Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan je kinderen? Kosten van je kinderen.

20-04-2021 20:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praten over geld is steeds minder taboe, ik volg steeds meer blogs over geld maar daar wordt weinig gesproken over de kosten van kinderen. Soms over studies of opvang maar daar blijft het wel blij. Kinderen zijn duur hoor ik altijd en kinderen zijn onbetaalbaar. Het is een beetje taboe denk ik omdat kinderen natuurlijk ieders kostbaarste bezit zijn.

Zelf heb ik 3 kinderen van bijna 2, bijna 4 en 6 jaar. Soms heb ik het idee dat het geld eruit vliegt zonder dat ik een keuze heb. Nou was ik benieuwd hoeveel anderen uitgeven aan hun kinderen en of ze dat veel of weinig vinden. Kosten voor opvang even daargelaten want dat hangt zo af van inkomen en uren die je werkt, daar heb je weinig invloed op verder.

Zwemles, oppas als je even weg wilt, een huis met een kamer voor iedereen, sport, kleding, dingen die stuk gaan, fietsen.....Ik vind het best duur allemaal maar ik denk dat ik ook wel vrij zuinig ben.

Ik probeer per maand 150 uit te geven aan alles voor de kinderen inclusief luiers, ik merk dat dit niet meer lukt dus het moet op de schop. We krijgen wel veel gratis kleding door mijn man z'n werk dus dat scheelt enorm. Het gaat dus echt om heel veel dingen;

- Dingen voor hun kamers
- Luiers en verzorging
- Sport en kleding
-Speelgoed voor verjaardagen en dergelijke
- Etcetera

Ik ben heel benieuwd wat jullie uitgeven aan de kinderen maandelijks en hoe oud de kinderen zijn, zonder oordelen :)
Ik geef ook veel meer uit aan mijn kind (kleuter). Ik houd het niet bij maar hij heeft een goede en helaas ook dure smaak van boodschappen, kleding en mooie dingetjes en gezellige uitjes. Daarentegen hebben wij weer geen kosten aan kinderopvang.
Parella schreef:
21-04-2021 07:43
Haha, wat verraadde me? :lol: Ja, ik hou van mooie dingen, A merken, kwaliteit. Alleen die vindt je net zo goed tweedehands.

Met 900,- opvangkosten per maand (netto!) voelt het wel als noodzaak om te besparen op de rest van de kosten.
Ongeveer alles in je post, net als deze. ;-)

Dus geef je meer dan 100 euro aan kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Fiets is een goede. Elke twee, drie jaar een andere zolang ze in de groei zijn en een laatste fiets als ze naar de middelbare school gaan.

Extra dingen kunnen ze prima van hun zakgeld betalen maar op een of andere manier... heb onlangs twee koptelefoons, een draadloze muis en een tablet aangeschaft en voor sinterklaas kregen ze al een Nintendo switch en een switch lite terwijl het budget eigenlijk tussen de 50 en 100 euro per kind is.

Zwemabonnement, proefabonnement, daar vliegt veel geld heen. Kleding nog niet heel veel, ondanks dat oudste bijna 12 is draagt ze graag de afzenders van haar nicht.

Hou rekening met een goede rugzak/schooltas, een goedkope gaat hier maar een jaar mee, dus elk jaar een nieuwe. Een keer eentje gekocht van 16 euro, voor mij duur maar nog steeds goedkoop en die gaat net aan 2 jaar mee. Prima, want voor de middelbare school moet ik een echte stevige tas kopen.
En dus een andere fiets, rekenmachine, chromebook, regenpak etc.
Alle reacties Link kopieren
😁
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2021 09:17
Reden: Quote verwijderd
89.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik drnk dat mijn kinderen als puber inderdaad duurder zijn dan bij jongere leeftijd.

Kinderopvang zijn bij mij vaste lasten, dus die zitten in het rijtje hypotheek, zorgverzekering e.d.

Sparen: de alimentatie wordt op de zilvervloot gestort en ze krijgen €50 voor hun verjaardag. O ja, en zakgeld volgens het Nibud maar dat vergeet ik weleens.

Daarnaast spek ik mijn eigen spaarpot met het idee dat daar de kinderen van gaan studeren. Rijlessen betalen ze zelf. En vanaf 18 betalen ze huur (dat ze stiekem retour krijgen zodra ze op zichzelf gaan, ik zet dat opzij voor ze is het plan, over 6 jaar).
Luci_Mster2 schreef:
21-04-2021 08:37
Ongeveer alles in je post, net als deze. ;-)

Dus geef je meer dan 100 euro aan kinderen.

Ja ik tel de opvang niet mee nee, dat is voor iedereen anders en dat kan je niet kiezen. Net als sparen, dat tel ik ook niet mee want dat zijn geen directe uitgaven. Dat stepje van 100,- en die fiets van 300,- daar doet hij 4 jaar mee en gaat daarna naar de tweede. Ik wil best opsplitsen naar wat dat dan per maand per kind kost maar daarmee komen we niet ineens schrikbarend boven de 100,- pm. Speelgoed kopen we ook niet nieuw, krijgen we of van MP.

En inderdaad, zonder kinderen zouden we andere vakanties kiezen, meer verre vliegreizen en nu met kinderen huren we een huisje voor 2 weken in Duitsland en gaan we een weekend naar Landal. Ik weet dus niet of we nu meer uitgeven met kinderen of niet aan vakanties. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Wintersport doen we ook niet meer elk jaar met kleine kinderen. We hebben ook nog hetzelfde huis als voordat we kinderen hadden.

Dus eerlijk gezegd snap ik je reactie niet helemaal. Je denkt dat ik tegenstrijdig schrijf ofzo, en daar meen je mijn posts aan te herkennen? Ik heb overigens maar 1 nick, deze.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-04-2021 22:04
Dat zeg ik toch helemaal niet? Wij zijn totaal geen impuls kopers en dat is dochter ook niet. Ze heeft van haar zakgeld en bijbaan een praxhtig bedrag gespaard voor haar leeftijd.
Wij geven wel ruim geld uit aan ervaringen, voor onszelf en voor haar. En als ze een keer een duurdere trui of broek wil, krijgt ze die. Als ze dat soort dingen altijd zou willen, zou ze dat zeker niet krijgen. Maar dat soort dingen vindt ze eigenlijk helemaal niet zo boeiend.
Wat ik daarmee wilde zeggen is dat je niet altijd meer hoeft uit te geven aan je kinderen omdat er simpelweg meer geld is. Dat idee kreeg ik van jouw eerdere post.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
20-04-2021 22:02
Waar ik als bewust kindervrije vrouw erg benieuwd naar ben is wat men bv zichzelf "ontzegt" of niet koopt of doet...klinkt misschien vriendelijker omdat het voor mij geen waarde oordeel of wat dan ook is maar ben meer oprecht benieuwd.

Heb zelf een volwassen bonuszoon die financieel zelfstandig is.
Alles wat die kant opgaat is uiteraard vanuit een gunfactor maar niet verplicht of maandelijks terugkerend of wat dan ook.
Los van corona natuurlijk gaan wij met kleine kinderen nu geen verre reizen maken en veel slaap leveren we ook in. Het zijn eigenlijk vooral praktische niet financiële dingen waar je er het meeste op inlevert met kleine kinderen wat mij betreft. Je kan het maar 1x uitgeven natuurlijk dus dat merk je met alles.
Alle reacties Link kopieren
Inkomstenterugval vanwege minder werken lees ik veel hier. Mijn ex werkte al 4 dagen en is 4 blijven werken. Ik ben van 5 naar 4 gegaan maar uiteindelijk bruto (veel) meer gaan verdienen omdat er nog groei in mijn salaris zat.

Kinderopvang, dat is wel een bulk geld ja.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
20-04-2021 22:16
Ik heb tegenwoordig YNAB (You Need A Budget). Met een aparte kindercategorie. Het was even werken, maar nu kan ik de cijfers zó oplepelen ;-). Maar binnen dit topic vind ik het niet zo nodig echt concrete bedragen te noemen.
Nog steeds taboe dus terwijl er in andere topics over bijvoorbeeld boodschappen heel makkelijk bedragen genoemd worden.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
20-04-2021 22:16
Bij het maken van een budgetplanning neem ik altijd de kinderbijslag als uitgangspunt:

nul - 5 jr - 223.37 = 74.45 per maand (x 4 kwartalen / 12 maanden)
6-11 jaar - 271.24 = 90.41 per maand
12-17 jaar - 319.10 = 106.36 per maand

2 x 74.45 = 148.91 (twee jongste kinderen)
1 x 90.41 voor kind van 6 jaar
totale kinderbijslag volgens SVB per maand 239.32 euro
per jaar: 2.872 euro

Als het lukt om in totaal voor 3 jonge kinderen per maand maar 150,- euro uitgeven, is dat knap. Maar als je dat budget op 240,- per maand zet, doe je nog steeds niets geks lijkt mij?
Maar
Nee dat denk ik ook dus mijn budget moet worden herzien. Die 150 euro is dan wel voor de losse kinderuitgaven die niet tot de vaste lasten behoren of bijna vast, zoals boodschappen. Dus opvang, schoolgeld, zwemles en boodschappen vallen niet in die 150 euro.
Alle reacties Link kopieren
golfje schreef:
20-04-2021 22:26
Ik heb drie kinderen,maar zou 't ook niet zo goed kunnen zeggen per maand. Er zijn natuurlijk vaste lasten, zoals energie, boodschappen etc. Die zijn allemaal hoger met een gezin dan met z'n 2en. Maar veel van die kosten zijn gewoon je " normaal", daar is niet zo precies van te zeggen hoeveel goedkoper het met z'n 2n zou zijn. Maar een terrasje, uiteten of vakantie accomodatie is zeker duurder. Ook schoolgeld is hier best een bedrag per kind per jaar, daar zitten wel (verplicht) schoolreizen bij in.

Ik vind het altijd een duur geintje als alle schoenen weer te klein zijn. Gewone schoenen, slippers, schoenen voor de sport, gymschoenen, paar laarzen. Liefst dan nog 'n paar speelschhoenen. Voor 1 kind nog dure steunzolen die maar deels vergoed worden. Vaak valt dit dan ook nog samen met de overgang van seizoen, dus nieuwe winterjas etc ook nodig.
Dat zijn wel de momenten dat ik denk, ik wacht wel even met dat paar laarsjes voor mezelf. Maar over het algemeen heb ik niet het idee dat ik mezelf iets ontzeg. Je leeft naar wat je hebt. En als we met z'n 2en waren hadden we vast wel andere uitgaves gedaan, die ik nu niet doe of had ik wellicht een dikkere spaarrekening. Maar wij hebben absoluut geen klagen.. Beide een goede baan, goede woning, 2 auto 's, meerdere vakanties per jaar etc.

Eigenlijk wil ik ook gewoon niet weten wat ze kosten. Ze zijn het hoe dan ook waard 😁


Ja ik denk dat vele dit met jou zo zien :) en met het laatste ben ik het helemaal eens!
mw
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 04-06-2021 20:38
99.61% gewijzigd
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 13:57
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
20-04-2021 22:33
Hier ook best veel. Zeker omdat wij een inkomensverlies hebben gekregen door ziekte, nadat er kinderen er al waren en ik vind dat ze voor gaan. Heb er zelf voor gekozen 2x dus bepaalde zaken gaan ( ook leuke dingen en sommige luxes voor de kinderen) voor de extra's van de ouders.

Maar dat is gewoon zo en vind ook prima, als de kinderen maar goed eten en het leuk hebben. En de goed fiets, een goed jas en schoenen en af en toe wat leuks kunnen doen.
En dat kan gelukkig.
Hier is het ook wel zo dat de kinderen voorrang krijgen, of dat je denkt dit zou zo leuk staan of zouden ze zo leuk vinden. Ik vind het zelf prettig om alles financieel te orderen dus de kinderkosten horen daar ook bij.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
20-04-2021 22:38
Volgens het Nibud kosten drie kinderen gemiddeld 29% van je inkomen, dus als je 150 euro uitgeeft ben je of heel zuinig of je hebt een extreem laag inkomen.
Ik heb net voor mijn oudste drie maanden huur moeten betalen omdat haar studielening was stopgezet, dat was al ruim 500 euro. Ze krijgt normaal per maand ongeveer 125 euro (van haar vader ook nog wat). Daarnaast stuur ik elke maand wel een doosje met snoep en andere dingen, ca 25 euro.
Voor mijn jongste weet ik het niet precies. Zak- en kleedgeld 65 euro, paardrijden 70 of zo, zaken die niet onder kleedgeld vallen gemiddeld 25 euro per maand, school ook zoiets. En ze heeft een luxe smaak qua sapjes en ontbijtgranen :)
haha, maar 29% is bij een modaal inkomen misschien, ik neem aan dat dit minder wordt naarmate het inkomen stijgt.
Alle reacties Link kopieren
Zoontje is 15 maanden kost ongeveer 1.400 - 1.500 per maand in de normale tijd. Ongeveer 1.100 daar van is opvang. Rest gaat op aan kleding, uitjes, speelgoed, luiers en eten. Sparen zit er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
20-04-2021 22:52
Ik heb alles in excel staan, tot twee cijfers achter de komma, maar de boodschappen zijn niet uitgesplitst in kinderdingen en andere dingen (dus luiers weet ik niet want valt onder boodschappen). Er is een potje kinderen en daar betalen we alles van. En als dat leeg is betalen we het zelf van ons "zakgeld" of uit een ander potje.
Ja wij doen het bijna hetzelfde. Boodschappen dus ook niet uitgesplitst maar luiers gaan wel uit de kinderpot.
TiumPerfectum schreef:
21-04-2021 09:10
Hier is het ook wel zo dat de kinderen voorrang krijgen, of dat je denkt dit zou zo leuk staan of zouden ze zo leuk vinden. Ik vind het zelf prettig om alles financieel te orderen dus de kinderkosten horen daar ook bij.
Ik 'order' gewoon alle kosten, elke maand weer.
Maar zonder die specifieke opsplitsing, zie echt niet waarom dat van meerwaarde is om dat nog apart te doen.

Ook omdat je dan eerst zou moeten bepalen wat je mee gaat nemen. Extra water? Extra licht? Groter huis? Is kdv en bso wel of niet een post die je meeneemt?

Heb je zin om de kapper/ijsjes/cadeautjes van jezelf en van je kinderen apart te gaan berekenen en benoemen?

Kledingbudget is bij ons gewoon gezamenlijk, net als uitjesbudget, cadeautjes voor gezin en anderen daarbuiten is gezamenlijk, eten en drinken en wonen en verzekeringen enz. Terwijl je daar ook echt meer aan kwijt ben met kinderen.
TiumPerfectum schreef:
21-04-2021 09:10
Hier is het ook wel zo dat de kinderen voorrang krijgen, of dat je denkt dit zou zo leuk staan of zouden ze zo leuk vinden. Ik vind het zelf prettig om alles financieel te orderen dus de kinderkosten horen daar ook bij.
Dubbel is ook onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit opvang nodig gehad en vond luiers duur maar die waren maar tijdelijk natuurlijk.

Wat ik vooral heel duur vond waren de onverwachte dingetjes. Zo kwam Lon een keer thuis met de mededeling dat haar jas weg was. Nooit weer terug gezien. Blijkbaar vond een schoolgenoot dat ook een érg leuke jas. Nou kostte die jas twee tientjes, dus het is dan geen mega groot drama, maar Lon had natuurlijk wel een nieuwe jas nodig. Vanaf dat moment heb ik trouwens naamlabels besteld en die in zo'n beetje élke jas, tas en sjaal genaaid.

Of die keer dat ze thuis kwam met "mama, mijn gymschoenen zijn te klein".
Die gymschoenen was het punt niet zo. Maar ze had een flinke groeispurt gehad en in een week of twee kwam er een complete maat bij. Dat hield in: nieuwe gymschoenen, paardrijlaarzen, balletschoenen maar ook sokken, sloffen en de dagelijkse schoenen. En dan te denken dat we in september de hele riedel al gekocht hadden omdat het winterspul van het jaar ervoor uiteraard ook te klein was. Denk je klaar te zijn, mag je nog eens.

Daar stond gelukkig tegenover dat ze heel lang heel dun is geweest. Een rokje, dat de eerste zomer tot op de knie viel, was het jaar erna prima boven de knie en het jaar daarna eigenlijk nét een tikje te kort maar voor in de tuin nog wel oké. Idem met een kuitbroek, die het jaar erna een kniebroek werd en het jaar daarna een korte broek.

De middelbare was 10 km fietsen. Nou ben ik niet zo'n moeder die dat zielig vindt en dus haar kind dagelijks rijdt, maar als het erg hard regende of stormde ging de fiets wel in de auto en zette ik haar af en reed dan door naar mijn werk. Ze ging dan wel gewoon met de fiets naar huis.

De reizen die de school bedacht vielen gelukkig redelijk mee, dat lag rond de 600 euro, maar ja, als je dochter op rondreis door Italie gaat geef je geen vijf euro voor een ijsje. Ze heeft toen zelf gespaard van haar bijbaan en wij hebben dat bedrag verdubbeld. Maar goed, dat zijn wel dingen die je op voorhand wel bedenkt, net als die studie. Het zijn meer de kleine dingen die veel geld kosten.

Lon heeft mega dik haar, dus shampoo, conditioner, een goede borstel, elastiekjes, klemmetjes, spelden (toegegeven, ik vond dat zelf ook leuk!!).
Even naar de action/wibra/hema want lege stiften, kapotte potloden, kleurboeken, klei, knutselmateriaal, dat hadden we eigenlijk standaard nieuw nodig in de herfstvakantie.
Elke zomer nieuw badpak, er komt een moment dat ze een strandlaken nodig hebben, zwemtas, gymtas (die bleef op school), overblijftas. Agenda, nieuwe pennen, schriften zijn vol, kaftpapier houdt geen heel schooljaar... en dan heb ik een kind dat maar zelden iets kwijtraakt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet precies. Ik heb een uitgebreide Excel, maar die is niet per persoon.
Luiers en flesvoeding en eten voor de peuter etc zit bij de boodschappen in en kleding is ook een post voor het hele gezin en niet gesplitst.
De kinderopvang is netto rond de €800 voor 2 kinderen per maand en voor speelgoed en kleinigheidjes heb ik €50 gereserveerd.
Met verjaardagen, Sinterklaas en kerst kijken we niet op een tientje meer of minder en ook dat is een post voor het hele gezin dus dat weet ik ook niet precies.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
21-04-2021 09:09
Dat, we leveren in op vakanties. 4 vliegtickets vind ik echt te duur. Dan maar even niet vliegen en zuinig aan in Europa en over 5 jaar een keer een mooie reis. Ook wintersport in de schoolvakantie vind ik afschuwelijk veel geld, dat doen we dus ook niet, of alternatief (weekend winterberg of 1 x midweek per zoveel jaar).

En we leveren in op persoonlijke hobbies, voordat de kinderen er waren hadden mijn man en ik beiden een geldverslindende hobby. Die heb ik opgegeven en mijn man heeft het geminimaliseerd. We hebben ook de goedkoopste lease auto die geschikt is voor een gezin, waar we voorheen een duurdere, luxere klasse leasden.
Wij vinden wintersport inderdaad ook belachelijk duur in de schoolvakanties dus we gaan niet naar de Alpen. Wel gaan we in oktober met een leuke aanbieding een midweek naar Disney en daar wordt ik nu al blij van (hopelijk is het dan open). Deze zomer gaan we lekker naar Zeeland en ik weet zeker dat wij gaan genieten omdat de kids genieten, cliché maar waar.

We hebben wel 2 dure Duitse auto's en ik wilde geen 4 zits want dan kan ik niemand mee nemen naast mijn eigen kinderen dus dat is ook luxe.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:11
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
20-04-2021 22:02
Waar ik als bewust kindervrije vrouw erg benieuwd naar ben is wat men bv zichzelf "ontzegt" of niet koopt of doet...klinkt misschien vriendelijker omdat het voor mij geen waarde oordeel of wat dan ook is maar ben meer oprecht benieuwd.

Heb zelf een volwassen bonuszoon die financieel zelfstandig is.
Alles wat die kant opgaat is uiteraard vanuit een gunfactor maar niet verplicht of maandelijks terugkerend of wat dan ook.
Ik denk dat wij 1 of 2 weekendjes samen per jaar weg laten, ik koop zelf minder kleding omdat ik het nu leuker vind omdat aan zoontje uitgeven. Daarnaast zit het laten vooral in tijd qua hobbies. Vroeger wielrende ik veel, nu fiets ik met mijn normale fiests zodat zoontje voorop mee kan. Het hardlopen is nu wandelen geworden met zoontje op mijn rug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven