Tot welke leeftijd hebben jullie (v) anticonceptie gebruikt?

05-12-2018 20:37 76 berichten
Ik heb inmiddels die leeftijd dat ik me weleens afvraag of anticonceptie nog wel nodig is. Maar wil absoluut niet zwanger worden, dus we passen goed op.

Uit nieuwsgierigheid aan jullie, wijze vrouwen van 50+, tot welke leeftijd hebben jullie - of jullie partners - anticonceptie (pil, condoom, spiraal etc) gebruikt?

Tot welke leeftijd ac?

Totaal aantal stemmen: 53

< 43 (55%)
43 -45 (4%)
45-50 (15%)
50+ (26%)
Oh gaat me dus niet alleen om V!
28, single en al 2 jaar geen AC.
Heeeeerlijk.
Uhm ik ben 23 en gebruik ongeveer een half jaar geen hormonale anticonceptiemiddel meer, alleen condooms. Reden is omdat ik veel aankwam van de prikpil en mijn libido was weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag geen hormonen dus geen pil of mirena. Koperspiraal was geen optie ivm hevige menstruatie. Omdat ik baarmoederslijmvlies heb laten wegbranden mag ik ook absoluut niet zwanger worden. Man is dus gesteriliseerd.
Laten steriliseren toen ik 32 was .
Sinds januari niet meer. Ben 35. Ik had een libido onder t vriespunt. We zijn niet erg voorzichtig. Als t gebeurt dan gebeurt het, het is sowieso welkom.
Ik ben van plan me na deze bevalling te laten steriliseren. Ben dan 30.
Toen ik 26 was de pil de deur uit gedaan. Was niet snel zwanger, bleek onbegrepen onvruchtbaar. Op mijn 36e heeft man zich laten steriliseren. Dus inmiddels bijna de 26 jaar zonder. En geen kans op zwangerschap.
Even alle redenen om eerder te stoppen met de pil buiten beschouwing latend is het officiele advies momenteel tot de leeftijd van 52 jaar door te gaan met anticonceptie. Daarna is de kans op zwangerschap zeer klein (maar niet nul :-( )
Ik ga dus zeker niet voor mijn 52e stoppen.
Tot ik op mijn 47e hormonale borstkanker kreeg slikte ik de pil, maar voornamelijk om ongesteldheid te voorkomen. Inmiddels is m'n baarmoeder verwijderd dus ik kan niet meer ongesteld worden (en ook niet zwanger natuurlijk ;-D)
Alle reacties Link kopieren
40 jaar en slik de pil door. Ben dus nooit ongesteld.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je wanneer het safe is om te stoppen omdat je voorbij de overgang bent?
Ik ben nu 40, heb me op m'n 38ste laten steriliseren. Maar ik gebruik wel de pil nog steeds (pms).
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat gaat tegen die tijd, hoe weet je überhaupt of je in de overgang zit als je de pil slikt? Google heeft hier vast een antwoord op hoop ik dan.
Alle reacties Link kopieren
O ja, ik slik de pil ook door dus nooit ongesteld
Mijn huisarts adviseerde me om de mirena nog even te laten zitten tot ik 52 ben.
Als ik dan idd niet meer menstrueer zal ik hem laten verwijderen
.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 05-12-2018 21:28
Reden: Oeps.. dubbel
99.56% gewijzigd
Hangmat schreef:
05-12-2018 21:19
Bedoel je wanneer het safe is om te stoppen omdat je voorbij de overgang bent?
.
Zoiets. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je op een gegeven moment nog wel menstrueert, al dan niet regelmatig, maar dat je een dergelijk slechte voorraad eicellen hebt dat conceptie niet meer kan. Dus dat je al voor de officiële overgang een tijdje veilig zonder kunt. Maar ja, wanneer zou ik dat aandurven?
bluewaterrr schreef:
05-12-2018 21:13
Even alle redenen om eerder te stoppen met de pil buiten beschouwing latend is het officiele advies momenteel tot de leeftijd van 52 jaar door te gaan met anticonceptie. Daarna is de kans op zwangerschap zeer klein (maar niet nul :-( )
Ik ga dus zeker niet voor mijn 52e stoppen.
.
Dat is veel later dan ik hoopte / verwachtte.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
05-12-2018 21:27
.
Zoiets. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je op een gegeven moment nog wel menstrueert, al dan niet regelmatig, maar dat je een dergelijk slechte voorraad eicellen hebt dat conceptie niet meer kan. Dus dat je al voor de officiële overgang een tijdje veilig zonder kunt. Maar ja, wanneer zou ik dat aandurven?
Zo werkt het helaas niet en dat risico wil je echt niet nemen. De gemiddelde leeftijd om in de overgang te komen is +- 53. De meeste huisartsen zullen dus als algemeen advies geven te wachten met stoppen tot je die leeftijd hebt bereikt. Maar je kunt altijd een advies op maat krijgen van je huisarts natuurlijk.
Erizon schreef:
05-12-2018 21:27
.
Zoiets. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je op een gegeven moment nog wel menstrueert, al dan niet regelmatig, maar dat je een dergelijk slechte voorraad eicellen hebt dat conceptie niet meer kan. Dus dat je al voor de officiële overgang een tijdje veilig zonder kunt. Maar ja, wanneer zou ik dat aandurven?
Je zou zelfs boven de 50 nog prijs kunnen hebben, dus ik zou geen risico nemen als je seks met 'n man hebt. Laat je man zich steriliseren als jij geen pil meer wil slikken!
Uit de richtlijn voor huisartsen (NHG Standaard Anticonceptie):

De kans dat een zwangerschap optreedt bij vrouwen ouder dan 50 jaar is zeer klein, maar niet nul. De gemiddelde leeftijd waarop de vrouw de menopauze bereikt, is ongeveer 50-51 jaar (SD ± 4 tot 5 jaar). Op 58-jarige leeftijd, heeft ongeveer 2% van de vrouwen de menopauze nog niet bereikt (zie de NHG-Standaard De overgang).

Langdurig gebruik van een combinatiepreparaat is niet wenselijk, vanwege het toenemende risico op hart- en vaatziekten en mammacarcinoom. Enige terughoudendheid met het voorschrijven van hormoontherapie in verband met het risico op mammacarcinoom wordt geadviseerd (zie de NHG-Standaard De overgang). Theoretisch hebben oestrogenen in een combinatiepreparaat een vergelijkbaar effect op het risico op mammacarcinoom tijdens gebruik tijdens de overgang. Dit is echter nog niet duidelijk.

Weeg het risico op hart- en vaatziekten en mammacarcinoom af ten opzichte van het hebben van vasomotorische klachten en tevredenheid over het gebruik van de methode. In principe kan op 52-jarige leeftijd met anticonceptie worden gestaakt. Leg aan de vrouw uit dat het risico op zwangerschap zeer klein is. Afhankelijk van de situatie wordt afgewacht of de cyclus terugkeert en/of overgangsklachten terugkeren. Behandel indien nodig terugkerende klachten zoals cyclusstoornissen, vasomotorische klachten of urogenitale klachten. Bij therapieresistente klachten behoren respectievelijk een hormoonspiraal, kortdurende hormonale therapie of lokale behandeling tot de mogelijkheden (zie de NHG-Standaard De overgang).
Oh ik ben gestopt toen ik in scheiding lag net voor mn veertigste, en mijn nieuwe vriend bleek gesteriliseerd te zijn dus ben ik nooit weer gestart. Ik had een koperspiraal trouwens, geen hormonen (kreeg ik pigmentvlekken van).
Ik ben 52 en m’n mirena spiraal ga ik volgende week laten verwijderen. Zit er dan 7 jaar in en beviel me buitengewoon goed. Had van mij nog mogen blijven zitten omdat ik daardoor niet meer menstrueer. Ik weet dus ook niet of ik al door de overgang heen ben. Ha vroeg wanneer m’n moeder in de overgang ging maar dat weet zij niet meer. Zij weet wel dat het zonder problemen ging. :worship:

Kans op zwangerschap is nog aanwezig volgens ha dus andere anti-conceptie (we gaan condooms gebruiken). Als ik weer ga menstrueren dan krijg ik nog voor 2 jaar een mirena.
Deze mirena zit er nog tot mijn 47 in en de gyn had het over dan nog 1 mirena, dus dat wordt 52.
Naam0911 schreef:
05-12-2018 22:23
Ik ben 52 en m’n mirena spiraal ga ik volgende week laten verwijderen. Zit er dan 7 jaar in en beviel me buitengewoon goed. Had van mij nog mogen blijven zitten omdat ik daardoor niet meer menstrueer. Ik weet dus ook niet of ik al door de overgang heen ben. Ha vroeg wanneer m’n moeder in de overgang ging maar dat weet zij niet meer. Zij weet wel dat het zonder problemen ging. :worship:

Kans op zwangerschap is nog aanwezig volgens ha dus andere anti-conceptie (we gaan condooms gebruiken). Als ik weer ga menstrueren dan krijg ik nog voor 2 jaar een mirena.
Een mirena moet na 5 jaar vervangen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven