pijn tijdens opwinding/seks

06-01-2018 23:56 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een jonge vrouw van 22 en heb al een tijdje een probleem tijdens seks met mijn partner (5 jaar samen)
Soms, niet altijd, ervaar ik pijn na een tijdje tijdens seks. De pijn is niet bij penetratie, of te diepe penetratie, niet aan de ingang van de vagina, en ook niet altijd. Het voelt als een scherp voorwerp dat tegen iets wordt geduwd diep in de vagina, en als ik op mijn rug lig voel ik het eerder aan de bovenkant dan recht naar omhoog (evenwijdig met mijn rug, zogezegd). Het duikt ook precies enkel op als ik meer opgewonden wordt tijdens de seks, of als mijn partner mij met zijn vingers bevredigd. daarna is verderdoen met vrijen heel onaangenaam, en voel ik bij elk standje op dezelfde plaats te pijn. na het vrijen blijft de pijn ook nog even hangen.

In het verleden, als ik net seksueel actief was, heb ik enkele blaasontstekingen gehad. Nu al een hele tijd niet meer, maar ik associeer de pijn ook met de stekende/brandende pijn die ik voelde tijdens een blaasontsteking of als ik lang moest ophouden, ik ga ook elke keer voor en na het vrijen naar toilet.
Ook ben ik al meerdere malen bij verschillende huisartsen en gynaecologen geweest. De laatste keer op mijn vraag is er gekeken geweest met een echo, alles bleek in orde. Ook toen ik de gynaecologe erop wees waar het pijn deed om nogmaals te kijken naar die plaats, ik voelde de steek toen ze het apparaat tegen de plek duwde en toch bleek die pijn 'normaal'.
Een tijdje daarvoor (meer als 2 jaar geleden) heb ik ook een voorval gehad tijdens het vrijen, waar ik naar aanleiding daarvan een reeks therapie moest volgen voor bekkenbodem ontspanningsoefeningen. Na 9 lessen bleek het beter te gaan. Na een tijdje kwam het probleem terug. Constante drang om te plassen, nooit kunnen leegplassen of toch het gevoel. Terug naar een andere dokter en andere therapeute geweest om terug een reeks oefeningen te volgen. De spanning was aan de start van die therapie niet extreem, penetratie lukte ook, en terug na 9 keer gestopt omdat alles prima was. Behalve de seks. Op en af ging het beter, of slechter. Ook de zin om te vrijen is op de meeste momenten weg, door de angst om terug pijn te voelen en niet te kunnen genieten.

Herkent iemand dit probleem of weet iemand wat ik nog kan doen?
Het lijkt alsof de dokters niets vinden, en alles prima is, maar toch voel ik effectief die pijn.
Hangt het samen met je cyclus?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
07-01-2018 00:02
Hangt het samen met je cyclus?
Daar dacht ik ook aan.
Ik heb dat soms ook, als ik vruchtbaar ben staat me baarmoeder mond lager en dat is dan blijkbaar wat gevoeliger.

Ik ben zelf tot deze conclusie gekomen overigens, bijhouden en proberen... dan is de ruimte binnen wat beperktet dus voel je eerder wat.

Ook afhankelink van jullie beiden formaat natuurlijk.
Een kussen onder je billen schuiven kan helpen om je heupen te kantelen zo creeer je meer ruimte voor jezelf.

hebben ze je ook anaal onderzocht? Straks heb je gewoon daar iets zitten (een aambei / litteken ofzo?) en aangezien beiden ingangen paralel lopen kan ik me voorstellen dat de druk dan toe kan nemen en dat je dan deze pijn ervaart die dus vaginaal niet te zien is?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel hoor! En helaas heb ik ook zooo vaak blaasontstekingen gehad. Zelf ook langs een bekkenbodem therapeut gegaan voor mijn klachten. Maar dat vond ik niet heel helpend. Ik heb een tijdje gehad dat penetratie niet lukte omdat het zoveel pijn deed. Bij mij is het minder geworden door de focus niet meer op seks te leggen, wat ik van de therapeut juist wel moest doen... Ik heb een tijde geen seks gehad. Eerste paar weken helemaal niet, daarna langzaam opbouwen. Het ging steeds beter! En toen ik een tijd daarna stopte met de pil was het zo goed als weg!!

En wat je zelf al zegt, je assioseert de pijn die je had met seks. En daardoor kom je echt in een negatieve spiraal terecht!
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloem1996,
Wij hebben ook een tijdje geen seks gehad, nadien stilaan opgebouwd, altijd heel rustig gedaan maar die pijn is er dan weer gekomen, maar ook soms helemaal niet.. ik ben ook gestopt nu al enkele maanden met anticonceptie, dus daaraan kan het ook niet liggen.
Wat je zegt over die negatieve spiraal herken ik echt, het is alleen moeilijk om eruit te geraken als het steeds weer opduikt op een moment dat je denk dat het wel terug beter gaat..
bedankt voor je antwoord :)
Alle reacties Link kopieren
cmg schreef:
07-01-2018 00:33
Daar dacht ik ook aan.
Ik heb dat soms ook, als ik vruchtbaar ben staat me baarmoeder mond lager en dat is dan blijkbaar wat gevoeliger.

Ik ben zelf tot deze conclusie gekomen overigens, bijhouden en proberen... dan is de ruimte binnen wat beperktet dus voel je eerder wat.

Ook afhankelink van jullie beiden formaat natuurlijk.
Een kussen onder je billen schuiven kan helpen om je heupen te kantelen zo creeer je meer ruimte voor jezelf.

hebben ze je ook anaal onderzocht? Straks heb je gewoon daar iets zitten (een aambei / litteken ofzo?) en aangezien beiden ingangen paralel lopen kan ik me voorstellen dat de druk dan toe kan nemen en dat je dan deze pijn ervaart die dus vaginaal niet te zien is?
Bedankt voor je antwoord, Anaal ben ik nog niet onderzocht geweest, dat ik misschien nog een optie, al heb ik het gevoel dat de pijn meer naar mijn buik toe zit.
met mijn cyclus heeft het denk ik niets te maken, al ben ik dat nog niet nauwkeurig nagegaan. maar ik heb het allesinds als ik niet menstrueer.
Alle reacties Link kopieren
twee ideeën:

heb je onderzocht of je een schimmel hebt die deze klachten veroorzaakt?

wellicht heeft een seksuoloog een verklaring voor je klachten en advies over hoe deze pijn te bestrijden.
'have a slutty phase, it builds character'

kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt voor mij in combi met de plas klachten toch op bekkenbodem problemen. Wist je dat dat kan komen door een verkrampte psoas/ middenrif spier?

Ik zou een goede osteopaat op gaan zoeken, denk dat die wel wat voor je kan betekenen. Wat je ook ook eens kunt proberen is om te vrijen met een spierontspannend middel om te kijken of je dan verschil merkt.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor jullie antwoorden :)

Ik ben deze week dus bij een uroloog geweest, zij heeft alles gecheckt; urine, gynaecologisch, de manier waarop ik plas gemeten (op een speciaal toiletje), ook mijn bekkenbodem spankracht.
Bij het gynaecologisch onderzoek heeft ze de plaats gevoeld waar de pijn juist zat, en blijkt dat de oorzaak, de bouw van mijn lichaam is, de ligging en werking van de zenuwtjes daar. de zenuwen worden over gestimuleerd waardoor de gevoelige pijn ontstaat. ook omdat de plaats tussen mijn vaginawand en schaambeen heel 'dun ' is. ze kon me wel niet vertellen of dit over gaat, omdat het lichaam met de jaren evolueert. maar omdat ik het probleem vroeger niet had, kan het dus dat het ooit weggaat,of vermindert.
ik voel de pijn ook, in een lichtere vorm, als mijn blaas vol is, dus waarschijnlijk duwt mijn blaas dan tegen dat plekje.

Ik wou jullie de uitslag laten weten, om eventueel andere vrouwen te helpen die dezelfde klachten hebben :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven