Geld & Recht alle pijlers

vakantie geld hoeveel hou je nou over?

11-05-2010 12:16 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel hou je nou netto over van je vakantie geld?
Alle reacties Link kopieren
Je kan ongeveer aanhouden dat er 1/3 van af gaat aan belasting.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt er aan wat je bruto salaris is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vakantiegeld is inkomen en wordt belast in box1. Het ingehouden tarief is afhankelijk van het inkomen.



Inkomsten in box 1 tot 65 jaar vanaf 65 jaar

IB Schijf 1 t/m 18.218 33,45% 15,55%

IB Schijf 2: 18.219 t/m 32.738 41,95% 24,05%

IB Schijf 3: 32.739 t/m 54.367 42,00% 42,00%

IB Schijf 4: vanaf 54.368 52,00% 52,00%
Alle reacties Link kopieren
Bij mij gaat de helft er altijd af
Alle reacties Link kopieren
quote:isabon schreef op 11 mei 2010 @ 12:26:

Bij mij gaat de helft er altijd afDat kan, als je bovenmodaal verdient.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ook inderdaad, verdien niet bovenmodaal maar gaat altijd de helft zowat vanaf!
Alle reacties Link kopieren
Door goed te speuren op belastingsienst.nl en daar een linkje aangeklikt te hebben, ben ik hierop uit gekomen:



"Bijzonder tarief voor extra beloningen

Een 13e maand en vakantiegeld worden, zoals het loonstrookje aangeeft, op een andere manier belast, namelijk tegen het zogenaamde bijzondere tarief. Een veel hoger belastingpercentage dan op uw normale maandsalaris wordt ingehouden. Op uw normale salaris wordt belasting ingehouden, tegen het normale progressieve tarief dat varieert van 0% tot 52%. Afhankelijk van de grootte van uw salaris bijvoorbeeld een deel tegen 32% een deel tegen 42% en als u geluk heeft ook nog een deel tegen 52%, want dat betekent dat u een royaal inkomen heeft. Bovendien gelden er nog wat kortingen in uw voordeel die op uw normale salaris worden toegepast."
Eigenlijk schandaaaaaaalig veel belasting betalen we over ons vakantiegeld als je het zo bekijkt!
Wees blij dat je vakantiegeld krijgt!
Alle reacties Link kopieren
quote:ILW schreef op 11 mei 2010 @ 12:42:

Door goed te speuren op belastingsienst.nl en daar een linkje aangeklikt te hebben, ben ik hierop uit gekomen:



"Bijzonder tarief voor extra beloningen

Een 13e maand en vakantiegeld worden, zoals het loonstrookje aangeeft, op een andere manier belast, namelijk tegen het zogenaamde bijzondere tarief. Een veel hoger belastingpercentage dan op uw normale maandsalaris wordt ingehouden. Op uw normale salaris wordt belasting ingehouden, tegen het normale progressieve tarief dat varieert van 0% tot 52%. Afhankelijk van de grootte van uw salaris bijvoorbeeld een deel tegen 32% een deel tegen 42% en als u geluk heeft ook nog een deel tegen 52%, want dat betekent dat u een royaal inkomen heeft. Bovendien gelden er nog wat kortingen in uw voordeel die op uw normale salaris worden toegepast."



Dus ongeveer 1/3...



En ongeveer de helft voor de grootverdieners.
Alle reacties Link kopieren
quote:ILW schreef op 11 mei 2010 @ 12:42:

"....en als u geluk heeft ook nog een deel tegen 52%, want dat betekent dat u een royaal inkomen heeft...."Ik heb dus 'geluk'. Geluk voelt soms heel betrekkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Is toch eigenlijk apart, vakantiegeld is verplicht in Nederland, maar wordt wel hoger percentage voor gerekend.

Heeft de overheid toch mazzel dat ze zelf zulke leuke regeltjes bedenken...
Alle reacties Link kopieren
quote:diedietje schreef op 11 mei 2010 @ 13:09:

Is toch eigenlijk apart, vakantiegeld is verplicht in Nederland, maar wordt wel hoger percentage voor gerekend.

Heeft de overheid toch mazzel dat ze zelf zulke leuke regeltjes bedenken...



Het is toch zo dat het in eerste instantie in het bijzondere tarief wordt belast en dat vervolgens aan het eind van het jaar als al het inkomen (salaris, bonus, vakantiegeld etc.) bekend is er een afrekening gemaakt wordt. Ik heb tenminste nog nooit mijn vakantiegeld als losse bron van inkomsten hoeven aangeven op mijn inkomstenbelastingaangifte.



Dat er in eerste instantie 46% wordt gerekend is ergens schappelijk, het betekend dat de kans dat je aan het eind van het jaar de belastingdienst moet betalen, omdat je te weinig loonbelasting heb afgedrage,n kleiner wordt.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb nog nooit een cent teruggekregen van de belasting, dus blijkbaar wordt het toch niet verrekend?



Je vult het inderdaad gewoon bij je loon in, weet ook niet hoe het dan kan..
Alle reacties Link kopieren
quote:diedietje schreef op 11 mei 2010 @ 13:33:

Nou ik heb nog nooit een cent teruggekregen van de belasting, dus blijkbaar wordt het toch niet verrekend?



Je vult het inderdaad gewoon bij je loon in, weet ook niet hoe het dan kan..Daar zijn natuurlijk ook heel wat andere redenen voor te bedenken.....
Alle reacties Link kopieren
En het is ook nog zo stel je bruto jaarsalaris is 18000. Je zou denken dat je in schijf 1 valt. maar je moet je 8%vakantiegeld daar nog weer bij op tellen en dan kijken in welke schijf je valt. 18000X8%=1440+18000=19440. Dat is je officiele bruto jaarsalaris en dan dus val je dan in schijf 2.



Ik wist dat eerst ook niet maar iemand heeft me dat uitgelegd. Ik ga uit dat ik de helft krijg van mijn normale netto loon. Kan het alleen nog maar meevallen dacht ik....
Alle reacties Link kopieren
Het is ook ongeveer de helft van je netto loon, iets meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jorina schreef op 11 mei 2010 @ 12:21:

Je kan ongeveer aanhouden dat er 1/3 van af gaat aan belasting.Ik weet dat het een heel domme vraag is maar waar gaat die 1/3 nou vanaf? Van je bruto, netto salaris?
Alle reacties Link kopieren
Vakantiegeld wordt belast tegen bijzonder tarief. Dat kun je zien op je loonstrook, aan het begin van het jaar wordt namelijk bepaald wat voor jou het bijzonder tarief zal zijn in het komende jaar (is dus afhankelijk van het inkomen in het jaar daarvoor). Pas op met loonstroken vergelijken! Als je allebei hetzelfde brutosalaris hebt, kan het zijn dat de een in bijzonder tarief 42% valt en de ander in 52%. Zoiets kan gebeuren als een van de twee in het jaar ervoor een bonus heeft gehad of een ander extraatje waardoor hij/zij nét over de 52% grens gaat.



Voor veel mensen is het bijzonder tarief 42%. Dat betekent dat er bij de berekening van de loonheffing geen rekening wordt gehouden met de 'gewone'belastingschijven, maar gewoon 42% wordt gerekend.Tevens betaal je ook gewoon sociale premies/zorgverzekeringswetpremie over je vakantiegeld.



Vakantiegeld is geen extra'tja ofzo, je werkgever legt iedere maand 8% (of 8,3%) van je brutoinkomen voor je apart en betaalt dat in mei aan je uit. Het is gewoon onderdeel van je bruto jaarloon.



Aan het eind van het jaar, indien je aangifte doet (altijd interessant) wordt berekend of je teveel of te weinig inkomstenbelasting hebt betaald. Als dat zo is, krijg je terug, anders moet je bijbetalen.



De belastingdienst heeft bepaald dat alle bijzondere vormen van loon (dus ook vak.geld, 13e maand, bonus e.d.) onder bijzonder tarief vallen. Dan voorkom je dat je aan het eind van het jaar te weinig hebt betaald en moet terugbetalen.



@Cassius, je netto salaris is wat je uiteindelijk op de bank gestort krijgt. De werkgever spreekt altijd over brutosalaris. Die 1/3 gaat van je brutosalaris af.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat ik mijn netto salaris gestort krijg, weet ik wel. Maar is je vakantiegeld 1/3 van je brutosalaris? En gaat er dan nog 42% vanaf?
Alle reacties Link kopieren
Je vakantiegeld is 8% van je bruto jaarsalaris. En hiervan wordt dan weer een percentage belasting op ingehouden, het percentage is afhankelijk van je bruto jaarsalaris (zie eerdere posts)
Alle reacties Link kopieren
ja dankjewel... dat wilde ik graag weten!
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 14 mei 2010 @ 09:36:

Je vakantiegeld is 8% van je bruto jaarsalaris. En hiervan wordt dan weer een percentage belasting op ingehouden, het percentage is afhankelijk van je bruto jaarsalaris (zie eerdere posts)kanttekening, je bouwt gedurende het jaar rechten op. Je krijgt in mei jaar 2 dus 8% over het bedrag dat je tussen mei jaar 1 en mei jaar 2 hebt verdiend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven