Zorgen maken HPV

03-07-2018 02:19 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laatst zag ik een topic voorbij komen over een vrouw die het HPV virus had en zich zorgen maakte. Toen werd ik er weer even aan herinnerd dat zoiets ook nog bestaat naast verschillende soa’s die je tijdens de seks kan oplopen.
Op dit moment date ik weer met een jongen waar ik een tijd geleden ook mee gedate heb. Door omstandigheden hebben we een tijd geen contact gehad, maar dit loopt nu weer.
Nu wil hij komende zaterdag langskomen, wat zeker zal uitlopen op seks. Hij weet sowieso al dat ik het met condoom wil doen, maar nu lees ik toch op internet dat je ook het HPV virus kan krijgen via orale seks en zelfs via zoenen (!).. ik heb al eerder orale seks met hem gehad, toen was ik er mij niet bewust van dat dat ook zo overgedragen kon worden.
Verder weet ik ook dat hij meer dan 60 zoenpartners heeft gehad.. ik maak mij nu toch wel zorgen; moet ik hem wel pijpen en zoenen? Ik weet dat er een kans is dat je dat virus ooit krijgt, maar door met iemand te zoenen die al veel zoenpartners heeft gehad vergroot de kans denk ik wel..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je hier wel zorgen om maken maar je kunt er weinig aan doen. 80% van de vrouwen raakt ooit in hun leven besmet met HPV. Als je daar nu bang voor bent houdt dit in dat je nooit meer seks kunt hebben, kunt pijpen etc. En dan is er nog een hele reële kans dat je het inmiddels al hebt gehad. Van zoenen kun je het trouwens niet krijgen.

In de meeste gevallen ruimt het lichaam het virus binnen twee jaar weer op. Als dat niet gebeurt, dan heb je een verhoogd risico op baarmoederhalskanker.

Als het virus niet actief is, kun je het ook niet achterhalen. Het is dus lastig om te testen: als het virus niet actief is zegt de test niets (maar is het virus ook niet gevaarlijk). Ook bij een test weet je niet alles want het virus zit ook op de huid rondom de vagina en de penis.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 03-07-2018 02:37
18.93% gewijzigd
Waar heb je gelezen dat je het kunt krijgen van zoenen? Volgens mij is dat onzin, maar misschien vergis ik me. Klinkt als het broodje-aap-verhaal dat je zwanger kunt raken van de wc-bril.

Heb gegoogled en ik lees ook tegenstrijdige dingen over zoenen.

Je hebt toch al eerder met hem gedate en gezoend neem ik aan? Dus wat is nu precies je zorg hierover?
Je klinkt jong. Ben je -30,? Dan ben je waarschijnlijk ingeënt en zal er niet zoveel aan de hand zijn.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
03-07-2018 06:21
Je klinkt jong. Ben je -30,? Dan ben je waarschijnlijk ingeënt en zal er niet zoveel aan de hand zijn.
Huh -30? Die groep is veel jonger.
Pas sinds 2009 krijgen meisjes van 13 een uitnodiging voor deze inenting.
Dus bijna iedereen boven de 23 is niet ingeënt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad 80% van de vrouwen krijgt het ooit.. en je kan er eigenlijk nix aan doen om het te voorkomen.
Ik zou het risico accepteren en braaf naar het bevolkingsonderzoek gaan.
Alle reacties Link kopieren
diedietje schreef:
03-07-2018 06:48
Inderdaad 80% van de vrouwen krijgt het ooit.. en je kan er eigenlijk nix aan doen om het te voorkomen.
Ik zou het risico accepteren en braaf naar het bevolkingsonderzoek gaan.
En je dochters laten inenten
Inenten wil nog niet garanderen dat je het ook niet kunt krijgen. Je wordt enkel ingeënt tegen 2 typen maar er bestaan er meer. Ikzelf ben wel ingeënt maar ik heb het ook opgelopen. Ik kwam er bij toeval achter en bleek pap3a te hebben. Nu 1.5 jaar later zit ik weer op 1 en heeft mijn lichaam het virus zelf opgeruimd.
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
03-07-2018 06:48
Huh -30? Die groep is veel jonger.
Pas sinds 2009 krijgen meisjes van 13 een uitnodiging voor deze inenting.
Dus bijna iedereen boven de 23 is niet ingeënt.
25, mijn dochter is 25 en was de eerste groep.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
03-07-2018 09:04
25, mijn dochter is 25 en was de eerste groep.
Ja heb je gelijk in, in 2009 kregen meisjes tussen de 13 en de 16 de uitnodiging omdat dat het eerste jaar was, toen hebben ze een inhaalcampagne gedaan. Ik was in de war omdat de oproep in de daaropvolgende jaren voor 13jarige was.
Alle reacties Link kopieren
stripverhaal schreef:
03-07-2018 06:48
Huh -30? Die groep is veel jonger.
Pas sinds 2009 krijgen meisjes van 13 een uitnodiging voor deze inenting.
Dus bijna iedereen boven de 23 is niet ingeënt.
Ik ben 22 en niet ingeënt, ik was destijds ook de eerste groep, dus toen heb ik besloten het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de reacties, niemand deelt mijn mening, dus het zal wel meevallen. Sowieso zal ik inderdaad braaf naar de bevolkingsonderzoeken gaan en hopen dat mijn lichaam sterk genoeg is om het allemaal zelf
op te ruimen
Alle reacties Link kopieren
xiiphone schreef:
03-07-2018 09:52
Dank jullie wel voor de reacties, niemand deelt mijn mening, dus het zal wel meevallen. Sowieso zal ik inderdaad braaf naar de bevolkingsonderzoeken gaan en hopen dat mijn lichaam sterk genoeg is om het allemaal zelf
op te ruimen
De reactie die ik gaf was gebaseerd op RIVM, kortom: hij klopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven