Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft schuld?

13-05-2021 23:22 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie: een t-splitsing, de doorgaande weg is een voorrangsweg met daarnaast een vrijliggend fietspad. Een fietser wil de doorgaande weg oversteken op de daarvoor bedoelde oversteekplaats en heeft haaietanden. Uit tegengestelde richting komt een auto die linksaf de doorgaande weg op wil draaien en ook haaietanden heeft. De fietser kijkt of het veilig is begint aan de oversteek en de auto draait tegelijkertijd de weg op een raakt de fietser. Wie heeft er schuld?
Alle reacties Link kopieren
-Simone- schreef:
14-05-2021 00:16
Nou heb ik weleens een onduidelijke aanrijding gehad, de uitkomst daarvan was dat beide partijen hun eigen schade maar moesten betalen. Dat zou hier ook nog kunnen, alhoewel een fietser meestal wel meer beschermt wordt, lijkt me.
Mijn broer heeft ook eens zoiets gehad als fietser. De verzekering van de automobilist draaide op voor de fiets, kleding en ‘medische behandeling’ (die gelukkig meeviel) en de verzekering van pa en ma draaide op voor het overspuiten van de bumper van automobilist. Maar broer was aangemerkt als ‘schuldaansprakelijk’ (geen werkend licht op de fiets) de automobilist als risicoaansprakelijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de verzekering van familielid gebeld en daar zeiden ze dat er een schadeformulier naar de verzekering van de tegenpartij moest omdat verzekering van familielid hier niets mee kon.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen gegevens van de automobilist, alleen een naam en telefoonnummer.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-05-2021 00:19
De fietser bevond zich al op de voorrangsweg en de auto niet. Die had bij de haaientanden moeten wachten tot de weg vrij was. Daarvoor zijn die dingen ook op de weg aangebracht. De fietser heeft dus altijd voorrang.
Haaientanden zijn geen stopbord. De automobilist mag niet oprijden als er al verkeer zich op de weg bevindt. Wat die fietser dan nog niet is want die staat ook eerst te kijken achter zijn haaientanden of er geen verkeer zich op de weg bevindt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat ingewikkeld allemaal, en wat een gedoe brengt zoiets met zich mee. Het belangrijkste is nu dat familielid er weer bovenop komt maar dat zal een lange weg worden.
Alle reacties Link kopieren
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:21
Ik heb ook geen gegevens van de automobilist, alleen een naam en telefoonnummer.
Dan zou ik nogmaals proberen die persoon te bellen. En als dat niets oplevert naar het betreffende politiebureau gaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
14-05-2021 00:22
Haaientanden zijn geen stopbord. De automobilist mag niet oprijden als er al verkeer zich op de weg bevindt. Wat die fietser dan nog niet is want die staat ook eerst te kijken achter zijn haaientanden of er geen verkeer zich op de weg bevindt.
Maar die auto moet dan toch alsnog wachten aangezien de fietser rechtdoor gaat?
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goede tip Lemoos, ik heb gewoon een naar onderbuikgevoel over de automobilist.
Alle reacties Link kopieren
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:25
Wat ingewikkeld allemaal, en wat een gedoe brengt zoiets met zich mee. Het belangrijkste is nu dat familielid er weer bovenop komt maar dat zal een lange weg worden.
Met die schuldvraag moeten jullie je ook niet bezig houden. Enige relevante nu is het aansprakelijk stellen van de tegenpartij. Dus lijst opstellen van geleden schade. Als er sprake is van zwaar letsel dan zou ik eerst de rechtsbijstandsverzekering eens polsen.

Ook stom van die eigen verzekeraar. Mijn verzekering had voldoende aan een kenteken. Zij kunnen gewoon zien wie de verzekeraar is van die auto en stuurden mijn claim gewoon door naar die verzekeraar (iemand reed tegen mijn geparkeerde auto op, stapte uit, bekeek de schade en reed weer weg maar stond dus wel op mijn dashcam). Binnen 2 dagen hing er al iemand van de verzekeraar van de tegenpartij aan de lijn en de schade werd direct vergoed.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
14-05-2021 00:26
Maar die auto moet dan toch alsnog wachten aangezien de fietser rechtdoor gaat?
Als die auto op de weg zit (wat een auto al snel zit) weer niet. Maar met je eens dat het merendeel van de mensen in een auto gewoon zouden stoppen. Ik zou dat risico niet nemen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

De auto komt van onder en slaat af naar links.
De fietser komt van links boven en slaat af naar rechts.
(Zo klopt de situatie toch?)

In dat geval:
De auto is afslaand verkeer en moet voorrang geven aan de fietsers die daar oversteken.
De haaientanden voor de fietser staan er omdat de fietser voorrang moet verlenen aan verkeer wat al op de voorrangsweg rijdt. De auto reed daar niet.
De schuld ligt dus bij de automobilist.
Als die automobilist ook netjes bij de haaientanden even was gestopt om de situatie te bekijken dan had die te fietser gezien naar mijn idee. Nu was er 'opeens' een fietser, het had net zo goed 'opeens' een andere auto kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
In deze situatie had de fietser voorrang want hij was rechtdoorgaand verkeer. Je moet hier namelijk rechtdoor wachten voor je oversteekt. De auto ging naar links en dus niet rechtdoor.

Mijn dochter van negen is drie weken terug tegen een auto aangereden in ons woonerf (beide rijdend, stond een vrachtwagen midden op de weg). De verzekering zei dat de aansprakelijkheid bij de automobilist ligt omdat mijn dochter een zwakke verkeersgebruiker is. Soms wordt er geoordeeld dat een fietser voor hoogstens 50% van de schade aansprakelijk is. Dat hangt er wel vanaf of er ook persoonlijk letsel is. Mijn dochter had zelf gelukkig niets. De auto flinke krassen van het fietskratje.
Mijn oudste dochter is eens omvergereden door een scooter die achterop kwam. Naast de schade aan de fiets kreeg ze ook nog letselschadevergoeding voor elke cm litteken die ze eraan over heeft gehouden en dan telt het gezicht extra zwaar mee. Ze had een open hoofdwond op haar voorhoofd en haar pols was enorm complex gebroken. Al met al een cm of 10 aan littekens. Toen ze 18 werd had ze daardoor een mooi spaarpotje.

De politie doet zelden ter plekke uitspraak over wie de schuldige is, is hun taak ook niet.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-05-2021 00:31
Als die auto op de weg zit (wat een auto al snel zit) weer niet. Maar met je eens dat het merendeel van de mensen in een auto gewoon zouden stoppen. Ik zou dat risico niet nemen.

Jawel want hij slaat af. Dus de fietser heeft voorrang. Dat een auto snel daar is, doet niks af aan de verkeersregels.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
14-05-2021 00:43
Jawel want hij slaat af. Dus de fietser heeft voorrang. Dat een auto snel daar is, doet niks af aan de verkeersregels.
Dat ligt er dus aan. Ga achteraf maar vaststellen dat je de auto wel/niet zich al op die weg bevond op het moment dat het eerste wiel van de fietser over die haaientand ging. We weten ook niet hoe snel die fietser aan kwam rijden. Die bevond zich op een apart fietspad en ging rechtdoor toen de automobilist wellicht voor de eerste keer keek richting links (links, rechts, links). Als een fietser ineens afbuigt om over te steken dan zit je al op die weg met je auto. We weten ook niet of de fietser heeft stil gestaan of duidelijk zichtbaar voor anderen heeft gekeken of oversteken veilig was (dat je door hebt dat iemand wil oversteken). De fietser slaat namelijk ook af. In die situatie zou ik als fietser geen hand uitsteken.

Maar ik ben een oud wijf dus aan mij is te zien dat ik iets ga doen met mijn fiets (vaart minderen, alle kanten checken, oogcontact zoeken). In mijn jonge jaren had ik wellicht gewoon even gekeken en een ruk aan dat stuur gegeven en gaan met die banaan. Toen kon ik nog snelle sprintjes trekken met mijn fiets :-)

Maar goed, ik vind die automobilist sowieso raar gedrag vertonen als je zojuist iemand hebt geschept. Dus misschien heeft hij/zij de fietser wel gezien en stond de fietser duidelijk te kijken om over te steken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
14-05-2021 00:56
Dat ligt er dus aan. Ga achteraf maar vaststellen dat je de auto wel/niet zich al op die weg bevond op het moment dat het eerste wiel van de fietser over die haaientand ging.

Dat die fietser onduidelijk kan hebben gereden ben ik met je eens, dat zou kunnen. Maar ook al staat die auto met 4 banden al over zijn haaientanden heen, dan nog moet hij voorrang verlenen aan fietsers die daar oversteken. En dat kan soms heel moeilijk zijn, maar dat is wel de verantwoordelijkheid van de auto hier.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
13-05-2021 23:33
Overigens is er bij mij ooit wel eens een fiets achterop mijn auto geknald. Die ging er toen nog vandoor dus die heb ik door allerlei smalle straatjes en over fietspaden achterna gereden en klemgereden. Daarna vastgehouden en de politie gebeld, die namen hem wel mooi mee en ik begreep toen dus dat het echt niet altijd zo is dat fietsers onaantastbaar zijn. Mijn verzekering heeft het toen verder afgehandeld (leaseauto) dus geen idee hoe dat afgelopen is maar ik heb er in ieder geval niks van gehoord of eigen risico voor moeten betalen. Denk dat ze hem gewoon voor de schade hebben laten opdraaien.
Ben jij wel helemaal lekker, wat een enge toestand voor die fietser zeg.
Bizar dat de politie hem ook meeneemt voor zoiets en dat je er nul consequenties voor hebt gehad. Echt een heel raar verhaal.
Voor een lease auto ook nog.
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:21
Ik heb de verzekering van familielid gebeld en daar zeiden ze dat er een schadeformulier naar de verzekering van de tegenpartij moest omdat verzekering van familielid hier niets mee kon.

Welke verzekering van familielid heb je aangesproken en was dat wel de juiste?WA is een autoverzekering en in dit geval dus niet relevant voor de fietser, vermoedelijk zal die hiervoor de AVP aansprakelijkheidsverzekering particulieren kunnen inschakelen (als je familielid die heeft, is niet verplicht). De tegenpartij zal inderdaad wel zijn WA inschakelen, want die zat wel in de auto.
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:14
Er is idd politie bij geweest maar die konden voor zover ik begreep niets zeggen over de eventuele schuld.

Nee, daar gaat de politie niet over, al doen ze er helaas vaak wel (onjuiste) uitspraken over.

Heeft jouw familielid een rechtsbijstandsverzekering? Dan die inschakelen. Die kan het proces verbaal opvragen en de verzekeraar van de automobilist aansprakelijk stellen.

Heeft hij/zij geen RB? Dan zal familielid zelf het kenteken van automobilist bij politie moeten opvragen. De eigen verzekeraar kan nakijken waar de auto verzekerd is. Familielid moet dan zelf die verzekeraar van de automobilist bellen, deze is verplicht dit in behandeling te nemen.

In beide gevallen: het is niet nodig dat eerst het schadeformulier is ingevuld, zelfs niet dat de automobilist meewerkt.
Het enige dat je nodig hebt is het kenteken.
Dus dat kun je vandaag nog doen.
Oh en tip:

Je wilt graag helpen, maar hebt er geen verstand van.
Je opent een topic met een vraag over aansprakelijkheid terwijl de vraag is: wat moet/kan familielid doen.
Daardoor krijg je allemaal antwoorden die niet helpen.

Voor dit soort dingen bel je altijd de verzekering. Ook als je er zelf niet voor verzekerd bent kan deze je vertellen wat je moet doen.
Snap je het niet? Vraag je door.
carrie-bradshaw schreef:
13-05-2021 23:33
Overigens is er bij mij ooit wel eens een fiets achterop mijn auto geknald. Die ging er toen nog vandoor dus die heb ik door allerlei smalle straatjes en over fietspaden achterna gereden en klemgereden. Daarna vastgehouden en de politie gebeld, die namen hem wel mooi mee en ik begreep toen dus dat het echt niet altijd zo is dat fietsers onaantastbaar zijn. Mijn verzekering heeft het toen verder afgehandeld (leaseauto) dus geen idee hoe dat afgelopen is maar ik heb er in ieder geval niks van gehoord of eigen risico voor moeten betalen. Denk dat ze hem gewoon voor de schade hebben laten opdraaien.
Dit vind ik een aflevering in de Sex and the City remake waardig.
Alle reacties Link kopieren
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:06
@lemoos2, familielid is lelijk ten val gekomen en gewond geraakt. De automobilist was ongedeerd, de auto had wel schade.
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:12
Ik help familielid met de afhandeling van dit ongeval maar het gaat moeizaam. Ik probeer een afspraak te maken met de automobilist voor het invullen van een schadeformulier maar dat wordt een beetje afgehouden krijg ik het gevoel.
Straks is je familielid arbeidsongeschikt, en krijg je geen vergoeding omdat die automobilist z'r no-claim korting houden wil.
zoek een advokaat met haar op d'r tanden !!!!
GA NIET WACHTEN OP DAT SCHADEFORMULIER!

aanvulling:
Er is nog een reden om een goede advokaat te zoeken,.

Het gaat straks niet alleen om de vraag wie er schuldig is, maar ook hoe groot de schade is.
Kan het familielid nog (voltijd) werken? of komt de carrière nu op een laag pitje? kan hij nog op fietsvakantie, of moet nu alles met de auto?
hulp in de huishoudding? onderhoud aan eigen huis dat hij vroeger zelf deed?

Verzekeraars willen nooit de volledige schade aan het slachtoffer vergoeden.
docotrandus wijzigde dit bericht op 14-05-2021 07:35
24.20% gewijzigd
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Heeft famielid rechtsbijstand voor verkeer? Zo ja, die dan inschakelen. Wij hebben 2 jaar geleden een aanrijding meegemaakt, man was overduidelijk niet schuldig, maar omdat degene die in de auto reed niet de eigenaar van de auto was, was het allemaal best lastig. Tegenpartij diende hun schadeformulier maar niet in. Wij hebben ona deel bij onze verzekering ingediend, met daarop wel het kenteken van de auto, en de verzekering/rechtsbijstand is er verder mee gegaan. ( weet niet of het anders is omdat het bij ons om 2 auto's ging). Het heeft uiteindelijk bijna 6 maanden geduurd voordat het opgelost was.
Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Noorder76 schreef:
14-05-2021 00:21
Ik heb de verzekering van familielid gebeld en daar zeiden ze dat er een schadeformulier naar de verzekering van de tegenpartij moest omdat verzekering van familielid hier niets mee kon.
Als het familielid een rechtsbijstandverzekering heeft, zou ik even heel boos op de verzekeringsmaatschappij worden.

Als het een WA-verzekering is, wachten ze gewoon op de claim van de tegenpartij.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Artikel 185.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven