Vriend vindt het niet erg als ik verliefd wordt op een ander

04-11-2018 22:11 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb sinds ongeveer 8 maanden een hele leuke vriend. We wonen best ver uit elkaar, maar we hebben het erg leuk samen.
Ongeveer een maand geleden hadden we gewoon een gesprek en hadden we t over het opeens over vreemdgaan.. Ik zei dat ik het heel erg zou vinden als hij dat bij mij flikt, waarop hij antwoorde dat hij het niet zo erg zou vinden (wat ik een heel raar amtwoord vindt). Nou ben ik niet zo van dingen gelijk uitpraten als me iets dwarszit en aangezien we elkaar minder vaak zien omdat we ver uit elkaar wonen, is dit aan mij gaan knagen. Er ging van alles door mijn hoofd.. Wilt hij een open relatie? Vindt hij vreemdgaan geen bigdeal? Houdt hij dan wel echt van me?
Na 2 weken hebben we het hier eindelijk goed over gehad, maar is het voor mij alleen maar vager geworden. Ik waardeer dat hij eerlijk is en dat hij geen jaloers type is maarja..

Hij wilde (gelukkig) geen open relatie en maakte ook duidelijk dat hij persoonlijk niet de behoefte had om vreemd te gaan of wat dan ook en dat hij veel van me houd.. Maar hij zei ook dat hij het niet erg zou vinden als ik dus vreemd zou gaan en dat hij het zelfs niet erg zou vinden als ik verliefd wordt op een ander, of als ik naast hem iemand anders leuk zou vinden. Ik snap hier dus echt helemaal niks van, maar hoe vaak hij me dit ook uitlegd (en hij probeert echt goed duidelijk uit te leggen voor me), ik ga dit nooit begrijpen..

Hij maakt steeds duidelijk dat hij wel van me houd en het wel erg vindt als ik weg zou gaan.

Iemand die heel toevallig ervaring, tips, advies of iets heeft :(?
Ik vindt hem echt heel leuk maar als het hem niet boeit als ik verliefd wordt op een ander en daar het bed me in duik.. Tja wat heeft t dan voor zin denk ik dan..

Groetjes x,
Alle reacties Link kopieren
Welke uitleg geeft hij dan? Schrijf eens wát hij heeft gezegd.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, bedankt voor je reactie!

Nou naar mijn idee wordt het dus niet echt duidelijker als hij het probeert uit te leggen, maar hij had wel ooit gezegd dat hij het me zou gunnen als ik gelukkiger ben met een ander. Iemand iets gunnen is wat anders dan het niet erg vinden naar mijn idee..
Hij zegt ook wel dat het hem nog nooit is gebeurd dat er iemand bij hem is vreemdgegaan en dat hij misschien wel anders reageert als hij het zou zien gebeuren, maar zegt ie dan zoals ik het nu zie zou ik er niet echt mee zitten. Maar waarom hij het niet erg vindt als ik verliefd wordt op een ander.. ja dat kan hij toch niet echt goed uitleggen, hoe lang we het er ook over hebben..
Alle reacties Link kopieren
Mpjh schreef:
04-11-2018 22:26
Hoi, bedankt voor je reactie!

Nou naar mijn idee wordt het dus niet echt duidelijker als hij het probeert uit te leggen, maar hij had wel ooit gezegd dat hij het me zou gunnen als ik gelukkiger ben met een ander. Iemand iets gunnen is wat anders dan het niet erg vinden naar mijn idee..
Hij zegt ook wel dat het hem nog nooit is gebeurd dat er iemand bij hem is vreemdgegaan en dat hij misschien wel anders reageert als hij het zou zien gebeuren, maar zegt ie dan zoals ik het nu zie zou ik er niet echt mee zitten. Maar waarom hij het niet erg vindt als ik verliefd wordt op een ander.. ja dat kan hij toch niet echt goed uitleggen, hoe lang we het er ook over hebben..
Misschien omdat hij dus juist veel om je geeft?

Kijk hij zegt niet : ga jij effe lekker verliefd worden op een ander zodat ik nu alvast lekker mijn gang kan gaan. Hij zegt dat als jij idd een grotere liefde voelt voor een ander dat hij jou dat gunt. Hij zegt letterlijk dat hij geen idee heeft hoe het voelt als zijn partner vreemd gaat omdat hij dat nog niet heeft mee gemaakt.. Zoals ik het nu lees klinkt hij vriendelijk en open, niet veroordelend of smoesjes bedenkend.

Of is hij zelf wel vreemd gegaan in eerdere relaties?
enn wijzigde dit bericht op 04-11-2018 22:33
2.24% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Of te wel, hij wil zelf graag buiten de pot pissen.

Het gesprek zou niet moeten gaan of hij dat erg vind als jij dat zou doen. Of niet.

Maar wat hij vind van het feit dat jij daar dus wel moeite mee hebt. Dus of hij het kan laten voor jou en jullie relatie.

Kan of wil hij dat niet, dan moet je gaan bedenken of jij daar zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Of hij is eigenlijk meer polygaam en kan zich best voorstellen dat je van meerderen tegelijk kan houden. Hij is er kennelijk banger voor dat je bij hem weg gaat dan dat hij er bang voor is dat je een tweede liefde er bij hebt. Ik snap hem ergens wel.
Alle reacties Link kopieren
Zegt hij misschien het fijn voor jou te vinden als je zo'n fijn gevoel als verliefdheid zou ervaren en dat zien dat verliefd zijn jou zo blij maakt voor hem belangrijker is dan dat je verliefd zou zijn op een ander? Gaat het hem bij vreemdgaan door jou vooral om of jij genoten hebt van je escapades met die ander? M.a.w.: vindt hij jouw genot/plezier het belangrijkste en haalt hij er voor zichzelf genot/plezier uit jou te zien genieten?

Dan zou het kunnen gaan om compersie. Google maar eens ;-)

Ik "heb" het ook. En compersie kan in heel veel dingen zitten. Als mijn partner uren met iemand staat te bomen over auto's vind ik die conversatie over auto's maar slaapverwekkend. Maar zien dat mijn partner zo geniet van dat gesprek, maakt dat ik met plezier dat aan sta te kijken en rustig afwacht tot het gesprek voorbij is. Ik heb dan plezier om zijn plezier.
Zijn we uit en hij staat te flirten met een andere vrouw? Heerlijk om te zien! Te zien hoe hij energie krijgt van dat flirten, z'n lach, de twinkeling in z'n ogen. Ik ben zijn absolute nummer 1 en daar doet zo'n flirt niets aan af. Ach, en dat die andere vrouw heel eventjes op die lach en die twinkeling getrakteerd wordt maar ik daar altijd van mag en kan genieten maakt ook veel verschil.

Ik ben niet jaloers en zou er niet mee kunnen zitten als mijn partner een keer met een ander aan de rol gaat. En ik wil hem absoluut niet kwijt.
Als hij geniet, dan geniet ik óók. Maar ik geniet niet alleen maar als hij geniet hoor, heb het zien van zijn genot/plezier niet nódig om gelukkig te zijn.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Hij ziet deze relatie als iets tijdelijks en niet als iets "forever and ever".

En ziet het dus wel gebeuren dat jij binnenkort iemand leuker tegenkomt dichterbij huis en dat jullie - jij en hij - dan als vrienden uit elkaar gaan.
Of dat je die andere eerst een tijd uit-test vooraleer je definitief breekt met hem.
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
04-11-2018 22:36

Dan zou het kunnen gaan om compersie. Google maar eens ;-)

Ik "heb" het ook. En compersie kan in heel veel dingen zitten. Als mijn partner uren met iemand staat te bomen over auto's vind ik die conversatie over auto's maar slaapverwekkend. Maar zien dat mijn partner zo geniet van dat gesprek, maakt dat ik met plezier dat aan sta te kijken en rustig afwacht tot het gesprek voorbij is. Ik heb dan plezier om zijn plezier.
Precies! Herkenbaar
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hij mij geluk gunt is natuurlijk geen reden voor paniek haha. Maar ja er niet mee zitten als ik een grotere liefde vindt, dat kan ik niet begrijpen.
Als je van iemand houd dan wil je toch samen blijven, dus dan moet je er toch mee zitten als ik er nu met een ander vandoor ga? En buiten dat gaat t niet alleen om verliefd worden maar als ik vreemd zou gaan zou hij dat naar zijn idee ook niet erg vinden. Ik moet er niet aan denken dat mijn partner er met een ander vandoor gaat..

Maar inderdaad vriendelijk en open is hij zeker en aan zijn karakter zou ik ook niks willen veranderen. Ik krijg alleen twijfels of hij wel echt van me houdt.
Ik heb soms (al best wel lang) het idee dat hij meer verliefd is op het hebben van een relatie dan dat hij echt van mij houd, ookal kan ik geen duidelijke reden geven waarom, want hij doet heel veel voor me..
Alle reacties Link kopieren
Mpjh schreef:
04-11-2018 22:42


Maar inderdaad vriendelijk en open is hij zeker en aan zijn karakter zou ik ook niks willen veranderen. Ik krijg alleen twijfels of hij wel echt van me houdt.
Ik heb soms (al best wel lang) het idee dat hij meer verliefd is op het hebben van een relatie dan dat hij echt van mij houd, ookal kan ik geen duidelijke reden geven waarom, want hij doet heel veel voor me..
Maar.... geen mens is toch het ‘bezit’ van een ander? Kijk: ik denk net zoals hij (mochten er geen andere onderliggende motieven aan ten grondslag liggen). Ik vind ook echt dat mocht mijn partner denken het fijner of beter met een ander te kunnen hebben, dat hij dat dan maar ook beter kan doen. Dat ik mij daardoor heel verdrietig en klote zal voelen staat buiten kijf, maar dat betekent toch niet dat ik hem dan maar mijzelf kan en mag toe-eigenen/ opeisen? Natuurlijk zou ik -mocht het zich voordoen- dan in de eerste instantie willen weten wat en óf we samen nog wat kunnen. Maar als dit voor hem niet zo blijkt te zijn dan kan hij toch echt beter gaan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik kan wel relateren aan wat je vriend zegt. Samengevat : hij houdt zo veel van je dat hij boven alles wil dat jij gelukkig bent, ook als dat zou betekenen dat je gelukkig wordt bij iemand anders. Zijn liefde voor jou overtreft zijn jaloezie. Hij gaat niet voor zijn eigen geluk met jou, hij gaat voor jouw geluk, ook in het geval jij dat geluk bij een ander zou vinden.

Het is een soort ultieme liefde. Hij wil jou in zijn leven maar alleen onder de voorwaarde dat jij gelukkig bent met hem en genoeg hebt aan hem. Als dat niet het geval is wil hij jouw geluk niet in de weg staan.

Het alternatief is dat het hem eigenlijk allemaal niet zo boeit of dat hij zelf interesse heeft in anderen. Maar dat proef ik niet uit de beschrijving van hij lijkt te willen zeggen?
Alle reacties Link kopieren
En als je sec kijkt dan is het samenzijn/ relatie toch ook de basis? Dus wellicht dat dit is wat je voelt? Een relatie is imho geen eenheid en het is in mijn ogen een twee-eenheid waarin beide mensen vrijwillig bij elkaar willen zijn. Omdat de persoonlijkheidskenmerken van de ander toevoegd, je zingeving biedt. Maar uiteindelijk is in basis iedereen alleen en op zichzelf ondanks dat je een relatie hebt. De ander voegt toe en geeft zin, warmte en hopelijk heel veel lol.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-11-2018 22:50
Maar.... geen mens is toch het ‘bezit’ van een ander? Kijk: ik denk net zoals hij (mochten er geen andere onderliggende motieven aan ten grondslag liggen). Ik vind ook echt dat mocht mijn partner denken het fijner of beter met een ander te kunnen hebben, dat hij dat dan maar ook beter kan doen. Dat ik mij daardoor heel verdrietig en klote zal voelen staat buiten kijf, maar dat betekent toch niet dat ik hem dan maar mijzelf kan en mag toe-eigenen/ opeisen? Natuurlijk zou ik -mocht het zich voordoen- dan in de eerste instantie willen weten wat en óf we samen nog wat kunnen. Maar als dit voor hem niet zo blijkt te zijn dan kan hij toch echt beter gaan.
Klopt, als hij denkt ergens anders gelukkiger te zijn, dan houd ik hem zeker niet tegen. Maar het gaat om dat hij zegt het niet erg te vinden. Tuurlijk gun ik hem al het geluk, maar dat wil niet zeggen dat het me geen pijn zou doen als hij me nu verteld dat hij verliefder is op een ander.
Als hij zegt: Ik zou er niet mee zitten als jij een ander tegen komt waar je verliefder op wordt, dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen.

Over de open relatie heb ik duidelijk gevraagd en gewacht wat hij zou zeggen voordat ik alvast meldt dat dat niks voor mij zou zijn. Dat was absoluut niet wat hij wilde..
Alle reacties Link kopieren
Mpjh schreef:
04-11-2018 22:59

Als hij zegt: Ik zou er niet mee zitten als jij een ander tegen komt waar je verliefder op wordt, dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen.
En dit heeft hij gezegd? Ik zit er niet mee als je een ander tegenkomt?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik hoop inderdaad dat het een geval is van het geluk van ons boven het geluk van jezelf plaatsen..
Maarja als dit soort dingen in mijn hoofd spoken ga je snel dingen bedenken die niet in me eigen voordeel werken, zoals afvragen of hij dan wel echt van me houdt..

De reacties hebben me enorm geholpen dingen meer van zijn kant te bekijken
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-11-2018 23:01
En dit heeft hij gezegd? Ik zit er niet mee als je een ander tegenkomt?
Nou het begon met "ik zou er niet mee zitten als jij nu vreemd zou gaan". Gevolgd door dingen als "als je verliefd wordt op een ander, geen probleem ik zou er niet mee zitten"
Alle reacties Link kopieren
Mmm ik lees net dat compersie de basis schijnt te zijn van polyamorie. Ook al herken ik compersie zeker, kies ik niet voor polyamorie. Prima dat zij die dat wel doen, zo hun behoefte verklaren. Echter polyamorie is en blijft imho wel een keuze ondanks compersie
enn wijzigde dit bericht op 04-11-2018 23:11
5.49% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mpjh schreef:
04-11-2018 22:26
hij had wel ooit gezegd dat hij het me zou gunnen als ik gelukkiger ben met een ander. Iemand iets gunnen is wat anders dan het niet erg vinden naar mijn idee..


Dus hij zegt 'als jij gelukkiger bent met een ander, dan gun ik jou dat'. En dat vertaal jij met 'hij vindt het niet erg'.
Ik vertaal het met 'hij vindt dat waarschijnlijk wel erg, voor zichzelf, maar gaat jou daar niet in beperken dan, want als jij gelukkiger bent met een ander dan zou hij dus jouw geluk beperken als hij jou perse bij zichzelf wil houden.
En: als jij verliefd bent op een ander vind je een ander leuker dan hem, dus waarom zou hij dan een relatie met jou willen, als jij hem niet de allerleukste ter wereld zou vinden?
Mpjh schreef:
04-11-2018 23:05
Nou het begon met "ik zou er niet mee zitten als jij nu vreemd zou gaan". Gevolgd door dingen als "als je verliefd wordt op een ander, geen probleem ik zou er niet mee zitten"


Maar zou hij dan wel de relatie verbreken? Of heeft hij daar niets over gezegd?
Alle reacties Link kopieren
Mpjh schreef:
04-11-2018 23:05
Nou het begon met "ik zou er niet mee zitten als jij nu vreemd zou gaan". Gevolgd door dingen als "als je verliefd wordt op een ander, geen probleem ik zou er niet mee zitten"
Mmm dan kan het idd ook een vorm van jou ‘enthousiasmeren’ zijn omdat hij eigenlijk anders wil en hier niet open over is, of durft te zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
04-11-2018 23:08
Maar zou hij dan wel de relatie verbreken? Of heeft hij daar niets over gezegd?
Nee daar heeft hij niet echt iets over gezegd..
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
04-11-2018 23:10
Mmm dan kan het idd ook een vorm van jou ‘enthousiasmeren’ zijn omdat hij eigenlijk anders wil en hier niet open over is, of durft te zijn.
Ja deze vraag stel ik me dus ook veel af..
Als ik hem weer zie moet ik hem misschien veel vragen stellen om voor mij duidelijk te maken waar die grens nou ligt. Zou hij het erg vinden als hij mij met een ander ziet zoenen bijvoorbeeld of hoe hij tegen polyamorie aankijkt (heb het even gegoogled haha).
Alle reacties Link kopieren
Mpjh schreef:
04-11-2018 23:14
Ja deze vraag stel ik me dus ook veel af..
Als ik hem weer zie moet ik hem misschien veel vragen stellen om voor mij duidelijk te maken waar die grens nou ligt. Zou hij het erg vinden als hij mij met een ander ziet zoenen bijvoorbeeld of hoe hij tegen polyamorie aankijkt (heb het even gegoogled haha).
Ja, dat zou ik ook doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mpjh schreef:
04-11-2018 23:11
Nee daar heeft hij niet echt iets over gezegd..


En mijn andere post? En de post van Shifty? Kun je je een beetje vinden in de vertalingen die wij hebben gegeven, of denk je dat we dat echt helemaal mis zien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven