Geld & Recht alle pijlers

Recht om te annuleren?

04-05-2021 14:58 35 berichten
Ik heb een aantal weken geleden schade gemaakt bij mijn auto wat ik op eigen kosten moet herstellen. Heb verschillende garages benaderd voor een offerte en daaruit een keuze gemaakt. Echter hoor ik nu van een garage, waar ik niet de reparatie wil laten uitvoeren, dat ze het onderdeel al besteld hebben. Ik vroeg of ze het kunnen retourneren en ze zeiden dat het al uit de verpakking is, en dat dit dus niet kan. Ik voel me een beetje voor het blok gezet. Ik heb vorige week telefonisch contact gehad met deze garage. Ze vroegen mij of ik een origineel onderdeel wilde of een imitatie-onderdeel. Ik zou hierover terug bellen omdat ik hierover wilde nadenken. Het scheelde namelijk in prijs. Ik heb nu besloten om voor het originele onderdeel te gaan en dit te laten doen bij een andere garage. Maar nu heeft deze garage ineens het imitatie-onderdeel binnen, terwijl ik dit dus nog niet had toegezegd en dit niet eens wil. Een andere garage heb ik al wel officieel opdracht gegeven en daar laat ik het dus ook doen.
anoniem_64cfe301a7422 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 17:11
3.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan hebben ze gewoon pech. Je hebt ze geen opdracht gegeven, als ze zelf zo dom waren om te denken dat een offerte gelijk staat aan een opdracht is dat niet jouw probleem. Maar troost je, zo dom zijn ze niet hoor, ze zetten je gewoon onder druk, zodat je het gevoel krijgt dat je iets verkeerd hebt gedaan en je hun diensten afneemt. Niet intrappen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij niks hebt getekend en zij geen schriftelijk bewijs hebben dat je akkoord bent gegaan met bestellen van het onderdeel/ reparatie kunnen ze jou niks maken. Zou eventueel een mailtje sturen waarin je aangeeft dat je op datum x hebt gebeld met vragen, vervolgens op datum y terug bent gebeld over het onderdeel en dat je daar niet mee akkoord bent gegaan. Dat je geen mondelinge of schriftelijke toestemming hebt gegeven en je geen reparatie wenst uit te voeren.
Het onderdeel wordt heus wel voor een andere auto gebruikt hoor. Ik doe dit kunstje zelf ook wel eens, in rustige tijden. Zou alleen zelf een reparatie niet van de prijs laten afhangen, maar gewoon een garage zoeken waar anderen ook goede ervaringen mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Recht om te annuleren speelt hier niet, je hebt immers nog helemaal geen opdracht gegeven toch?
Alle reacties Link kopieren
Jammer voor ze, ze zijn voorbarig geweest, niet jouw probleem.
Midnight-Blue schreef:
04-05-2021 15:05
Het onderdeel wordt heus wel voor een andere auto gebruikt hoor. Ik doe dit kunstje zelf ook wel eens, in rustige tijden. Zou alleen zelf een reparatie niet van de prijs laten afhangen, maar gewoon een garage zoeken waar anderen ook goede ervaringen mee hebben.
Zal jij veel klanten overhouden zeg. Wat een manier van omgaan met mensen.
Midnight-Blue schreef:
04-05-2021 15:05
Het onderdeel wordt heus wel voor een andere auto gebruikt hoor. Ik doe dit kunstje zelf ook wel eens, in rustige tijden. Zou alleen zelf een reparatie niet van de prijs laten afhangen, maar gewoon een garage zoeken waar anderen ook goede ervaringen mee hebben.
word ik niet op kosten gejaagd? ik word straks teruggebeld door deze garage en ze gaan kijken of ze met een passende oplossing kunnen komen.. Snap ook niet hoe ze erop komen om zomaar een imitatie onderdeel te bestellen!
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 15:19
word ik niet op kosten gejaagd? ik word straks teruggebeld door deze garage en ze gaan kijken of ze met een passende oplossing kunnen komen.. Snap ook niet hoe ze erop komen om zomaar een imitatie onderdeel te bestellen!

Nee joh, niet mee in gesprek gaan. Dit is een vorm van oplichting. Negeer ze.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 15:19
word ik niet op kosten gejaagd? ik word straks teruggebeld door deze garage en ze gaan kijken of ze met een passende oplossing kunnen komen.. Snap ook niet hoe ze erop komen om zomaar een imitatie onderdeel te bestellen!
Hoezo een passende oplossing? Je hebt echt helemaal niks met deze garage te maken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geen opdracht gegeven dus hoef je ook niet te annuleren.
Hoezo een passende oplossing? Je hebt ze geen opdracht gegeven. Dus dat onderdeel is niet jouw probleem.
Oke bedankt voor jullie reacties. Ik was namelijk behoorlijk in de stress (kan namelijk niet zo'n bedrag betalen aan 2 garages).
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus al in gesprek met hen geweest en hebt je al zover laten overrompelen dat je hen de ruimte gaf om na te denken over “een passende oplossing”?

Mijn advies is om hen straks geen enkele ruimte meer te geven. Als ze bellen, dan zeg je het volgende:

“Ik heb net zelf ook even met mijn advocaat overlegd over een passende oplossing, en deze heeft mij geadviseerd om jullie probleem verder bij jullie te laten. Ik heb aan jullie geen opdracht verleend, en dus ben ik geen partij in deze kwestie. Ik wens jullie verder nog een fijne dag”.

Als ze daarop met een tegenwoord komen, dan herhaal je bovenstaande, net zolang totdat ze ophangen.
Nummer*Zoveel schreef:
04-05-2021 15:45
Je bent dus al in gesprek met hen geweest en hebt je al zover laten overrompelen dat je hen de ruimte gaf om na te denken over “een passende oplossing”?

Mijn advies is om hen straks geen enkele ruimte meer te geven. Als ze bellen, dan zeg je het volgende:

“Ik heb net zelf ook even met mijn advocaat overlegd over een passende oplossing, en deze heeft mij geadviseerd om jullie probleem verder bij jullie te laten. Ik heb aan jullie geen opdracht verleend, en dus ben ik geen partij in deze kwestie. Ik wens jullie verder nog een fijne dag”.

Als ze daarop met een tegenwoord komen, dan herhaal je bovenstaande, net zolang totdat ze ophangen.
Ja klopt. Ik heb ze net telefonisch gesproken en ik heb ze gewoon gezegd dat ik niets heb aan dat onderdeel x2 (aangezien de andere garage het dus gaat doen en dit onderdeel ook besteld maar dan de originele variant, zoals ik gevraagd heb). Ze klonken een beetje boos aan de telefoon maar ja ik kon er ook weinig mee! Auto wordt al hersteld dus ja, zij kunnen er dan niks mee. Wil echt niet nog meer geld kwijt zijn door deze fout van hun.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 15:33
Oke bedankt voor jullie reacties. Ik was namelijk behoorlijk in de stress (kan namelijk niet zo'n bedrag betalen aan 2 garages).
Ik snap niet zo goed dat je meteen zo denkt. Je hebt offertes opgevraagd, that's it, verder helemaal niks.

Relax!
Niet meer de telefoon opnemen.
_melon schreef:
04-05-2021 15:48
Ik snap niet zo goed dat je meteen zo denkt. Je hebt offertes opgevraagd, that's it, verder helemaal niks.

Relax!
Ja dat is waar. Heb gezegd aan de telefoon dat ik er verder weinig mee kan enzo en toen is het gesprek beëindigd. Nadat zij nog een paar keer een beetje hadden gepusht. Nu hoop ik dat het klaar is maar ik ben dan nog zo bang dat ik alsnog een telefoontje of mail krijg hierover haha.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 15:51
Ja dat is waar. Heb gezegd aan de telefoon dat ik er verder weinig mee kan enzo en toen is het gesprek beëindigd. Nadat zij nog een paar keer een beetje hadden gepusht. Nu hoop ik dat het klaar is maar ik ben dan nog zo bang dat ik alsnog een telefoontje of mail krijg hierover haha.
En wat dan? Wat zou daar in moeten staan? Hoe kan je zo 'bang' zijn voor iets waar je zo overtuigend 100% niets mee te maken hebt?
Veel garages maken misbruik van 'onwetende' vrouwen door zulke trucjes. Gewoon negeren.
Al sturen ze je nog 80 mails. Je hebt NIETS met ze te maken, helemaal niets, echt niet!
_melon schreef:
04-05-2021 15:57
En wat dan? Wat zou daar in moeten staan? Hoe kan je zo 'bang' zijn voor iets waar je zo overtuigend 100% niets mee te maken hebt?
Veel garages maken misbruik van 'onwetende' vrouwen door zulke trucjes. Gewoon negeren.
Al sturen ze je nog 80 mails. Je hebt NIETS met ze te maken, helemaal niets, echt niet!
Dankjewel. Ik zit nu ook te denken, stel ik had het wel bij deze garage gedaan. Dan zaten ze alsnog met dat onderdeel want ik wil een origineel onderdeel en niet een imitatie-onderdeel. Dus hoe dan ook, ze hebben iets besteld waar ik niet om heb gevraagd en waar ze dus niks mee kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen er heus wel wat mee hoor; best kans dat ze het gewoon op de plank hadden liggen.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
04-05-2021 16:02
Dankjewel. Ik zit nu ook te denken, stel ik had het wel bij deze garage gedaan. Dan zaten ze alsnog met dat onderdeel want ik wil een origineel onderdeel en niet een imitatie-onderdeel. Dus hoe dan ook, ze hebben iets besteld waar ik niet om heb gevraagd en waar ze dus niks mee kunnen.
Precies.

En ik geloof trouwens niet dat ze het al uit de verpakking gehaald hebben, als ze het al moesten bestellen. Het klinkt gewoon als een truc.
Alle reacties Link kopieren
Dat zij het onderdeel al besteld hebben is wel
voorbarig inderdaad.
Echter is het in deze branche niet vreemd dat zij bij jou kosten in rekening brengen voor het opstellen van een schade specificatie, terwijl je niet bij hen laat repareren.
Dat zie ik namelijk wel vaker gebeuren. Zij hebben toch tijd erin gestoken om dat voor jou uit te zoeken etc.
Dus ik ben wel benieuwd hoe het contact gegaan is. Heb je duidelijk aangegeven in het begin dat je meerdere offertes hebt opgevraagd en dat er een kans is dat zij de klus niet krijgen? Hebben ze toen gezegd dat ze kosten in rekening gaan brengen als je de opdracht niet aan hen geeft?
piepp schreef:
04-05-2021 16:07
Dat zij het onderdeel al besteld hebben is wel
voorbarig inderdaad.
Echter is het in deze branche niet vreemd dat zij bij jou kosten in rekening brengen voor het opstellen van een schade specificatie, terwijl je niet bij hen laat repareren.
Dat zie ik namelijk wel vaker gebeuren. Zij hebben toch tijd erin gestoken om dat voor jou uit te zoeken etc.
Dus ik ben wel benieuwd hoe het contact gegaan is. Heb je duidelijk aangegeven in het begin dat je meerdere offertes hebt opgevraagd en dat er een kans is dat zij de klus niet krijgen? Hebben ze toen gezegd dat ze kosten in rekening gaan brengen als je de opdracht niet aan hen geeft?
Nee, en nee. Beide niet.

Overigens: schadespecificatie heb ik niet gekregen. Wel om gevraagd maar zou ik pas na de tijd krijgen. Bij een andere garage kreeg ik dat wel. Ze hebben alleen benoemd wat het totale bedrag zal zijn als ik het onderdeel zou vervangen met een origineel onderdeel en de kosten voor een imitatie onderdeel. Geen officiele offerte.
Ik weet niet of het juridisch waterdicht is, maar ik vraag altijd om een vrijblijvende kostenopgave.

Ik had ook eens een klusjesman die werkzaamheden aan het dak kwam opnemen. Kreeg ik ineens een gepeperde rekening voor een inspectie. Gelukkig had ik de mail nog waarin ik vroeg om een vrijblijvende kostenopgave. Daarna droop hij af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven