Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft schuld?

13-05-2021 23:22 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: een t-splitsing, de doorgaande weg is een voorrangsweg met daarnaast een vrijliggend fietspad. Een fietser wil de doorgaande weg oversteken op de daarvoor bedoelde oversteekplaats en heeft haaietanden. Uit tegengestelde richting komt een auto die linksaf de doorgaande weg op wil draaien en ook haaietanden heeft. De fietser kijkt of het veilig is begint aan de oversteek en de auto draait tegelijkertijd de weg op een raakt de fietser. Wie heeft er schuld?
De auto.
Alle reacties Link kopieren
Wie schuld heeft maakt weinig uit. De automobilist zal aansprakelijk zijn omdat deze een zwakke verkeersdeelnemer heeft geraakt.
Alle reacties Link kopieren
De auto omdat ie auto is.
Verder snap ik het plaatje niet, daar heb ik echt een overzichtstekeningetje voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
De auto.

Fietsen gaat rechtdoor, auto slaat af. Ook is de fietser de zwakkere verkeersdeelnemer.
Alle reacties Link kopieren
De fiets.
De fietser maakte geen onderdeel uit van de weg (separaat fietspad) en wilde zich juist voegen tot deze weg. Lijkt me dan dat al het andere verkeer voorrang heeft.
almdudler wijzigde dit bericht op 13-05-2021 23:27
2.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De auto
Alle reacties Link kopieren
Ook als de fietser toch niet goed gekeken heeft, de afslaande auto gezien zou moeten hebben?
Alle reacties Link kopieren
De automobilist heeft in ieder geval risicoaansprakelijkheid omdat de fietser een zwakke(re) verkeersdeelnemer is. Dus de verzekering van de automobilist kan aan de slag.

Schuld (als in: verwijtbaar gedrag) weet ik niet zonder schets.
Nee heb je, ja kun je krijgen
De auto
Alle reacties Link kopieren
Fiets gaat rechtdoor dus die heeft voorrang.

Heb ik het goed? :$
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat een automobilist altijd schuldig is, omdat de fietser een kwetsbaardere deelnemer in het verkeer is.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Overigens is er bij mij ooit wel eens een fiets achterop mijn auto geknald. Die ging er toen nog vandoor dus die heb ik door allerlei smalle straatjes en over fietspaden achterna gereden en klemgereden. Daarna vastgehouden en de politie gebeld, die namen hem wel mooi mee en ik begreep toen dus dat het echt niet altijd zo is dat fietsers onaantastbaar zijn. Mijn verzekering heeft het toen verder afgehandeld (leaseauto) dus geen idee hoe dat afgelopen is maar ik heb er in ieder geval niks van gehoord of eigen risico voor moeten betalen. Denk dat ze hem gewoon voor de schade hebben laten opdraaien.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan de auto uit de tegenovergestelde richting komen en bij haaientanden linksaf slaan, als de t kruising een voorrangsweg heeft?

Staat het fietspad haaks op de voorrangsweg en is het een soort kruising?

(ik ga er nu vanuit dat de fietser parallel aan de voorrangsweg fietst en de auto haaks op de voorrangsweg aan komt rijden. Dat kan alleen niet want niet "tegenovergestelde richting")

Los hiervan, auto raakt zwakkere verkeersdeelnemer, dus auto.
pergamon wijzigde dit bericht op 13-05-2021 23:34
7.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De auto is aansprakelijk (spuitelf).
Alle reacties Link kopieren
Hoe kunnen ze beiden haaientanden hebben?
Alle reacties Link kopieren
Teken het eens in paint :)
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tekening gemaakt maar geen flauw idee hoe deze hier te plakken.
Alle reacties Link kopieren
Noorder76 schreef:
13-05-2021 23:37
Ik heb een tekening gemaakt maar geen flauw idee hoe deze hier te plakken.
Via https://nl.imgbb.com/, dan de link kopiëren voor ‘afbeelding voor forum’

Dan op Viva op het fotootje rechtsonder klikken (links van de emoji’s) en plaats de link van imgbb tussen de [img] [img]
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Die auto staat toch eerst stil bij de haaientanden? Dan zie je toch als automobilist dat de fietser ook oversteekt als je zelf optrekt? Dan stop je toch en laat je de fietser voorgaan? Zelfs als deze geen voorrang zou hebben?
Die fietser had volgens mij voorrang. Was al afgeslagen op het fietspad en stond in het voorsorteervak om rechtdoor te gaan, de doorgaande weg over. Tegenover stond de auto die wilde afslaan de doorgaande weg op. Beide hadden gelijke haaientanden. Rechtdoor gaat voor op afslaan dus fietser had voorrang. Denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Mislukt.
noorder76 wijzigde dit bericht op 13-05-2021 23:47
99.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Noorder76 schreef:
13-05-2021 23:46
---------------------------------------------Fietspad------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fiets komt vanaf fietspad en steekt over
|
|
<
---------------------------------------------- | | |-------------------------------------------
| | |
| | |
| Auto |
| |

Ik snap hier echt hele.maal niks van, sorry.
Noorder76 schreef:
13-05-2021 23:46
---------------------------------------------Fietspad------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fiets komt vanaf fietspad en steekt over
|
|
<
---------------------------------------------- | | |-------------------------------
| | |
| | |
| Auto |
| |
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Haha, toen ik het bericht maakte zag het er nog wel begrijpelijk uit, eenmaal opgeslagen werd het deze onduidelijke brei van lijntjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven