Map ongesteld

23-09-2018 23:58 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey

Vorige maand werd mijn vriendin op de 16de (aug) ongesteld en op de 19e of 20e hebben we seks gehad. Na klaargekomen te zijn in een condoom, heb ik deze verwisseld en zijn we doorgaan. Op een gegeven moment kwam ik wwer klaar maar voor ik klaarkwam haalde ik de penis eruit en zag ik dat de condoom gescheurd was en kwam ik (buiten de vagina) klaar, soort van net op tijd dus hoopte ik. Om geen risico te nemen heb ik de volgende ochtend meteen MAP gehaald (binnen 9/10 uur). Een dag of 5 later ineens een rode (helderrode) bloeding voor een aantal dagen. Nu nog steeds geen menstruatie te vinden.

Hoe komt dit? Komt de menstruatie 28 dagen ofzo na die helderrode bloeding? Of wat is de gedachte erachter? Moet ik me zorgen maken? Ze heeft overigens een regelmatige cyclus.
Welke MAP heeft ze gebruikt? En hebben jullie de bijsluiter gelezen?

Als je een MAP neemt kan je cyclus ontregelt raken. Bij twijfel kan ze natuurlijk altijd een zwangerschapstest doen (heel goedkoop bij Action of Kruidvat).
Door de morning-afterpil kan de volgende menstruatie te vroeg of juist te laat komen. Ben je langer dan 5 dagen over tijd, doe dan een zwangerschapstest. Als deze negatief is, maar je menstruatie blijft nog steeds weg, herhaal de test dan na een week.https://www.apotheek.nl/themas/morning- ... g-afterpil
Alle reacties Link kopieren
De MAP van kruidvat. Norlevo (als ik het goed typ). Ik heb de bijsluiter gelezen en hoor wel vaker over een late menstruatie, maar vroeg me af of de beschreven situatie “normaal” is. Misschien heeft iemand een verklaring, dat het misschien te maken heeft met de bloeding die plaatsvond rond de 25e, waardoor ze weer pas rond deze 25e bloedt..
Alle reacties Link kopieren
De kans dat ze zwanger is lijkt me erg klein. Je haalde hem er vrij snel uit en ze heeft de dag erna direct MAP genomen.

Door MAP kan je cyclus tijdelijk verstoord raken. Bloedingen of uitblijven van bloeding is normaal. Voor de zekerheid over 2 weken even zwangerschapstest doen. En mocht ze nou last krijgen van hevige bloedingen, pijn of andere ellende, dan is er natuurlijk de huisarrs
Alle reacties Link kopieren
Possa schreef:
24-09-2018 02:39
De kans dat ze zwanger is lijkt me erg klein. Je haalde hem er vrij snel uit en ze heeft de dag erna direct MAP genomen.

Door MAP kan je cyclus tijdelijk verstoord raken. Bloedingen of uitblijven van bloeding is normaal. Voor de zekerheid over 2 weken even zwangerschapstest doen. En mocht ze nou last krijgen van hevige bloedingen, pijn of andere ellende, dan is er natuurlijk de huisarrs
Ja klopt. Ik haalde hem eruit omdat ik twijfelde of het niet gescheurd was en toen pas begon ik eigenlijk te komen. Ook was het de derde of vierde dag van ongesteldheid.

Wist alleen niet dat door MAP het zo lang kon wegblijven (nu toch wel 5/6 dagen). Thanks voor de reactie!

Ben alsnog benieuwd of mensen de achterliggende gedachte misschien weten van de late menstruatie? Lijkt me toch interessant..
Alle reacties Link kopieren
Savages schreef:
24-09-2018 02:46
Ja klopt. Ik haalde hem eruit omdat ik twijfelde of het niet gescheurd was en toen pas begon ik eigenlijk te komen. Ook was het de derde of vierde dag van ongesteldheid.

Wist alleen niet dat door MAP het zo lang kon wegblijven (nu toch wel 5/6 dagen). Thanks voor de reactie!

Ben alsnog benieuwd of mensen de achterliggende gedachte misschien weten van de late menstruatie? Lijkt me toch interessant..
Je ramt een hele hoop hormonen een lichaam in, dus dat lichaam is van slag. Het kan dat de bloeding daardoor uitblijft, korter duurt, langer duurt of anders gaat dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Savages schreef:
24-09-2018 02:46
Ja klopt. Ik haalde hem eruit omdat ik twijfelde of het niet gescheurd was en toen pas begon ik eigenlijk te komen. Ook was het de derde of vierde dag van ongesteldheid.

Wist alleen niet dat door MAP het zo lang kon wegblijven (nu toch wel 5/6 dagen). Thanks voor de reactie!

Ben alsnog benieuwd of mensen de achterliggende gedachte misschien weten van de late menstruatie? Lijkt me toch interessant..
Dat zou je eens kunnen googlen. Ik weet t uit m'n hoofd niet precies, maar zoiets als: normaal worden de ovulatie en de menstruatie uitgelokt door een bepaalde piek/dal in het niveau progesteron. Oestrogeen zorgt er (onder andere) voor dat er slijmvlies/bloedlaagje in de baarmoeder wordt gevormd waar de bevruchte eicel zich in kan vastneststelen. (Dat bloed wordt tijdens menstruatie weer afgestoten, zodra je lichaam door heeft niet zwanger te zijn)

Een MAP bevat vaak een grote dosis synthetisch progesteron. Dat stelt daardoor het natuurlijke progesteron-piek/dal uit, waardoor je ovulatie
(en soms ook menstruatie) wordt uitgesteld. Zonder ovulatie geen bevruchting, daarom moet je de MAP ook zsm na de onveilige seks nemen. Daarnaast heb je dan in verhouding wat minder oestrogeen in je lichaam (progesteron/oestrogeen vormen een balans die schommelt door de maand) waardoor het baarmoederslijmvlies wellicht iets minder snel wordt opgebouwd.

Het ligt er ook aan op welke dag van haar cyclus ze de MAP precies heeft ingenomen en hoe hoog jaar hormoonwaardes normaalgesproken zijn.

De theorie erachter is idd best Interessant als je van biologie houdt, maar voor de praktijk maakt t weinig uit. Gewoon niet stressen en anders een zwangerschapstest doen voor zekerheid :)

Een verlate ongesteldheid is dus een heel normale bijwerking van de MAP
Is het weer zover?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven