Geld & Recht alle pijlers

Wonen bij ex-man van invloed op huishoudelijke hulp en zijn

09-05-2021 21:02 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon bij mijn ouders doordat ik in december bij mijn vriend ben erg gegaan. Ik heb nu in samenspraak met mijn ex-Man besloten om bij hem te gaan inwonen. Maar hij krijgt vanuit de gemeente huishoudelijke hulp en ontvangt een uitkering de zo geheten IVA . Komt dat in gevaar als ik voorlopig bij hem ga wonen en me in laat schrijven. Hoop dat iemand weet hoe dit in elkaar steekt.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat denk ik wel ze gaan ervan uit dat jij hem dan kan helpen met het huishouden sowieso
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat dacht je er van om de gemeente hierover even te bellen morgen? Zij weten het ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de IVA maakt het niet uit, die gaat niet via de gemeente.

Waarschijnlijk maakt het voor de hulp wel uit, dus vraag dit na.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Onder welke noemer ga je bij hem inwonen? Huur je een kamer met een contract, bv onder de pannen? Dan zou het in principe niet van invloed zijn. Maar alle andere opties wel volgens mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huishoudelijke hulp kan mogelijk, de gemeente kan je informeren.

De IVA is een arbeidsongeschiktheid uitkering. De hoogte wijzigt niet door samenwonen. De toeslagen die je ex ontvangt wijzigen mogelijk wel.

Heb jij inkomsten uit werk of uitkering?

Geef de gewijzigde situatie zsm door aan belastingdienst, gemeente en UWV.
Hulp bijna wel zeker

UWV moet zeker geïnformeerd worden

Heb jijzelf inkomen?

Mogelijk (zeker) heeft het ook gevolgen voor de toeslagen
Hoogte van de Iva heeft daar niets mee te maken. Maar gemeentebelastingen en kosten voor riool en andere vaste lasten ect wel. En eventuele toeslagen, dat zou je dan moeten corrigeren/betalen aan hem .

En het kan misschien ook van invloed zijn op zijn hulp.

Zou sowieso een huurcontract maken, om bepaalde zaken nadelig voor hem te voorkomen.
En navragen bij de instantie, wat als hij een huurder krijgt en dan niet melden dat om zijn expartner gaat natuurlijk.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 09-05-2021 21:27
12.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat het niet van invloed is op de uitkering hadden we beiden al gedacht. Mijn ex-man heeft alleen zorgtoeslag dacht ik. Ik ga daar gewoon wonen. We hebben geen contract gemaakt. Ik betaal mijn eigen eten enzo. Ik heb zelf inkomen werk bij een schoonmaakbedrijf. Ik heb dinsdag een afspraak op het gemeentehuis. Belastingdienst en zo licht ik natuurlijk ook in.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, je krijgt geen huishoudelijke hulp als je een huisgenoot van 18+ hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor zijn hulp verliest ie waarschijnlijk de indicatie totdat jij weer vertrekt. Tenzij jij echt op een kamer gaat wonen en je echt gescheiden huishoudens voert.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
09-05-2021 21:38
Voor zijn hulp verliest ie waarschijnlijk de indicatie totdat jij weer vertrekt. Tenzij jij echt op een kamer gaat wonen en je echt gescheiden huishoudens voert.
Maar of ze dat aannemelijk vinden met hun voorgeschiedenis? Dat denk ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de zorgtoeslag maakt het niet uit. Maar hij gaat wel meer belasting betalen (afvalstoffenheffing en waterschap ook volgens mij), want hij wordt nu aangeslagen voor een meerpersoonshuishouden en dat is best fors meer.

Is het sowieso wel een strak plan om bij je ex in te trekken? Lijkt mij van niet. Ook met het oog op een evt nieuwe relatie. Je bent nu waarschijnlijk nog goeie vrienden, anders zou je het niet eens overwegen. Maar waarschijnlijk heeft 1 van jullie nog steeds hoop. En ook als dat niet zo is, is het toch pijnlijk om het van dichtbij mee te maken als een van jullie een ander krijgt. Als je daar dan al ruimte voor hebt, letterlijk en figuurlijk.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je terug bij hem willen gaan wonen? Hij is toch je ex?
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
09-05-2021 22:51
Voor de zorgtoeslag maakt het niet uit. Maar hij gaat wel meer belasting betalen (afvalstoffenheffing en waterschap ook volgens mij), want hij wordt nu aangeslagen voor een meerpersoonshuishouden en dat is best fors meer.

Is het sowieso wel een strak plan om bij je ex in te trekken? Lijkt mij van niet. Ook met het oog op een evt nieuwe relatie. Je bent nu waarschijnlijk nog goeie vrienden, anders zou je het niet eens overwegen. Maar waarschijnlijk heeft 1 van jullie nog steeds hoop. En ook als dat niet zo is, is het toch pijnlijk om het van dichtbij mee te maken als een van jullie een ander krijgt. Als je daar dan al ruimte voor hebt, letterlijk en figuurlijk.
Wat betreft de zorgtoeslag, geeft To te weinig info. Als ze kinderen hebben gekregen of bij elkaars pensioenuitvoerder zijn aangemeld tijdens het huwelijk, dan worden ze nu weer toeslagpartner. En als ze gezamelijk dan teveel verdienen, uit mijn hoofd iets van net onder de
€ 40.000 gezamenlijk en daar zit je al snel aan, dan is er geen recht op zorgtoeslag.

Dus To, bel hierover de belastingdienst.

Voor de rest eens met Impala.
Alle reacties Link kopieren Quote
gizzmo-returns schreef:
09-05-2021 21:40
Maar of ze dat aannemelijk vinden met hun voorgeschiedenis? Dat denk ik niet.
Welke voorgschiedenis bedoel je?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
09-05-2021 23:07
Waarom zou je terug bij hem willen gaan wonen? Hij is toch je ex?
We zijn als vrienden beter dan als koppel. We hechten bijzonder veel waarde aan onze vriendschap. Voor ons zelf maar zeker voor onze kinderen die allebei in een instelling zitten. We hebben laatst een goed gesprek gehad en de pijnpunten besproken van ons huwelijk. Er is voor ons beiden veel duidelijk geworden.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren Quote
summerheat schreef:
09-05-2021 23:31
Wat betreft de zorgtoeslag, geeft To te weinig info. Als ze kinderen hebben gekregen of bij elkaars pensioenuitvoerder zijn aangemeld tijdens het huwelijk, dan worden ze nu weer toeslagpartner. En als ze gezamelijk dan teveel verdienen, uit mijn hoofd iets van net onder de
€ 40.000 gezamenlijk en daar zit je al snel aan, dan is er geen recht op zorgtoeslag.

Dus To, bel hierover de belastingdienst.

Voor de rest eens met Impala.
Oh dat wist ik niet. Ik dacht gescheiden is gescheiden. Ook mbt pensioen enzo. Maar dan wordt je dus automatisch gewoon weer toeslagpartners in de situatie die jij noemt? Best vreemd.
.
Ik denk ook dat de huishoudelijke hulp komt te vervallen dan maar dat zou jij dan op kunnen vangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
10-05-2021 00:03
Oh dat wist ik niet. Ik dacht gescheiden is gescheiden. Ook mbt pensioen enzo. Maar dan wordt je dus automatisch gewoon weer toeslagpartners in de situatie die jij noemt? Best vreemd.
Ze zijn dus kinddeler. De kinderen hoeven daarbij niet op het adres te wonen. Dus alleen op die grond worden ze al toeslagpartner.
Alle reacties Link kopieren Quote
lichtbron schreef:
09-05-2021 23:49
We zijn als vrienden beter dan als koppel. We hechten bijzonder veel waarde aan onze vriendschap. Voor ons zelf maar zeker voor onze kinderen die allebei in een instelling zitten. We hebben laatst een goed gesprek gehad en de pijnpunten besproken van ons huwelijk. Er is voor ons beiden veel duidelijk geworden.

Maar worden jullie niet weer een koppel als jullie samen gaan worden? Dan zit je de hele week op elkaar lip, en zal de ‘vriendschap’ weer veranderen in irritaties. Je zult, als ik het hierboven lees, in ieder geval zijn huishoudelijke hulp worden.

Een goed gesprek lost niet alle problemen uit het verleden op.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ook dat jullie, en vooral jij, vooral veel te verliezen hebben als je weer gaat samenwonen. En dat je binnen no time weer weet waarom je gescheiden was en de vriendschap zwaar onder druk komt te staan. Je kan wel een goed gesprek hebben gehad, maar in de praktijk zul je onherroepelijk in oude patronen gaan terugvallen.
Voor de kinderen begrijp ik ook niet, want die wonen niet thuis schreef je.
Doe je het omdat je bij je ouders weg wil en dit het makkelijkste is? En/of omdat je hem een beetje zielig vindt zo alleen en afhankelijk van huishoudelijke hulp? Besef je dat hij straks afhankelijk wordt van jouw hulp? Dat je zijn huishouden moet gaan doen en zijn klussen op moet gaan knappen?
En dat het heel erg lastig wordt om een nieuwe relatie aan te gaan? Dat je niet vrij bent om in je eigen huis af te spreken of zelfs maar vrijuit te bellen met iemand die je beter wil leren kennen? De meeste mensen beginnen er niet eens aan, als de ander nog (of zelfs wéér) met zijn ex samenwoont. En terecht.
Ook nieuwe vriendschappen zul je echt minder makkelijk gaan krijgen als je nog samenwoont, want dan ben je toch op hem en jullie gericht en niet op andere mensen en je eigen ontwikkeling. Denk er nog eens goed over na, ik denk dat je alleen maar stappen achteruit gaat zetten.
impala wijzigde dit bericht op 10-05-2021 07:32
26.66% gewijzigd
.
Poeh, samenwonen met een ex....wanneer je al geen of 20-er meer bent....klinkt heel onverstandig.
Hoe zit het met wederzijdse (onuitgesproken/onbewuste) verwachtingen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar is het erg dat zijn huishoudelijke hulp vervalt?? Jij kan immers dan gewoon schoonmaken je eigen huishouden doe je ook en hij woont daar ook. Zou heel raar zijn als er alsnog huishouding komt want die maakt dan jiouw zooi schoon
lichtbron schreef:
09-05-2021 23:43
Welke voorgschiedenis bedoel je?
Dat jullie getrouwd waren, tav instanties

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven