Geld & Recht alle pijlers

hoeveel sparen voor kind tot 18 jaar

15-11-2010 23:04 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel sparen jullie voor de kinderen? Hebben jullie een streefbedrag voor als ze 18 zijn? Ik wil een beetje een idee krijgen wat ze tegen hun 18 e nodig hebben, vooral als ze willen gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet dat je hoeft te sparen voor een kind voor zodra ze 18 zijn. Dan zijn ze volwassen en kunnen ze zelf hun studie financieren.



Wil je toch graag wat sparen omdat je toch wat geld overhoud, zou ik gewoon het geen doen dat je kan en wilt missen.
Alle reacties Link kopieren
mijn ouders hebben 40.000 uitgegeven.



ik heb niet bijgeleend, altijd een vrij dure kamer gehad en daarvan 100 euro zelf betaald per maand. Mijn studie duurde iets langer dan de standaard 4,5 jaar die er voor staat in totaal, 6 jaar.



Het ligt er aan in hoeverre je je kinderen wilt/kunt ondersteunten.



Voor volledig heb je denk ik wel 25.000 nodig als ze nominaal lopen. Natuurlijk ook weer afhankelijk van verdere politieke ontwikkelingen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder wilde sparen voor ons vanaf dat we klein waren, maar mijn vader vond dat ze dat wel konden betalen... een paar jaar later is meneer ervandoor met zijn secretaresse (ja t gebeurt echt nog) en ik heb een studieschuld van hier tot tokio en terug, maar ja... ik los het wel zelf op!
Alle reacties Link kopieren
quote:Watchamacallit schreef op 15 november 2010 @ 23:13:



mijn ouders hebben 40.000 uitgegeven.



ik heb niet bijgeleend, altijd een vrij dure kamer gehad en daarvan 100 euro zelf betaald per maand. Mijn studie duurde iets langer dan de standaard 4,5 jaar die er voor staat in totaal, 6 jaar..









Ehm, dit is niet standaard hoor. Maar dat weet je denk ik wel? Ik hoop dat ik mijn kinderen ooit wel ietsje kan helpen, maar ze zullen toch ook zelf aan de bak moeten later. Net als ik ooit deed.
Alle reacties Link kopieren
Dat hngt er nogal vanaf of je denkt dat ze gaan studeren, en of je dat zou willen/kunnen financieren.

Mijn ouders hebben ook ongeveer datzelfde bedrag aan mijn studie uitgegegeven, als die van Watchamacallit.
Alle reacties Link kopieren
Lief dat je wilt sparen voor je kinderen.

Mijn ouders deden dat niet en heb het zelf nooit een probleem gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Toet schreef op 15 november 2010 @ 23:17:

[...]









Ehm, dit is niet standaard hoor. Maar dat weet je denk ik wel? Ik hoop dat ik mijn kinderen ooit wel ietsje kan helpen, maar ze zullen toch ook zelf aan de bak moeten later. Net als ik ooit deed.



ja hoor, ik geef ook alleen antwoord op de vraag van to. Volgens mij zag ik nergens het woord standaard staan.



Mijn ouders willen me niet al bij voorbaat met een schuld opzadelen, en ze kunnen het betalen. Ik heb altijd keihard gewerkt voor mn studie en er veel dingen naast gedaan om mijn cv op te pimpen. Daarnaast heb ik altijd gewerkt om uitgaan en kleding en eten en dergelijke betalen.
50 euro per kind per maand. Ik heb geen streefbedrag, ik zie wel wat er straks op hun rekening staat. En als ze niet gaan studeren, krijgen ze het mee als startkapitaal voor hun zelfstandige leven. En als ze heel erg vervelend tegen me doen in hun puberteit,boek ik het 1 dag voor ze 18 worden naar mijn rekening ghehehe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isa85 schreef op 15 november 2010 @ 23:16:

Mijn moeder wilde sparen voor ons vanaf dat we klein waren, maar mijn vader vond dat ze dat wel konden betalen... een paar jaar later is meneer ervandoor met zijn secretaresse (ja t gebeurt echt nog) en ik heb een studieschuld van hier tot tokio en terug, maar ja... ik los het wel zelf op!En dat je geen studiepotje had wist je nog niet toen je ging studeren?
Ja, dat vind ik echt.
ik spaar voor ze wat ik kan missen.

Toen ik 18 was had ik misschien 2000 gulden, voor het grootste deel zelf gespaard. Ook zonder 40.000 gulden/euro van pa en ma kun je gaan studeren, op jezelf gaan wonen etc.

Het is fijn als je ouders je een dergelijk bedrag kunnen geven, maar zelf werken en sparen is ook mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6000 gulden meegekregen. Vond ik heel erg lief en was erg welkom.

Maar nodig, nee.

Ik kon mijn eigen boontjes wel doppen.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 15 november 2010 @ 23:21:

ik spaar voor ze wat ik kan missen.

Toen ik 18 was had ik misschien 2000 gulden, voor het grootste deel zelf gespaard. Ook zonder 40.000 gulden/euro van pa en ma kun je gaan studeren, op jezelf gaan wonen etc.

Het is fijn als je ouders je een dergelijk bedrag kunnen geven, maar zelf werken en sparen is ook mogelijk.Juist.
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben nooit voor ons gespaard, wij sparen wel voor onze kinderen, maar dat is maar een klein bedrag per maand, meer met het oog op het bekostigen van hun rijbewijs of uitzet als ze op zichzelf gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saaar schreef op 15 november 2010 @ 23:21:En dat je geen studiepotje had wist je nog niet toen je ging studeren?Lijkt mij wel. En gevolg daarvan kan dus zijn dat je je daardoor in de schulden moet steken (hoogte even terzijde gelaten).
Ex en ik zijn begonnen met sparen toen dochter geboren is, 60 euro per maand (kinderbijslag). Nu we niet meer samenzijn spaart ex dit nog steeds voor haar door, dat is voor als ze gaat studeren of als leuk startkapitaal voor een huis of iets dergelijks.

Zelf spaar ik maandelijks een klein bedrag voor haar, geen idee waarom eigenlijk, Studiegeld heeft ze dan al genoeg, voelt gewoon goed om te zorgen dat ik haar straks wat mee kan geven als ze 'groot' is denk ik
Alle reacties Link kopieren
Er wordt ook niet gezegd dat ouders zoveel geld moeten sparen voor hun kinderen, maar als je het als ouder kunt missen, en je wil graag voor de studie van je kinderen betalen, dan kom je toch al snel aan een bedrag als 40.000 euro. En als het nog lang duurt voor de kinderen 18 zijn, zal dat bedrag alleen maar hoger worden denk ik, gezien de huidie bezuinigingsplannen.

TO vraagt aan wat voor bedrag ze moet denken, en dit is een antwoord.

Maar zoals al eerder gezegd, ook zonder dat geld kunnen kinderen studeren.
Alle reacties Link kopieren
Het kost ook wel wat dat studeren, maar ik heb nooit geen cent gekregen van mijn ouders. Wilde ik zelf ook niet, ik heb gestudeerd,op kamers gewoond en nooit een cent schuld opgebouwd.



Misschien kan je gewoon geld opzij leggen en als je later je kinderen wil helpen dan doe je dat van dat geld.

Een speciaal potje hoeft niet persé lijkt mij, het is wel heel belangrijk om je kinderen te leren dat een bijbaan,dus werken voor je geld ook heel belangrijk is.



Dat is mijn mening, heb zelf geen kinderen, maar kom uit een gezin van 7 kinderen en allemaal gestudeerd van eigen verdiend geld+gewone basisbeurs.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden ook een bedrag van rond de 40.000 gespaard voor me (geloof zelfs nog iets meer). Hiervan is een gedeelte van mijn studie betaald en later de KK van mijn huis.



Was een erg relaxte start; hoop dat ik dat mijn kinderen later ook kan meegeven, daardoor sta je toch makkelijker in het leven dan met een flinke studieschuld.



Vind het trouwens wel de verantwoordelijkheid van de ouders (als het tenminste kan!) om kinderen te helpen met hun studie etc.
Mijn ouders betaalden mijn studie en (tweedehands) boeken. Studie was toen 1500 per jaar. Ze betaalden ook 4 jaar studie, geen jaar langer. Dus dat heeft ze 6000 euro gekost.

Al had ik verder wel mazzel, omdat mijn vader bij philips werkte kreeg ik 4 jaar lang 100 euro per maand van philips. dus dat is samen al 10.800

Verder kreeg ik 225 uitwonende beurs. Mijn kamer kostte 300 euro. Dus ik werkte altijd tussen de 12 en 20 uur erbij om boodschappen, kleren, uitgaan etc zelf te betalen. ik verdiende zo'n 500 euro per maand.

En dat dan allemaal samen over 4 jaar is 34.800 euro.

Dus... als je alles voor je kind wil betalen ben je dat wel kwijt... En als je dan meerdere kinderen hebt...



Overigens ben ik erg blij dat ik zelf mijn boontjes moest doppen om rond te komen. Gaf me toch een trots gevoel en leerde de waarde van geld goed kennen. En het is echt wel mogelijk om bij te werken met je studie. Vind ik dan...
Alle reacties Link kopieren
quote:Saaar schreef op 15 november 2010 @ 23:21:

[...]





En dat je geen studiepotje had wist je nog niet toen je ging studeren?



Hoe bedoel je? Ik wist wel dat dat er niet was en ook waarom en door wie dat er niet was...



Ook mijn rijbewijs zou hij betalen, maar ja... dat ging ook niet door. Liever niet achteraf! Ik was blij dat ik van hem af was en deed t 10x liever zelf. Mijn moeder was zo lief om me een beetje met mijn rijbewijs bekostigen te helpen. Dat waardeer ik enorm!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens mijn studie 16 uur per week gewerkt. Ik kreeg van mijn ouders 400 gulden per maand en de boeken en het collegegeld werden door hen betaald. Ik denk 8.000 gulden per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier al veel topics over geweest , ik denk dat je die met de zoekfunctie wel kunt vinden.



Mijn persoonlijke visie? Zolang wij het betalen kunnen, sparen we voor een studie (of aankoop eigen huis of whatever, in ieder geval iets waarmee het leven van je kind op de rails gezet kan worden). Ikzelf heb een particuliere opleiding gedaan en alles werd betaald door mijn ouders. En ja, ik ken de waarde van geld en ik kan er zelfs heel goed mee omgaan (ben boekhouder ). En ik vind een studie bij de opvoeding horen. Mits je het uiteraard betalen kunt. Ik ga er geen gezinsvakantie voor opgeven, maar wel luxe voor mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had van het kleine inkomen dat ze had 4000 euro gespaard. Ik heb hiervan mijn boeken en extra studiekosten vier jaar lang van kunnen betalen en ook mijn eerste gitaar Verder zelf bekostigd en een beetje bij moeten lenen en een bijbaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat hebben jullie geluk zeg.



Ik heb nooit iets gehad, vanaf mijn zestiende moest ik werken en geld geven aan mijn moeder anders zou ze het niet redden.



Ik ben dan wel Marokkaanse.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven