Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
viva-amber schreef:
04-05-2021 18:15
Eerlijk gezegd: ik zou nog liever alle websites van uitzendbureau's afstruinen en productie of schoonmaakwerk accepteren dan bijstand aanvragen. Al is het maar om een paar weken of maanden te overbruggen en om verder te solliciteren naar iets voor de lange termijn.

In de horeca en zorg is er ook veel vraag. Ik dat echt 100x liever willen dan dat één of ander ambtenaar in mijn bank zaken zit, een huisbezoek doet om te kijken of niet samenwoont of een buurtonderzoek doet.

Ik vind het echt het laatste vangnet van de samenleving en ik zou er denk alleen in gaan wanneer ik ziek en onverzekerd was of wanneer ik klein kind had onder de 5 om alleen voor te zorgen, maar anders echt niet.
dat was niet dat vraag, wat jij zou doen of wat jij liever hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik op vrijdag moe ben van een week werken dan ga ik mij toch ook niet ziekmelden om een zw-uitkering te ontvangen....

Echt bizar.

Hoe denk je dat andere mensen het oplossen na het afronden van een opleiding?
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:50
dat mag van mij haha
Ik vind er niet veel om te lachen

Nogmaals welke baanrichting zoek je en ben je al aan het solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou alles aanpakken en vanuit daar verder zoeken.

Bijstand is niet leuk.
Je moet al je bank afschriften van 6 maanden laten zien
Alle uitgaven die ze raar vinden uitleggen en onderbouwen
Alle sollicitatie activiteiten laten zien
Verplicht op trainen
Als ik een werkgever was zou ik de kandidaat aannemen die na zijn studie bij, ik roep maar wat: de GGD testlijn, was gaan werken en niet diegene met gat op zijn cv van een paar maanden.
derooiekater schreef:
04-05-2021 18:53
Ik zou alles aanpakken en vanuit daar verder zoeken.

Bijstand is niet leuk.
Je moet al je bank afschriften van 6 maanden laten zien
Alle uitgaven die ze raar vinden uitleggen en onderbouwen
Alle sollicitatie activiteiten laten zien
Verplicht op trainen

En als ze een (k..) baantje voor je hebben moet je die accepteren
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
04-05-2021 18:54
Als ik een werkgever was zou ik de kandidaat aannemen die na zijn studie bij, ik roep maar wat: de GGD testlijn, was gaan werken en niet diegene met gat op zijn cv van een paar maanden.
Nou die persoon die bij de GGD testlijn werkt zou bij mij in elk geval sneller uitgenodigd worden voor een gesprek dan degene die al maanden niks heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:50
dat mag van mij haha
Ik persoonlijk vind het niet grappig, lekker makkelijk gedacht even bijkomen van je opleiding. Zo werkt het gelukkig niet.
MissPiglet schreef:
04-05-2021 18:57
Nou die persoon die bij de GGD testlijn werkt zou bij mij in elk geval sneller uitgenodigd worden voor een gesprek dan degene die al maanden niks heeft gedaan.
Dat schrijf ik toch ook? :proud:
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
04-05-2021 18:58
Dat schrijf ik toch ook? :proud:
Eeh ja, niet goed gelezen haha. Sorry :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Ik had haar toestemming ook niet nodig.

Ik nam meer dan 20 jaar terug WW en bijstandsaanvragen aan.

Vroeger hadden we een deal met een fabriek in de buurt, daar kon je zo aan de slag voor een salaris. Morgen beginnen en geen bijstand. We regelden dan met een telefoontje een baan voor je. Werkweigeren was er niet bij, want dan geen uitkering.

Ik denk dat zelf ook wel aanvoelt waar je mee te maken gaat krijgen.

Daarnaast heb ik ook meegewerkt aan work first projecten. Aan het werk in het groen, schoffelen voor je uitkering. Wanneer je een paar weken je best deed dat kon je wel een opleiding volgen als medewerker groen. Echt hele leuke projecten, echt wat voor jou.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:04
23.65% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 18:46
Daar is de bijstand dus NIET voor bedoeld. Callcenters zitten te springen om mensen, dus hoppa aan de slag.
Als dat werk echt zo belangrijk zou zijn, zou het wel beter betaald worden.

Eigenlijk vind ik het een vorm van kapitaalvernietiging:
Eerst investeren mensen 4 jaar of meer in een opleiding, en dan moeten ze iets gaan doen waarvoor de basisschool voldoende is.

Maar eigenlijk vind ik het al kapitaalvernietiging dat studenten allerlei baantjes in de horeca, logistiek enzovoorts hebben in plaats van meer tijd aan de studie te wijden.
Alleen bij sommige technische opleidingen lijken de studenten wel te hebben uitgerekend dat ze met snel afstuderen uiteindelijk rijker worden.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
De aanpak verschilt per gemeente maar al het werk wordt als passend gezien. Ze kijken dus niet naar je opleidingsniveau, een schoonmaakbaan, in de supermarkt of achter de lopende band wordt ook als passend werk te zien. Ik kan je ook al vertellen dat de gemeente met recent afstudeerders die meteen vanuit de studie in de bijstand gaan in plaats van een tijdelijke overbruggingsbaan ook niet veel medelijden heeft. Dat is namelijk niet de doelgroep waarvoor de bijstand bestaat.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-05-2021 19:01
Ik had haar toestemming ook niet nodig.

Ik nam meer dan 20 jaar terug WW en bijstandsaanvragen aan.

Vroeger hadden we een deal met een fabriek in de buurt, daar kon je zo aan de slag voor een salaris. Morgen beginnen en geen bijstand. We regelden dan met een telefoontje een baan voor je. Werkweigeren was er niet bij, want dan geen uitkering.

Ik denk dat zelf ook wel aanvoelt waar je mee te maken gaat krijgen.

Daarnaast heb ik ook meegewerkt aan work first projecten. Aan het werk in het groen, schoffelen voor je uitkering.
En daarom vroeg ik naar recente ervaringen....
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Waarom krijg je dan WW? Afijn, de bijstand is niet voor schoolverlaters die even willen bijkomen. Je gaat meteen in een traject en de eerste twee maanden krijg je niets.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
De precieze invulling is afhankelijk van de gemeente waar je woont. De verplichtingen kunnen behoorlijk verstrekkend zijn en nogal betuttelend zijn. Je kunt opgeroepen worden voor training in de ochtenden die niet meer inhoud dan leren op tijd te komen en er representatief uitzien. Je zult dit waarschijnlijk als nutteloos ervaren, maar helaas heb je geen keuze. Als je moeilijk doet volgen er sancties, zoals een tijdelijke verlaging van je uitkering.
de sociale dienst verschilt per gemeente.
hoe het hier word neergezet is alsof ze je gaan vernederen en aan de schandpaal gaan nagelen, dat is echt niet zo.
er zijn bepaalde voorwaarde en plichten waar je aan moet voldoen maar dat is logisch. Dus inderdaad bankafschriften, sollicitaties etc moet je kunnen overleggen.
Maar echt niet dat ze je wekelijks gaan bellen of plots huisbezoek zonder aanleiding. ze hebben wel wat beters te doen.

ik zou die uitkering maar aanvragen en in de tussentijd solliciteren. De rekeningen moeten toch betaald worden dus boeien wat viva ervan vind. Open anders een go-fund me en laat alle viva bijstand-critici 100 euro storten tot je een baan vind.
haha alle grappen op een stok, in de horeca zitten ze te springen om mensen las ik laatst. verdient veel beter dan de bijstand. ;)
misschien daar even proberen. maar hoe dan ook, vraag alvast een uitkering aan zodat je niet in de financiële problemen komt!! Hopelijk heb je het niet nodig, maar dan heb je dat vast gedaan.
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 19:02
En daarom vroeg ik naar recente ervaringen....
Die zijn nog erger, dit is wat je te wachten staat

Wat verwacht je nou eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
04-05-2021 19:01
Als dat werk echt zo belangrijk zou zijn, zou het wel beter betaald worden.

Eigenlijk vind ik het een vorm van kapitaalvernietiging:
Eerst investeren mensen 4 jaar of meer in een opleiding, en dan moeten ze iets gaan doen waarvoor de basisschool voldoende is.

Maar eigenlijk vind ik het al kapitaalvernietiging dat studenten allerlei baantjes in de horeca, logistiek enzovoorts hebben in plaats van meer tijd aan de studie te wijden.
Alleen bij sommige technische opleidingen lijken de studenten wel te hebben uitgerekend dat ze met snel afstuderen uiteindelijk rijker worden.
Handje ophouden is pas kapitaal vernietiging. Vanuit werk sollicteren komt veel postiever over dan vanuit bijstand solliciteren. Zoveel studenten hebben bij banen in bijv een callcenter en blijven daar nog 3-6 maanden voor ze iets vinden op eigen niveau. Dat to daar te lui voor is, is niet het probleem van de maatschappij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
TO, volgens mij snap je totaal niet wat bijstand is en waar het voor bedoeld is, net als WW. Een zware opleiding is pittig ja, maar heb je enig idee hoeveel mensen het veel zwaarder hebben en echt elke mogelijke baan aannemen om maar inkomsten te hebben? En jij wil ervan profiteren omdat je even wil bijkomen en niet wil werken... Dat is dus niet de bedoeling. De bijstand is geen vangnet waar je even op terugvalt, het is een uiterste waar jij nog lang niet aan zit, want geloof me er zijn nu zat baantjes te vinden die je prima kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Detachering vanuit de gemeente en work first bestaat nog steeds, zie de website van de rijksoverheid. De gedachte werk voor uitkering was toen nog vrij nieuw.

De gemeente kan je verplicht aan het werk zetten in al het werk dat zij voor handen hebben.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:09
22.93% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
04-05-2021 19:01
Als dat werk echt zo belangrijk zou zijn, zou het wel beter betaald worden.

Eigenlijk vind ik het een vorm van kapitaalvernietiging:
Eerst investeren mensen 4 jaar of meer in een opleiding, en dan moeten ze iets gaan doen waarvoor de basisschool voldoende is.

Maar eigenlijk vind ik het al kapitaalvernietiging dat studenten allerlei baantjes in de horeca, logistiek enzovoorts hebben in plaats van meer tijd aan de studie te wijden.
Alleen bij sommige technische opleidingen lijken de studenten wel te hebben uitgerekend dat ze met snel afstuderen uiteindelijk rijker worden.
Ze can callcenter werk doen tot ze een baan op nivo heeft.
viva-amber schreef:
04-05-2021 19:06
Handje ophouden is pas kapitaal vernietiging. Vanuit werk sollicteren komt veel postiever over dan vanuit bijstand solliciteren. Zoveel studenten hebben bij banen in bijv een callcenter en blijven daar nog 3-6 maanden voor ze iets vinden op eigen niveau. Dat to daar te lui voor is, is niet het probleem van de maatschappij.
maar wat moet TO doen tot ze een baan vind in de schoonmaak of productie etc? moet ze haar rekeningen maar niet betalen?
het si ook niet zo dat IEDEREEN die een baan zoekt in de productie of schoonmaak klakkeloos wordt aangenomen.
Sterker nog, bij ons nemen ze EXPLICIET geen schoolverlaters in de schoonmaak of in het fabriek omdat die na hooguit 3 maanden weer weg zijn. zonde van de tijd en inspanning denken ze dan..
Alle reacties Link kopieren
Of iets anders, wanneer de gemeente haar verplicht aan het werk kan zetten, dan kan zij ook zelf iets vinden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:09
maar wat moet TO doen tot ze een baan vind in de schoonmaak of productie etc? moet ze haar rekeningen maar niet betalen?
het si ook niet zo dat IEDEREEN die een baan zoekt in de productie of schoonmaak klakkeloos wordt aangenomen.
Sterker nog, bij ons nemen ze EXPLICIET geen schoolverlaters in de schoonmaak of in het fabriek omdat die na hooguit 3 maanden weer weg zijn. zonde van de tijd en inspanning denken ze dan..
Ze wil de moeite niet eens doen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven