Geld & Recht alle pijlers

Niet van plan fulltime te werken

04-05-2021 11:13 129 berichten
+/- 2 maanden geleden ben ik begonnen bij mijn nieuwe baan. Ze hebben me aangenomen ondanks dat ik nog studeer. Dat is ook de reden dat ik 4 dagen werk, zodat ik me 1 dag vol kan focussen op mijn (deeltijd)studie. Destijds heb ik gezegd dat ik na mijn studie fulltime wilde werken. Daar stond ik ook echt achter. Want (even kort-door-de-bocht) ik vind dat je als vrouw bijdraagt aan emancipatie door fulltime te werken. Zolang vrouwen veelal parttime blijven werken, groeien ze minder snel door naar hogere functies, etc. Het is overigens niet mijn bedoeling om hier een discussie over te starten maar dit vertel ik even om uit te leggen waarom ik graag 40 uur per week wilde werken.

Nu werk ik er ongeveer 2 maanden en besef ik me dat ik liever 4 dagen blijf werken. Ook na mijn studie. Ik wil die ene dag dan namelijk gebruiken voor persoonlijke ontwikkeling, los van het werk. Op het werk ontwikkel ik mij natuurlijk ook heel erg, en heb ik ook opleidingsmogelijkheden. Maar het is natuurlijk allemaal gericht op die functie en dat bedrijf om mijn werk nog beter uit te kunnen voeren. Terwijl het natuurlijk ook gewoon een baan is waar ik toevallig terecht ben gekomen, en waarschijnlijk niet mijn hele leven blijf. Ik denk dat het waardevoller is als ik 1 dag in de week gebruik door te doen waar ik zelf zin in heb, maar wat niet per se van toegevoegde waarde hoeft te zijn voor mijn werk. Wat ik puur voor mezelf doe. Bijvoorbeeld een taal leren, iets creatiefs zoals een muziekinstrument bespelen of schilderen, literatuur lezen over een bepaald onderwerp, vrijwilligerswerk doen of gewoon lekker een keer de hele dag met mijn hond naar het bos.

Maar ik heb het gevoel dat ik niet meer 'terug' kan. Bovendien loop ik waarschijnlijk wat vertraging op met mijn studie en weet ik ook niet wat mijn werkgever daarvan vindt, omdat het dan nog langer duurt dat ik 40 uur kan werken (als ik dat al zou willen). Ik weet nu nog niet wanneer ik klaar zal zijn. Aan de andere kant denk ik ook, zij wisten en weten dat ik nog studeer. Ze hebben dit risico zelf genomen en hadden ook voor iemand kunnen kiezen die al afgestudeerd was en direct fulltime kon werken. Maar wanneer kan ik dit het beste melden? Ik heb een half jaar contract en die duurt nu nog 4 maanden. Kan ik het beste nu al zeggen dat ik tzt niet fulltime wil werken? De kans dat ik misschien al eerder nieuw werk moet zoeken omdat ze het er niet mee eens zijn? Of tegen die tijd, wanneer het bijna zover is, het gesprek aangaan en zeggen dat ik sowieso niet fulltime wil werken in de toekomst? Met de kans dus dat mijn contract alsnog niet verlengd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik proef wat bangigheid onder diverse reageerders dat men denkt dat de werkgever je gelijk afserveert als je maar begint over dit onderwerp.

Persoonlijk lijkt het mij prima als je wat vrije tijd reserveert voor persoonlijke ontwikkeling op wat voor manier dan ook.

Ik zou het gewoon aankaarten. WIl je uberhaupt voor een werkgever werken die je direct zou afserveren als je zo'n vraag zou stellen? Je kan natuurlijk altijd nog flexibel opstellen, dat als werkgever wil dat je bepaalde tijden beschikbaar bent (denk aan meetings met andere kantoren, cursussen en andere zaken waar je werkgever geen controle over heeft).

Je werkgever kan dan zeggen: liever niet... want.... we hebben toch liever dat je je na je studie voor 100% van de uren kan inzetten.

Of ze zeggen: joh, dat gaat prima. Alleen dat kost je wel loon....

Het hangt er denk ik ook erg vanaf hoe je presteert en of je goed past. Immers, als jij goed presteert en goed in je functie zit, dan krijg je waarshijnlijk veel meer werk af, dan iemand die zit te sappelen, maar wel 120% van zijn tijd volmaakt. Is ook weer lastig te bepalen voor iemand die nog ingwerkt moet worden.

Maar in een gzonde werksituate moet je die vraag gewoon kunnen voorleggen aan je HR persoon of je baas.

He is wellicht wel intressant om een plan te maken voor hoe je die dagen wil gebruiken. Wellicht niet om jezelf keihard af te rekenen, maar toch wel interssant om te zien wat je doet met die extra tijd.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je nu al melden dat je over een x aantal maanden niet meer wil gaan werken? Ik wil ook 4 dagen gaan werken als ik ooit een kind krijg, maar ik help er niemand mee als ik dat nu al ga melden. Simpelweg omdat het nog niet aan de orde is. Als jij over een aantal maanden klaar bent met studeren en nog steeds 4 dagen wilt werken is er tegen die tijd nog genoeg tijd om dat aan te geven. Als ze tevreden zijn met jou en je werk zullen ze je vast niet gaan dwingen om meer te werken. Als ze het idee hebben dat je je werk niet afkrijgt binnen de 4 dagen en de functie een fulltime bezetting vereist zullen ze dat vanzelf aangeven. En dan is het alsnog aan jou om te bedenken of je dat wel of niet wilt doen.
Lekker geëmancipeerd, doen wat er van je verwacht wordt.
Intie schreef:
04-05-2021 14:58
Waarom zou je nu al melden dat je over een x aantal maanden niet meer wil gaan werken? Ik wil ook 4 dagen gaan werken als ik ooit een kind krijg, maar ik help er niemand mee als ik dat nu al ga melden. Simpelweg omdat het nog niet aan de orde is. Als jij over een aantal maanden klaar bent met studeren en nog steeds 4 dagen wilt werken is er tegen die tijd nog genoeg tijd om dat aan te geven. Als ze tevreden zijn met jou en je werk zullen ze je vast niet gaan dwingen om meer te werken. Als ze het idee hebben dat je je werk niet afkrijgt binnen de 4 dagen en de functie een fulltime bezetting vereist zullen ze dat vanzelf aangeven. En dan is het alsnog aan jou om te bedenken of je dat wel of niet wilt doen.
Ja, of omgekeerd. Misschien wil je voor een bepaalde inkomenscheck voor huur of hypotheek tegen die tijd juist even een zo hoog mogelijk salaris hebben. Wie weet hoe je leven er over een half jaar bij ligt. Het heeft geen zin om dat nu al af te kaarten.
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
04-05-2021 12:35
Ik kies wel voor 40 uur, ik vind het behoorlijk wat geld schelen met een dag minder.
Dat is het voordeel van mijn hele leven al 32 uur werken. Ik ben niet méér geld gewend en hoef dus ook niks in te leveren. Ja toen ik net een huis had gekocht was het even een beetje sappelen en 2,5 jaar niet op vakantie. Maar dat haal je later ruimschoots in. En zo niet dan kan je altijd nog meer uren gaan werken.

Maar minder uren gaan werken is inderdaad opeens wel slikken qua inkomsten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-05-2021 12:42
Maar als je die euro's uit gewerkte uren omzet in uitbesteden van klussen. Heb je dubbele vrijheid terug.
Nooit meer kut klussen doen.
Ik ben groot voorstander van werk doen wat je leuk vind en daardoor uitbesteden wat je niet meer doet
Ultieme vrijheid
Dat kan ook als je 4 dagen werkt en prioriteiten stelt. Ik bespaar bijvoorbeeld honderden euro's per jaar door mijn eigen haar te knippen en door niet elke maand nieuwe kleding te kopen. Maar mijn lekke fietsband plakken doe ik al 30 jaar niet meer, dat mag de fietsenmaker doen (of een nieuwe band erin), en zelfs mijn belastingaangifte laat ik doen.

Of je dingen kan uitbesteden of kan kopen, ligt natuurlijk aan veel meer dingen dan 4 dagen werken versus 5 dagen werken.
Je salaris. Je woonlasten. Je keuzes omtrent kleding, vervoer, eten, meubels, vakanties. Of je dingen doorverkoopt als je ze niet gebruikt. Eventueel ook een erfenis of andere meevaller.

Je hoeft echt niet perse 5 dagen te werken om luxe te leven, al helemaal als je het vergelijkt met de welvaart die wij hebben ten opzichte van 80% van de landen in de wereld. Want ja, meerdere keren per jaar een weekendje weg, dat is luxe. Al beseffen de meeste Nederlanders dat niet eens meer.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
04-05-2021 13:41
Je mag zelf weten hoeveel uur je wilt werken; je bent de wereld geen fulltime werkweek verschuldigd.

Maar een paar dingen wil ik je nog wel meegeven, met gevaar voor eigen leven:

1. Als je 40 uur werkt, scheelt dat ook in opbouw verlofdagen, opbouw pensioen, doorbetaling bij ziekte van 70% etc.
Dat van die verlofdagen klopt niet.
Iemand die 40 uur werkt, krijgt bijvoorbeeld 25x8 uren verlof = 5 weken.
Iemand die 32 uur werkt krijgt bij diezelfde organisatie 32/40e deel van dat verlof, dus 20x8 uren verlof = ook 5 weken. Want je hebt natuurlijk ook minder dagen nodig om een week vrij te nemen. Tja, alleen als je die dagen vervolgens los van elkaar opneemt, dan scheelt het misschien.
.
bia-pia schreef:
04-05-2021 13:41
2. Vreemd genoeg wordt er meestal geen merkbare ingreep in een takenpakket gedaan, in de 40-urige werkweek wordt volgens mij niet significant meer gedaan dan in een 32-urige werkweek. Het is alleen meer aanpoten in dat laatste geval.
Dat geldt volgens mij vooral in bedrijven waar 40 uur de norm is. Dat is bij heel veel werkgevers al lang niet meer zo. Of soms zie je het gebeuren wanneer iemand 1 dag minder gaat werken (bijvoorbeeld 3 dagen in plaats van 4). Maar dat is dan ook heel erg een kwestie van voor jezelf opkomen en assertief zijn.
.
bia-pia schreef:
04-05-2021 13:41
3. Je zegt dat je die ene dag graag wilt gebruiken voor persoonlijke ontwikkeling. Maar een week heeft 168 uur, niet 40 uur. Natuurlijk moet je ook slapen, eten, vrije tijd hebben, het huishouden doen, een sociaal leven hebben - maar een dag minder werken scheelt op een week niet 20% van de tijd, maar 5% van de tijd. Het scheelt echter wel 20% van het inkomen.
4. Echt op heel veel plekken is 40 uur werken prima te verdelen in 4x9 en 1 halve dag thuis. Ook vóór corona. Dan heb je eigenlijk nog steeds die dag voor zelfontwikkeling, want of je die halve dag nou op vrijdagochtend werkt of op zondagochtend, maakt meestal niet echt uit.
5. Je mag van gedachten veranderen en je hoeft daar geen rationele verklaring voor af te geven om acceptabel te zijn.
Mee eens.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Met emancipatie houd ik me verder niet bezig, maar ik heb altijd 40 gewerkt, en dat vind ik ook het meest ontspannen. Nooit dingen overdragen of gehannes met deadlines op dagen dat je er niet bent.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
04-05-2021 15:52
Dat van die verlofdagen klopt niet.
Iemand die 40 uur werkt, krijgt bijvoorbeeld 25x8 uren verlof = 5 weken.
Iemand die 32 uur werkt krijgt bij diezelfde organisatie 32/40e deel van dat verlof, dus 20x8 uren verlof = ook 5 weken. Want je hebt natuurlijk ook minder dagen nodig om een week vrij te nemen. Tja, alleen als je die dagen vervolgens los van elkaar opneemt, dan scheelt het misschien.
.
dat is zo, als je alleen verlofdagen hebt, maar als je een CAO hebt met ATV/ADV-dagen, dan gelden die geregeld alleen voor de fulltimers.
Ik heb 8 weken vakantie, parttime collega's hebben er 3,5
emmalou schreef:
04-05-2021 16:08
Met emancipatie houd ik me verder niet bezig, maar ik heb altijd 40 gewerkt, en dat vind ik ook het meest ontspannen. Nooit dingen overdragen of gehannes met deadlines op dagen dat je er niet bent.
En als je ziek bent of op vakantie dan? Met plannen houd ik rekening met mijn vrije dag dus als een deadline op mijn vrije dag valt dan heb ik het daarvoor af.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
04-05-2021 16:08
Met emancipatie houd ik me verder niet bezig, maar ik heb altijd 40 gewerkt, en dat vind ik ook het meest ontspannen. Nooit dingen overdragen of gehannes met deadlines op dagen dat je er niet bent.
Ik werk 32 uur en gezien wat mijn werk heb ik eigenlijk ook nooit last van overdrachten of gehannes met deadlines. Daar wordt gewoon rekening mee gehouden in de planning en je werkt in principe zelf op een bepaald dossier en als ik mijn taak gedaan heb, gaat hij naar de volgende en dan vindt er sowieso overdracht plaats. Bij mijn vorige werkgever was er alleen sprake van tussentijdse overdracht bij vakanties. Dus dat ik een dossier van een collega afmaakte of dat we even doorspraken van welke klanten ik reacties kan verwachten. Dus het ligt heel erg aan het werk dat je doet en/of je werkgever.

Ik vind 40 uur per week werken vreselijk. Ik heb het alleen gedaan in tijden dat ik de keus had tussen één baan en géén baan. Na 40 uur ben ik afgedraaid en heb ik niets aan mijn weekend omdat ik bij moet komen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 16:32
En als je ziek bent of op vakantie dan? Met plannen houd ik rekening met mijn vrije dag dus als een deadline op mijn vrije dag valt dan heb ik het daarvoor af.
Ja, maar in mijn werk houden mensen zich aan de externe deadlines, en dan hebben ze geen zin om een hele aanbesteding of project planning alleen voor emmalou eerder in te dienen of af te ronden, dus dan zal ik het toch bij een ander neer moeten leggen. Als er 15 mensen aan iets schrijven, gaat men de planning niet alleen voor mij aanpassen. Ik ben daarin niet leidend. De actualiteit en de klant is leidend. Tot op het laatste moment kunnen er ontwikkelingen zijn die van invloed zijn op de inhoud van de stukken.

Ik vind zelf het grote voordeel dat je veel makkelijker je tijd in kunt delen als je fulltime werkt.

Vakantie en ziek zijn staat daar los van.
emmalou schreef:
04-05-2021 17:11
Ja, maar in mijn werk houden mensen zich aan de externe deadlines, en dan hebben ze geen zin om een hele aanbesteding of project planning alleen voor emmalou eerder in te dienen of af te ronden, dus dan zal ik het toch bij een ander neer moeten leggen. Als er 15 mensen aan iets schrijven, gaat men de planning niet alleen voor mij aanpassen. Ik ben daarin niet leidend. De actualiteit en de klant is leidend. Tot op het laatste moment kunnen er ontwikkelingen zijn die van invloed zijn op de inhoud van de stukken.

Ik vind zelf het grote voordeel dat je veel makkelijker je tijd in kunt delen als je fulltime werkt.

Vakantie en ziek zijn staat daar los van.
Aah bij jullie mag je dus blijkbaar niet zelf een planning maken. Dat mag bij ons wel, daar zit het verschil. We krijgen een deadline en ik plan dan zelf in wanneer ik eraan werk om het op tijd af te hebben.
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 17:12
Aah bij jullie mag je dus blijkbaar niet zelf een planning maken. Dat mag bij ons wel, daar zit het verschil. We krijgen een deadline en ik plan dan zelf in wanneer ik eraan werk om het op tijd af te hebben.
Ja, je mag wel je eigen planning maken voor je eigen dingen. Maar soms heb je te maken met internationale projecten waarvoor je niet de enige bent die er aan werkt er wordt tot op het laatste moment bijgeschaafd en gereviseerd. Het is niet zo dat ik een deel afmaak en dat mijn taakje er op zit. Het moet een geheel worden. Ik kan ‘s ochtends binnen komen en dan heeft Azië ergens in de nacht aan zitten werken, wat ook weer invloed heeft op mijn stukken.

Maar goed, dat verschilt dus per baan.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 18:26
11.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
04-05-2021 12:44
Dat red ik ook met 4 dagen werken, dus ga ik wandelen of die ik vrijwilligerswerk op mijn vrije dag, terwijl iemand anders mijn badkamer sopt en de ramen lapt :cheer2:
Zelfde hier. Juist als je je blijft ontwikkelen op de 5e dag kom je op een gegeven moment in de positie dat je leuke keuzes hebt.

Emanciperen gaat niet over jezelf doodwerken maar over keuzes hebben. Zolang je je eigen broek ophoudt, dus ook geen toeslagen, hoef je aan niemand verantwoording af te leggen als je minder uren maakt.
belinda30 schreef:
04-05-2021 18:25
Zelfde hier. Juist als je je blijft ontwikkelen op de 5e dag kom je op een gegeven moment in de positie dat je leuke keuzes hebt.

Emanciperen gaat niet over jezelf doodwerken maar over keuzes hebben. Zolang je je eigen broek ophoudt, dus ook geen toeslagen, hoef je aan niemand verantwoording af te leggen als je minder uren maakt.
Jaja. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Bij ons (Rijksoverheid) werkt bijna niemand fulltime (36 uur), en van de fulltimers werkt een groot deel 4 x 9. Ik vind zelf 5:x 8 met 4 uur compensatie per week fijn. Ik heb wel een tijdje 4 x 8 gewerkt (30 uur contract), maar toen had ik alsnog meer productie dan de meeste fulltimers. Dan heb ik liever meer geld :)
Ik ben wel van plan om naar 4 dagen te gaan als mijn geldverslindende kuikentjes financieel voor zichzelf zorgen. Dan ga ik die vrije dag vrijwilligerswerk doen.
Ik zou inderdaad nog even wachten. En vervolgens dit met ze delen. Ik vind het trouwens voor mijn eigen balans de beste keuze die ik gemaakt heb om een dag minder te gaan werken. Dus als je dit wil: doen!
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
04-05-2021 17:11
Ja, maar in mijn werk houden mensen zich aan de externe deadlines, en dan hebben ze geen zin om een hele aanbesteding of project planning alleen voor emmalou eerder in te dienen of af te ronden, dus dan zal ik het toch bij een ander neer moeten leggen. Als er 15 mensen aan iets schrijven, gaat men de planning niet alleen voor mij aanpassen. Ik ben daarin niet leidend. De actualiteit en de klant is leidend. Tot op het laatste moment kunnen er ontwikkelingen zijn die van invloed zijn op de inhoud van de stukken.

Ik vind zelf het grote voordeel dat je veel makkelijker je tijd in kunt delen als je fulltime werkt.

Vakantie en ziek zijn staat daar los van.
Dus afhankelijk van je wat je doet en waar.
Ik vind juist dat ik mijn leven beter in kan delen door de ene extra (halve) vrije dag omdat ik minder vrij hoef te nemen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
04-05-2021 18:25
Zolang je je eigen broek ophoudt, dus ook geen toeslagen, hoef je aan niemand verantwoording af te leggen als je minder uren maakt.
geen hypotheekrenteaftrek vragen, als je een huis kopt, geen kinderopvangtoeslag

anders dikke foei!
Alle reacties Link kopieren
4*9 vind ik een beetje van: ik wil niet minder verdienen, maar wel minder dagen werken. Ik heb niet het idee dat die mensen meer doen op een dag dan iemand die 8 uur werkt. Maar goed, als je werkgever daar intrapt ;)

Ik werk 36 uur ipv 40, in 4 om 5 dagen. 32 uur vind ik net te weinig, 40 uur net te veel.
martinimeisje wijzigde dit bericht op 05-05-2021 08:25
4.60% gewijzigd
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Martinimeisje schreef:
05-05-2021 08:23
4*9 vind ik een beetje van: ik wil niet minder verdienen, maar wel minder dagen werken. Ik heb niet het idee dat die mensen meer doen op een dag dan iemand die 8 uur werkt. Maar goed, als je werkgever daar intrapt ;)

Ik werk 36 uur ipv 40, in 4 om 5 dagen. 32 uur vind ik net te weinig, 40 uur net te veel.
Tuurlijk joh.
Alle reacties Link kopieren
Martinimeisje schreef:
05-05-2021 08:23
4*9 vind ik een beetje van: ik wil niet minder verdienen, maar wel minder dagen werken. Ik heb niet het idee dat die mensen meer doen op een dag dan iemand die 8 uur werkt. Maar goed, als je werkgever daar intrapt ;)

Ik werk 36 uur ipv 40, in 4 om 5 dagen. 32 uur vind ik net te weinig, 40 uur net te veel.
Ligt aan het werk dat je doet. Toen ik nog 36-40 uur werkte, deed op vrijdag altijd de klusjes waar ik minder scherp voor hoefde te zijn. Als ik 4x9 zou werken, dan doe ik dat aan het einde van de dag. Net zoals ik dat nu doe. Want ze moeten wel gedaan worden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet beginnen met 40 uur? Je snijdt jezelf meteen in je vingers aan het begin van jouw loopbaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven