Geld & Recht alle pijlers

advies over financieel adviseur

04-08-2010 13:25 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,



Een vraag mbt tot mijn scheiding. Ik heb een nieuwe nick aangemaakt maar loop hier al lang rond. Heb soms het idee dat er meegelezen wordt vandaar de nieuwe nick.



Ik ben dus aan het scheiden. Er is al een scheidingsverzoek ingediend bij de rechtbank. Ik heb ontzettende behoefte aan iemand die de financiele kant voor mij op een rij kan zetten. Mij kan vertellen wat haalbaar is en wat niet nu mijn inkomen een vrije val maakt.

Ik heb natuurlijk gegoogeld op financieel adviseur en mijn woonplaats en kom dan als bovenste link de 'van Bruggen advies groep tegen'.

Is dat iets? En wat kost mij een financieel advies ongeveer? En heeft zo'n financieel advies ook waarde in een rechtzaak mbt bijvoorbeeld hoe we de financiele zaken voor onze zoon regelen, wie er in ons (betaalbare)huurhuis mag blijven wonen?



Hoop dat iemand een beetje weet hoe een en ander werkt!



Ik reageer straks weer, moet even vakantie dingen doen met de kinderen...
Alle reacties Link kopieren
Is er vanuit je advocaat geen berekening gemaakt? En waar loop je precies tegenaan? Wil je zelf blijven wonen in het huis?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet het dagelijks wek van een financieel adviseur. Je zou dan een hierin gespeciliseerde moeten hebben, maar een goede echtscheidingsadvocaat weet ook veel op dat gebied. Daarnaast, waarvoor jij een adviseur wilt gebruiken zijn vooral juridische zaken, hiervoor heb je dus de avocaat.
quote:tetterdetet schreef op 04 augustus 2010 @ 13:25:

Hai allemaal,



Een vraag mbt tot mijn scheiding. Ik heb een nieuwe nick aangemaakt maar loop hier al lang rond. Heb soms het idee dat er meegelezen wordt vandaar de nieuwe nick.



Ik ben dus aan het scheiden. Er is al een scheidingsverzoek ingediend bij de rechtbank. Ik heb ontzettende behoefte aan iemand die de financiele kant voor mij op een rij kan zetten. Mij kan vertellen wat haalbaar is en wat niet nu mijn inkomen een vrije val maakt.

Ik heb natuurlijk gegoogeld op financieel adviseur en mijn woonplaats en kom dan als bovenste link de 'van Bruggen advies groep tegen'.

Is dat iets?Ja, dat is een hypotheekadviseur, die daarnaast ook nog wat andere financiële producten verkoopt: verzekeringen, sparen, lenen. Ze hebben ook een makelaar onder hetzelfde dak.



Bij de AFM hebben de verschillende vestigingen ieder een eigen vergunning. Per vergunninghouder zijn er andere beleidsbepalers (zeg maar, de eigenaar) maar ook duidelijk verschillende bevoegdheden. Ik heb alleen de vestigingen Haarlem en Winterswijk bekeken, die hebben heel verschillende vergunningen, dus ik neem aan dat ze per vestiging bekeken hebben wat ze doen.



Bij elkaar denk ik dat het vermoeden gerechtvaardigd is dat de Van Bruggen adviesgroep een franchiser is, waarbij de kwaliteit van de ene vestiging (=franchisenemer) vrij weinig zegt over de kwaliteit van een collega een stad verderop.



Het feit dat ze een AFM vergunning hebben geeft enige basiszekerheid, maar je moet dat niet overdrijven.



quote:En wat kost mij een financieel advies ongeveer?Dat zal sterk afhankelijk zijn van wat je precies wil. Onder de naam "financieel adviseur" kom je voornamelijk verkopers tegen. Verkopers van financiële producten, zoals hypotheken, leningen, beleggingen, verzekeringen, etc. Als die hun werk goed (=volgens de wet) doen, dan zorgen ze er voor dat ze je niet botweg zoveel mogelijk verkopen, maar dat ze je verkopen wat jij echt nodig hebt. En ze geven je inzicht in hun kosten/provisiestructuur.



wat je kan doen is bij een paar adviseurs langs gaan, voorleggen waarover je advies wil, en zien of hun reactie nuttig en prettig is, en wat ze je over kosten te vertellen hebben.



quote:En heeft zo'n financieel advies ook waarde in een rechtzaak mbt bijvoorbeeld hoe we de financiele zaken voor onze zoon regelen, wie er in ons (betaalbare)huurhuis mag blijven wonen?Het kan helpen, maar je kan er geen rechten aan ontlenen.
Alle reacties Link kopieren
Hai allen, sorry voor lange wegblijven...

Dank voor de adviezen.



Ik ben denk ik gewoon een beetje in financiele paniek en zou het prettig vinden als iemand met mij kan bekijken hoe ik ervoor sta, hetgeen nu gelukkig staat te gebeuren. Dingen als wat in de afwikkeling van de scheiding rechtvaardig zou zijn en wat niet.

Wat me te wachten staat in de toekomst, qua verdeling van de kosten voor onze zoon, het wel of niet binnen toeslag regelingen vallen, wat haalbare woonkosten zijn voor mij, of ik wel of niet aanspraak moet maken op partner alimentatie, allemaal zaken die ik tot nu natuurlijk wel met advocaat bespreek maar die is niet perse fiancieel hoogbegaafd...denk ik.



Probleem is dus dat ik geen overzicht lijk te krijgen en dat ik wel eens mensen hoor zeggen dat er binnen een scheiding een financieel iemand naar alle inkomsten aan alle kanten kijkt en dan hele rechtvaardige uitspraken kan doen over wie wie hoeveel moet betalen.



Nou ja, dat lijkt mij dan iemand die 'financieel adviseur' zou moeten heten.



Goede nieuws is dan weer dat ik nu uit vriendenkring een aanbod heb gekregen van een financieel handig iemand en die gaat een avond met me zitten om de boel in kaart brengen.
quote:tetterdetet schreef op 08 augustus 2010 @ 19:58:

Dingen als wat in de afwikkeling van de scheiding rechtvaardig zou zijn en wat niet. advocaat. NIET financieel adviseur.quote:Wat me te wachten staat in de toekomst, qua verdeling van de kosten voor onze zoon,advocaatquote:het wel of niet binnen toeslag regelingen vallen,kan met een financieel adviseur, hoewel ik daarvoor eerder naar een fiscalist zou gaan denk ikquote:wat haalbare woonkosten zijn voor mijfinancieel adviseurquote:of ik wel of niet aanspraak moet maken op partner alimentatie,advocaatquote:allemaal zaken die ik tot nu natuurlijk wel met advocaat bespreek maar die is niet perse fiancieel hoogbegaafd...denk ik.In tegendeel. Het lijkt soms wel een vereiste te zijn om toegelaten te worden tot de advocatuur: geen economisch inzicht.



Maar dat is wat overdreven. Zeker van een echtscheidingsadvocaat mag je echt wel verwachten dat hij/zij voldoende kennis van persoonlijke financiën heeft in relatie tot een scheiding.



quote:Probleem is dus dat ik geen overzicht lijk te krijgen en dat ik wel eens mensen hoor zeggen dat er binnen een scheiding een financieel iemand naar alle inkomsten aan alle kanten kijkt en dan hele rechtvaardige uitspraken kan doen over wie wie hoeveel moet betalen.Oh zeker, dat is de rechter quote:Nou ja, dat lijkt mij dan iemand die 'financieel adviseur' zou moeten heten.Ja, dat is dus maar ten dele waar.quote:Goede nieuws is dan weer dat ik nu uit vriendenkring een aanbod heb gekregen van een financieel handig iemand en die gaat een avond met me zitten om de boel in kaart brengen.Ik ben dol op vriendenkringen vol handige mensen, maar hou je er rekening mee dat niet iedereen die zichzelf handig vindt ook een professional is? Niks mis mee, maar ga niet al te blind af op adviezen van handigerts.
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik die niet meer in huis voor je, maar zoals rider zegt, veel , heel veel weet je advocaat en anders is er ook veel te vinden op internet.



Ik moet het allemaal ook nog goed in kaart gaan brengen, ik vertik het dan weer om hulp in te schakelen en wil het eerst allemaal zelf uitvogelen.

Ik snap je paniek helemaal het is geen fijn gevolg van scheiden.



Als je een keer zin hebt, kom je maar eens wat drinken bij mij, gedeelde smart is halve smart
iry, wat ben je toch een schat
Alle reacties Link kopieren
@rider: nou, dank voor de uitgebreide reaktie, ik heb in ieder geval een glimlach op m'n gezicht nu! (rechter... )



@Ier, misschien is dat best wel een goed en gezellig idee, een drankje of 36 en dan eens kijken wie er de baas zijn...
Alle reacties Link kopieren
Kan maatschappelijk werk je hier niet mee helpen? Ik weet niet of die dit soort dingen doen, maar was het eerste wat in mij opkwam.



En verder, dit is een mooi moment om meer zicht te krijgen op je financiele huishouding, probeer dus stap voor stap zelf dingen te ontdekken en vraag hier hulp als je ergens niet uitkomt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven