Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
04-05-2021 19:21
Tuurlijk, mevrouw zoekt iets op niveau.
Je moet nog zo'n 45 jaar werken waarschijnlijk en je bent nu al moe van een oh zo'n zware studie. Dat wordt nog wat in de toekomst.
Ik vraag me af of de werkgevers op "nivo" deze mentaliteit die TO hier ten toon spreidt kunnen ruiken.....
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 19:16
Ok, dat is goed om te weten. Ik heb natuurlijk liever ook meteen een baan (wat ook beter betaalt dan uitkering) maar ik weet nog van mijn vorige sollicitatieprocedure dat het bijna twee maanden duurde voordat ik aan werk kon (vanaf de eerste sollicitatie tot contracttekening). Maar misschien was gewoon het uitzendbureau die het toen regelde heel sloom....
Dus ga je er nu eigenlijk bij voorbaat van uit dat het overal zo lang duurt? Beetje naief... Ik werk in een winkel, als ik vandaag een gesprek heb kan ik diegene morgen al laten beginnen. Tuurlijk verschilt het per bedrijf maar waar een wil is...
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 19:12
KPN callcenter neemt mensen aan die het woord "unstable" niet kunnen uitspreken en vervolgens vragen wat het betekent. Zo zijn er meerdere callcenters waar ze per direct kan beginnen. Voordeel is je zet bij dat soort call centers geen opzegtermijn hebt als je die baan op nivo hebt gevonden.
ze kan zowel bij kpn solliciteren als bijstand aanvragen. ze kan dan gelijk goodwill laten zien bij de sociale dienst. :)
de sollicitatieprocedure duurt een aantal weken en in de tussentijd moet ze eten.

TO, laat je niet gek maken. ik heb ook callcenterwerk gedaan en klopt dat ze alles en iedereen aannemen, maar dat betekent soms ook dat je geen volle rooster ingepland kan worden omdat er teveel mensen zijn die ook ingepland willen worden. en als je de targets niet haalt, word je ook minder ingeroosterd of na 2 weken eruit gewipt. Zo'n callcenter heeft een grote pool "wegwerp" medewerkers. :-D
In zo'n geval zou het mooi zijn als je aangevuld kan worden met bijstand mocht je niet volledig ingepland kunnen worden. de bijstand is een laatste vangnet en zo mag je het ook inzetten ongeacht je achtergrond of wat viva ervan vind.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
04-05-2021 19:23
Dus ga je er nu eigenlijk bij voorbaat van uit dat het overal zo lang duurt? Beetje naief... Ik werk in een winkel, als ik vandaag een gesprek heb kan ik diegene morgen al laten beginnen. Tuurlijk verschilt het per bedrijf maar waar een wil is...
Daar twijfel ik bij TO heel erg aan...
Alle reacties Link kopieren
:sherlock: Nog geen jaar geleden was er nog wat eigen geld voor de aankoop van een huis. Ik denk dat het best lastig wordt de overbrugging tussen studie en werk in de bijstand uit te zitten. Ik zou het echt niet eens proberen als het even kan.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Ik sluit me aan bij wat al gezegd is. Daar is de bijstand niet voor bedoeld. Het is verre van prettig om in de bijstand te zitten en ik denk ook niet dat het heel goed zal staan op je cv.

Zeker in deze tijd waar echt genoeg werk te vinden is in allerlei sectoren. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben in het leven. Ik persoonlijk zou iemand niet aannemen die om deze reden een bijstandsuitkering heeft gehad.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:24
ze kan zowel bij kpn solliciteren als bijstand aanvragen. ze kan dan gelijk goodwill laten zien bij de sociale dienst. :)
de sollicitatieprocedure duurt een aantal weken en in de tussentijd moet ze eten.

TO, laat je niet gek maken. ik heb ook callcenterwerk gedaan en klopt dat ze alles en iedereen aannemen, maar dat betekent soms ook dat je geen volle rooster ingepland kan worden omdat er teveel mensen zijn die ook ingepland willen worden. en als je de targets niet haalt, word je ook minder ingeroosterd of na 2 weken eruit gewipt. Zo'n callcenter heeft een grote pool "wegwerp" medewerkers. :-D
In zo'n geval zou het mooi zijn als je aangevuld kan worden met bijstand mocht je niet volledig ingepland kunnen worden. de bijstand is een laatste vangnet en zo mag je het ook inzetten ongeacht je achtergrond of wat viva ervan vind.
Absoluut niet, je belt en krijg meteen te horen wanneer je op groepsgesprek kunt, je bent binnen twee weken aan de slag. Dus je zit hoogstens een week zonder geld.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 19:23
Ik vraag me af of de werkgevers op "nivo" deze mentaliteit die TO hier ten toon spreidt kunnen ruiken.....
Vast wel.
...
Verkeerd gelezen.
Alle reacties Link kopieren
TO, dit moet je gewoon niet willen, echt. Ga op zoek naar een tijdelijk baantje, maar blijf ver weg van de sociale dienst
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 19:26
Absoluut niet, je belt en krijg meteen te horen wanneer je op groepsgesprek kunt, je bent binnen twee weken aan de slag. Dus je zit hoogstens een week zonder geld.
oke, en je punt is?
ze kan alsnog bijstand aanvragen want ze krijgt waarschijnlijk een contract voor 0 uren of flexuren of hoe het dan ook mag heten tegenwoordig.
de callcenters waar jij het over hebt (en waar ik overigens jaren gewerkt heb als student) hebben amper werknemers die fulltime werken. het zijn voornamelijk studenten of mensen die het voor erbij doen. kortom: je kunt er in de meeste gevallen niet van eten en alle rekeningen betalen.
Lady_Day schreef:
04-05-2021 19:21
Plus je leert er ook best nog wat.
Eens. Ook in mijn huidige werk heb ik daar nog steeds profijt van.
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:30
oke, en je punt is?
ze kan alsnog bijstand aanvragen want ze krijgt waarschijnlijk een contract voor 0 uren of flexuren of hoe het dan ook mag heten tegenwoordig.
de callcenters waar jij het over hebt (en waar ik overigens jaren gewerkt heb als student) hebben amper werknemers die fulltime werken. het zijn voornamelijk studenten of mensen die het voor erbij doen. kortom: je kunt er in de meeste gevallen niet van eten en alle rekeningen betalen.
Dan gaat ze niet bij een callcenter zitten maar bij bij de horecagelegenheid op de hoek. Of in de thuiszorg. Of allebei als dat voldoende uren geeft.
anoniem_402718 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:33
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:30
oke, en je punt is?
ze kan alsnog bijstand aanvragen want ze krijgt waarschijnlijk een contract voor 0 uren of flexuren of hoe het dan ook mag heten tegenwoordig.
de callcenters waar jij het over hebt (en waar ik overigens jaren gewerkt heb als student) hebben amper werknemers die fulltime werken. het zijn voornamelijk studenten of mensen die het voor erbij doen. kortom: je kunt er in de meeste gevallen niet van eten en alle rekeningen betalen.
Wanneer je niet zo breed mogelijk solliciteert dan krijg je sowieso geen bijstand. Je kan ja-maren daar hebben zij geen boodschap aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:30
oke, en je punt is?
ze kan alsnog bijstand aanvragen want ze krijgt waarschijnlijk een contract voor 0 uren of flexuren of hoe het dan ook mag heten tegenwoordig.
de callcenters waar jij het over hebt (en waar ik overigens jaren gewerkt heb als student) hebben amper werknemers die fulltime werken. het zijn voornamelijk studenten of mensen die het voor erbij doen. kortom: je kunt er in de meeste gevallen niet van eten en alle rekeningen betalen.
Ze nemen wel degelijk full timers aan (mensen die 40 uur in de week werken), KPN absoluut full timers in dienst. En sommige contact centers geven je meteen een vaste baan Vanad bijvoorbeeld. UItstroom is zo hoog, constant trainingen en meteen een vaste baan. Overwerken mag altijd.

Dus ook dat wat jij beweert klopt niet. Ze kan beter haar energie in het vinden van call center stoppen dan uitkering aanvragen dan heeft ze zelfs nog sneller geld.
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:34
2.23% gewijzigd
viva-amber schreef:
04-05-2021 19:32
Wanneer je niet zo breed mogelijk solliciteert dan krijg je sowieso geen bijstand. Je kan ja-maren daar hebben zij geen boodschap aan.
En je krijgt er een cursus bij hoe je wel moet solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 19:24
ze kan zowel bij kpn solliciteren als bijstand aanvragen. ze kan dan gelijk goodwill laten zien bij de sociale dienst. :)
de sollicitatieprocedure duurt een aantal weken en in de tussentijd moet ze eten.
Denk je dat ze, als ze bijstand aanvraagt, het geld binnen een week op haar rekening heeft?
Echt niet hoor.
Daar kunnen zo 8 weken overheen gaan.
In sommige gemeentes kan je een voorschot in de vorm van een lening krijgen maar in de meeste gemeentes moet je gewoon afwachten en krijg je, als het toegekend wordt, met terugwerkende kracht, geld.
Palmbomen-zijn-cool schreef:
04-05-2021 19:32
Dan gaat ze niet bij een callcenter zitten bij bij de horecagelegenheid op de hoek. Of in de thuiszorg. Of allebei als dat voldoende uren geeft.
dat is ook een optie uiteraard. en ook bijstand aanvragen in de tussentijd want het is geen gegeven dat al die werkgevers zitten te springen om schoolverlaters die na 2-3 maanden weer foetsie zijn. ik zou mijn kansen spreiden.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt 4 weken weggestuurd om breedt te solliciteren en wanneer je niet voldoende bewijzen aanlevert dat je je best hebt gedaan, dan krijg je geen uitkering.

Er bestaan ook tijdelijke banen, om kortdurende drukte op te vangen of zwangerschapsverlof of voor een project.

UItzendbedrijven zouden niet bestaan wanneer er geen tijdelijk werk was.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2021 19:36
37.15% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op 9 november werk je nog in de ICT en nu rond je een studie af en wil je de bijstand in?
Waarom ga je dan niet solliciteren in de ICT, dan kun je in een handomdraai een baan vinden. In die sector word je nog net van de straat getrokken als je iets met ICT gedaan hebt!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-05-2021 19:35
Je wordt 4 weken weggestuurd om breedt te solliciteren en wanneer je niet voldoende bewijzen aanlevert dat je je best hebt gedaan, dan krijg je geen uitkering.

Er bestaan ook tijdelijke banen, om kortdurende drukte op te vangen of zwangerschapsverlof of voor een project.

UItzendbedrijven zouden niet bestaan wanneer er geen tijdelijk werk was.
geldt dat niet alleen voor jongeren tot 27 jaar?
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 19:32
Ze nemen wel degelijk full timers aan (mensen die 40 uur in de week werken), KPN absoluut full timers in dienst. En sommige contact centers geven je meteen een vaste baan Vanad bijvoorbeeld. UItstroom is zo hoog, constant trainingen en meteen een vaste baan. Overwerken mag altijd.

Dus ook dat wat jij beweert klopt niet. Ze kan beter haar energie in het vinden van call center stoppen dan uitkering aanvragen dan heeft ze zelfs nog sneller geld.
dit is bullshit van de bovenste plank. kpn geeft echt niet elk rendebiel die maar binnenloopt een vast contract van 40 uur. hoe kom je erbij ? :nut:
en nogmaals, ze hoeft niet het een of het ander te doen. ze kan allebei doen want niets is gegarandeerd (ook de bijstand niet)!
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 19:37
geldt dat niet alleen voor jongeren tot 27 jaar?
Iedereen moet de eerste 4 weken zelf op zoek naar een baan.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt wel gedan of iedereen zomaar in een call center terecht kan maar dat is niet zo.

Vaak vragen ze HBO of minimaal MBO 4 maar dan met werkervaring.

Zonaar weg kan officieel ook niet want dan moet je de interne training terug betalen.

Al komt dat in de praktijk niet voor want dan verpruts je een paar telefoontjes en dan volgt er vanzelf ontslag.

Ik heb in het verleden vaak genoeg gezien dat HBO'ers binnen kwamen met een air van ik ben eigenlijk te goed voor dot soort baantjes en dan ontslagen worden omdat ze de werkdruk niet aankomsten. Hun target niet haalden. Niet snel genoeg konden schakelen tussen verschillende klanten . Niet klantvriendelijk genoeg waren of niet commercieel genoeg.

Vergis je niet.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:08
Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Ligt aan de gemeente.
Hier is het verplicht iedere week persoonlijk je sollicitaties laten zien.
Vervolgens krijg je sollicitatie trainingen en een werkplek toegewezen waar je 4 keer 40 uur per week "mag" werken om je in het arbeidsritme te houden.

Bij iedere nieuwe consulent (het verloop is enorm hoog) krijg je het hele riedeltje weer opnieuw.
Verder moet je meewerken aan tandenborstel onderzoeken, binnen 3 dagen de gevraagde afschriften van al je rekeningen inleveren en iedere maand een inkomstenformulier inleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven