Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan je kinderen? Kosten van je kinderen.

20-04-2021 20:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praten over geld is steeds minder taboe, ik volg steeds meer blogs over geld maar daar wordt weinig gesproken over de kosten van kinderen. Soms over studies of opvang maar daar blijft het wel blij. Kinderen zijn duur hoor ik altijd en kinderen zijn onbetaalbaar. Het is een beetje taboe denk ik omdat kinderen natuurlijk ieders kostbaarste bezit zijn.

Zelf heb ik 3 kinderen van bijna 2, bijna 4 en 6 jaar. Soms heb ik het idee dat het geld eruit vliegt zonder dat ik een keuze heb. Nou was ik benieuwd hoeveel anderen uitgeven aan hun kinderen en of ze dat veel of weinig vinden. Kosten voor opvang even daargelaten want dat hangt zo af van inkomen en uren die je werkt, daar heb je weinig invloed op verder.

Zwemles, oppas als je even weg wilt, een huis met een kamer voor iedereen, sport, kleding, dingen die stuk gaan, fietsen.....Ik vind het best duur allemaal maar ik denk dat ik ook wel vrij zuinig ben.

Ik probeer per maand 150 uit te geven aan alles voor de kinderen inclusief luiers, ik merk dat dit niet meer lukt dus het moet op de schop. We krijgen wel veel gratis kleding door mijn man z'n werk dus dat scheelt enorm. Het gaat dus echt om heel veel dingen;

- Dingen voor hun kamers
- Luiers en verzorging
- Sport en kleding
-Speelgoed voor verjaardagen en dergelijke
- Etcetera

Ik ben heel benieuwd wat jullie uitgeven aan de kinderen maandelijks en hoe oud de kinderen zijn, zonder oordelen :)
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
23-04-2021 18:44
Dat kan zo zijn, ik had er nooit van gehoord.
Daarom plak ik die links voor je, want jij doet alsof het een heel bijzondere levensstijl is, maar dat is dus niet zo, dit is gemiddeld.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
23-04-2021 18:41
En aan humor doe je ook al niet.
Jammer hè?
Alle reacties Link kopieren
Vooralsnog valt het (9mnd) wel mee. Maar we zijn erg van 2e hands (behalve matras/maxi-cosi) en we hebben de mazzel gehad dat we een aantal "grote/dure"2e handsspullen als nieuw over hebben kunnen nemen (nog nooit gebruikt).

Verder gaat onze zoon niet naar de opvang, gebruiken we wasbare luiers (die we 2e hands, maar nieuw, over hebben kunnen nemen voor weinig) en drinkt zoon borstvoeding. Kleding komt van de "gewone" kledingwinkels, kringloop of vinted, maar we hebben steeds maar drie of vier kledingstukken per soort per maat voor hem (meer ook niet nodig gehad). En hij eet (wel als een bootwerker trouwens) gewoon met de pot mee, maar vooralsnog eet hij van onze portie, zeg maar. Verzorging doet hij ook met onze spullen mee (super gevoelige huid hier, allemaal, dus simpel zo :) )

Ons doel is om de kinderbijslag te sparen voor hem, en daarnaast sparen we voor uitgaven voor over een tijdje; zwemles en zo :)

Ik ben een dag minder gaan werken, en dat is financieel wel een ding, zeg maar, maar ik vind het nu gewoon fijner om bij m'n zoontje te zijn, dan extra af te lossen op de hypotheek (dat scheelt het op jaarbasis ongeveer). Verder kunnen we nog prima sparen (behalve dus voor extra aflossen), ondanks ons relatief lage inkomen.

Vooralsnog merken we dus nog niet heel erg veel op maandbasis :)
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
22-04-2021 22:11
Euh wat moet ik over het hoofd zien? Inclusief opvang geef ik 190 euro maximaal uit per maand. Dat is sinds een paar maanden. Het jaar daarvoor was het ongeveer 120 euro inclusief opvang. En de eerste anderhalf jaar van zijn leven niet meer dan 25 euro per maand. We hebben nooit meubels oid nieuw gekocht voor hem en ook vrijwel geen babyspullen. We leven niet eens bewust zuinig, proberen vooral duurzaam te leven.



Ah 200-300 per maand aan kleding haal ik per jaar niet eens haha. 400 euro per maand per kind voor vakanties? We hebben geloof ik een hele andere leefstijl. Had geen idee dat er zoveel wordt uitgegeven aan/ voor kinderen.
4 kledingstukken is heel veel wassen met ook nog wasbare luiers. Alleen al die wasmachine extra zal ook wel wat kosten.
Die van mij joeg dat er op een slechte dag doorheen. Ik hou er niet van als mijn kinderen er smutzig rondlopen en had een spuger. Had ook zelf meer was en verpeste kledingstukken daardoor trouwens.
Daarnaast gingen wij bijvoorbeeld ook naar dingen als babyzwemmen, gym, indoor speeltuinen etc. Ook niet gratis.
Ik heb geen familie of vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd dus ik kan niks overnemen. Tel je zegeningen en/of tel nog eens goed je uitgaven na want het is amper geloofwaardig.
TiumPerfectum schreef:
23-04-2021 10:13
Ik ben vooral benieuwd wat mensen aan kleding, uitjes, sport enzo uitgeven. Wat een beetje gemiddeld is.
De kinderen zijn nu ouder en krijgen allebei kleedgeld. Wat voor de oudste in principe nog ruim is, want weinig interesse in kleding. De jongste vult het aan met bijbaan. Jongste krijgt nog wat zakgeld, oudste in principe niet meer. Wij betalen hun telefoonrekening en schoolkosten. Oudste betaalt eigen zorgverzekering.

Maar goed, ik neem aan dat je bedoelt toen ze rond de 10 waren? Ik gaf niet bijzonder veel uit aan kleding. Veel 2e hands. De echt dure kleding werd vooral door opa en oma betaald. Die betaalden rustig air force jassen van €200. Of schoenen voor dat bedrag. Bedragen die ik voor mezelf nooit uitgeef. Ik denk kleding per kind gemiddeld incl schoenen, jassen en sport/hobby op zo'n €40 per maand. Sport/clubjes kostten gemiddeld €70 per kind (2 clubjes) zonder kamp of extraatjes. Dure uitjes niet zo veel en dagjes pretpark hadden we altijd zelf eten en drinken bij. Hooguit 1 ijsje. Verder vanaf 12 jaar beiden een museumjaarkaart en gewoon gebruikmaken van aanbiedingen, acties etc. Dan kun je qua entree met een 4 koppig gezin zo tussen de 50 a 80 aftikken, maar nog altijd de helft als je volle mep betaalt. Wat dat betreft kun je met een beetje goed opletten of mp nog best wat besparen.
Onze kinderen, de oudste bijna 4, kosten nu nog niet zo veel. We hebben gelukkig geen medische kosten, kleding is op deze leeftijd nog niet zo duur (slijt wel snel) en ze eten me nog niet arm. De grootste kostenpost is denk ik de kinderopvang, maar als een van ons niet zou werken om die kosten te besparen, zou het ons nog veel meer kosten.

En voor die mensen die roepen dat kinderen zoveel kosten, echt een eigen huis kost meer. Wat wij voor ons huis al naar de Gamma hebben gebracht... Dat is meer dan de waardevermeerdering die het oplevert. En dat geldt voor elke verbouwing. En laten we eerlijk zijn, alles wat het leven leuk maakt kost geld. Stedentrips, backpacken in Latijns Amerika, een mooie auto rijden, uit eten gaan, zelfs zelfs strandwandelingen maken, want je moet er heen en weer terug, neemt wat te drinken mee etc.. Zo ook kinderen. Ze maken mijn leven zo leuk en ja, dat mag wat ‘kosten’.
Alle reacties Link kopieren
Durk schreef:
23-04-2021 23:00
Onze kinderen, de oudste bijna 4, kosten nu nog niet zo veel. We hebben gelukkig geen medische kosten, kleding is op deze leeftijd nog niet zo duur (slijt wel snel) en ze eten me nog niet arm. De grootste kostenpost is denk ik de kinderopvang, maar als een van ons niet zou werken om die kosten te besparen, zou het ons nog veel meer kosten.

En voor die mensen die roepen dat kinderen zoveel kosten, echt een eigen huis kost meer. Wat wij voor ons huis al naar de Gamma hebben gebracht... Dat is meer dan de waardevermeerdering die het oplevert. En dat geldt voor elke verbouwing. En laten we eerlijk zijn, alles wat het leven leuk maakt kost geld. Stedentrips, backpacken in Latijns Amerika, een mooie auto rijden, uit eten gaan, zelfs zelfs strandwandelingen maken, want je moet er heen en weer terug, neemt wat te drinken mee etc.. Zo ook kinderen. Ze maken mijn leven zo leuk en ja, dat mag wat ‘kosten’.
Maar heb je dan een klushuis gekocht? Dat is na een verbouwing toch ook meer waard. Ons huis is het afgelopen jaar bijna een ton in waarde gestegen, daar spaar ik niet tegenop. Maar inderdaad alle leuke dingen kosten geld, het lijkt allemaal heel snel duurder te worden ook maar als ik de inflatie moet geloven is dat niet zo.

4 items per catergorie per kleding voor baby's is mij ook niet gelukt en ik was echt wel elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Toen hij nog piep was (en veel spuugde) had ik wel iets meer hoor, maar op een gegeven moment had ik kleding die hij nooit aangehad had, en dat vond ik zó zonde, dat ik acuut minder aan ben gaan schaffen.
Het moment dat ik merk dat ik niet (meer) uitkom met wat we nu hebben, is er zó wat bijgekocht. Het voordeel van wasbare luiers is dat spuitluiers (waarbij het tussen de schouderbladen uitkomt zeg maar) verleden tijd is. Kleding wordt amper echt vies. Wanneer hij nu nog sporadisch spuugt, gebeurt dat negen van de tien keer als hij z'n slab nog om heeft. Omkleden is dan vaak, gelukkig, niet nodig. Omkleden voor ieder minuscuul vlekje doen we ook niet, of het moet echt vies of heel nat zijn. (bovendien heeft hij er echt een graftakkenhekel aan, dus doen we het echt alleen als het nodig is).

Hij heeft vijf rompers lange mouwen, een paar t-shirtjes, een paar vestjes/truien (dun katoen), dus als z'n vestjes/truien allemaal in de was zouden zitten, heeft ie gelukkig ook nog gewoon een t-shirt wat aan kan :) En thuis heeft hij eigenlijk altijd alleen een maillot aan, en soms een broek.
Z'n was gaat met onze was mee, en de luiers gaan met onze beddenwas mee. In plaats van dat de beddenwas in één trommel past (zoals voorheen) verdelen we de overtrek en de hoeslakens nu in twee wassen. Begin van de week de ene helft, plus helft van de luiers (andere helft ligt in de kast) en na drie dagen de andere helft. Netto dus één was per week extra. Die paar kleine kleertjes van hem die met ons meegaan in de trommel, scheelt echt zó weinig, we wassen er niet extra om. Misschien als je op jaarbasis zou kijken, dat je een paar keer een dag eerder bent gaan wassen. We hebben toevallig net de waterstand doorgegeven, het is verwaarloosbaar gestegen :) Wij hebben vier wassen per week; 2x bed met luiers, 1x kleding en 1x hand/keukendoeken. (maar we hebben een 9 kg trommel hoor, dat helpt ook wel).

Het zal ongetwijfeld gaan veranderen als hij groter wordt, maar voorlopig merken we er dus qua financiën vrij weinig van :) Zo klein hebben ze echt niet veel nodig (uitzonderingen daargelaten natuurlijk), maar ons grootste voordeel zit 'm natuurlijk in geen luiers hoeven kopen en geen opvangkosten hebben. Geen dure kinderwagen gekocht, geen auto hebben, en (verre) reizen zit er ook nog niet in natuurlijk.
Ik besef me ook dat we ook veel geluk hebben dus!
Alle reacties Link kopieren
Irish woman, dat kan dan.
Ik heb alleen geen babies meer en vind dat alleen al qua kleertjes kunnen kopen jammer, ik werd echt innig gelukkig van zo'n waslijn met leuke spulletjes en dan zo'n lekker ruikende last vol schone kleertjes.
Er is zoveel leuks dat ik een romper en een maillot echt niets aan vind, gemiste kans :rofl:
En ze droeg ook alles.
Wat wel meespeelde was dat oudste heel lang steeds dezelfde maten had en ook dingen versleet, bij mijn 'normaal' groeiende kind heb ik ooit vuilniszakken vol van iemand gekregen, en daar vloog hij doorheen.
Gekregen als baby, nu met 7 jaar de laatste restjes aan het opmaken.
Maar dan nog kocht ik er zat bij. Broeken bijvoorbeeld eet hij op.
Nu ook weer: leuke lichte broek, precies op het kruis een rare bruine vlek die er niet uitgaat.
Endan nog alleen al schoenen:heb je je regenlaarzen, sandalen, sneakers, voetbalschoenen, croc achtige dingen, sloffen voor naar school.. ..
Down sizen vind ik dan gewoon te oncomfortabel ofzo, plus weer dat je 'er niet uithaalt wat erin zit' door er vaag bij te lopen 😅
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het juist wel met mijn kinderen over geld. Ik ben vroeger niks tekort gekomen al hadden we het achteraf gezien niet breed. Mijn ouders ontzegden zichzelf van alles.

Mijn kinderen zijn altijd blij met "nieuwe kleding" dat doorgaans van de kledingbeurs of neefjes/nichtjes komt en weten donders goed dat echt nieuwe kleding voornamelijk met korting wordt gekocht.

Cadeautjes krijg je niet zomaar, daar moet een gelegenheid voor zijn (al kan dat ook "het is vakantie" zijn). Eigenlijk zijn mijn kinderen altijd dankbaar voor hun cadeaus, ook als het een pyjama is. Dus ik denk dat het qua geldopvoeding wel aardig gaat, al krijgen ze van pa het verkeerde voorbeeld (maar goed, dat is dan ook wel aan de auto, de vakantie en het huis van ex te zien als in: ik heb het netjes en bescheiden voor elkaar, hij kan het bij verre niet betalen).

Deze sinterklaas ben ik flink over mijn budget gegaan, maar we leven nu in april en jongste verzucht soms nóg dat ie deze keer wel erg geluk had met zijn cadeau, dat ie nog steeds niet kan geloven dat ie een Nintendo heeft. Het eenmalige karakter hiervan is hem dus duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk geen idee en we hebben ook geen budget voor dochter van 3 eigenlijk.
Wel weet ik dat ze veel te veel kleren heeft ;)

Verder zit ze op peutergym en heeft ze een abonnement op van die voorleesboekjes van Borre.

Cadeautjes geef ik niet te veel zomaar tussendoor, zeker grote dingen niet. Probeer haar op die manier alvast een beetje te leren dat alles geld kost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven