD voor meerdere dagen/gehele week?

Ik kwam ook wel aan dat soort kosten en wel meer ook bij 2 kinderen. Op gegeven moment zaten we op bijna 2000 euro voor 1x KVD en voor de ander BSO.

Maar wij kregen denk ik 70-75% wel terug. Ik geloof dat hoogste bedrag voor 2 kinderen tegelijk was 400 euro per maand. Nu schelen ze best wat jaar dus hebben nooit tegelijk hele dagen op Kvd gezeten. Als was de BSO dan weer duurder per uur.

Voor ons zijn de puberkosten echt wel meer dan wat ik voor hen als baby kwijt was.
Veel. Veel meer dan €150 per maand, en we hebben er slechts eentje van 2. Zou dus niets moeten kosten ( :-D ). Nou, ik weet niet hoe jij dat doet, TO, maar hier kun je er zo €500 per maand aan extra uitgaven bijtellen, en wij verdienen denk ik magertjes vergeleken bij de gemiddelde forummer. Opvang, eten, kleding, luiers, spullen (hij gaat nu bijvoorbeeld van ledikant naar bed - en dan moet er ook een dekbed komen, lakens, hoezen), kapper, oppas, extra water, extra elektra / stookkosten... Ik denk dat €500 nog conservatief geschat is. Deze maand zit ik al tegen de €1000,-.

Nu hebben wij ook nooit wat gekregen (geen gratis oppas, geen tweedehands kleding of spullen van familie of vrienden). We geven wel heel veel door, want verkopen via marktplaats vind ik vreselijk en we hebben het zelf echt wel gemist - dus we hopen dat we andere mensen wel kunnen helpen. Maar als ik zie dat er mensen zijn die het als vanzelfsprekend beschouwen dat ze van alles krijgen voor jonge kinderen, heb ik daar wel moeite mee. Zo normaal is dat niet - daar heb je ontzettende mazzel mee.
Alle reacties Link kopieren
Nou dat klopt maar deels Adelaide, is ook hoe je er zelf mee omgaat. Veel van de 'gekregen' dingen heb ik gewoon van marktplaats geplukt, was niet van mensen die ik kende. Als je gratis kinderkleding intikt op marktplaats staan er nu ook tig kledingpakketten die je gratis op kunt halen. Als je dat een tijdje in de gaten houd zijn er vast dingen te vinden in je buurt en een oproepje plaatsen kan ook. Zowel op marktplaats als op fora of facebookgroepen. Vaak hebben mensen ook geen zin om het te verkopen (doe ik zelf ook niet) en zijn ze alleen maar blij dat ze het aan iemand persoonlijk kunnen geven ipv dat ze het in de kledingcontainer gooien. En qua box, ledikantje, maxicosi helemaal. Of niet helemaal gratis misschien, maar wel een box of ledikant voor 15 euro. En dan kan je het vaak na afloop ook weer voor 15 euro verkopen en is het dus uiteindelijk ook 'gratis' Dan heb je idd zeker niet het mooiste bedje/ maxicosi enz.. Maar dat maakt een baby toch niks uit ;).

Maar nu zijn mijn kinderen echt wel kieskeuriger in wat ze aan willen (hoe het zit vooral) en is het zelfs betaald bijna niet tweedehands te vinden omdat kinderen veel langer ermee doen en kleding dus vaak ook op is tegen de tijd dat ze eruit gegroeid zijn. En ook wat belangrijker dat ze er een beetje ok uit zien op school. Kledingbeurs was een uitkomst, maar is nu met corona niet meer, en kringloopwinkels ook lastiger.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
20-04-2021 21:58
Voor die mensen die niet weten wat ze uitgeven aan de kinderen/ geen budget hebben. Heb je daar ook geen weet bij van andere lasten of puur de kinderkosten?
Puur alleen de kinderkosten. Omdat wij er maar één hebben is dat niet terug te vinden in een grotere auto of groter huis dat nodig zou zijn om de kinderschare te vervoeren/huisvesten. Wat voor twee man goed gaat lukt met drie ook wel. Qua eten: hij is tien dus de ‘ik eet een heel brood op een dag’ tijd moet nog komen. Van andere zaken weet ik het tot op de komma.

Kleding en schoenen voor zoon, hobby/sport (abonnement/contributie, benodigdheden/outfits), basics (schooltas, fiets) en cadeau’s gaan van de stelpost ‘overig’. Wat niet opgaat die maand gaat extra op de spaarrekening. Enige zaken die ik budgetteer: grote kinderuitgave zoals een nieuwe slaapkamer of een complete wintersportuitzet.

Ik koop bijna alles nieuw want er zijn niet veel mensen in onze omgeving die (kunnen) doorschuiven vanwege uiteenlopende leeftijden/kledingmaten of ander geslacht. Mijn zoon weigert in roze moonboots te lopen bijvoorbeeld. Als peuter kon hem dat niets schelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ilselotte schreef:
20-04-2021 23:47
Nou dat klopt maar deels Adelaide, is ook hoe je er zelf mee omgaat. Veel van de 'gekregen' dingen heb ik gewoon van marktplaats geplukt, was niet van mensen die ik kende. Als je gratis kinderkleding intikt op marktplaats staan er nu ook tig kledingpakketten die je gratis op kunt halen. Als je dat een tijdje in de gaten houd zijn er vast dingen te vinden in je buurt en een oproepje plaatsen kan ook. Zowel op marktplaats als op fora of facebookgroepen. Vaak hebben mensen ook geen zin om het te verkopen (doe ik zelf ook niet) en zijn ze alleen maar blij dat ze het aan iemand persoonlijk kunnen geven ipv dat ze het in de kledingcontainer gooien. En qua box, ledikantje, maxicosi helemaal. Of niet helemaal gratis misschien, maar wel een box of ledikant voor 15 euro. En dan kan je het vaak na afloop ook weer voor 15 euro verkopen en is het dus uiteindelijk ook 'gratis' Dan heb je idd zeker niet het mooiste bedje/ maxicosi enz.. Maar dat maakt een baby toch niks uit ;).
Dat is niet mijn ervaring hier in de omgeving. Ik heb veel via marktplaats overgekocht (onder andere de box, maxi cosi en de kinderstoel, maar ook veel kleding), maar iedereen wilde er wel wat voor hebben. Ik ben ook lid van een weggeefgroep op Facebook, maar daar komen altijd zoveel reacties op babyspullen dat ik nog nooit ben uitgekozen. Ik heb er wel zelf al veel weg kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Als alleenstaande moeder in Gelderland waren er veel goede regelingen mbt sport en zwemles. Dat heeft me weinig gekost. Opvang ook niet veel ik studeer toentertijd nog en kreeg ook een toelage van de gemeente. Ze is nu 14 en via stichting leergeld krijgen we tegemoetkoming in bv schoolkosten(3 mavo nu) en sport of muziekles(zangles) ze heeft wel maat 42 dus met schoenen koop ik altijd in de uitverkoop of via nextdoor en appel en ei of leger des Heils. In de uitverkoop bij The stone, shoeby, Berska, H&M en The Sting. Ze is ook niet veel eisend wbt kleding. Heb een mac book en koptelefoon via Ibood gekocht en wacom tablet bij mediamarkt dat waren de hoogste uitgaven. €1000,- dit jaar boven op kleding €300,- (per jaar) ze heeft sinds groep 7 dezelfde fiets die is nu wel aan het vervallen maar volgend jaar mavo 4 dan daarna kan hij prima door voor stationsfiets. Qua eten is ze niet van hee dure. Vega is prima en alle groentes eet ze. 4 boterhammen per dag. Ik geef €75,- pw uit aan ons beide en spaar alle kinderbijslag. Hopelijk heeft ze voor haar 18e mbo gehaald dus zijn er ook geen extra school kosten aan de studie. Wanneer ze 18 is krijgt ze haar gespaarde kinderbijslag in delen(bv voor rijbewijs) ik heb trouwens een uitkering geen auto en geen relatie of ouders die financieel bijspringen. Ik ben blij met de toeslagen en de extra’s die ik krijg. Ik ben zuinig en alles is 2ehands in mijn huis. Ik woon wel in een nieuwbouw duurzame woning dat scheel ook en ik ben handig met opknappen en schilderen en electra en tuin. Ik heb jaren dierentuin abonnement gehad en vaak wezen zwemmen bij de plas of de grotere speeltuinen bezocht in de buurt en kinderboerderijen. Ze geeft gezongen bij de koorschool, zwemdiploma’s abc in 1 jaar ook ivm schoolzwemmen en bij 2 zwemclubs, paardgereden(deed ik ook als kind) hobo gedpeeld, muzikale vormgeving, judo(goedkoop!) em nu zangles en wil nu boogschieten gaan doen(mag pas met 15 hier) dit alles over de jaren heen nog geen €1000,- vaak speelgoed gekocht en verkocht op koningsdag was echt ons ding. Fietsen ook en ze speelde hobo dat bracht flink wat op. Kleding wel veel gekregen via via en gratis opgehaald. Zelf ook alles verkocht en doorgegeven. Ze heeft autisme. Maar dat maakt niet uit verder. Ik ga niet op dure vakantie(vader woont in Tenerife) zou vooral budget maken voor wat jij belangrijk vind en je kind leuk vind!
Hier bewust kinderloos. Blij dat ik het geld aan mezelf kan uitgeven. Bespaar zo een ton en een hoop zorgen. Als ik al die berichten van jullie lees ben ik gezegend dat ik geen kinderen heb. Kinderen hinderen.
Mijn hemel dat valt me mee (over het algemeen). Mijn hond kost me al ruim 200 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee, maar alleen het OV-abonnement van een van de kinderen kost al €98,- per maand. Met de iPad die noodzakelijk was voor school erbij zou er van TO’s budget al niks meer over zijn voor al mijn kinderen samen (2e hands had natuurlijk gekund, maar hij moet 4 jaar mee en had bepaalde ‘eisen’. Nieuw was voor ons dus het voordehandliggendst). En dan hebben we nog niks geks gedaan.
nekw
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 20:40
99.14% gewijzigd
Muurbloempje115 schreef:
21-04-2021 07:18
Mijn hemel dat valt me mee (over het algemeen). Mijn hond kost me al ruim 200 per maand.
De meeste geven volgens mij wel aan dat ze met TO's berekening helemaal niets kunnen hoor. ;-)

Wel veel voor een hond, mijn oude kat kost denk ik 50-60 euro in de maand. Dat is met grint, oudekattenvoer en een klein bedrag weggelegd voor de dierenarts.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 21-04-2021 07:36
2.02% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2021 09:16
Reden: Nickhinten
99.64% gewijzigd
moo
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 20:40
99.70% gewijzigd
em
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 20:41
97.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt alles bij elkaar tel kom ik denk ik uit op zo’n minimaal 600 euro per maand. Maar daarvan is al zeker 300 euro aan opvangkosten van oppas en eigen deel BSO.

Als we weer leuke dingen kunnen die wel geld kosten dan zal het wel weer wat meer worden zelfs.
Ik vind de kinderen nou niet zo schreeuwend duur op dit moment. Ze zijn 5 en bijna 7. Kleren, schoenen en jassen doe ik van de kinderbijslag. Ik heb twee meiden dus kan nog een keer doorschuiven, dat helpt ook natuurlijk. Zwemles zitten ze momenteel samen op, een andere sport mogen ze doen als ze klaar zijn met zwemmen. Verjaardagen maken we niet duur met enorme cadeau’s. Fietsen krijgen we doorgeschoven.
Grootste kostenpost die er nu aan zit te komen zijn nieuwe bedden.
Hier wordt heel veel meer uitgegeven aan de kinderen.
Ik ga niet mijn hele kostenlijstje neerleggen, maar reserveren van geld voor de vakantie (we vliegen meestal naar een resort), OV, telefoon, bijles, eten, sporten, muziekles, groter huis, fietsenmaker, kleding, zakgeld, het vliegt er doorheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven