Wie wil er ook over zijn onzekerheid heenkomen??

25-05-2007 20:12 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Zijn er meer mensen die in bed onzekerder zijn dan dat ze zouden willen zijn?

Dan zou ik in dit topic graag ervaringen willen delen!

Misschien kunnen we elkaar helpen door elkaar op de hoogte te houden van onze ervaringen.

En elkaar ideeen aan te dragen.



Nou, ik ben dus verlegen in bed terwijl ik dat niet zou willen!

Hoe ik het zou willen, dat beschreef 'houvanjezelf' in het topic 'vriend geen zin':



Ze is leergierig, open, direct en in staat te vertellen wat ze wil en hoe.

Ze durft te genieten en alles los te laten en zichzelf helemaal te laten gaan.

Andersom geeft ze mij terug dat ik in staat ben te genieten, niet bezig ben te presteren. Humor en plezier staan bovenaan, de rest volgt vanzelf.

Hierdoor is seks een feest en kunnen we ook uren van elkaar genieten.



Mijn probleem: ik ben gewoon (nog) te preuts!



Ik weet precies hoe ik het zou willen, en dat durf ik ook aan hem te vertellen! Dat vind ik ook al een mooie eerste stap.

Maar telkens tijdens de seks betrap ik mezelf er weer op dat het er niet uitkomt.



Hij wil graag dat ik aangeef wat ik wil / lekker vind.

Daar heb ik best moeit mee.

Maar we hebben nu 'afgesproken' dat hij de volgende keer de tijd voor me zal nemen. (want dat schiet er meestal bij in!)

Ik ben al best trots dat ik dat heb durven zeggen!



Ik ben benieuwd of hier reacties op gaan komen, tips van mensen die juist niet onzeker zijn, zijn ook van harte welkom!!!!

(ikzelf ga morgen een weekje weg, dus kan nog niet meteen antwoorden!)
Alle reacties Link kopieren
Vriendlief geeft aan zich geremd te voelen doordat ik me niet durf te laten gaan, maar hierdoor voel ik me juist nog meer geremd!!!!!



(hoewel ik me soms al best aardig kan laten gaan :D) en dan vindt hij het ook leuk! Dat laat hij merken door te zeggen dat hij dan zo van me geniet :-)



Maarja, dat is zeg maar 'tijdens' de daad zelf, want dat vind ik 'makkelijker' dan al die dingen eromheen die ik graag zou willen!
Alle reacties Link kopieren
Het zou al een heleboel helpen denk ik als je de lat wat lager legt en dit "perfecte" beeld niet meer als uitgangspunt neemt. En er gewoon mag zijn in bed zoals je bent op dat moment. Zonder je daar schuldig over te voelen. Ik denk dat je dan al een stuk meer ontspannen wordt, je prettiger gaat voelen, je meer kan focussen op wat er gebeurd en met jezelf gebeurd en dan opeens een keer je een stukje kan laten gaan... Ik merk dat zelf ook.. ben een denker en leg de lat ook erg hoog.. en hoewel ik daardoor erg goed kan bedenken hoe ik de ander kan verwennen heb ik wel erg veel moeite me te laten gaan en mijn driften en emoties het te laten overnemen. Teveel moetens zijn ook in bed een killer...
Alle reacties Link kopieren
Hoi Ronjhe,



Ja inderdaad, zonder 'moetens' is het veel spontaner!

Daarom voelt het aan de andere kant ook wel weer vervelend dat we hebben 'afgesproeken' dat hij de volgende keer tijd voor mij gaat nemen.

Aan de andere kant, dat ik weet dat ik daarvan uit kan gaan, maakt me volgens mij wel minder onzeker!
Alle reacties Link kopieren
maybe.... maar als jij zeg maar passief achterover moet gaan liggen en hij jou gaat verwennen kan dit ook heel confronterend zijn.. is mijn ervaring met mijn ex... dan zo stil liggen en alleen zelf moeten genieten in die passiviteit werkt niet altijd. Dat is soms nog het moeilijkst. Ik denk dat de kunst is niet teveel na te denken van wat moet en wat je zou moeten doen of bereiken.. maar gewoon te ondergaan en dan gewoon eens wat te proberen als je een impuls voelt dat te doen...Daarbij is het wel handig als je weet wat je kunt doen of wat zou kunnen werken. Maar daar is genoeg informatie over te vinden. En mijn ex was geen kreuner. Vond ze ook moeilijk om zich zo te laten gaan.. dat was soms inderdaad minder opwindend. Maar in plaats van haar te puschen dat wel te doen ging ik juist letten op de kleine geluiden en bewegingen. Haar ademhaling die steeds gejaagder ging als ik haar oraal verwende vond ik ook een opwindend signaal dat ik goed bezig was... of haar hand op mijn hoofd of schouders die haar opwinding "communiceerde"... of de spierspanning in haar benen (hahaha ik werd soms bijna geplet hahaha)... Of de honger waarmee ze mij zoende tussendoor.... er zijn genoeg andere signalen naast kreunen om op te letten als man...
Alle reacties Link kopieren
NIET DENKEN MAAR DOEN!!



Dit is een stom topic:@ Hoe meer je het erover gaat hebben, hoe moeilijker het wordt!!



Sla dat glas wijn achterover, trek zijn broek naar beneden en geef hem een verrassing! NU:@



*zoiets*?
Alle reacties Link kopieren
Goh, zie ik ineens dit topic met een hele lap tekst van mij erin.



Ik reageer zelf ook nog even.



Ontdekster, ook ik ben onzeker geweest en niet in staat te bereiken wat ik zelf schreef.

Ook ik schaamde me of vond dingen vreemd om te zeggen/aan te geven.



Het begin is er al!

Door je dit te realiseren heb je al een stap gezet naar verbetering.

Ook door je vriend dit aan te geven heb je al een stap gezet.

Erg dapper!!.



Misschien helpt het je om voor te stellen dat jij je sekspartner bent.

Stel je eens voor wat jij graag zou willen dat je zelf doet, zegt, aangeeft enz enz.

Uit je eigen vel stappen en je in de plek van de ander stellen, zeg maar.



Zou je het dan raar of vreemd vinden als je dingen aangeeft, zegt of aanwijst? Of zou je het juist heel prettig vinden, omdat het je helpt je eigen onzekerheid weg te nemen en je eigen plezier te vergroten?



Ik zou zeggen: Veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren


Goh, zie ik ineens dit topic met een hele lap tekst van mij erin.



Ik reageer zelf ook nog even.



Ontdekster, ook ik ben onzeker geweest en niet in staat te bereiken wat ik zelf schreef.

Ook ik schaamde me of vond dingen vreemd om te zeggen/aan te geven.



Het begin is er al!

Door je dit te realiseren heb je al een stap gezet naar verbetering.

Ook door je vriend dit aan te geven heb je al een stap gezet.

Erg dapper!!.



Misschien helpt het je om voor te stellen dat jij je sekspartner bent.

Stel je eens voor wat jij graag zou willen dat je zelf doet, zegt, aangeeft enz enz.

Uit je eigen vel stappen en je in de plek van de ander stellen, zeg maar.



Zou je het dan raar of vreemd vinden als je dingen aangeeft, zegt of aanwijst? Of zou je het juist heel prettig vinden, omdat het je helpt je eigen onzekerheid weg te nemen en je eigen plezier te vergroten?



Ik zou zeggen: Veel plezier!! 





Ja, ik vind dat heel moeilijk. Ik heb een paar rotexen gehad (tenminste: het liep rot af) waardoor ik steeds harder wil dat het gewoon goed gaat. En dan bedoel ik dus álles. Ook klaarkomen. En dat lukt me dus nooit zomaar. Ik heb daarvoor bij mijn ex ook lang moeten oefenen. Ik ben veel teveel gericht op hém, en te weinig op mezelf. Ik zit vaak aan andere dingen te denken, zonder dat ik het wil. Ik word nooit vanzelf echt geil, dat is een samenloop van omstandigheden die precies goed moet zijn. Het klinkt stom, maar ik durf ook moeilijk te zeggen wat ik lekker vind. Vooral als ik merk dat hij te geil is, dan denk ik "oh, hij wil toch alleen maar in me" en dat motiveert echt niet, ofzo. Ik ben bang, dat als ik aangeef wat ik lekker vind, ik af ga ofzo. Ik ben bang dat ik hem dan kwijt raak, heel stom.



De laatste tijd ging het allemaal een stuk beter. Ik durf meer te praten, en we hebben samen besloten dat we véél meer voorspel moeten doen. Maar deze 2 weken had ik veel aan mn hoofd, en het is weer helemaal teruggezakt. Ik was weer veel en veel te streng voor mezelf. Het eindigde dan min of meer dat hij in me wou en dat ik riep "NEEE, ik ben helemaal niet ontspannen!" Of de tweede keer "Hou maar op, het heeft geen zin" Na allebei de keren moest ik huilen van de spanning, en toen voelde ik me net een klein kind. Raar. Ik ben heel vrij opgevoed op seksgebied, maar praten over wat ik lekker vind, dat blijft moeilijk. Aan masturbatie heb ik nooit veel gedaan, ik vind vingeren vaak veel te lang duren. Ik heb wel een vibrator, die we tegenwoordig ook tijdens de seks gebruiken.



Het is gewoon zo stom om je zo mislukt te voelen. Zijn ex had borderline, en die mensen zijn heel gefrustreerd met seks bezig. Bij haar lukte alles in een keer, ze kwam wel klaar, was altijd geil, enz. Als hij dat zegt voel ik me echt zwaar mislukt. Ik ben echt niet goed genoeg, denk ik dan. Dat is onzin, maar ik voel me soms wel heel onzeker. Terwijl ik er goed uitzie. Mijn zelfbeeld is gewoon een beetje raar, en daar moeten we dan maar aan werken.



Ik durf wel steeds meer te zeggen, maar het verschilt per keer. Als we een beetje lol hebben in bed kom ik een heel eind in bed. En met mijn ex haalde ik goede resultaten met een kamasutra boek (dan praat je automatisch over wat wel of niet werkt). Maar het blijft gewoon moeilijk. Als ik weer eens niet klaarkom moet ik altijd huilen, en dan voel ik me echt zo rot :( Ik moet er wel bijzeggen dat we nu nog een soort van stiekeme relatie hebben, en dat maakt me ook extra onzeker. Over 2 weken gaan we samen naar Rock Werchter, en daarna wordt het dus officieël. Ik heb zo'n idee dat ik dan ook al minder onzeker zal zijn, omdat ik hem dan "echt voor mezelf heb", zeg maar.



Goh, het klinkt wel negatief zeg, als ik het zo lees ;)
Alle reacties Link kopieren
Hoi houvanjezelf!



Bedankt voor de tip!

Ik zou het inderdaad juist heel fijn vinden als ik m'n eigen sekspartner zou zijn, dat ik aan zou geven wat ik fijn vind, en helemaal niet raar! Haha, dus ik verwacht eigenlijk dat hij dat ook vindt.



Haha, VERWACHT!! Dus ik weet het niet zeker!

Dit is dus even een puntje om vanavond (over de telefoon, helaas) aan hem te vragen! Komen we weer een stapje verder :)



Hij weet dat ik me onzeker voel, en ik ga hem gewoon vragen of hij het raar vindt als ik precies zou zeggen wat ik lekker vind.

Want nu ik hem dit ga vertellen, denk ik dat de drempel om het tijdens de seks te vertellen ook minder groot is!! (want die drempel is nu dus nog enorm hoog!)



Ik heb ook nog een vraag aan je!!

Als een jongen heel veel zin in je heeft, is het dan alleen maar erg vervelend voor hem om te moeten wachten totdat hij in je mag?

Of wordt hij daar juist nog meer opgewonden van?



Hij kan/wil namelijk vaak niet wachten......



Alvast weer bedankt voor het antwoord!
Alle reacties Link kopieren
gisteren weer een poging gedaan, met behulp van een nieuw kama sutra boek wat ik heb gekocht. Hij was al moe, dus we hadden er beter niet aan kunnen beginnen. Natuurlijk werd ik weer zo onzeker als iets, en het eindigde in een huilbui ;( Toen hij zei "dat hij nog nooit zoveel glijmiddel had hoeven gebruiken bij een meisje" werd ik echt niet goed. Ik kan er niks aan doen, maar ik behoor tot de vrouwen die lang de tijd moet nemen.



Ik word hier zeer moedeloos van. Heb mezelf voorgenomen om meer te gaan masturberen en fantaseren. Ik moet me leren concentreren op wat ik voel. Wel lastig, hij zal moeten leren zich in te houden. Ik heb echt de tijd nodig om me voor te bereiden op seks, als we meteen gaan neuken dan word het voor mij niks. Ik heb gezegd dat ik hem best eens wil leren wat ik lekker vind, als hij belooft dat we dan niet gaan neuken daarna. Als ik het gevoel heb dat het "niet hoeft" dan voel ik me veel relaxter.
Alle reacties Link kopieren
gisteren weer een poging gedaan, met behulp van een nieuw kama sutra boek wat ik heb gekocht.
ik zeg altijd ; eerst gewoon en dan kunstjes....... !



( of word je opgewonden van juist die kunstjes ? )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren


quote: Soppie300 reageerde



gisteren weer een poging gedaan, met behulp van een nieuw kama sutra boek wat ik heb gekocht.

ik zeg altijd ; eerst gewoon en dan kunstjes....... !



( of word je opgewonden van juist die kunstjes ? )







klinkt stom, maar als we op zo'n manier met seks bezig zijn, dan kan ik erom lachen en dat werkt ontspannend. En ze zijn ook wel spannend natuurlijk..



Het is gewoon zo rot om het idee te hebben dat er geen vordering inzit :(
Toen hij zei "dat hij nog nooit zoveel glijmiddel had hoeven gebruiken bij een meisje" werd ik echt niet goed.
Kijk!, en daar heb je een punt! Vind het echt belachelijk dat jou vriend dat tegen je zegt...beetje tactloos. Hij weet waar het probleem ligt, en dan zo'n opmerking plaatsen? Daardoor ga je je natuurlijk ook onzeker voelen! Wat zijn sommige mannen toch bot....(al ben ik zelf een man...ik zeg het toch...)
Alle reacties Link kopieren


quote: Soppie300 reageerde



Toen hij zei "dat hij nog nooit zoveel glijmiddel had hoeven gebruiken bij een meisje" werd ik echt niet goed.

Kijk!, en daar heb je een punt! Vind het echt belachelijk dat jou vriend dat tegen je zegt...beetje tactloos. Hij weet waar het probleem ligt, en dan zo'n opmerking plaatsen? Daardoor ga je je natuurlijk ook onzeker voelen! Wat zijn sommige mannen toch bot....(al ben ik zelf een man...ik zeg het toch...)


tjah.. en het is niet eens zo bedoeld, want het is echt een schat.. Maar door een gebrek aan ervaring heeft hij niet door dat dat niet kan, ofzo..



Ik moet toch eens tegen hem zeggen dat hij zich een beetje in moet houden, wil hij dat ik me ooit 100% durf te ontspannen!
Alle reacties Link kopieren
Als zijn manier van werken aan een "probleem "is om een extra flos glijmiddel te gebruiken en jou in huilen uit te laten barsten............



Maar ook jammer dat jullie een doel hebben bij sex.......... en als dat doel niet gehaald is vinden dat het slecht is, of mislukt, of voor niks , of......



Wat jammer dat mensen die elkaar niet alles durven te vragen en te zeggen wel sex met elkaar hebben..............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.




quote: Xander68 reageerde





quote: Soppie300 reageerde



Toen hij zei "dat hij nog nooit zoveel glijmiddel had hoeven gebruiken bij een meisje" werd ik echt niet goed. Kijk!, en daar heb je een punt! Vind het echt belachelijk dat jou vriend dat tegen je zegt...beetje tactloos. Hij weet waar het probleem ligt, en dan zo'n opmerking plaatsen? Daardoor ga je je natuurlijk ook onzeker voelen! Wat zijn sommige mannen toch bot....(al ben ik zelf een man...ik zeg het toch...)



tjah.. en het is niet eens zo bedoeld, want het is echt een schat.. Maar door een gebrek aan ervaring heeft hij niet door dat dat niet kan, ofzo..



Ik moet toch eens tegen hem zeggen dat hij zich een beetje in moet houden, wil hij dat ik me ooit 100% durf te ontspannen!



Yep, doen hoor Soppie! Gewoon zeggen of ie wat beter op zijn woorden gaat letten. En ook al bedoeld hij het niet zo......toch kan dat voor jou erg lullig overkomen en je onzekerheid alleen maar vergroten. Succes!

Alle reacties Link kopieren


quote: Soppie300 reageerde





quote: Xander68 reageerde





quote: Soppie300 reageerde



Toen hij zei "dat hij nog nooit zoveel glijmiddel had hoeven gebruiken bij een meisje" werd ik echt niet goed. Kijk!, en daar heb je een punt! Vind het echt belachelijk dat jou vriend dat tegen je zegt...beetje tactloos. Hij weet waar het probleem ligt, en dan zo'n opmerking plaatsen? Daardoor ga je je natuurlijk ook onzeker voelen! Wat zijn sommige mannen toch bot....(al ben ik zelf een man...ik zeg het toch...)



tjah.. en het is niet eens zo bedoeld, want het is echt een schat.. Maar door een gebrek aan ervaring heeft hij niet door dat dat niet kan, ofzo..



Ik moet toch eens tegen hem zeggen dat hij zich een beetje in moet houden, wil hij dat ik me ooit 100% durf te ontspannen!





Yep, doen hoor Soppie! Gewoon zeggen of ie wat beter op zijn woorden gaat letten. En ook al bedoeld hij het niet zo......toch kan dat voor jou erg lullig overkomen en je onzekerheid alleen maar vergroten. Succes!

dankje! bedankt voor de reacties! de goeie tips en adviezen op dit forum doen me echt goed :P
Alle reacties Link kopieren
Gisteren weer een poging gedaan. Eerst film gekeken, en daarna flink geknuffeld. Elkaar een beetje "les gegeven", zoals afgesproken dus. "We gaan geen seks hebben nu, dus maak je niet druk" En dat werkte echt! Ik durfde ineens te zeggen wat ik lekker vind, en hij deed dat ook bij mij. Op zich duurde het bef/vinger gedeelte te kort naar mijn zin, maar dat komt wel goed. Ik kwam niet klaar, hij wel. Maar ik begin te beseffen dat ik niemand een orgasme verschuldigd ben.



Ik besefte daarna wel dat ik meer met seks bezig was geweest, in mijn hoofd. Ik had niet één keer aan iets anders gedacht, en dat is echt goed voor mijn doen! Ik was meer aan het genieten en lette meer op alles, kortom ik ging er meer in op.



Volgende stappen die ik wil doen:



-nog een paar keer een soort "lessen" inlassen.. Gewoon om ervan te leren, misschien afgewisseld met wat neuken voor de hoge nood ;) Maar alleen als ik het idee heb dat ik kan ontspannen en ik niets hóef.

-beetje verder experimenteren. Wil ook nog aan de slag met masageolie en slagroom.Experimenteren betekent lol en lol = ontspannen seks!



Poeh. We vorderen.
Alle reacties Link kopieren


NIET DENKEN MAAR DOEN!!



Dit is een stom topic:@ Hoe meer je het erover gaat hebben, hoe moeilijker het wordt!!



Sla dat glas wijn achterover, trek zijn broek naar beneden en geef hem een verrassing! NU:@



*zoiets*?





juist niet, maar t ligt er wel aan op welke manier je het erover hebt.. als je de hele tijd maar blijft herhalen dat je te preuts bent... dan schiet t idd niet op, maar k gloof niet dat TS dat van plan is :)

ze heeft n duidelijk beeld van waar ze heen wil, nu nog een 'stappenplan';)

als je het moeilijk vind om te vertellen wat je zo lekker vind, probeer het dan eens te schrijven? en laat het hem lezen!!!

wat ook heel leuk is, iig zo hebben mijn lief en ik t n tijdje gedaan, is samen een vervolgverhaaltje schrijven, de een doet iets op papier waarop de ander reageert. je durft op papier vaak meer te doen, maar ook vaak makkelijker ergens nee op te zeggen.

voor inspiratie verwijs ik graag naar http://www.shespot.nl/lezen/  (volgens mij heb k die van iemand van hier zelfs :D )

erg leuk om te lezen iig !!
Alle reacties Link kopieren
Ik durfde ineens te zeggen wat ik lekker vind, en hij deed dat ook bij mij. Op zich duurde het bef/vinger gedeelte te kort naar mijn zin, maar dat komt wel goed.
je durft wel te zeggen wat je lekker vindt maar je durft niet te zeggen dat hij te vroeg stopte ? Ehhhhhhhhh ............
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ehhhhmm..inderdaad zeg.....met Bianca eens! Nou ja, jullie vorderen al...dus dat komt vast nog wel.....je vriend zal eens wat meer op je lichaamstaal moeten letten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook nog een vraag aan je!!

Als een jongen heel veel zin in je heeft, is het dan alleen maar erg vervelend voor hem om te moeten wachten totdat hij in je mag?

Of wordt hij daar juist nog meer opgewonden van?



Volgens mij net als bij jezelf.

Hoe langer je moet wachten, deste opgewonden en geiler je wordt.

En wachten is helemaaaaaaal niet erg.

Wordt het alleen maar lekkerder van :D
Alle reacties Link kopieren


quote: Soppie300 reageerde



Ik durfde ineens te zeggen wat ik lekker vind, en hij deed dat ook bij mij. Op zich duurde het bef/vinger gedeelte te kort naar mijn zin, maar dat komt wel goed.

je durft wel te zeggen wat je lekker vindt maar je durft niet te zeggen dat hij te vroeg stopte ? Ehhhhhhhhh ............





hm nou, ik besefte het meer achteraf, dat het nóg effectiever was geweest als het iets langer was geweest. Het was al lang, hoor! Maar ik kom echt langzaam op gang..
Alle reacties Link kopieren


Ehhhhmm..inderdaad zeg.....met Bianca eens! Nou ja, jullie vorderen al...dus dat komt vast nog wel.....je vriend zal eens wat meer op je lichaamstaal moeten letten







ik weet het zeker! Da's trouwens een goeie, zal ik eens tegen hem zeggen ;)



Gisteren trouwens weer een poging gedaan. Het oude trucje geprobeerd wat ik altijd deed met m'n vorige vriendje. Ik boven. Na wat concentreren, aanspannen en oefenen kwamen we altijd tegelijk! Dat is geen streven, maar ik zat nu wel héél dichtbij.. Dat voelde ik.. Heb het idee dat het werkt als je, als je boven zit, de PC spier anspant. Dit is wel iets wat je moet trainen. Als je de spier aanspant en over zijn buik schuurt tijdens het neuken, heb je kans dat je klaarkomt.



Nou ja, we oefenen door! ;) Over 2 weken in een tentje, dat wordt ook leuk aan kama sutra doen.. haha..
Alle reacties Link kopieren


Ik heb ook nog een vraag aan je!!

Als een jongen heel veel zin in je heeft, is het dan alleen maar erg vervelend voor hem om te moeten wachten totdat hij in je mag?

Of wordt hij daar juist nog meer opgewonden van?



Volgens mij net als bij jezelf.

Hoe langer je moet wachten, deste opgewonden en geiler je wordt.

En wachten is helemaaaaaaal niet erg.

Wordt het alleen maar lekkerder van :D





ik weet bijna zeker, dat een lief vriendje, wat om je geeft, dat inderdaad alleen maar fijn vindt. Natuurlijk zijn er mannen die zo snel mogelijk seks willen, maar dat zijn doorgaans niet de types waar ik op val. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit ;)



Ik heb wel nog een tip voor je: probeer te relaxen tijdens de seks, en zeg dat ook tegen hem. Ik heb tegen mijn vriendje gezegd dat het kan zijn dat ik tijdens het voorspel een keer besluit om daarna niet te neuken. Niet om te pesten, maar puur om mezelf vrij te laten in wat "mag gebeuren". Het is nu al zover dat hij door heeft dat dat werkt en ook tegen me zegt "je moet alleen doen wat je lekker vindt he, het is niet erg!" Dat werkt bij mij heel goed. Ik ben minder met presteren bezig en ga veel meer op in de seks. Mijn concentratieprobleem is dan, als ik eenmaal goed geil ben, ook verdwenen. Probeer te experimenteren en doe niet steeds hetzelfde.



Ik bedenk me ineens dat ik nog slagroom heb ;) "schat...."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven