Geld & Recht alle pijlers

2x loonheffingskorting (bijbaantjes)

15-05-2021 22:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet mag je maar bij 1 werkgever loonheffingskorting laten toepassen.
Dochter heeft sinds kort een 2e bijbaantje en werkgever zegt dat ze dat best door beide werkgvers kan laten toepassen, omdat ze per jaar sowieso onder de belastingvrije voet blijft en dus geen IB verschuldigd is.

Weet iemand hoe dit zit?
Als ze inderdaad onder de vrijstelling blijft dan gaat het goed.

Mijn zoons hebben allebei twee bijbanen. Werkgever waar ze het hele jaar werken past de heffingskorting toe. Zomerbaan wordt wel loonbelasting op ingehouden. Ze zien dat als leuke spaarpot die jaarlijks ineens wordt uitgekeerd.

Lastiger is als je ineens moet terugbetalen. Je weet nooit precies wanneer je over die grens gaat.
Alle reacties Link kopieren
Je gaat pas belasting betalen als je meer dan zo'n 8000 euro per jaar gaat verdienen. Als je niet zeker weet dat ze daar onder gaat blijven, laat dan alleen de loonheffingskorting toepassen op het hoogste inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ze blijft zeker onder de € 8000, beide banen opgeteld.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt. Als ze niet buitensporig veel verdient maakt het niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier boven staat klopt inderdaad. En als je extra zeker wilt zijn dat er geen loonheffing ingehouden hoeft te worden dan kun je beide bruto bedragen bij elkaar optellen en via en bruto netto calculator op internet controleren of er echt geen loonheffing betaald hoeft te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ze zit nog op de middelbare school
en zal bij beide banen opgeteld hooguit rond de € 2500 uitkomen.

Heeft wg dus gelijk; ik dacht dat het niet mocht.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, je mag het bij acht werkgevers laten toepassen als je dat leuk vindt. Het is alleen niet zo handig, want dan denken ze allemaal dat je geen belasting hoeft te betalen, en houden dus niks in. En dan krijg je bij je aangifte een leuke afrekening. Daarom wordt altijd gezegd dat het verstandiger is om het maar bij 1 toe te passen. Maar het mag best bij meerdere.
Het klopt datje bij een jaarinkomen onder de 8.750 geen loonbelasting hoeft te betalen. Toch mag je de korting maar bij 1 werkgever laten toepassen. Van de 2e baan krijg je de ingehouden LB terug via je aangifte.
Loonheffingskorting toepassen
Wil je dat je werkgever rekening houdt met de loonheffingskorting?
Je kunt de loonheffingskorting maar door 1 werkgever tegelijkertijd laten toepassen. Zie ook de toelichting onderaan.

Iedere werknemer heeft recht op korting op de belasting,
de zogenoemde loonheffingskorting. Je werkgever berekent automatisch de korting die voor jou geldt. Maar je krijgt deze korting maar bij 1 werkgever. Heb je verschillende werkgevers? Dan moet je kiezen welke werkgever met de loonheffingskorting rekening moet houden. Geef aan of je wilt dat deze werkgever rekening houdt met de loonheffingskorting.
Alle reacties Link kopieren
Tijger, jij zegt als enige iets anders. Waar heb jij deze info vandaan?

Edit: Op de site van de BD staat dat het gewoon kan. Ze waarschuwen alleen heel streng voor de mogelijke gevolgen (= terugbetalen, hier dus niet van toepassing), zó streng dat ik ook bijna zou gaan denken dat het niet mag. Maar dat staat er niet.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -belasting
Dit staat op het formulier Model Opgaaf gegevens voor de loonheffingen, de zogeheten loonbelastingverklaring. Dit formulier heeft de werkgever nodig om de loonheffingskorting te mogen toepassen. Dit moet de werknemer dus invullen.
Alle reacties Link kopieren
Op baantje waar ze het meest verdient.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
16-05-2021 08:03
Dit staat op het formulier Model Opgaaf gegevens voor de loonheffingen, de zogeheten loonbelastingverklaring. Dit formulier heeft de werkgever nodig om de loonheffingskorting te mogen toepassen. Dit moet de werknemer dus invullen.
Ok, dat is op zich ook een betrouwbare bron. Toch denk ik dat dit een uitvloeisel is van de dwingende tekst die ik op de website vond. Ze willen kennelijk héél graag voorkomen dat iemand terug moet betalen.
De werkgever mag het dus pas toepassen als hij een loonbelastingverklaring heeft waarop de werknemer verklaart de korting te willen laten toepassen. En op dit formulier staat dus dat het maar bij 1 werkgever mag.

Is het verboden of strafbaar? Nee, maar volgens de regels mag het niet. Voor hetzelfde geldt gaat dochter in de loop van het jaar meer werken of extra werken in de vakanties. En dan wordt er dus te weinig ingehouden.
Alle reacties Link kopieren
Tijger32 schreef:
16-05-2021 08:15
De werkgever mag het dus pas toepassen als hij een loonbelastingverklaring heeft waarop de werknemer verklaart de korting te willen laten toepassen. En op dit formulier staat dus dat het maar bij 1 werkgever mag.

Is het verboden of strafbaar? Nee, maar volgens de regels mag het niet. Voor hetzelfde geldt gaat dochter in de loop van het jaar meer werken of extra werken in de vakanties. En dan wordt er dus te weinig ingehouden.
Als dat gaat spelen kan dochter toch gewoon een nieuwe verklaring invullen... Wel iets om aan te denken, er is niemand die je op dat moment daaraan herinnert!
Irma3110 schreef:
16-05-2021 09:32
Als dat gaat spelen kan dochter toch gewoon een nieuwe verklaring invullen... Wel iets om aan te denken, er is niemand die je op dat moment daaraan herinnert!

Om deze reden doen mijn kinderen het gewoon zoals het geadviseerd wordt. In mei doen ze aangifte en het geld dat dan wordt betaald gaat direct naar hun spaarrekening. De rest van het jaar sparen ze wat minder hierdoor.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-05-2021 13:43
0.44% gewijzigd
Andersom schreef:
16-05-2021 10:41
In deze reden doen mijn kinderen het gewoon zoals het geadviseerd wordt. In mei doen ze aangifte en het geld dat dan wordt betaald gaat direct naar hun spaarrekening. De rest van het jaar sparen ze wat minder hierdoor.
Ja, zo zou ik het ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Het mag gewoon bij zoveel werkgevers als je wilt, hoor. Of het verstandig is, moet je zelf goed bekijken. Aan het einde van het jaar volgt er indien nodig wel een afrekening. Als dochter maar rond de €2500,00 bruto verdient op jaarbasis, dan als je wilt bij allebei loonheffingskorting laten toepassen.
Sommige studenten kunnen het geld gewoon maandelijks ook goed gebruiken en voor hun is het geen “extra” spaargeld.

De tekst op het formulier is zo opgesteld voor mensen die “volwassen” banen hebben om hoge aanslagen aan het einde van het jaar te voorkomen.
switchfoot schreef:
16-05-2021 11:44
Het mag gewoon bij zoveel werkgevers als je wilt, hoor. Of het verstandig is, moet je zelf goed bekijken. Aan het einde van het jaar volgt er indien nodig wel een afrekening. Als dochter maar rond de €2500,00 bruto verdient op jaarbasis, dan als je wilt bij allebei loonheffingskorting laten toepassen.
Sommige studenten kunnen het geld gewoon maandelijks ook goed gebruiken en voor hun is het geen “extra” spaargeld.

De tekst op het formulier is zo opgesteld voor mensen die “volwassen” banen hebben om hoge aanslagen aan het einde van het jaar te voorkomen.
Nee hoor, want mijn tekst komt van het studentenformulier.
2
Gegevens studenten- en scholierenregeling
2a
2b 2c
Wil je de regeling laten ingaan of beëindigen?
Vanaf welke datum wil je dat je werkgever de regeling toepast?
Dit is meestal de datum van je 1e werkdag.
Kies de situatie die op jou van toepassing is. Als geen van deze situaties van toepassing is, kun je de regeling niet gebruiken.
Laten ingaan. Vul vraag 2b en 2c in. Beëindigen. Vul vraag 2d in.
––
Op de 1e dag van het kwartaal waarin de datum van vraag 2b valt, heb ik recht op studiefinanciering of tegemoetkoming studiekosten.
Op de 1e dag van het kwartaal waarin de datum van vraag 2b valt, hebben mijn ouders of verzorgers recht op kinderbijslag voor mij. Vul het burgerservicenummer (BSN) in van degene die voor jou de kinderbijslag krijgt.
Burgerservicenummer
Ik kom uit een ander land van de Europese Unie of uit IJsland, Noorwegen, Zwitserland of Liechtenstein. Lever een kopie
van je International Student Identity Card (ISIC) in. Kijk op isic.org als je die kaart nog niet hebt.
––
Ja,vanaf – –
02 van 02
2d
3
3a
4
Vanaf welke datum wil je de regeling beëindigen? Dit kan alléén met ingang van een kwartaal.

Loonheffingskorting toepassen
Wil je dat je werkgever rekening houdt met de loonheffingskorting?
Je kunt de loonheffingskorting maar door 1 werkgever tegelijkertijd laten toepassen. Zie ook de toelichting onderaan.
Ondertekening
Lever dit formulier na ondertekening in bij je werkgever.
Nee, vanaf
– –
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het ja, het staat er wel heel dwingend.
Misschien doen ze dat inderdaad om te voorkomen dat mensen moeten terugbetalen aan de belastingdienst aan het einde van het jaar en in de problemen komen.

Maar trust me: als je maar €2.500,00 verdient op jaarbasis is er geen enkel probleem en kun je gewoon gedurende het jaar bij allebei de werkgevers de loonheffingskorting laten toepassen.
Tuurlijk kan het. De regel is er om te voorkomen dat er te weinig loonheffing wordt afgedragen. En dat is bij een scholier niet snel het geval. En bij de dochter van TO sowieso niet.

Maar het andere uiterste, dat hier meermalen wordt beweerd dat je het bij zoveel werkgevers mag laten toepassen als je maar wilt, klopt niet.
Sterker nog er staat op meerdere plekken aangegeven, waaronder dus de loonbelastingverklaring (ook op die voor scholieren en studenten), dat je het maar bij 1 werkgever mag laten toepassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven