Geld & Recht alle pijlers

Eerder stoppen met werken

22-04-2021 18:03 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Mijn partner is 10 jaar ouder dan mij en gaat over een paar jaar met vervroegd pensioen. Ik moet daarintegen nog heel wat meer jaren werken. Nu zijn we bezig de hypotheek te verlagen om zo laag mogelijk in maandlasten te zitten. Dit lukt heel goed moet ik zeggen. Als partner met vervroegd pensioen gaat wil ik ook stoppen met werken om zo optimaal van onze vrije tijd te gaan genieten. We rekenen en berekenen en alles ziet er goed uit maar....ik ben bang dat we dingen over het hoofd gaan zien. We zijn kinderloos, willen van alleen het vervroegde pensioen van man gaan leven wat volgens onze berekeningen moet lukken. 1 jaar voordat hij met pensioen gaat gaan we mijn volledige salaris opzij zetten om te kijken of we dat ook daadwerkelijk kunnen. Verder dan hypotheek geen schulden.
Waar moeten we nog meer aan denken? Wie zijn hier ook mee bezig of hebben dit gedaan?
In uiterste nood hebben we zoveel overwaarde op het huis dat we die kunnen verkopen. We hebben alle grote verbouwingen al gehad dus verwachten dat er niets meer aan zit te komen.
hummingbird wijzigde dit bericht op 22-04-2021 20:37
Reden: Foutje van 20 jaar verschil
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet eens om de tafel met een financieel adviseur / pensioen adviseur? Hier ziet niemand jullie cijfers dus er kan weinig zinnigs over worden gezegd.
Mijn man is slecht 18 maanden ouder dan ik. Ook wij willen ongeveer tegelijk stoppen met werken. Ik werk in het onderwijs en denk dat ik dan wel een schooljaar uit zal werken. Misschien dat ik dus of iets eerder of iets later zal stoppen dan hij.

Wij gaan nu uit van hooguit twee jaar waarin ik nog geen aow en pensioen zal krijgen terwijl ik ook geen inkomen meer heb. Ik ben daarvoor gaan beleggen en wil tzt 24.000 euro beschikbaar hebben. En we willen dan de hypotheeklast minstens gehalveerd hebben. De hypotheek loopt af in hetzelfde jaar als het pensioen van man zal ingaan. We hebben nu een deel aflosssingsvrij en zullen op dat moment mogelijk nog een restsschuld hebben van minder dan 50.000. We gaan er nu van uit dat dat dan nog wel opnieuw te financieren is. Om de 24.000 te spaen leg ik al een tijdje slechts 100 euro per maand in, destijds begonnen met een grote inleg van 5.000 ineens,

We wonen hier fijn en willen dan zeker niet hoeven verkopen om het financieel haalbaar te houden.

Succes met je plannen! Hoe veel tijd heb je nog om een en ander te regelen?
Partner is 10 jaar jonger dan jij bent.
Partner wil met vervroegd pensioen.
En jij wil dan ook gelijk stoppen met werken.
Zo begrijp ik de opening.

Dat betekent dat jij heel veel minder pensioen opbouwt, als je samen stopt. Minimaal 10 jaar minder opbouw; dat tikt aan.
Ik zou ook een financieel iemand benaderen.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet om rekening te houden met: wat als 1 overlijdt of als jullie uit elkaar gaan.
Ik zou zeggen ga eens praten met een financieel adviseur. Wij kregen in vergelijkbare situatie mee; waarom hypotheek helemaal aflossen? Want lasten van hypotheek zijn al zo laag en als je blijft wonen waar je woont heeft dat niet veel zin....

Kortom : zoek een betrouwbare financieel adviseur. In omgeving Rotterdam kan ik je er 1 aanraden als je dat wilt
HolyGirl schreef:
22-04-2021 20:11
Partner is 10 jaar jonger dan jij bent.
Partner wil met vervroegd pensioen.
En jij wil dan ook gelijk stoppen met werken.
Zo begrijp ik de opening.

Dat betekent dat jij heel veel minder pensioen opbouwt, als je samen stopt. Minimaal 10 jaar minder opbouw; dat tikt aan.
Ik zou ook een financieel iemand benaderen.

Oh wacht, hou oud zijn jullie als jullie willen stoppen?
Alle reacties Link kopieren
We hebben nog 5 jaar om te regelen. Over een paar jaar renteherziening en we hebben nu een hoge rente en rekenen hie rmee maar we verwachten dat de rente dan lager zal zijn dus de lasten nog lager. Zoals we nu rekenen gaat het ruim lukken maar aangezien ik ook stop met werken over 5 jaar terwijl ik pas na 15 jaar pensioen ga krijgen bouw ik ook niets meer op en 15 jaar geen pensioenopbouw is veel. Vandaar houden we de overwaarde van het huis achter de hand. Ik blijf ook maar voor me zien dat vroeger ook de vrouwen niet werkten en van salaris en pensioen van man leefden. Kosten waren toen ook lager dus daar zijn we nu al mee bezig. Echter zijn de tijden helemaal veranderd en ben bang dat ik ergens iets over het hoofd zien.
Een financieel adviseur hebben we nu al 3x ons hoofd aan gestoten. 3x advies gehad waar we niets aan hadden en door zelf overal achteraan te gaan nog meer voordeel konden behalen zonder met nog meer hypotheekschuld te blijven zitten. Dat ging over een constructie om de hypotheekmaandlasten te verlagen maar waar we wel een hogere hypotheekschuld aan over hielden aan het einde van de looptijd. Ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in.
Wat was de reden om samen te stoppen met werken? Bij ons de vele vroege overlijdens in nabije omgeving en de vrijheid om te gaan en staan waar we willen.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
22-04-2021 20:11
Partner is 10 jaar jonger dan jij bent.
Partner wil met vervroegd pensioen.
En jij wil dan ook gelijk stoppen met werken.
Zo begrijp ik de opening.

Dat betekent dat jij heel veel minder pensioen opbouwt, als je samen stopt. Minimaal 10 jaar minder opbouw; dat tikt aan.
Ik zou ook een financieel iemand benaderen.
Partner is 10 jaar ouder en gaat met vervroegd pensioen. Ik wil mee "pensioeneren"
Ik denk dat we idd even gaan rekenen met zijn pensioen ipv zijn vervroegd pensioen wat qua inkomen meer oplevert dan zijn pensioen vanaf 67 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hummingbird schreef:
22-04-2021 20:30
Partner is 10 jaar ouder en gaat met vervroegd pensioen. Ik wil mee "pensioeneren"
Ik denk dat we idd even gaan rekenen met zijn pensioen ipv zijn vervroegd pensioen wat qua inkomen meer oplevert dan zijn pensioen vanaf 67 jaar.
Huh? In je op staat dat partner 10 jaar jonger is. Dat is nogal een verschil. Misschien even aanpassen?
Alle reacties Link kopieren
spin1234 schreef:
22-04-2021 20:11
Vergeet niet om rekening te houden met: wat als 1 overlijdt of als jullie uit elkaar gaan.
Ik zou zeggen ga eens praten met een financieel adviseur. Wij kregen in vergelijkbare situatie mee; waarom hypotheek helemaal aflossen? Want lasten van hypotheek zijn al zo laag en als je blijft wonen waar je woont heeft dat niet veel zin....

Kortom : zoek een betrouwbare financieel adviseur. In omgeving Rotterdam kan ik je er 1 aanraden als je dat wilt
We kunnen beide de hypotheeklasten dragen als 1 van ons overlijdt. Helemaal aflossen gaan we niet doen, zeker niet als de maandlasten zo laag zijn met renteherziening. Renteherziening hebben we als partner met vervroegd pensioen gaat dus als blijkt dat de rente erg gestegen is kan ik er nog voor kiezen om nog een paar jaar te blijven werken.
Alle reacties Link kopieren
HolyGirl schreef:
22-04-2021 20:11
Partner is 10 jaar jonger dan jij bent.
Partner wil met vervroegd pensioen.
En jij wil dan ook gelijk stoppen met werken.
Zo begrijp ik de opening.

Dat betekent dat jij heel veel minder pensioen opbouwt, als je samen stopt. Minimaal 10 jaar minder opbouw; dat tikt aan.
Ik zou ook een financieel iemand benaderen.

Huh?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-04-2021 20:32
Huh? In je op staat dat partner 10 jaar jonger is. Dat is nogal een verschil. Misschien even aanpassen?
Gedaan, thnx.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 10 jaar ouder dan jij, dus statistisch gezien is de kans groot dat hij eerder dan jij overlijdt. Kun jij dan alles nog betalen? Nabestaandenpensioen is vaak lager dan het ouderdomspensioen en jouw pensioen is lager omdat je minder opbouw hebt. En als jij nog niet je pensioenleeftijd hebt gehaald? Kun je dan nog terug komen in het arbeidsproces?
En hoe zijn jullie financiën bij een scheiding?

Ik zou met scenario's als het overlijden van één van jullie of een scheiding wel rekening houden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-04-2021 20:16
Oh wacht, hou oud zijn jullie als jullie willen stoppen?
Ik 50 en man 59
Alle reacties Link kopieren
Moet je persé gelijk volledig stoppen met werken als hij stopt?

Minder dagen gaan werken of meer (onbetaalde) vakantie nemen is geen optie?


Ik zou het hem ook wel gunnen om af en toe rustig alleen thuis te zijn :-).
En het geeft nog gespreksstof.


(Hier ben ik 53 als hij op zijn 67ste stopt.
Hell no dat ik op mijn 53 al volledig stop met werken.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Nou snap ik het, ik zou dat wel even aanpassen in de OP want dat maakt het een stuk logischer. Willen ook over een paar jaar met pensioen en zijn dan ongeveer 60. Wat wij willen is een lage hypotheek, zonnepanelen, 2 ton spaargeld tot pensioen en een klein goedkoop huisje in een warm land in Europa. Moet ik wel zeggen dat wij beide niet in loondienst zijn en altijd wel iets blijven werken en dat dit genoeg opbrengt om vrij luxe te leven en wordt ons werk weer een hobby want de lol is er aardig vanaf als het ineens moét.
Hummingbird schreef:
22-04-2021 20:42
Ik 50 en man 59

Dat is best jong. Ik ben 54 en vind werken nog veel te leuk, denk echt nog niet aan stoppen. Ik zou op deze leeftijd best nog willen werken met een man die al thuis is. (Het huishouden doet, de boodschappen haalt, het eten kookt)
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij als pure horror, gezamenlijk vanaf je 50e (zo oud ben ik volgend jaar!) zo door het leven maar ok.
Ik hoor juist van mensen dat ze na hun 50e lekker er tegenaan gaan, spek je lekker je pensioen.
Ik vind dat je je erg afhankelijk maakt van elkaar en zou daarnaast in deze gekke tijden (ik heb het idee dat er weer een crisis aankomt, bijvoorbeeld) nooit deze keuze maken. Het klinkt mij als een hoge prijs in de oren voor een tijdsbesteding die ik niet snap, maargoed, ik vind mijn werk dan ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-04-2021 20:50
Dat is best jong. Ik ben 54 en vind werken nog veel te leuk, denk echt nog niet aan stoppen. Ik zou op deze leeftijd best nog willen werken met een man die al thuis is. (Het huishouden doet, de boodschappen haalt, het eten kookt)
Ik zou best wel vaker samen willen thuis zijn of willen reizen.

Maar geen 365 dagen per jaar.

Dan hebben we elkaar toch écht niks meer te vertellen na een tijd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je man gaat dan ook al bijna tien jaar eerder met pensioen dan ‘de bedoeling’ is. Ik neen aan dat jullie dat gebrek aan inleg en rendement al meegenomen hebben?
En zijn er geen dingen die jullie willen doen als jullie met pensioen zijn? Reisje hier en daar bijvoorbeeld? Anders lijkt me 40 jaar behoorlijk lang duren. Heb je goed inzicht in je uitgaven (en prijsinflatie over die lange tijd)?

Je zou trouwens ook minder kunnen werken, 2 dagen bijvoorbeeld. Scheelt in de impact.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
22-04-2021 20:41
Hij is 10 jaar ouder dan jij, dus statistisch gezien is de kans groot dat hij eerder dan jij overlijdt. Kun jij dan alles nog betalen? Nabestaandenpensioen is vaak lager dan het ouderdomspensioen en jouw pensioen is lager omdat je minder opbouw hebt. En als jij nog niet je pensioenleeftijd hebt gehaald? Kun je dan nog terug komen in het arbeidsproces?
En hoe zijn jullie financiën bij een scheiding?

Ik zou met scenario's als het overlijden van één van jullie of een scheiding wel rekening houden.
Bedankt voor deze tips. We gaan weer druk rekenen :-D
Ben gek op rekenen de laatste tijd.
Ik hou eerder rekening met overlijden dan met scheiden.
Alle reacties Link kopieren
Dat betekent dus voor jou 17 jaar overbruggen als je man overlijdt of bij je weg gaat. En betekent feitelijk dat je voor 17 jar geld achter de hand moet hebben. Voor je man is dat acht jaar. Je bouwt vanaf datum gewn enkel pensioen meer op en ook niet iedere pensioen uitkeerder wil meewerken aan 8 jaar eerder starten met uitbetalen. Mocht je uit elkaqr gaan moet je dus gezamenlijk in staat zijn bij elkaar een vermogen voor 25 jaar bij elkaar te hebben....

Een goede financieel adviseur kan je wel degelijk helpen om te bepalen of je op de goede weg zit.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-04-2021 20:45
Moet je persé gelijk volledig stoppen met werken als hij stopt?

Minder dagen gaan werken of meer (onbetaalde) vakantie nemen is geen optie?


Ik zou het hem ook wel gunnen om af en toe rustig alleen thuis te zijn :-).
En het geeft nog gespreksstof.


(Hier ben ik 53 als hij op zijn 67ste stopt.
Hell no dat ik op mijn 53 al volledig stop met werken.)
Het volledig stoppen of iig minder werken is nog onderwerp van gesprek. We willen echter wel de mogelijkheid hebben dat ik kan stoppen met werken. Dat ik de keus heb. Huis is iig groot genoeg om je even lekker terug te kunnen trekken bij behoefte en we hebben nog een vakantiewoning om naar toe te gaan als je elkaar zat bent :-D
We gaan er vooralsnog nog niet vanuit dat we elkaar zat gaan zijn anders hadden we deze gesprekken en berekeningen niet :-D
Alle reacties Link kopieren
Hummingbird schreef:
22-04-2021 20:42
Ik 50 en man 59
Dan ga je als je gestopt ben met werken nog zo'n 35....40 jaar niets doen? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo vroeg te stoppen met werken. Daar is het veel te leuk voor.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
22-04-2021 21:10
Dan ga je als je gestopt ben met werken nog zo'n 35....40 jaar niets doen? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om zo vroeg te stoppen met werken. Daar is het veel te leuk voor.
Of je gaat natuurlijk een wereldreis maken of een B&B openen in Senegal (zoals ik onlangs iemand hoorde die stopte op haar 55).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven