Geld & Recht alle pijlers

Mijn man wil zzp'er worden

24-10-2021 10:30 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bevriend met een koppel waarvan de man werkzaam is al zzp'er. Nu is deze vriend al langer bezig om mijn man te overtuigen om ook als zzp'er aan de slag te gaan. Op dit moment werk mijn man in loondienst, normale werktijden, goed salaris en kans op ontslag is erg klein,

Ik merk dat vooral het uurtarief dat die vriend in rekening brengt bij zijn klanten bij mijn man dollartekens oplevert. In 1,5 week kan ik declareren wat nu mijn bruto maandsalaris is. Daarnaast kunnen de werktijden zelf worden ingevuld. Als een opdrachtgever je niet bevalt neem je snel weer afscheid. Oftewel mijn man ziet alleen maar voordelen.

Nu hoor ik van zijn vrouw ook de nadelen:

- soms langere werkweken omdat een klant een deadline heeft
- vakanties plannen is lastiger
- als haar man "in between" opdrachten zit heeft ze een bankzitter in huis. Zij iedere dag de deur uit om te werken, man viert "vakantie"
- het vinden van een nieuwe opdracht vereist commerciële vaardigheden, iets waar mijn man minder op scoort.

Op financieel gebied is mijn man vooral het type van het leven in het hier en nu. Hij riep al dat verzekeringen voor zzp'ers duur zijn en dat je beter zelf iets kunt regelen.

Eigenlijk voel ik niets voor deze carrière switch en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Wat zegt je man op je bezwaren? En dan heb je inderdaad nog de onzekerheid mbt inkomen, kosten voor eigen pensioenopbouw en ziekte/uitvalopvang qua inkomen. Leuk dat hij dat wil maar jij bent er ook nog.

Ik zou hier echt een flink potje ruzie voor over hebben trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een privébericht gestuurd :)
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je man vooral voor de voordelen gaat en voor het gemak de nadelen maar opzij schuift. En verzekeringen zijn duur ja, hoe denkt hij dan zelf dat te kunnen regelen? Al helemaal met zijn insteek van we leven in het hier en nu zou mij dat niet veel vertrouwen geven dat hij dat goed gaat regelen. Dan kom je er later achter dat hij het toch niet zo goed geregeld had bij ziekte oid. Maar dan is het wel te laat.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring mee, maar ik zou toch bespreken met man hoe dit wel kan werken, hoe hij denkt klanten te vinden, dat voor jou een verzekering wel belangrijk is etc.

margreetder schreef:
24-10-2021 10:30
- als haar man "in between" opdrachten zit heeft ze een bankzitter in huis. Zij iedere dag de deur uit om te werken, man viert "vakantie"
Vind ik heel misgunnend en jaloers overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Grootste nadelen van ZZP: geen werk is geen loon, geen pensioen opbouw, geen betaalde vakanties, geen loon bij ziekte.
Daarbij moet je de helft van het geld dat je binnenbrengt apart zetten voor: verzekeringen, pensioen en belasting.
Het lijkt heel leuk maar is ontzettend onzeker.
Daarbij wie zegt dat in zijn werk ZZP’ers aangenomen worden?
Alle reacties Link kopieren
En als je man ziek is, verdient hij niks. Op vrije dagen en in vakanties verdient hij niks. Heeft hij dat allemaal meegerekend?

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insi ... komen.html

In welke sector zit hij?
Verzekeren is zelf regelen...

Heeft je man ook berekend wat hij allemaal gaat missen als hij uit loondienst gaat? Als je niet werkt heb je geen inkomen, zelf sparen voor je pensioen en zelf sparen omdat je geen beroep meer kunt doen op sociale vangnetten als WW en ziektewet als je uitvalt. Wedden dat dat maandloon in 1,5 week dan ineens niet zo rooskleurig meer is...
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het ook met een boekhouder en kijk eens naar hoe je getrouwd bent,
Gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden etc. als er schulden komen als zzp niet lukt.
En wie weet kan hij als tweede baan zzp op bouwen.
In tijden van crisis zakt de ZZP wereld soms in.
En dat afscheid nemen bij een minder leuke job kan natuurlijk alleen als je al een netwerk en een reputatie hebt. Doe je dat aan het begin van je carrière te snel, dan wordt je heel snel niet meer aangenomen. Weet hij hoe zijn kansen liggen wat dat betreft?

Ook als ZZP'er zul je stomme klussen moeten doen. Je werk wordt niet ineens leuker, je kunt het alleen leuker indelen. En je moet zelf je acquisitie en boekhouding gaan doen (en in die uren kun je niet declarabel werken). Is hij daar goed in?
Alle reacties Link kopieren
margreetder schreef:
24-10-2021 10:30
Als een opdrachtgever je niet bevalt neem je snel weer afscheid.
Maar je moet wel zelf overleggen en onderhandelen met die vervelende opdrachtgever. Ik heb dat geregeld moeten doen en dat snelle afscheid nemen valt best tegen, je moet het op zo’n manier doen dat zo’n opdrachtgever geen slechte reclame voor je gaat maken. Het is fijn als je een baas hebt om die verantwoordelijkheid op af te schuiven.

Ik ben al m’n hele werkende leven zelfstandige, er zijn maar weinig mensen die ik het aan zou raden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is begonnen met twee dagen als zzp-er en drie in loondienst. Inmiddels werkt hij al jaren zelfstandig.

Vakanties juist beter te plannen: hij zegt gewoon tegen zijn klanten dat hij er niet is. Kunnen dus ook een maand als we zouden willen.

Pensioen: zelf opbouwen via een beleggingspolis o.i.d. Ben ik zelf sowieso groot voorstander van.

Ja nadelen zijn er ook; ik vind het echt nogal afhangen van het beroep wat je man doet en hoe groot de vraag daarin is.

Als je metselaar of elektricien bent kun je het werk niet aan, en hoef je echt niet heel veel commerciële vaardigheden te bezitten. In de consultancy zal dat wel anders liggen.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem eerst maar eens een financieel plan opstellen.

Wat is het "brutoloon", wat zijn de kosten, wat wordt gereserveerd en gespaard voor kalme momenten, ...
Dan zou wat hij er "netto" aan overhoudt soms nog dik kunnen tegenvallen.

Plus alle administratie en marketing die hij ergens tussendoor er nog extra bij moet doen. Want die opdrachtgevers moet je dus inderdaad vinden, maar je moet ze ook contracten en facturen sturen, ...

Laat hem ook maar wat wet-teksten lezen over wat mag en wat niet mag. Zoals bijvoorbeeld te weinig opdrachtgevers.


Hij zou van mij best mogen beginnen overigens, maar dan wel eerst deeltijds 1 of 2 dagen per week. Blijft hij de rest van de week maar werken waar hij nu werkt.
wissewis wijzigde dit bericht op 24-10-2021 10:50
0.99% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is al heel lang zzp’er.
Het uurloon is inderdaad hoger, wat hij eerst in de maand verdiende is het nu in een krappe week. Maar daar gaan veel kosten af. Investeringen, pensioen opbouw, goede arbeidsongeschiktheid en elk jaar een mega belastingaanslag.

De eerste jaren was het echt investeren waardoor er bijna niks overbleef. Inmiddels heeft hij zo’n goede buffer dat hij wel een hele tijd thuis zou kunnen zitten.

Hij zou heel graag willen verhuizen naar een mooi groot huis, wij hebben een lage hypotheek maar toch blijven we hier wonen. Mocht er iets gebeuren, is dit met mijn loon te betalen.

Zijn voordelen
- vakantie nemen wanneer hij wilt
- zelf zijn inkomen bepalen
- bepaalde kosten/uitgave (auto/internet/telefoon) zakelijk betalen

Voor opdrachten hoeft hij trouwens geen moeite te doen, ze staan in de rij en heeft ze voor het uitkiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik in jouw geval als voorwaarde zou stellen dat hij een rechtsvorm kiest waarin je privévermogen veilig is, en dat hij een boekhouder neemt.
Alle reacties Link kopieren
vraag even hoe hij denkt zijn pensioen op te bouwen?
Alle reacties Link kopieren
De ex van een familielid van me werd ook zzp. Vanwege het geld.
Heeft een hele tijd niets verzekerd en niet gespaard voor z’n pensioen.
Periodes zonder inkomen betaalde familielid alles periodes met inkomen vloog het geld er uit. Toen werd die ex ziek en was het bal. Zijn inkomen voel weg en het was iedereen schild dat hij zich daarvoor niet voldoende financieel had ingedekt behalve zijn eigen schuld.

TO ik zou uitzoeken hoe jullie samenleven en of je aansprakelijk bent voor zijn schulden.

Daarnaast zou ik niet akkoord gaan voordat hij zélf alles heeft laten doorrekenen door een onafhankelijke persoon. Dus niet die zzp vriend van je man of de boekhouder van die persoon.
Als hij geen zin heeft dat zelf uit te (laten) rekenen dan lijkt het me niet dat hij het type is om zzp te moeten gaan werken.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook niet dat je als zzp’er niet alleen vakman moet zijn, maar ook goed moet zijn als ondernemer. Plus dat je je eigen financieen moeten doen, en marketing etc. Of je moet dat uitbesteden…

En daarnaast de opmerkingen over pensioen enzo. Je moet daar wel goed over nadenken. Je kán veel meer verdienen als zzp’er, mits je veel klanten hebt en over alle randzaken goed nadenkt. Je kan je ook doodwerken voor een hongerloontje. Ik zou iig vragen aan je man hoe hij hier over nadenkt, want het zomaar gaan doen dat is denk ik onverantwoordelijk, zeker als je een gezin hebt.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
24-10-2021 10:35
Wat zegt je man op je bezwaren? En dan heb je inderdaad nog de onzekerheid mbt inkomen, kosten voor eigen pensioenopbouw en ziekte/uitvalopvang qua inkomen. Leuk dat hij dat wil maar jij bent er ook nog.

Ik zou hier echt een flink potje ruzie voor over hebben trouwens.
Same here. Ik ben een dochter van ouders die een eigen bedrijf hadden en ik wil dat niet voor mijn eigen gezin.

De voordelen kloppen overigens wel hoor..

Er wordt meer geld binnengehaald dan als je in loondienst werkt (als de opdrachtgevers ook daadwerkelijk betalen, als de markt nog niet verzadigd is, als je niks gaat mankeren etc)

Je kan je eigen tijd indelen, mits je geen storingsdienst hoeft te hebben (vader was bv loodgieter) dus ook met kerstdiner als iemand belde dat ze met -10 in de kou zaten moest hij gaan (kan je anders je naam/klanten kosten als je het niet doet) en zeker in het begin zo niet altijd gaat de zaak voor want je bent nog klandizie aan het opbouwen.

In de praktijk was mn vader altijd aan t werk (5.30-22.00u doordeweeks minimaal). Want naast 'het daadwerkelijke werk' moet er ook nog ingekocht worden, beurzen afgegaan worden, genetwerkt worden om grote(re) opdrachten binnengehaald te worden, inschrijvingen op bv aanbestedingen gedaan worden, administratie gedaan worden, achter niet betalende klanten aangegaan worden, problemen opgelost worden, spoedjes gedaan worden, de opslag bijgehouden worden (met materiaal bv), evt een training in de nieuwe technieken volgen etc etc.

Mijn moeder had in de avond altijd een slapende man naast zich, stond er alleen voor met de kinderen, zij deed dus het eten, alle schoolse zaken, uitjes, feestjes, dagdagelijkse zaken en hielp bij de boekhouding van de zaak. Ze had bijna nooit iemand om te klankboarden en dat zal ook vast gelegen hebben aan de relatieverhoudingen van mijn ouders maar het feit dat 'de zaak' altijd voor ging was echt niet tof (ook voor ons als kind niet).

Daarnaast waren er dus soms spanningen tussen mijn ouders als bv 3 grote klanten nog niet betaald hadden en mijn vader wilde er niet achteraan. Dan moest mijn moeder het doen.

Het zal misschien aan je vakgebied liggen of misschien is het de combinatie geweest bij mijn ouders maar ik wil never/nooit/niet/geen ZZP/eigen bedrijf - leven. Dus daar zou ik echt mijn veto voor trekken.

Aanvulling: en dan heb ik t nog niet over alle dure verzekeringen, de belastingdienst, betalen van leveranciers (wat doorloopt ook als de klanten niet betalen!), pensioenopbouw etc.
Sommige mensen zijn echt keien in ZZP werk en dat is fantastisch maar dat leven moet je wel liggen.
silent-witness wijzigde dit bericht op 24-10-2021 11:26
5.74% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Bbubbels schreef:
24-10-2021 10:57
Vergeet ook niet dat je als zzp’er niet alleen vakman moet zijn, maar ook goed moet zijn als ondernemer. Plus dat je je eigen financieen moeten doen, en marketing etc. Of je moet dat uitbesteden…
Hangt natuurlijk ook af van welke job je doet.

Mijn elektricien en mijn loodgieter zijn administratieve en boekhoudkundige rampen. Of zo komen ze over.
Maar ze komen zo om in het werk dat ze zich dat rustig kunnen veroorloven.
Als ik daarop zou afhaken hebben ze morgen via mond-reclame 3 andere klanten.

(Behalve als ze een half jaar helemaal geen facturen meer zouden maken.)


Ik weet gewoon dat ik bij hen - als ik ze krijg - 3 keer hun factuur moet checken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Voor de achtergrond. Mijn man werkt als accountant in loondienst. Vaktechnisch altijd goede beoordeling maar commerciële vaardigheden (zoals het aantrekken van nieuwe klanten) is al jaren een verbeterpunt.
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef:
24-10-2021 10:42
Grootste nadelen van ZZP: geen werk is geen loon, geen pensioen opbouw, geen betaalde vakanties, geen loon bij ziekte.
Daarbij moet je de helft van het geld dat je binnenbrengt apart zetten voor: verzekeringen, pensioen en belasting.
Het lijkt heel leuk maar is ontzettend onzeker.
Daarbij wie zegt dat in zijn werk ZZP’ers aangenomen worden?
Dit. Ik ben een paar jaar geleden gaan ondernemen. Mijn uurtarief was hoog, inkomsten navenant. Maar dit inkomen is geen loon. Ik nam weinig vakantie - want geen inkomen en ik wilde bereikbaar zijn voor m’n klanten. Ik ben goed in wat ik doe, maar niet in acquisitie en administratie. Dat vind ik ook niet leuk en ineens nam dat toch wel wat tijd in beslag.

Ik ben weer terug naar loondienst gegaan. Wat een verademing. Mijn inkomsten lijken minder, maar onder de streep ben ik beter af. Werkgever draagt bij aan pensioen, de aov kon ik opzeggen, met vakantie word ik doorbetaald en met rust gelaten, ik heb leuke collega’s, geen administratieve rompslomp en de werkgever betaalt zelfs m’n zorgverzekering en draagt bij aan de kinderopvang. Ik heb nog steeds voldoende vrijheid, want dat komt met de rol die ik heb gekozen. Voor mij geen zzp meer voorlopig!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is zzp-er en zo rooskleurig als die van jou het zich voorstelt is het echt niet. Het moet ook echt bij je passen.
Je moet echt een flink uurtarief binnen harken om jezelf te kunnen bedruipen nadat je de belastingdienst flink gespekt hebt, je (dure) verzekeringen hebt betaald en zelf voor je oude dag spaart, en ook nog een flinke buffer hebt om niet-werkende dagen of weken te kunnen ondervangen, of om onverwachte uitgaven te kunnen doen, zoals bijvoorbeeld weer de belastingdienst die haar regels weer verandert en of je meteen maar even wil aftikken.
Lang niet elke branche is werkzeker, je moet jezelf kunnen verkopen, je moet voor jezelf op kunnen komen en dat ook nog op een manier dat je, ook al vindt je een opdrachtgever een klootviool eerste klas, een positieve indruk achter laat, want een groot, goed netwerk is onontbeerlijk. Gewoon een opdracht afblazen omdat je het even niet ziet zitten of je opdrachtgever een lul vindt kun je maar beter laten.

En oh, vakantie nemen wanneer je daar zin in hebt? Moet je nou net niet voor een deadline zitten of zo. Mijn man heeft in de zomer letterlijk 1 week vakantie gehad, want deadline, en kerstvakantie zit er ook niet in, want dan is het rustig in het gebouw en moeten en kunnen er dan meters gemaakt worden.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 24-10-2021 11:21
13.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan moet hij even de kleine lettertjes van zijn werkgever lezen als hij dat werk als zzp'er gaat doen.
Daar zitten hoop haken en ogen aan.
Laat hem eerst even zijn contract goed door lezen .
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in anderhalve week declareren wat normaal je bruto loon is. Dat kan best kloppen. Want ‘normaal’ heeft een werkgever nog veel meer kosten aan jou die je als werknemer helemaal niet merkt. Maar die er wel voor zorgen dat je ook betaald wordt als je vrij bent, en als je ziek of werkloos wordt. En meestal als je met pensioen gaat. Ondernemers die klagen dat dat zo belachelijk duur is, hebben niet helemaal door dat het voor werknemers ook zoveel kost, alleen dragen die die kosten niet zelf. Dus om hetzelfde ‘bruto salaris’ over te houden, moet je dan al 3 weken declareren ipv 1,5. Voeg daarbij dat niet al je uren declarabel zijn (de tijd die je aan administratie besteed kun je niet aan de klant doorberekenen, het maken van offertes, overleggen voor de opdracht, opdrachten sluiten niet altijd naadloos aan etc), je een bedrijfsverzekering moet hebben, en je komt ineens heel dicht bij gewoon vier weken werken voor vier weken salaris.
En dan moet het nog gaan over iets waar geen investeringen in duur materiaal etc voor nodig is, anders wordt het zelfs krap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven