Geld & Recht alle pijlers

Bij hoeveel spaargeld belasting betalen?

07-11-2009 11:46 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoeveel spaargeld je mag hebben zonder dat je er belasting over moet betalen?? Ik heb weinig verstand van belastingen (en er een grote hekel aan) maar ik meen ooit gehoord te hebben dat je vanaf een bepaald bedrag belasting moet gaan betalen. En hoeveel moet je dan betalen?



Thnx!
De site van de Belastingdienst geeft hier zo een antwoord op, maar toevallig weet ik dat het voor een alleenstaande vlak boven de 20.000 eur ligt (stel het dubbele).
Ben trouwens een slome duikelaar vandaag geloof ik.....
Alle reacties Link kopieren
quote:bergamot schreef op 07 november 2009 @ 11:49:

Zet je stopwatch trouwens maar, want ik ga nu googlen en dan de link plaatsen. Ben jij sneller dan ik?

Alle reacties Link kopieren
Ik had al even op de site van Belastingdienst gekeken maar kon het niet vinden....
hiero
@ Liv, was een beetje flauwe opmerking, vond ik achteraf....
Alle reacties Link kopieren
http://www.belastingdiens ... leggen-21.html#P290_31357



Voor 2008 gold:

quote:Had u in 2008 bezittingen in box 3, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan moet u over een vast rendement van 4% van die bezittingen min uw schulden belasting betalen: het zogenoemde voordeel uit sparen en beleggen. Van de schulden mag u alleen het deel aftrekken dat uitkomt boven de drempel (zie Schulden in box 3). Een vast bedrag van ¤ 20.315 van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Het bedrag van het heffingvrije vermogen kan onder bepaalde voorwaarden worden verhoogd met de toeslag heffingvrij vermogen minderjarige kinderen en met de ouderentoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijp is het voor alleenstaanden:

20.315 zonder belasting te betalen

wordt het meer, dan betaal je over dat deel dat boven de 20.315 ligt 4% x 30% belasting.
Alle reacties Link kopieren
quote:bergamot schreef op 07 november 2009 @ 11:59:

@ Liv, was een beetje flauwe opmerking, vond ik achteraf....Ik denk dat Vivaasje er wel de humor van in kan zien, toch? Of vind je het fijner als ik de opmerking ook weghaal?
Alle reacties Link kopieren
Een vast bedrag van de bezittingen min de schulden is vrijgesteld van belasting: het heffingvrije vermogen. Je gaat pas belasting als je vermogen boven het heffingsvrije bedrag uitkomt. Het heffingvrije vermogen is in 2009 vastgesteld op 20.661 euro. Voor fiscale partners komt dit bedrag uit 41.322 euro.
Ann Liv, neuh laat maar.



On topic: als je electronisch aangifte doet dan wordt het automatisch berekend.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat dan wel over het gemiddelde vermogen in een jaar. Dus het vermogen op 1 januari en 31 december bij elkaar opgeteld en dan delen door 2. Over het vermogen dat dan boven de belastingvrije voet ligt betaal je 1,2% belasting.
Alle reacties Link kopieren
Van de site van de Belastingdienst:quote:Heffingvrij vermogen

Voor iedereen geldt in box 3 een heffingvrij vermogen. Dit is een vast bedrag dat is vrijgesteld van belasting. Het heffingvrije vermogen bedraagt ¤ 20.315 per belastingplichtige. Daarnaast geldt het volgende:



Als uw vermogen niet hoger is dan ¤ 20.315, dan is het helemaal belastingvrij.

Als u 65 jaar of ouder bent, dan kan het heffingvrije vermogen worden verhoogd met de ouderentoeslag.

Als u kinderen heeft, dan kan het heffingvrije vermogen verhoogd worden met ¤ 2.715 per minderjarig kind.

AIs uw vermogen hoger is dan het heffingvrije vermogen, dan telt alleen het deel boven de vrijstelling mee voor het berekenen van de belasting in box 3.

Berekening belasting

Het vermogen dat niet onder een vrijstelling valt, is de grondslag voor de berekening van het inkomen uit sparen en beleggen (box 3). Als u een partner heeft, kunt u het vermogen naar eigen voorkeur verdelen (voor meer informatie zie Partners). Het vermogen wordt 2 keer per jaar gemeten: op 1 januari en op 31 december. Over het gemiddelde vermogen in een jaar min het heffingvrije vermogen (de zogenoemde rendementsgrondslag) wordt een vast rendement van 4% berekend: het inkomen uit het vermogen. Over dit inkomen bent u 30% belasting verschuldigd. Waar betaal je nu die 30% over? Over alles wat boven die EUR. 20.315 zit? Stel je hebt 25.000,00, dan betaal je 30% van die 4.700,00? Dus iets van EUR. 1.500 belasting???
Nee, over die 4% rendement. 30% van 4% van de gemiddelde waarde boven het vrijgestelde bedrag dus uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
20 duizend euro .. daardoor hebben zusje en ik (en zelfs kleine neefje van 8 weken) geld op onze rekeningen staan zodat ouders geen belasting hoeven te betalen..
4,700 * 4% = 188 * 30% = 56.40
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even uitgerekend bij mijn aangifte van vorig jaar en een fictief bedrag ingevuld.

Over hetgeen dat meer is dan die 20.315 euro rekenen ze 4% voordeel uit sparen en beleggen.

Dáárvan moet je 30% betalen.



Bij zou het bij het fictieve bedrag van 22.500 euro neerkomen op 4% van hetgeen dat meer is dan 20.315 = 87 euro. Dáárvan 30% = 26 euro dat ik zou moeten betalen.
quote:Zespri79 schreef op 07 november 2009 @ 13:15:

20 duizend euro .. daardoor hebben zusje en ik (en zelfs kleine neefje van 8 weken) geld op onze rekeningen staan zodat ouders geen belasting hoeven te betalen..Lijkt me een wat aparte constructie. Hoe gaat dat dan als jij overlijdt? (Of als je ouders overlijden?)
Alle reacties Link kopieren
Oh, Bergamot was me voor!
Alle reacties Link kopieren
Die 30% betaal je over het 'inkomen uit het vermogen', ofwel de vastgestelde 4% rendement. Over 4.700 zou je dus 188 euro aan inkomen genereren en over die 188 euro betaal je dan 30% belasting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zespri79 schreef op 07 november 2009 @ 13:15:

20 duizend euro .. daardoor hebben zusje en ik (en zelfs kleine neefje van 8 weken) geld op onze rekeningen staan zodat ouders geen belasting hoeven te betalen..Vreemde constructie, aangezien het vermogen van de kinderen ook meegeteld wordt en dat bedrag belastingvrij is tot ongeveer ¤ 2.700,00. Als dat het bedrag is wat jullie op de rekening hebben dan vind ik het zonde van alle moeite en waar is jullie eigen spaargeld dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zespri79 schreef op 07 november 2009 @ 13:15:

20 duizend euro .. daardoor hebben zusje en ik (en zelfs kleine neefje van 8 weken) geld op onze rekeningen staan zodat ouders geen belasting hoeven te betalen..



Dit trucje kent de belastingdienst. Jouw ouders betalen ook belasting over het vermogen van hun minderjarige kinderen. Het vermogen van jouw broertje van een paar maanden wordt dus gewoon bij box 3 van je ouders opgeteld.



Ze zijn niet dom bij de belastingdienst.
Alle reacties Link kopieren
ha,ha, gravinnetje. Je was me voor!
Ik ging er vanuit dat Zespri uit '79 komt, gezien haar nickname.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven