Seks en Antidepressiva.

15-10-2018 14:43 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 jaar lang Fluoxetine geslikt in combinatie met Topiramaat. Dit was een goede combi voor mij en heeft mij er weer bovenop gekregen.

Nu heb ik sinds anderhalf jaar een nieuwe vriend en merkte ik dat ik in bed niet meer kon klaarkomen. De zin was weg, en had al snel zoiets van, oke laat maar.

Ik heb dit toen besproken met mijn psychiater en volgens haar kwam het door de Fluoxetine. Die kan dat hebben als bijwerking. Ik heb toen nog een tijd Bupropion geslikt maar hier werd ik erg onrustig van.

Vriend is nogal van de alternatieve geneeskunde en komt dan aan met een soort kruiden. Heel lief dat hij probeert mee te denken maar dit botst nogal eens omdat hij niet weet hoe ik me zonder voel. Medicijnen vind hij troep, is het eigenlijk ook en ik zou het ook liever niet slikken. Tijdens de inwerkperiode van de Bupropion had hij best veel moeite met de veranderingen. Ik kan altijd hele gevatte antwoorden geven en tijdens het slikken van die medicijnen zat ik een beetje in mijn eigen wereld en duurde het ook even voordat ik antwoord gaf. We waren een keer ergens heen, er gebeurde iets dus hij riep naar mij .... Kijk uit! En op de één of andere manier kwam het niet eens binnen. Ik keek hem aan maar deed vervolgens helemaal niets. Ook tijdens feestjes lijk ik in mijn eigen wereld te zitten en lijk niets mee te krijgen van wat er gebeurd. Dit vind hij erg jammer vooral omdat hij me anders kent. Dat hij er zo over denkt maakt dat ik wel eens twijfel om helemaal te stoppen met de medicijnen.

Ik wil graag de leukste, beste versie van mezelf zijn, voor mezelf maar ook voor hem.
Nu ben ik met mijn psychiater bezig om verder te kijken naar de antidepressiva. Ze kwam er met 4 aan, en eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het is, wat het doet etc. Ik heb ze wel allemaal opgezocht maar vind het erg lastig. De ene vind het geweldig en de ander vond het verschrikkelijk.

Het gaat om Doxazosine, Mirtezepine, Seralitine en Citolapram.

Bij Mirtezepine en Seralitine had ik al gezien dat de bijwerking gewichtstoename is. Dat is echt mijn grootste angst. Seralitine had ook als bijwerking seksuele stoornis. Volgens psychiater gaat het dan vooral over dat de man niet/moeilijk kan ejaculeren. Maar Doxazosine heeft ze ergens gevonden, is ergens anders voor bedoeld maar uit onderzoek is gebleken dat het ook een goede neurotransmitter is. De bijwerkingen zijn alleen niet mals. Nu mankeer ik niets lichamelijk maar vind bijwerkingen aan mijn hart, bloeddruk etc toch wel erg heftig vooral omdat ik nog niet zo oud ben en nog zeker 60 jaar wil meegaan. Citolapram verschilde weer heel erg qua gewichtstoename. De ene had nergens last van, de ander was 20 kilo aangekomen.

Ik hoor héééél graag jullie ervaring is met bovengenoemde medicijnen en dan vooral met betrekking tot het seksleven. Andere ideeën worden ook zeer gewaardeerd! Alvast bedankt! en natuurlijk ook voor het lezen van mijn hele verhaal ;)
Alle reacties Link kopieren
Hallo Orange, om te beginnen, wat vervelend dat je met deze bijwerkingen zit! Je grote angst is gewichtstoename, die angst kan ik niet bij je wegnemen, dat is voor iedereen anders.

Ik heb van jouw 4 voorgestelde antidepressiva Citalopram en Mirtazapine geslikt, beide opgebouwd tot hoogste dosering. De andere 2 heb ik geen ervaring mee. Ik heb bij beide geen last van mijn seksleven gehad, maar ook dat is natuurlijk weer per persoon verschillend!

Ik denk dat jouw vriend met Sint Jans kruid aan kwam? Dat is idd een soort homeopatisch antidepressivum, maar helpt lang niet iedereen en let op: de pil werkt niet in combinatie met dit kruid!

Succes met het maken van een keuze en hoop dat je je snel weer een beetje jezelf en in balans voelt
Ik slik cipramil, vloeibare variant van Citalopram. Ik slik 10 mg, waar meestal 20 mg normaal is, maar voor mij werkt dit.

In de inwerkperiode had ik nog wel eens last van 'er niet helemaal bij zijn', maar dat is eigenlijk na een tijd wel overgegaan. Qua gewichtstoename zou ik zeggen een paar kilo, ik was al aangekomen voordat ik begon met de medicatie vanwege de klachten. Dus het is moeilijk te zeggen hoeveel, maar ik zou zeggen 4 of 5 kilo. Valt wel mee dus. Ik kan het ook niet wegnemen dat je hier bang voor bent. Ssri's staan er nu eenmaal om bekend dat ze gewichtstoename KUNNEN geven.

Qua seksleven heb ik geen last van de citalopram. Dat is weer een plusje.

Maar kijk wat jij wilt, en bespreek met de psychiater. Wat je vriend wilt is niet belangrijk. Het gaat om jou. En jouw klachten moeten verminderen. Je moet niet alleen maar 'leuk' voor je vriend zijn. Het is jouw leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik citalopram en ben hierdoor niet aangekomen. Ik was daar ook erg bang voor maar dit is dus gelukkig niet gebeurd. Wel zit ik, zelfs na 5 jaar slikken, in mn eigen wereld en kan ik prikkels veel minder goed handelen. Qua seks merk ik niet heel veel verschil. Mijn libido is enorm hoog, en klaarkomen lukt ook nog. Wel moet ik zeggen dat ik sowieso al moeilijk klaarkom en ik heb wel het idee heb dat dat sinds de medicijnen nog een beetje moeilijker gaat.
I’m all about the fairytail baby
Ik slik ook citalopram; ik ben niks aangekomen, en ook mijn libido heeft er niks onder te lijden. Klaarkomen ook niet veranderd.
Natuurlijk mag je vriend vinden wat hij wil, maar je slikt deze medicijnen niet voor zweetvoeten neem ik aan. Vooral luisteren naar je psych dus.

Qua bijwerkingen staan AD er om bekend gewichtstoename te geven en dat is bij mij bij elke wisseling gebeurd. Maar waar de één last van heeft hoeft dat bij de ander niet zo te zijn. Een kwestie van proberen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik stap ook maar even in als man.

Inmiddels niet meer aan de antidepressiva, maar ik heb er wel degelijk last van gehad tijdens de seks.
Ik kon niet tot nauwelijks meer klaarkomen. Het heeft ongeveer een jaar geduurd nadat ik was gestopt met de medicijnen voordat dit weer een beetje terug was op het oude pijl, maar is nu na 5 jaar, nog steeds niet zo heftig en veel als het voor de medicijnen was.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik zit aan de antidepressiva en mij maakte het impotent. Slik nu Bupropion en de impotentie is verdwenen. Nu kom ik echter zeer snel klaar, veel sneller als ik gewend ben van voor de medicijnen. Ook niet echt fijn, maar doe het er maar mee. Hoop dat alles weer als vanouds wordt zodra ik ben gestopt met medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon niet meer klaarkomen toen ik antidepressiva slikte. Ik heb er meerdere geprobeerd maar bij allen had ik hetzelfde effect. Ik ben gaan stoppen met de antidepressiva. En eigenlijk voel ik me gelukkiger zonder. Het maakte me te vlak.
Alle reacties Link kopieren
Sertraline heb ik een lange tijd geslikt en vond dat die de minste bijwerkingen had op het gebied van seks. Ik vind het een aanrader. Ik heb ook fluoxetine en paroxetine geslikt, beide was een hel qua libido.

Ik kwam trouwens geen kilo aan, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Twee tips.

1. Ik gebruik Sertraline. Gewichtstoename is wel gebeurd, maar valt mee.
2. Sinds ik Gingko Biloba slik is mijn libido op het oude niveau. Echt! Ik ben zelf ook sceptisch over kruiden etc. En toch helpt dit.
'Geriaforce' van 🐦.
Bevordert de doorbloeding. 🎉
Hier citalopram 40 mg. Ik heb ca. een klein jaar last gehad van een seksuele dip. Ik kon erg moeilijk nog een orgasme bereiken. Gelukkig ging deze bijwerking vanzelf voorbij en na anderhalf jaar was ik weer terug op mijn oude nivo.
Ik ben wel een kilo of zes aangekomen. Nu kom ik so wie so makkelijk aan, dus had dit ook wel verwacht. Voor mij neemt citalopram veel prikkels weg. Het werkt een beetje als een zeef voor mij, die het heftigste eruit filtert. Maar ik ben allesbehalve verdoofd. Sterker nog, ik ben very much alive. Slapen is wel toegenomen. Ik had minder slaapbehoefte voor de citalopram en dat vind ik een vervelende bijwerking die nooit over is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar jaren citalopram 20mg geslikt maar omdat de mist voor mijn ogen bleef ook nog bupropion gekregen laagste dosis....gestopt op eigen houtje omdat ik dacht 'genezen' te zijn, terug depressie gekregen een dik jaar later, en slik nu bijna een jaar escitalopram 20mg. Wat mij vooral opgevallen is op seksueel vlak is dat elke keer ik andere medicatie kreeg, ik ook op een andere manier moest leren klaarkomen dan zonder medicatie of met andere medicatie. Experimenteren à volonté was het hier dus. Als je nog in de depressie zit, mag je een lager libido of slechter klaarkomen niet direct op de medicatie steken is mij ook opgevallen (duurde een paar maanden mintens bij mij). Maar alles liever dan een depressie dus ik neem netjes mijn medicatie. Sint jans kruid kan trouwens de werking van AD verstoren en de bijwerkingen erger maken. Kan je vriend niet omgaan met het feit dat je die medicatie moet nemen om psychisch gezond te blijven dan is dat zijn probleem. Als ik twijfel omwille van de duizeligheid die ik nog regelmatig ervaar met de huidige medicatie dan denk ik terug aan mijn meest depressieve periode....dat je jezelf van kant wil maken is erger dan verschillende soorten medicatie uitproberen om terug te kunnen klaarkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven