Geld & Recht alle pijlers

Wat is je inkomen en hoeveel betaal je aan vaste lasten?

11-03-2010 14:05 881 berichten
Ik ben benieuwd wat jullie gezamelijke inkomen is, en of er kinderen zijn, en hoeveel jullie betalen aan huur of hypotheek en gas water en licht en wat er per maand netto overblijft om te eten en te drinken en extra's.



Wij hebben woonlasten van bijna 800 euro netto per maand. Gas en licht 225, en wat we kwijt zijn aan overige verzekeringen en telefoons etc weet ik zo niet, maar wel dat we rond de 500 netto overhouden per maand om van te eten en te drinken en kleding etc.

Wij hebben overigens 3 kinderen. En een auto.



En ik vind dat wij het niet slecht hebben trouwens. We kunnen er goed van leven. En sparen. ( niet veel, afhankelijk per maand, maar toch)
Alle reacties Link kopieren
Inkomen ca. 2800 netto per maand (we werken allebei parttime, 2 kinderen)

hypotheek na belastingteruggave 175 euro per maand

levensverzekering 100 euro per maand

energiekosten 175 euro per maand
Alle reacties Link kopieren
Je kan mijn lijstje zien hierboven en ik sta af en toe versteld van het feit dat wij een stuk maand over hebben!!



Ik ga ook e.d.t. onze financien op orde stellen en kijken waar het nou echt naar toe gaat.



Wij konden ook een hypotheek krijgen van 3,5 ton en waren eerst aan het zoeken naar een huis rond dat bedrag. Maar wij hadden tegen elkaar gezegd dat we liever lekker leven dan bij wijze van spreke elke cent moeten omdraaien om in een leuk huis te wonen.

Zoals ik zei het is bij iedereen anders.



Ik kan me je dilemma wel voorstellen hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 11 maart 2010 @ 16:08:

Ik zou ook best zonder sauna kunnen, als het echt moet, maar niet omdat ik een groot huis heb. Dat is ook niet even mindere tijden, daar zit je dan toch langer aan vast.Klopt, maar we zijn 27 en 31, ons inkomen gaat de komende jaren nog flink stijgen. Ik ga bovendien meer werken over een paar jaar, werk nu maar twee dagen...
Alle reacties Link kopieren
quote:diedietje schreef op 11 maart 2010 @ 16:09:

Maar je hebt het nu over of een rijwoning van 250.000 of je droomwoning van 350.000.

Kan je niet eerst een woning van 300.000 zoeken of wil je daar dan ook niet lang genoeg blijven wonen?In de buurt waar wij zoeken zit je voor drie ton nog steeds in een rijtjeshuis... Nogmaals: niets mis mee, maar mezelf kennende denk ik dat het niet verstandig is om zo'n stap te zetten.
Hahaha Sosofie, ik bedoel PER WEEK, dus wie moet er nou bij wie in de leer??



En Groningen is zo goedkoop nog niet. Ons huis is rond de 150 vierkante meter ( kan iets groter zijn, pin me er niet op vast en is ex dakterras) en kost ook gauw 2 en een halve ton hoor. En dat in Groningen! Ik bedoel maar...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons heb je voor 350.000 echt een mega huis/kasteel. Haha
Alle reacties Link kopieren
quote:absoluteEinstein schreef op 11 maart 2010 @ 14:21:

Mijn gezellige werknemer is net komen klagen over zijn enorm slechte salaris van 2200,- netto. Waar hij in z'n eentje van moet leven.

Van zo'n schamel inkomen kan hij geen auto kopen en al helemaal geen huis.



Hij kwam een auto eisen. Want hij móet een auto. En die gaat hij echt niet zelf kopen, want dat kan niet met zijn minimum inkomen.



Nu gaat hij solliciteren. Nou en dat vinden we erg! Haha, is dat Mr Nerd? Daar heb ik al meer over gelezen van jou.
Alle reacties Link kopieren
Oke, oke...

je bent welkom hoor, kom maar. Kun je nagaan dat we brood halen bij de bakker, vlees bij de keurslager...



Lekker joh, 150m2... Maar daar betaal je in Alkmaar dus echt 60000 euro meer voor..
Alle reacties Link kopieren
quote:aisha24 schreef op 11 maart 2010 @ 16:15:

Bij ons heb je voor 350.000 echt een mega huis/kasteel. HahaTja... ik durf het bijna niet te zeggen: ik heb het over een twee onder een kap...
Hebben wij ook soort van, 2 onder 1 kap. Het zijn losse rijwoningen zeg maar. Kan het moeilijk uitleggen.

En in dit segment en in deze buurt is het een duur huis.

Maar helemaal spikslinter nieuw he, we zijn de eerste bewoners. Dat vind ik zelf wel fijn met het oog op onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Maar Zoyla, als ik vragen mag, jou hypotheek is 800 netto per maand.

Welk hypotheekbedrag heb je daarbij dan?
Alle reacties Link kopieren
Is het ook! t Is superfijn voor jullie!

Loopt er eigenlijk nog een topic over je oudste? Hoe gaat het met haar?
Inkomsten per maand 4550 incl. teruggave kinderopvangtoeslag en rente-teruggave.

Vaste lasten incl. kinderopvangkosten en hypotheek 2500 euro

We sparen per maand 750 euro.

Huishoudkosten (boodschappen, cadeautjes, kleding voor kind) 900 euro

En dan hebben we per persoon nog 200 te besteden.

We rijden allebei een auto van de zaak, dus autokosten hebben we niet.

We leven er goed van en houden genoeg over om te sparen, en da's hard nodig, want we gaan ons eigen huis bouwen.
quote:Mamalijntje schreef op 11 maart 2010 @ 15:30:

@Nastik Weet jij hoe dat dan zit in het volgende geval; ik zit in een loopbaantraject en zal per 1 november uit dienst gaan. Tegen die tijd hoop ik iets anders gevonden te hebben maar omdat ik nu hoogzwanger ben is dat lastig zoeken. Ik heb voor de 2e al wel plek bij het KDV geregeld. Maar sel nu dat ik pas per februari een baan vind krijgen we die toeslag dan niet meer over januari omdat ik dat jaar nog niet gewerkt heb?





Mmm, das een lastige. Je zou denken van niet omdat het jaar weer begint op 1 januari.



Ik denk dat je het beste de Belastingtelefoon kan bellen. Al word je daar vaak ook niet wijzer van.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen en werken in België, dus hier is het net even anders, maar wij verdienen samen zo'n ¤ 2885 netto. Ik werk 32u en man zo'n 45.

Hebben nu een huurlast van ¤ 450

Water: ¤ 30

Gas/electriciteit: ¤ 80

Lening auto: ¤ 220

Sparen (voor onszelf en zoon): ¤ 350

Benzine + verzekering auto: ¤ 200



Nu hebben we wel net een koophuis gekocht. Onze hypotheek wordt dan ¤ 1220 pm.

Autolening + huur valt wel weg.

Wij zijn met 2 volwassenen en een zoon van 2,5. Dochter wordt verwacht in juni...
Alle reacties Link kopieren
Ik vergeet trouwens nog een heleboel vaste lasten zoals verzekeringen en kosten kinderopvang etc. Sparen is ongeveer 400 euro per maand sowieso en van belastingteruggave en vakantiegeld sparen we ook wel 3000 in 1 keer ofzo. Dan zijn we ook nog in de positie dat we behoorlijk veel erven dit jaar dus we gaan verhuizen naar een duurder huis (waarbij we dan dezelfde maandlasten aan hypotheek houden). Lekker hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:benmamma schreef op 11 maart 2010 @ 16:05:

[...]





Precies, zo ook bij mij .......geen vetpot maar kom niks te kort.







Doe ik ook nog even mee met het omlaag halen van het gemiddelde



inkomsten:



Wajong 902

huurtoeslag 127

zorgtoeslag 61



totaal: 1090 euro





uitgaven:



huur 337

elektriciteit + gas 119

zorgverzekering 108

autoverzekering 52

overige verzekeringen 23

TV/telefoon/internet 55

motorrijtuigenbelasting 40

huisdieren 75

water 9



totaal uitgaven: 818 euro



Ik houd dus 1090-818 = 272 euro per maand over voor boodschappen, benzine etc. Aangezien ik aan de boodschappen eigenlijk nooit meer dan 80 euro p.m. besteed, is dat ruim voldoende om rond te kunnen komen. Ik geef ook nog 70 euro per maand uit aan behandelingen van de osteopaat, maar dat wordt na iedere behandeling binnen twee weken volledig terugbetaald door de zorgverzekeraar dus dat voel ik niet in m'n portemonnee.

Tenzij er onverwachte tegenvallers zijn zoals dierenartskosten of reparatie auto kan ik iedere maand wel een beetje geld op m'n spaarrekening zetten, wat dan later kan worden gebruikt voor bijv. de gemeentelijke belastingen, waterschapsheffingen, ANWB-lidmaatschap.
Inkomen rond de 4000 euro waarbij vent zzp'er is. Hypotheek 1500 bruto incl levensverzekeringen. Teruggave belasting 450, huurinkomsten 500. Energie rond de 300, boodschappen 600. Telefoon inet tv 150, gemeentelijke bel 100, huur garage 110, verzekeringen 250, kinderopvang 120, auto 200.



Ik kom op 2380 in dit lijstje, maar weet dat in praktijk er iedere maand minstens 3000 wordt uitgegeven. Waar dat gat zit moet ik nog eens uitzoeken



Ik snap trouwens echt niet hoe mensen met 200 euro boodschappen doen voor een heel gezin. Petje af.

2 volwassenen en een baby
Alle reacties Link kopieren
Als gezin met 1 kind hebben we ruim 1900 euro p.m.. Daarvan betalen we huur (550 euro), gwl 150 p.m. Verzekeringen aansprakelijkheid, inboedel, etc. ca. 60. beide ziektenkostenverzekring a 120 euro p.m. = 240 euro. Tv, internet en vaste telefoon enzo is ca. 50 p.m. en dan hebben we beide een mobiel voor 20 euro p.p = 40 euro. Ohja, en dan nog de gemeentelijke lasten, maar da's 1 x per jaar, dus daar heb ik weinig zicht op wat we per maand kwijt zijn. Ook hebben we een auto en dat kost ook wel wat. Wel krijgen we kindertoeslag en kindgebonden budget. Maar het merendeel gaat naar de spaarrekening van kind en we betalen af en toe duurdere uitgaven daarvan voor kind (schoenen, jas).



Dus optelsom aan vaste lasten p.m. ca. 1250 euro denk ik (ex. benzine geld)? Dan schiet er over 650 euro voor overige. Wij verdelen het als volgt. 500 euro is voor boodschappen e.d. en 150 vrij te besteden. Da's ieder 75 euro "zakgeld"
quote:absoluteEinstein schreef op 11 maart 2010 @ 14:21:

Mijn gezellige werknemer is net komen klagen over zijn enorm slechte salaris van 2200,- netto. Waar hij in z'n eentje van moet leven.

Van zo'n schamel inkomen kan hij geen auto kopen en al helemaal geen huis.



Hij kwam een auto eisen. Want hij móet een auto. En die gaat hij echt niet zelf kopen, want dat kan niet met zijn minimum inkomen.



Nu gaat hij solliciteren. Nou en dat vinden we erg! Jeetje AE, wat ben jij een slechte werkgever! Slavendrijver!
Alle reacties Link kopieren
Modaal jaarinkomen is volgens het CPB voor 2010 bruto 32500



Ik verdien netto 2600

Hypo: 650

Teruggave belasting: 122

VvE: 92,50

G/L: 100 per maand

Water: 50 per kwartaal

Zorgverzekering: 115

Inboedel: 95 per jaar

Sparen: 400

Mobiel: 22

Internet/TV: 30

Belastingen: 75

IBG afbetalen: 45



Ik houd dus best wel veel geld over voor leuke dingen. Al snap ik soms niet waar het geld blijft....
anoniem_20422 wijzigde dit bericht op 11-03-2010 19:41
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Netto inkomen: bijna 1500 euro (voor 32 uur, maar werk gedurende een maand of 3 gewoon fulltime dus in de praktijk tijdelijk meer).



Daarbij een zorgtoeslag die elk jaar weer zo'n 60 euro per maand is terwijl ik dit elk jaar grotendeels moet terugbetalen (te lui om er iets aan te doen).



Hypotheek: iets van 700 euro bruto in totaal. Ik krijg straks 3100 euro terug en heb voor dit jaar een voorlopige teruggaaf aangevraagd.



Gas: 97 euro, Electriciteit: 6,50 euro per maand

Ik heb net vandaag mijn jaarafrekening van de elektriciteit gehad (gas had ik een maand geleden al) en dit wordt het nieuwe bedrag. Ik krijg in totaal 550 euro terug van Oxxio van teveel in rekening gebrachte voorschotten

Water: 10 euro per maand geloof ik.



Zorgverzerkering: 950 euro per jaar, betaal ik in 1x.

Autoverzekering: 350 euro ofzo per jaar, betaal ik ook in 1x.

OZB + afvalstoffenheffing is 650 euro, betaal ik in 3x.

Brand- en opstalverzekering is ook iets van 350 euro per jaar (samen met de bovenbuur als VVE één verzekering).



Internet: 30 euro.

TV: heb ik wel en ik kijk ook veel, maar ik betaal niets. Ik weet het, er klopt iets niet. Ik moet er nodig iets aan doen.

Telefoon: 11,50 per maand, goede deal met Vodafone die toen hier op de site stond.

Wegenbelasting: 70 euro per kwartaal.

ANWB. Wat kost de ANWB? Een paar tientjes.

Een NS voordeelurenkaart die ik steeds vergeet op te zeggen.



Verder nog: een verwaarloosbare inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering die ik al heb sinds ik op kamers ging 10 jaar geleden. I know, moet ik óók wat aan doen.

En een doorlopende reisverzekering van 30 euro per jaar.



Sparen: 250 euro per maand, maar dat is naar spaarrekening 1 en er gaat regelmatig geld weer van spaarrekening 2 af. Dus in de praktijk lods ik geld door van 2 naar 1 (waar veel meer rente op zit) en spaar ik veel minder. Wat overblijft zeg maar, en alle extra's zoals de belastingteruggaaf en het geld terug van Oxxio.



Ik heb een eigen huis waar redelijk wat aan moet gebeuren qua afwerking en waarvoor ik nog lang niet uitgeshopt ben qua meubels. Daarnaast een auto die natuurlijk nog meer kost behalve de verzekering en de wegenbelasting. Ik heb ook nog een vriend die hier de helft van de week rondhangt Hij studeert en verdient niet veel, maar hij kost ook niets en betaalt regelmatig de boodschappen



Ik geloof dat dit het wel was. Ik weet het, er staat heel vaak "geloof ik" en "ofzo" maar zo lang ik rond kom maak ik me er helemaal niet druk om.
Alle reacties Link kopieren
Netto inkomen 2500 netto.



Vaste lasten

hypotheek 540 euro (na hypotheekrente aftrek)

Eneco 80 euro

VVE 150 euro

Zorgverzekering 134 euro

Sportschool 45 euro

KPN 80 euro

Lijfrente polis 100 euro

Mobiel ca 30 euro

En nog wat verzekeringen ca 60 euro

Sparen 300 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu thuis, dus complete lijstje:



gezamelijk inkomen, inclusief reiskostenvergoeding: 3200



huur 525

gas + elec 90

treinkaart 270

tv+internet 60

mobieltjes 70

zorgverzekering 220

verzekeringen 20

auto 55 + 30

gemeente 60

sport 50

terugbetaling zorg+huurtoeslag 100

= 1550



400 boodschappen benzine

400 sparen en onverwachte uitgaven

beide 400 voor kleding, uit gaan, cadeautjes etc



zijn met zijn tweeen
Modaal inkomen in 2010 per maand: bruto ¤ 2491,66 (excl VT).



Inkomen van manlief en ik gezamenlijk netto per maand: ¤ 3087

Geen recht op huur- of zorgtoeslag.



Lasten per maand:



Vaste woonlasten (huur, g/w/l/, gemeentelijke heffingen): ¤ 685 Verzekeringen (alle): ¤ 366

Media (tv, internet, telefonie): ¤ 60

Benzine: ¤ 75

Sparen: ¤ 600

DUO: ¤ 130

Eten/drinken: ¤ 300

Woon/werk verkeer: ¤ 40

Wegenbelasting: ¤ 26



Schoon over per maand vrij te besteden: ¤ 805

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven