Geld & Recht alle pijlers

relatiebreuk en financiële gevolgen

16-09-2021 21:16 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even ter mentale voorbereiding:

Onze relatie strandt. Situatie is nu dat we een koophuis hebben met een behoorlijke overwaarde wat op beide namen staat.
We woonden hiervoor echter in een koophuis van mijn partner en dat hebben we in de nog slechtere tijd met verlies verkocht.
Omdat dit huis eigendom was van partner is de restschuld daarvan ook op naam van partner gezet. En dat gaat helaas om een flink bedrag.

Buiten de vraag of het netjes is vraag ik me af of ik nog iets moet met die restschuld die niet op mijn naam staat als ik partner uitkoop en zelf in dit huis blijf wonen?
Of ben ik mede verantwoordelijk omdat we het vorige huis verkocht hebben om samen een nieuwe woning te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt van je type relatie af. Was je getrouwd in gemeenschap van goederen? Dat is zijn schuld nu ook jouw schuld ja. Was je bij elkaar zonder dat er iets op papier stond, dan niet. Was je op huwelijkse voorwaarden getrouwd waarbij die schuld is uitgesloten, dan ook niet.
Dus daar kunnen wij hier niks over zeggen.
Oh jee, niet over gesproken of vastgelegd toen jullie samen dit huis kochten? Dat was hét moment geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hou er overigens wel rekening mee dat als je partner uit wilt kopen, dat tegen de huidige marktwaarde is. Dus als je dit huis voor 200k hebt gekocht, en het is nu 350k waard, moet je hem voor 175k uitkopen. Dat moet je wel kunnen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe hebben jullie dan van dit huis de hypotheek gekregen?
Als je iets had willen claimen of juist afhouden had je dat toen moeten vastleggen.

Heb je iets papier? Of een samenleefovereenkomst/huwelijk en in welke vorm dan?
nausicaa schreef:
16-09-2021 21:28
Hou er overigens wel rekening mee dat als je partner uit wilt kopen, dat tegen de huidige marktwaarde is. Dus als je dit huis voor 200k hebt gekocht, en het is nu 350k waard, moet je hem voor 175k uitkopen. Dat moet je wel kunnen dragen.
Ik zou dan dat huis gewoon verkopen in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie getrouwd?
Als je niet bent getrouwd, blijft het toch zijn schuld?

En dat hij zijn huis heeft verkocht zodat jullie samen een huis konden kopen, heeft niet zoveel met jou te maken.
HennieHen schreef:
16-09-2021 21:52
Zijn jullie getrouwd?
Als je niet bent getrouwd, blijft het toch zijn schuld?

En dat hij zijn huis heeft verkocht zodat jullie samen een huis konden kopen, heeft niet zoveel met jou te maken.
Niet per se als TO die hypotheekschuld heeft laten meenemen in de huidige hypotheek zonder daar afspraken over te maken.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-09-2021 21:28
Hou er overigens wel rekening mee dat als je partner uit wilt kopen, dat tegen de huidige marktwaarde is. Dus als je dit huis voor 200k hebt gekocht, en het is nu 350k waard, moet je hem voor 175k uitkopen. Dat moet je wel kunnen dragen.
Ik denk dat dit niet helemaal klopt: het deel waar nog hypotheek op zit hoef je niet uit te kopen. Huis dat 3k waard is en waar nog 2k hypotheek op zit: uitkopen voor 50,000, zelf voor 250,000 hypotheek overnemen. Blijven zitten is gunstiger dan zelf nieuw kopen, zittenblijvers na relatiebreuk krijgen namelijk gunstigere voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
16-09-2021 21:49
Ik zou dan dat huis gewoon verkopen in deze tijd.
Ja en waar gaan ze dan wonen in deze tijd? Het is zowat onmogelijk om aan een huis te komen….
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Voorbeeld: jullie hypotheekschuld is €250.000. Daarvan is €50.000 schuld van vriend door vorige woning. Dus €100.000 van jou en €150.000 vriend aan schuld.

Het huidige huis heeft inmiddels een marktwaarde van €400.000. Minus €250.000 hypotheekschuld = €150.000 overwaarde. €100.000 overwaarde voor jou, €50.000 overwaarde voor vriend.

Dus je koopt het huis, je hebt zelf €100.000 en je moet nog een hypotheek nemen van €300.000.
essychan schreef:
16-09-2021 23:05
Voorbeeld: jullie hypotheekschuld is €250.000. Daarvan is €50.000 schuld van vriend door vorige woning. Dus €100.000 van jou en €150.000 vriend aan schuld.

Het huidige huis heeft inmiddels een marktwaarde van €400.000. Minus €250.000 hypotheekschuld = €150.000 overwaarde. €100.000 overwaarde voor jou, €50.000 overwaarde voor vriend.

Dus je koopt het huis, je hebt zelf €100.000 en je moet nog een hypotheek nemen van €300.000.
Ben ik nou gek? Dit rekensommetje klopt toch niet. De overwaarde deel je eerst door twee en daarna haal je de schuld van vriend eraf. Dus 125.000 euro voor TO en 25.000 euro voor vriend.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
16-09-2021 23:19
Ben ik nou gek? Dit rekensommetje klopt toch niet. De overwaarde deel je eerst door twee en daarna haal je de schuld van vriend eraf. Dus 125.000 euro voor TO en 25.000 euro voor vriend.
Mijn rekensom klopt toch wel. In jouw beredenering heeft vriend opeens recht op €100.000 minder, terwijl zijn extra schuld toch maar €50.000 is…. Fictief voorbeeld natuurlijk, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Door al die scheidingen zitten we ook met een woningtekort.
ik geef mn bek ook maar een douw
essychan schreef:
16-09-2021 23:40
Mijn rekensom klopt toch wel. In jouw beredenering heeft vriend opeens recht op €100.000 minder, terwijl zijn extra schuld toch maar €50.000 is…. Fictief voorbeeld natuurlijk, maar toch.
Maar eerst verdeel je de overwaarde toch evenredig en daarna ga je schulden vereffenen. Niet eerst schulden vereffenen en daarna verdelen.

Door de looptijd heen hebben ze overwaarde opgebouwd, daar hebben ze allebei recht op de helft. Vervolgens kan vriend daar zijn eerdere schuld mee afbetalen. Als je het andersom doet dan betaald TO indirect onevenredig mee aan zijn schuld.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in het huidige koopcontract? Is de vorige schuld mee gefinancieerd? Zo ja, is daar iets over opgenomen in het contract of het samenlevingscontract?

Wanneer je niets doet en samen een huis koopt gaat het meestal 50/50. Maar je kan er ook voor kiezen dat partner 1 meer geld inlegt dan partner 2, of dat een schuld meegenomen wordt, en dat dit bij een scheiding verrekend wordt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Madeliefjees schreef:
17-09-2021 00:30
Door al die scheidingen zitten we ook met een woningtekort.
Ja... waar is die mooie tijd gebleven dat vrouwen nog gewoon bij hun man bleven, ongeacht hoe die zich naar haar gedroeg? Waar is de tijd gebleven dat het huwelijk nog gewoon een levenslange gevangenisstraf was?

Je zou ook kunnen zeggen: door al die mensen die ouder worden zitten we met een woningtekort.
Of: door al dat gebrek aan woningen bijbouwen zitten we met een woningtekort.
Madeliefjees schreef:
17-09-2021 00:30
Door al die scheidingen zitten we ook met een woningtekort.
Nee hoor, we zitten met een woningtekort omdat er niet genoeg huizen zijn gebouwd.
maar on-topic: je hebt destijds iets afgesproken en daar was een intentie bij. Dat is je leidraad.
Zo te lezen was de afspraak dat de restschuld voor hem was. Als hij winst had gehad destijds, was de winst waarschijnlijk voor hem geweest.
Alle reacties Link kopieren
Of jij mede verantwoordelijk bent hangt kunnen ee met deze informatie niet zeggen. Is de restschukd meegefinanciert? Hebben jullie op papier wel overwaarde?Heb jij hier ook voor getekend? Hoe hebben jullie je samenlevjng geregeld nadat je samen een huis kocht (getrouwd, geregisteerd partnerschap, damenlevngscontract of hadden jullie biks geregeld?
Staat er op papier dat hij als je uit elkaar gaat de restschuld voor zijn rekening is?


En waarom hebben jullie het hyis met zon restschuld verkocht? Heb jij hier een aandeel in?
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
17-09-2021 06:49
Maar eerst verdeel je de overwaarde toch evenredig en daarna ga je schulden vereffenen. Niet eerst schulden vereffenen en daarna verdelen.

Door de looptijd heen hebben ze overwaarde opgebouwd, daar hebben ze allebei recht op de helft. Vervolgens kan vriend daar zijn eerdere schuld mee afbetalen. Als je het andersom doet dan betaald TO indirect onevenredig mee aan zijn schuld.
Klopt je verdeelt eerst de overwaarde. Maar doordat vriend een schuld heeft van €50.000, heeft TO een vordering van €25.000 op hem. Dus overwaarde is €150.000, de helft is €75.000. Dan moet vriend nog €25.000 aan TO betalen, dus €100.000 voor TO en €50.000 voor vriend.

Hier staat het misschien beter uitgelegd (alleen andersom wanneer iemand meer inlegt, maar formule is hetzelfde)
https://www.herschut.nl/samen-een-huis- ... en-let-op/
Je vriend heeft het indertijd niet handig geregeld voor hemzelf. Nu valt die restschuld iig aan hem toe.
Alle reacties Link kopieren
Je situatie is me nog niet helemaal duidelijk:

Je zegt dat de restschuld op naam van je partner is vastgelegd, op welke manier is dat gebeurd? En is deze nu in de hypotheek meegenomen? En jullie zijn gewoon samenwonend, of ben je in de tussentijd getrouwd?

Mocht je partner het eens zijn met dat jij er blijft wonen, en je kunt de woning in je eentje financieren, dan zou hij je moeten uitkopen voor de overwaarde en zijn restschuld. Vraag is wel hoe hij die restschuld dan gefinancierd krijgt als deze nu niet volledig uit de overwaarde kan worden gefinancierd.

In dat soort gevallen kan het makkelijker zijn als hij de woning zou kunnen overnemen en jou zou kunnen uitkopen.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
17-09-2021 09:18
Klopt je verdeelt eerst de overwaarde. Maar doordat vriend een schuld heeft van €50.000, heeft TO een vordering van €25.000 op hem. Dus overwaarde is €150.000, de helft is €75.000. Dan moet vriend nog €25.000 aan TO betalen, dus €100.000 voor TO en €50.000 voor vriend.

Hier staat het misschien beter uitgelegd (alleen andersom wanneer iemand meer inlegt, maar formule is hetzelfde)
https://www.herschut.nl/samen-een-huis- ... en-let-op/
Dit klopt niet want de 50.000 schuld is op deze manier helemaal verdwenen. Op deze manier heb je dus nog steeds 150.000 overwaarde terwijl er ergens ook 50.000 schuld afgehaald moet worden en de feitelijke winst maar 100.000 is. Daarnaast komt jn jouw berekening TO er erg goed af en krijgtze dior de schuld van vriend van TO ineens 25.000 meer.

Overwaarde 150.000, ieder 75.000. TO 75.000 en haar ex 75.000 min zijn schuld van 50.000 =25.000
Dit is samen 100.000 (150.000-de schuld van 50.000)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven