menopauze en sex/swingen

27-01-2008 10:30 20 berichten
Gisteren een lieve vriendin van me gesproken die al redelijk jong in de menopauze is beland, helaas. Ze is 40. Haar sexleven heeft er nogal onder te lijden en ze baalt enorm.

Als ik op swingerssite's kijk zie ik toch ook vaak oudere stellen, waarvan je menopauze's zou verwachten. En zelf hebben we wel eens met stellen van 50+ gedate.

Dus vroeg ik me af of jullie tips hebben (glijmiddel is logisch) zijn om erdoor heen te rollen en van sex te blijven genieten...(en te blijven swingen ;-))
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder krijgt altijd het magazine Care for Women in de bus.

Dat is een organisatie, in het leven geroepen, apart voor vrouwen in de overgang.

Staat ook vol tips en do's en don'ts op het gebied van seks.

Misschien een tip voor je vriendin om daar is contact mee op te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor niet veel vrouwen over vaginale droogheid van die leeftijd. Weet ook niet hoe die dat opgelost hebben. Glijmiddel wordt ook wel door jongere vrouwen gebruikt en het is dus geen schande die bij de hand te hebben.



ik zelf kampte meer met onregelmatige menstruaties en kreeg de tip weer aan de pil te gaan, de arts vertelde erbij dat ik dan ook mooi mijn overgangsklachten kon voorkomen. Voorlopig blijf ik dus lekker aan de pil zolang ik swing en ik merk voorlopig nog niets van van overgansklachten.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan wel in de overgang (ben een eind in de vijftig) maar ik merk helemaal geen verschil voor mijn seksleven. Ik word wel iets minder nat, maar niet zo erg dat het problemen geeft.

Over welke problemen gaat het eigenlijk? Alleen vaginale droogheid of nog andere zaken?
Ja, ze heeft last van vaginale droogheid maar ook "opvliegers". Heeft dan het zweet op de rug en voorhoofd staan en krijgt een knalrood hoofd. Verder heeft ze minder zin in sex. Was daarvoor geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
1 vriendin heeft wel last van de opvliegers, dan moet ze even naar buiten of moet de airco even aan. Lastig inderdaad, maar het staat haar swingen niet echt in de weg.



Zij probeerd vaak het op te lossen met medicijnen of plijsters. Verminderde zin in sex, daar kan ik bij haar niets van merken. Ook hoor en merk ik bij haar niets van vaginale droogheid.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
muzze schreef op 28 januari 2008 @ 12:30:

Ja, ze heeft last van vaginale droogheid maar ook "opvliegers". Heeft dan het zweet op de rug en voorhoofd staan en krijgt een knalrood hoofd. Verder heeft ze minder zin in sex. Was daarvoor geen probleem.




Ha, opvliegers, ja die heb ik ook. Maar nooit tijdens de seks, vreemd genoeg. Bij mij lijken alle kwaaltjes te verdwijnen tijdens de seks. Hoofdpijn bijvoorbeeld. Als ik die heb vraag ik mijn man om een 'beurt' en dan is het gegarandeerd verdwenen :-] (een tijdje toch).

De zin in seks is bij mij gelukkig niet minder geworden.
Alle reacties Link kopieren
@Doddie, jij zit dus al in de overgang? En om van de verschijnselen af te zijn slik je de pil door dus.Ik vraag dit even voor mezelf voor als ik zelf in de overgang ben dat ik dan ook de pil door wil blijven gebruiken. Want ik denk dat niet iedereen hier een oplossing in ziet. Ik had het als een meer van je gelezen, maar nu valt het kwartje. Zal bij mij ook niet zo lang meer duren...(overgang)
Alle reacties Link kopieren
Nee zover ik weet niet. Ik ben voor die begon aan de pil gegaan omdat ik een onregelmatige menstruatie had en dat is lastig met swingen.



Toen ik een oplossing vroeg stelde men mij voor om weer aan de pil te gaan, bijkomend voordeel zou zijn dat ik zo ook mooi door mijn overgangklachten kon komen.



Ik vind dat zelf een prima oplossing nu ondanks dat ik gesteriliseerd ben. Ik heb nooit klachten gehad van de pil, ik vergat hem alleen wel eens en wilde echt niet meer zwanger worden. Ik had dus niet zo veel moeite om weer aan de hormonen te gaan. (vaak tijdens de overgang krijg je die vaak ook weer voorgeschreven)



Ik snap heel goed dat het niet voor iedereen de oplossing is, zeker niet als je gestopt bent om juist geen hormonen meer te gebruiken, maar ik vind het een perfecte oplossing en heb nergens last van.



Mijn vraag (dat moet ik nog eens navragen) is alleen of ik het dan echt oversla of alsnog krijg als ik ooit stop. Voorlopig houd stoppen me wel tegen omdat ik inderdaad wel bang ben voor de symptonen die je kunt krijgen. Ik wil nog even met plezier doorswingen :-)
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Dames, bedankt voor jullie reakties. ( Namens vriendin)



@Doddie, mag ik weten welke pil je gebruikt? Zou dat verder nog veel uitmaken welke je gebruikt?



Zou mooi zijn als je die hele meno toestand gewoon kan overslaan dmv de pil.



Zelf heb ik bijna 4 jaar mirena-spiraaltje, ben benieuwd of je dan ook de overgang voelt aankomen, ik heb nu af en toe tussentijds bloedverlies. Volgens gyn. ben ik niet in overgang, maar schijnt een nadeel van mirena te zijn. Ik zit erover na te denken om het ding te laten verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
onuitsprekelijke naam (kan hem nog steeds niet onthouden, maar het is de opvolger van microginon) ethinylestradiol.



Ik heb gewoon weer de pil gevraagt die ik altijd gebruikte. Slik hem ook lekker door zodat ik helemaal niet meer ongesteld ben.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
doddie schreef op 29 januari 2008 @ 10:11:

onuitsprekelijke naam (kan hem nog steeds niet onthouden, maar het is de opvolger van microginon) ethinylestradiol.



Ik heb gewoon weer de pil gevraagt die ik altijd gebruikte. Slik hem ook lekker door zodat ik helemaal niet meer ongesteld ben.


Ethinylestradiol is niet de opvolger van Microgynon, maar het is één van de twee werkzame stoffen die ook in Microgynon zitten.

Het is een oestrogeen (vrouwelijk hormoon) en wordt voorgeschreven in geval van oestrogenentekort (zoals bij menopauze).



Je kan idd ook Microgynon nemen, maar dan gebruik je dezelfde stof + nog een andere stof (levonorgestrel). De combinatie van die stoffen heeft een anticonceptieve werking.
Alle reacties Link kopieren
zou kunnen frenk ik kreeg het gewoon van de apotheek mee als nieuwe merknaam voor de microginon die ik normaal altijd had.



apothekers geven je gewoon tegenwoordig alternatieven.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
maar begrijp ik dan dat de ethinylestradiol beter is dan de microginon als het om klachten wat betreft de menopauze gaat? En weet je evt (want blijkbaar weet je er veel van :-) ) dan nog andere pilmerken die beter zijn?
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 46 en zo'n 2 jaar nu in de overgang, gepaard gaande met perioden van flinke opvliegers en idd droger, waar natuurlijk glijmiddel een mooie oplossing voor is. Alleen tijdens sex heb ik geen last van opvliegers, wel erna weer, en ook vaak met het knuffelen, lig je net lekker tegen elkaar aan te kroelen, moet ik weer even alles van me af.

Probleem bij mij is dat de zin er wel is, maar dat de opwinding uitblijft, minder is of langer duurt voor die er is. Dus die pure geiligheid is weg en dat vind ik vreselijk jammer. Helaas geen oplossing ervoor.

P.S. ik heb een mirena spiraaltje, ideaal want ik word niet ongesteld. Deze had ik al voor ik in de overgang kwam, maar tegen overgangsverschijnselen helpt het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
doddie schreef op 29 januari 2008 @ 18:09:

zou kunnen frenk ik kreeg het gewoon van de apotheek mee als nieuwe merknaam voor de microginon die ik normaal altijd had.



apothekers geven je gewoon tegenwoordig alternatieven.


Apothekers zijn verplicht om je de goedkopere alternatieven te geven in het kader van de besparing van kosten. Een alternatief wordt trouwens niet zomaar gegeven, maar altijd therapeutisch goed overwogen. (je begrijpt: hier spreekt een apotheker ;-) ).



Microgynon bevat ethinylestradiol + levonorgestrel.



Die combinatie is ook als "generiek" (goedkoper identiek middel" te verkrijgen.

Maar je kan ook alleen ethinylestradiol krijgen.



Verschil is dat de laatste geen zwangerschap voorkomt ;-).
Alle reacties Link kopieren
doddie schreef op 29 januari 2008 @ 18:11:

maar begrijp ik dan dat de ethinylestradiol beter is dan de microginon als het om klachten wat betreft de menopauze gaat? En weet je evt (want blijkbaar weet je er veel van :-) ) dan nog andere pilmerken die beter zijn?


Er is niet echt iets te noemen dat beter of slechter werkt. Sommige vrouwen reageren wat heftiger op hormonen dan anderen. Dan zou het geven van alleen estradiol een voordeel kunnen zijn. Maar de beleving is heel erg individueel. Het is aan te raden om bij klachten het daarover te hebben met je arts/gynaecoloog en wat anders te proberen totdat je iets vindt waar je tevreden over bent.



Er zijn bv. ook veel vrouwen die veel prettiger reageren op een vaginale ring (Nuvaring) dan op de pil, omdat de hormoonspiegel in het bloed bij zo'n ring wat minder flucuteert. Andere vinden zo'n ring juist weer vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Beetje off topic,

Ik zal de vraag op 'gezondheidpijler' plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Nou heb ik het even helemaal goed in me opgenomen en kom tot deze conclusie.

Doddie, jij gebruikte hiervoor Micrgynon, ik dus ook en net als jij kreeg

ik de vervanger ethinylestradiol/levonorgestrel

maw 'onze' pil helpt dus tegen overgansverschijnselen en voorkomt

een zwangerschap.



Dus deze pil is wel hetzelfde als de microgynon want beide werkzame stoffen zitten er in deze. (doosje is groen en wit)



Ik was dus een maandje extra van de pil af, ff kijken of ik weer na 4, 5 weken ongesteld zou worden. Nou mooi niet dus. Tot overmaat van ramp ging ik ook nog kilo's groeien, zweetaanvallen, opvliegers, noem ze maar op. Dus ook geen zin in swingen en sex. Ik dacht als dit zo door ga dan ontplof ik! Ben nu weer anderhalve week aan de 'pil' en de opvliegers zijn heel langzaam weer verdwenen. Enneh had ik dit op t vivaforum nou maar eerst goed gelezen dan had ik niet eersteen week aan het googlen gehoeven.
Alle reacties Link kopieren
klopt sandra, want mijn dochter kreeg ook van de apotheek ethinylestradio (zelfde als ik dus krijg) en die gebruikt hem toch echt voor haar anti conceptie als 19 jarige.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven