Geld & Recht alle pijlers

Mijn man wil zzp'er worden

24-10-2021 10:30 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bevriend met een koppel waarvan de man werkzaam is al zzp'er. Nu is deze vriend al langer bezig om mijn man te overtuigen om ook als zzp'er aan de slag te gaan. Op dit moment werk mijn man in loondienst, normale werktijden, goed salaris en kans op ontslag is erg klein,

Ik merk dat vooral het uurtarief dat die vriend in rekening brengt bij zijn klanten bij mijn man dollartekens oplevert. In 1,5 week kan ik declareren wat nu mijn bruto maandsalaris is. Daarnaast kunnen de werktijden zelf worden ingevuld. Als een opdrachtgever je niet bevalt neem je snel weer afscheid. Oftewel mijn man ziet alleen maar voordelen.

Nu hoor ik van zijn vrouw ook de nadelen:

- soms langere werkweken omdat een klant een deadline heeft
- vakanties plannen is lastiger
- als haar man "in between" opdrachten zit heeft ze een bankzitter in huis. Zij iedere dag de deur uit om te werken, man viert "vakantie"
- het vinden van een nieuwe opdracht vereist commerciële vaardigheden, iets waar mijn man minder op scoort.

Op financieel gebied is mijn man vooral het type van het leven in het hier en nu. Hij riep al dat verzekeringen voor zzp'ers duur zijn en dat je beter zelf iets kunt regelen.

Eigenlijk voel ik niets voor deze carrière switch en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Madeliefjees schreef:
24-10-2021 14:35
100 euro per uur is een droom. Denk meer aan 50-70 euro. Hou je 35 max over per uur, en dan je pensioen nog en je buffer.
Voor een accountant?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
24-10-2021 16:22
Ik zie niet in waarom een zzp-er alles zou moeten kunnen. Dat lijkt mij helemaal niet realistisch. Daarnaast heb je met een accountant vaak een langer durende relatie, dus als hij goed is in klanten tevreden houden, zou hij ook de klantenkring over kunnen nemen van een zzp-er die met pensioen wil.
allemaal prachtige dingen, die de man van TO zal kan verzinnen en n zijn plan kan zetten
lilalinda schreef:
24-10-2021 16:24
allemaal prachtige dingen, die de man van TO zal kan verzinnen en n zijn plan kan zetten
Klopt. Wat is je punt?
DS1971 schreef:
24-10-2021 16:53
Klopt. Wat is je punt?

Ik denk dat Lilalinda niet een punt naar jou wil maken, maar in zijn algemeenheid en naar TO:

Als je zzp-er wilt worden zet je de mogelijkheden en voor- en nadelen op een rijtje. Dus neem je al het bovenstaande mee in je overwegingen en bereken je wat haalbaar is.
De man van TO komt blijkbaar niet verder dan 'Jee, 100 euro per uur, dat is veel! Dat is meer dan ik nu verdien dus ik wordt zzp-er' Ik snap wel dat TO daar niet door overtuigd wordt :P
O ja, en ik vergeet 'en ik neem lekker vakantie wanneer ik wil en alleen maar leuke klanten'.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ziet hij dat vakantiepunt idd? Want als accountant heb je toch over het algemeen klanten waarvoor je langdurig een bepaald pakket aan services verleent? Dan ben je toch juist jaarrond aan het werk voor een klant? Of heb ik dat mis?
Alle reacties Link kopieren
Als hij dat graag wil en jullie kunnen het financieel aan om er (tijdelijk) op terug te gaan, waarom niet?

Ik zou wel willen meegeven:
  • Het is veel handiger om te starten vanuit een parttime-baan en dan 2 dagen zzp en dan uit te bouwen, dan ineens in het diepe te springen. Kan soms best even duren voordat het loopt of je een netwerk hebt opgebouwd.
  • Zet met een accountant alles op een rij, en weet hoeveel uren hij moet werken om een goed inkomen voor jullie te regelen (ook rekening houden met vakantie, of periodes van minder werk).
  • Het is handig als hij veel leert over sales, marketing en project management.
  • Een business coach nemen. Even een investering maar je kan er enorm snel door leren.
M.a.v: laat hem niet in het diepe springen als je direct inkomen nodig hebt, en het is ook belangrijk dat hij veel discipline heeft (om te werken, maar ook om te stoppen).

Ik zou hem wel zeker laten kijken naar verzekeringen (wordt ook verplicht over een paar jaar) want een ongeluk zit in een klein hoekje en als hij arbeidsongeschikt wordt ben je nergens. Er zijn ook wat opties voor de korte termijn zoals een broodfonds, of AOV die max 7 jaar uitkeert.
dancesleeprepeat wijzigde dit bericht op 24-10-2021 17:11
1.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De utopie. Elke zzp-er kan altijd vakantie opnemen en nooit vervelende klanten aannemen :proud:
Vergeet ook niet dat die klanten lang niet allemaal netjes de betalingstermijn die jij aangeeft aanhouden. Of ze betalen helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
24-10-2021 16:58
Ik denk dat Lilalinda niet een punt naar jou wil maken, maar in zijn algemeenheid en naar TO:

Als je zzp-er wilt worden zet je de mogelijkheden en voor- en nadelen op een rijtje. Dus neem je al het bovenstaande mee in je overwegingen en bereken je wat haalbaar is.
De man van TO komt blijkbaar niet verder dan 'Jee, 100 euro per uur, dat is veel! Dat is meer dan ik nu verdien dus ik wordt zzp-er' Ik snap wel dat TO daar niet door overtuigd wordt :P
Juist

Als mijn man thuiskomt met: ik ga stoppen bij Philips en 100 euro per uur verdienen. En hij heeft als plan niet meer dan: Harry doet het ook.

Kan ik dat niet serieus nemen
Alle reacties Link kopieren
Wat ga je doen, TO, na al deze reacties?
Creatieveling schreef:
24-10-2021 18:41
Wat ga je doen, TO, na al deze reacties?
Scheiden natuurlijk :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
24-10-2021 18:55
Scheiden natuurlijk :zzz:
Of de huwelijkse voorwaarden aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-10-2021 17:17
Juist

Als mijn man thuiskomt met: ik ga stoppen bij Philips en 100 euro per uur verdienen. En hij heeft als plan niet meer dan: Harry doet het ook.

Kan ik dat niet serieus nemen
Wij hadden veel Harries in onze omgeving. Hihi haha man was zo behoudend.
Man kent zichzelf en weet dat hij niet zo goed is in netwerken.
Er veranderden wat regels bij opdrachtgevers, er kwam corona en toen kwamen de echte verhalen.
En het gehengel naar werk.
Heel sneu om te zien.
Je kunt er veel geld meer verdienen maar het is ook zo dat je ertegen moet kunnen dat je soms niet zo in trek bent.
Dat laatste was echt een issue, we kennen er nu 2 die 'er helemaal doorheen zaten' en nu 'coach' zijn.
Hun vrouwen verdienen nu het geld.
Ik denk dat je man het te rooskleurig ziet en jij te grauw.
Ja, als zzp'er verdien je veel meer geld, je kiest je eigen klanten/opdrachten en vaak komen de klussen op gegeven moment vanzelf. Weet niet in welke branche hij wil gaan werken maar commerciële en sociale vaardigheden kun je heel snel leren en bluffen is the magic word.
Het inplannen van je eigen tijd is echt ultieme vrijheid. Zelf kunnen kiezen wat je wel niet doet en leuk vindt. Overigens kan dat vaak pas na een aantal jaren.
Maar kan me voorstellen dat je daar als werkende vrouw niet op zit te wachten. Mijn partner en ik zijn allebei zelfstandige (hebben samen een bedrijf) dus wij zijn beiden vaak vrij als anderen werken en doen dan lekker samen ons ding.
Maar anderzijds is zelfstandige zijn vaak veel stress. Klanten willen dingen gisteren gedaan hebben en in het begin ben je daar erg gevoelig voor en werk je je het vuur onder de sloffen vandaan. Bovendien ben je voor alles verantwoordelijk. Als je iets fout doet of schade aan iets toebrengt maar idd ook als je zelf ziek wordt dan heb je geen inkomsten. Je hebt stress om geld/inkomsten en voldoende opdrachten. Boekhouding moet je zelf regelen, zorgen dat je de wetten en regels kent en handhaaft.
Tevens ben je vrijwel altijd aan het werk, geen 9-5 mentaliteit. Of uberhaupt werkdagen van 8 uur. Soms werk je een dag maar 4 uurtjes maar soms zit je ook om middernacht nog als je laptop, of in je weekend of vakantie met laptop en telefoon op het strand.
Als je dan een partner hebt die dat vervelend vindt ontstaat er wel een probleem.

Wij werken wanneer gewenst. We hebben een bedrijf met openingstijden en personeel dus zijn vaak wel ergens tussen normale werktijden actief en aanwezig maar vaak dus savonds ook nog een tijdje door of in het weekend nog aan de slag. Geeft niks maar dat moet je wel willen en kunnen accepteren als partner.
Alle reacties Link kopieren
Een vriend is zzp-er geworden.
Het is killing voor hem.
Werk is er zat, zijn uurloon is ook goed, maar wat zijn de verzekeringen duur!
En je kunt nu veel verdienen, maar dan komt de belasting en valt het vies tegen.
Daarnaast zit die vriend 's avonds zijn boekhouding en offertes te doen.

Nee, mijn vrije tijd is mij ook wel wat waard.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is zzp'er en iets wat hem echt tegenvalt is dat je 'altijd' met je werk bezig bent. Hij was daar al voor gewaarschuwd, o.a. door z'n vader die ook een eigen bedrijf heeft, maar hij geloofde dat niet zo. :hamer:
Of nouja, heeft dat echt onderschat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je man de nadelen onderschat en jij overschat. De waarheid ligt in het midden. Man en ik zijn beiden zzp-er en willen nooit meer anders.

Als zzp-er heb je in mijn ervaring:
- veel meer vrijheid (is onbetaalbaar)
- meer geld, ook na het opzij zetten van arbeidsongeschiktheid, pensioen en belasting. Maar wij zitten in een branche waarin €80-120 per uur de norm is.
- dat 'meer geld' kun je ook vertalen naar 'minder tijd'. Je hoeft namelijk minder uren te werken voor hetzelfde inkomen'. Dat doen wij regelmatig, gaan we een half jaartje parttime werken om de tijd aan andere leuke dingen te besteden.
- meer verantwoordelijkheidsgevoel, wat het werk leuker maakt. Je wil het écht goed doen, want het gaat om je eigen goede naam (ipv die van je baas)
- meer variatie in werk.

Nadelen zijn er zeker ook:
- het kan spannend zijn om 'in between' jobs te zitten. Dit is op te vangen door altijd meerdere klanten tegelijk te hebben (dus je niet fulltime inzetten voor één en dezelfde klant) of door een fikse buffer aan te leggen. Ik heb beiden dus ben er tegenwoordig minder onrustig van.
- je moet alles zelf regelen: aov of broodfonds, pensioenbeleggen etc
- je hebt weinig sparringpartners. Ik mis af en toe echt iemand om dingen tegenaan te houden. Ik heb weinig mensen om me heen die hetzelfde doen. Tegenwoordig spar ik meer met opdrachtgevers zelf. In het begin durfde ik dat niet zo, bang dat ze zouden denken dat ik het niet kon. Maar nu ben ik daar veel ontspannender in.
- bij een eventuele pandemie ben je heel matig beschermd. De TOZO was natuurlijk aardig, maar voor veel zzp-ers veel te weinig om van rond te komen. Dus je moet echt een calamiteitenbuffer opbouwen

Het 'altijd bezig zijn met je werk' heb ik de eerste paar jaar wel gehad, maar daarna niet meer. Weekend is gewoon weekend, avonden zijn gewoon avonden. Maar in het begin hoort dat er nog wel even bij.
katkaatje wijzigde dit bericht op 25-10-2021 10:30
1.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je motivatie meer moet zijn dan een riant uurtarief willen verdienen, om het zzp'en een beetje leuk te gaan vinden.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
25-10-2021 09:05


Het 'altijd bezig zijn met je werk' heb ik de eerste paar jaar wel gehad, maar daarna niet meer. Weekend is gewoon weekend, avonden zijn gewoon avonden. Maar in het begin hoort dat er nog wel even bij.
Ja sorry, bedoel voornamelijk ook mentaal in dit geval. Maar dat verschilt ook weer met het beroep en hoe je zelf bent denk ik.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
25-10-2021 10:42
Ja sorry, bedoel voornamelijk ook mentaal in dit geval. Maar dat verschilt ook weer met het beroep en hoe je zelf bent denk ik.


Ja, bedoel ik ook hoor. Ik had dat de eerste jaren ook, altijd was ik in mijn hoofd met mijn werk bezig. Nu alles lekker op de rit is, heb ik dat veel minder. Nu kan ik gemakkelijker 'uit'. Maar ik heb daar wel wat training voor nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb ik het gemist, maar wat doe jij zelf TO en zouden jullie daar ook rond van kunnen (en willen) komen als je man slechte maanden heeft of het überhaupt niet van de grond komt?

Ik ben zelf fulltime kostwinner in loondienst, mijn man zzp-er. En dat werkt prima omdat we zijn inkomen niet perse nodig hebben, we kunnen net rondkomen van de mijne indien nodig. Daarom heb ik er ook geen stress van. Maar geen haar op m’n hoofd dat ik ook fulltime ga zzp-en, hooguit 1/2 dagen. Ik zou er teveel stress van krijgen
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef:
24-10-2021 10:42
Grootste nadelen van ZZP: geen werk is geen loon, geen pensioen opbouw, geen betaalde vakanties, geen loon bij ziekte.
Daarbij moet je de helft van het geld dat je binnenbrengt apart zetten voor: verzekeringen, pensioen en belasting.
Het lijkt heel leuk maar is ontzettend onzeker.
Daarbij wie zegt dat in zijn werk ZZP’ers aangenomen worden?
Dit!

Ik heb mijn eigen BV en ben volledig afhankelijk van mijn cliënten. In mijn sector kun je met een eigen bedrijf heel goed rondkomen, maar het is wel onzeker. Vakantie plannen is lastig en tijdens een vakantie mis ik soms inkomsten. Ik ben ook geneigd meer uren te maken - uurtje factuurtje en ook dat heeft een nadeel. Mijn man heeft een goed inkomen (meer dan £100k) waardoor ik de sprong destijds wel durfde te wagen, maar het is onzeker. En ja: £5500 per week klinkt lekker, maar er zit ook een keerzijde aan. Even heel eerlijk: ik zou voor minder geld liever in loondienst werken denk ik.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu, TO? Is je man de plannen aan het doorzetten?
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
26-10-2021 10:53
Misschien heb ik het gemist, maar wat doe jij zelf TO en zouden jullie daar ook rond van kunnen (en willen) komen als je man slechte maanden heeft of het überhaupt niet van de grond komt?

Ik ben zelf fulltime kostwinner in loondienst, mijn man zzp-er. En dat werkt prima omdat we zijn inkomen niet perse nodig hebben, we kunnen net rondkomen van de mijne indien nodig. Daarom heb ik er ook geen stress van. Maar geen haar op m’n hoofd dat ik ook fulltime ga zzp-en, hooguit 1/2 dagen. Ik zou er teveel stress van krijgen
Dat is idd zo belangrijk. Juist omdat mijn man een stabiel (en vrij hoog) inkomen heeft, konden we dit doen. Als ik de toko in mijn uppie had moeten runnen en kostwinner zou zijn geweest weet ik niet of ik dat aangedurfd zou hebben (ik ben niet helemaal stress bestendig). Geen werk betekent immers geen loon. Ik heb vrij weinig gewerkt en kunnen invoicen in de afgelopen 1,5 week. Dat is voor dit jaar niet erg, want had in september mijn jaar omzet al binnen, maar je moet er wel tegen kunnen. Morgen begin ik weer aan een redelijk betalende klus, maar volstrekt onduidelijk hoe lang dat duurt.
Wat ik ook lastig vind is dat ik soms voor meerdere potentiële projecten tegelijkertijd gevraagd word. Dit heeft als bijgevolg dat ik soms te veel werk aanneem, omdat je ook niet weet of klussen daadwerkelijk van de grond komen en hoe lang klussen duren. Het klinkt nu alsof ik er heel negatief in sta en dat is absoluut niet zo, maar je moet over bepaalde zaken wel heel goed nadenken voordat je zo’n stap waagt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
24-10-2021 17:11
De utopie. Elke zzp-er kan altijd vakantie opnemen en nooit vervelende klanten aannemen :proud:
[…]
Nee - dat kan ik mij ook niet permitteren idd. Ik heb ook wel klussen die onder de streep eigenlijk net iets te weinig opleveren voor mijn achtergrond en ervaring. En toch zeg ik daar niet meteen nee tegen - zeker als het niet druk is op de markt. Ik declareer niet met een vork, maar ren dan ook niet keihard of werk tot diep in de nacht.

Wel weiger ik onder een bepaald uurtarief te werken: if you pay the lawyers peanuts, you get monkeys :rofl: heb ik wel eens tegen een recruiter gezegd die meende dat een paralegal rate goed genoeg was. Die klus heb ik niet aangenomen…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven