Onze relatie veranderd sinds we minder seks hebben

25-04-2019 23:14 22 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben nu iets meer als 5 jaar samen met mijn vriend. Mijn vriend is ook de eerste man en enige waarmee ik seks heb gehad. Ik kom uit een gelovig gezin en heb nooit echt mezelf kunnen zijn en me nooit echt laten gaan. Toen ik 19 was en mijn huidige vriend ontmoette, had ik meteen het gevoel dat het klopte. Durfde mezelf te zijn naar hem toe en me wel te laten gaan. Zo hadden we voor mij doen al vrij snel seks, dit was dan ook mijn eerste keer. Voelde allemaal goed. Hadden een afstandrelatie dus zagen elkaar alleen het weekend. Waarin wij elke dag wel meerdere keren per dag seks hadden en in vakanties elke dag. Na 2 jaar zijn we gaan samen wonen, wat uit de boze is voor mijn familie. Maar wel iets was, wat ik zelf echt wilde en goed voelde. Ook toen hadden we elke dag seks. Nu sinds een halfjaar hebben we met moeite 1x per week seks, wat dan echt van mij kant komt. Het werd langzaam wel steeds minder, maar 1x per week is voor ons wel echt weinig. Ik krijg redenen als: ik ben moe, het is al zo laat en moet morgen vroeg op staan. Begrijp ik heel goed. Maar als ik voor stel om vroeg naar bed te gaan, wil hij liever tv kijken. Ik werk in de zorg dus werk wel vaak in de weekenden. Maar voor mij geen rede om geen seks te hebben. Maar mijn vriend gaat dan vaak later slapen en wil dan niet met mij mee. Nu is het bijna vaste prik om op vrijdag seks te hebben. Maar mijn vriend is na een werk week ook vaak helemaal op, dus lig al te slapen op de bank voor er iets kan gebeuren. Ik weet dat er vaak gezegd word, als je langer bij elkaar bent word het minder. Maar ik heb vooral het gevoel dat hij me niet meer ziet, dat hij die aantrekking niet meer voelt. Natuurlijk dit naar hem benoemd, maar hij zegt dat dit niet zo is en kan geen rede geven waarom het niet gebeurd. Ik voel me hierdoor niet echt gezien. Benoem dit ook naar hem. Jaar terug benoemde ik dit ook weleens en dan kwam er verandering. Als ik nu mijn gevoelens benoem, word hij vaak eerst boos en uiteindelijk dat hij het begrijpt en dat hij echt van me houd en verder met me wil. Maar toch zie ik geen verandering.
We zijn geen stel wat constant de hele avond aan elkaar zit en tegen elkaar aan lig of elkaar beladen met complimentjes. Maar al die jaren lieten we wel merken dat we om elkaar geven, vertelde elkaar mooi te vinden. Ik merk dat ik dit nu zelf ook minder doe, omdat ik het soms niet kan. Ik heb zoveel geprobeerd, probeer hem te verleiden maar word afgewezen, wil er over praten, maar hij wil er niet over hebben. Als ik dingen op seks gebied bespreek, bijvoorbeeld nieuwe dingen ervaren: zullen we een seksspeeltje kopen dan wil hij er niet over praten. Maar tijdens de seks benoemd hij opeens wil je een seksspeeltje kopen. Als ik erna met hem over wil hebben, wat hij dan wil. Wil hij hier niet over praten. Ik snap er dus helemaal niks van.

Ik merk dat onze relatie erg aan het veranderen is. Hij benoemd wel van me te houden en met me verder te willen als ik hierom vraag. Maar geef uit zichzelf geen complimentjes meer, al zeg hij zelf van wel. Wilt minder seks. Wil minder leuke dingen doen, blijf liever achter de tv op de bank. Is dit normaal in een langere relatie, wat kan ik doen om onze oude relatie weer een beetje terug te krijgen? Ik wil dat het ook geen verplichting word.

Soms ben ik ook bang dat hij me saai vind. Weinig mee gemaakt op levensgebied. Nooit echt op stap geweest/festivals, dingen uit proberen. Wilde dit wel, maar wilde mijn ouders niet kwetsen. Natuurlijk weleens stiekem naar feestjes gegaan. Maar niet zoals hij dat gedaan heeft. Alle dingen ervaar ik voor de eerste keer met hem, omdat ik me nu wel durf te laten gaan. Ook ben ik een ander persoon geworden. Maar soms krijg ik het gevoel, dat hij me saai vind omdat ik al die dingen niet al mee gemaakt heb en nu dingen wil ervaren en hij daar niet meer echt de behoefte aan heeft?
Soms denk ik dat hij zich schaamt voor mij? Zo ging hij met zijn ex wel naar feestjes.
Nu is hij vaak opeens ziek of negeerd het gewoon. Zo wilde ik graag naar 538 gaan met konings dag maar kreeg daar gewoon geen antwoord op? Ben er niet op door gegaan.

Conclusie ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik geef om deze jongen en voel me echt thuis. Maar mijn twijfels zijn vooral, voelt hij dit ook echt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je wat minder op die seks focussen en juist je energie steken in de andere zaken die een relatie energie geven.
De tv uitlaten en lekker met elkaar koken bijvoorbeeld.

En koop gewoon dat seksspeeltje en verras hem daarmee. En als jij wel behoefte hebt en hij niet bespreek dan met hem dat jij jezelf even lekker bevredigd. Dat doen wij ook wel eens en daar is echt niets mis mee. Soms heb je dat even nodig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hij klinkt als een uitgebluste tachtigjarige. Ik zou in jouw plaats een heel goed gesprek met hem voeren op een moment dat het niet speelt. Ik zou willen weten of hij op me uitgekeken is. Zo nee, hoppetee, in de benen.
Vraag hem anders even wat hij ervan zou vinden als je er een minnaar bij nam.
...
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn geen stel dat veel tegen elkaar aanligt. Doe dat eens wel, zonder seks te verwachten. Gewoon meer knuffelen, tegen elkaar aan liggen en spontaan even aanraken. Een hand op een hand, een been een rug.
Pick your battles and bloom
Alle reacties Link kopieren
Als hij steeds zegt: "Ik wil hier niet over praten."
Zeg jij dan steeds "oké."?

Als hij je negeert, accepteer je dat dan gewoon? Vraag je niet: "Hey vriendelijke vriend, ik vroeg je net iets?"

Volgens mij moet je wat duidelijker gaan communiceren wat jíj wilt en minder accepteren dat hij alleen zin in jou heeft wanneer het hem uitkomt.
Consistency compounds.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 26-04-2019 14:16
99.04% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mij valt alleen het laatste op: dat hij je saai zou vinden, omdat je minder meegemaakt hebt dan hij, zoals festivals. Het gaan naar festivals en dergelijke houdt niet op bij 20 he. Mijn man en ik gaan nog steeds. Sterker nog: ik ging ook niet toen ik 20 was, maar nu wel.

Ja, je moet eens een goed gesprek met hem aan, zonder tv, maar ook: wat doe jij als hij verder niets wil? Ga lekker met vriendinnen naar zo'n festival. Vermaak jezelf. Laat hem lekker op die bank. Ben jij minder saai, in elk geval. Hij daarentegen..
Later is nu
OwlyOne schreef:
26-04-2019 01:14
Als hij steeds zegt: "Ik wil hier niet over praten."
Zeg jij dan steeds "oké."?

Als hij je negeert, accepteer je dat dan gewoon? Vraag je niet: "Hey vriendelijke vriend, ik vroeg je net iets?"

Volgens mij moet je wat duidelijker gaan communiceren wat jíj wilt en minder accepteren dat hij alleen zin in jou heeft wanneer het hem uitkomt.
Nee, ik heb elke keer gezegd dat ik iets aan hem vraag en iets met hem wil bespreken wil, antwoorden wil enz. Maar dat liep altijd uit op ruzie,
Dat ik nu denk: Laat maar, geen zin in weer ruzie te hebben.
Laats het gesprek toch weer duidelijk aan gegaan. Maar liep weer uit op ruzie, waarin ik uiteindelijk toch mijn antwoorden niet krijg. Heb wel duidelijk kunnen vertellen wat ik voel, maar of het aangekomen is.
[quote=Dreamer post_id=29852150 time=1556253911 user_id=12268]
Mij valt alleen het laatste op: dat hij je saai zou vinden, omdat je minder meegemaakt hebt dan hij, zoals festivals. Het gaan naar festivals en dergelijke houdt niet op bij 20 he. Mijn man en ik gaan nog steeds. Sterker nog: ik ging ook niet toen ik 20 was, maar nu wel.

Ja, je moet eens een goed gesprek met hem aan, zonder tv, maar ook: wat doe jij als hij verder niets wil? Ga lekker met vriendinnen naar zo'n festival. Vermaak jezelf. Laat hem lekker op die bank. Ben jij minder saai, in elk geval. Hij daarentegen..
[/quote

Helemaal gelijk in. Vorig jaar zijn we naar 1 festival samen geweest. Onze plannen waren het jaar ervoor eigenlijk om naar meerdere te gaan. Omdat we toch niet op vakantie gingen. Maar ben ook niet gegaan, omdat ik met hem wilde gaan. Nu wel aan het plannen om met vriendinnen te gaan, dus die stap heb ik eindelijk wel gezet voor mezelf. Alleen wat ik zo jammer vind, is dat we niet meer samen gaan. Of dat we geen uitstapjes meer maken. Als ik een weekend vrij ben en een week van te voren vraag zullen we aankomend weekend iets leuks samen doen? Ik stel meerdere dingen voor, dat vind hij dan niks/gaat er niet echt op in, waardoor we vervolgens maar thuis blijven omdat we die dag nog niet weten wat we gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Summeristhebest schreef:
26-04-2019 08:48
Helemaal gelijk in. Vorig jaar zijn we naar 1 festival samen geweest. Onze plannen waren het jaar ervoor eigenlijk om naar meerdere te gaan. Omdat we toch niet op vakantie gingen. Maar ben ook niet gegaan, omdat ik met hem wilde gaan. Nu wel aan het plannen om met vriendinnen te gaan, dus die stap heb ik eindelijk wel gezet voor mezelf. Alleen wat ik zo jammer vind, is dat we niet meer samen gaan. Of dat we geen uitstapjes meer maken. Als ik een weekend vrij ben en een week van te voren vraag zullen we aankomend weekend iets leuks samen doen? Ik stel meerdere dingen voor, dat vind hij dan niks/gaat er niet echt op in, waardoor we vervolgens maar thuis blijven omdat we die dag nog niet weten wat we gaan doen.
Sja, dan kun je jezelf af gaan vragen of je zo'n relatie de rest van je leven wilt. Of je hier toekomst in ziet. Of je jezelf de rest van je leven samen op de bank ziet zitten, of je denkt dat hij met kinderen wél dingen wil ondernemen (als jullie kinderen willen, dat brengt wel wat leven in de brouwerij, maar met iemand die de bank als z'n vaste partner heeft ook een hoop frustratie, ben ik bang)

En dan kun je tegen hem zeggen hoe je erover denkt. Dat je zo een leven niet wilt. Dat je als 80jarige altijd nog hele dagen voor de tv kunt hangen, maar dat je nu de energie hebt erop uit te gaan.

En dat heeft allemaal helemaal niets te maken met de seks, lijkt me.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Battlebloem schreef:
26-04-2019 00:44
Jullie zijn geen stel dat veel tegen elkaar aanligt. Doe dat eens wel, zonder seks te verwachten. Gewoon meer knuffelen, tegen elkaar aan liggen en spontaan even aanraken. Een hand op een hand, een been een rug.
Dit dus. Man en ik zijn in de zomer 6 jaar samen en we krijgen binnenkort een tweede kind erbij, maar proberen dagelijks toch even te knuffelen enzo. Als hij vrij is van zijn werk, plannen we geregeld nog een date avond in. Hoeft niet veel te zijn, samen koken en eten zonder onze dochter, samen filmpje kijken, spelletjes spelen,... en dan uiteindelijk komt van het een het ander wel.

Ik mis de gehele intimiteit in dit verhaal. Lijkt nu eerder op een broer-zus relatie... Zou toch proberen nog eens een gesprek aan te gaan. Vraag hem wat hij van de relatie verwacht. Je wil echt niet op deze manier nog 10 jaar verder gaan denk ik? Een relatie is iets waar je aan moet werken, elke dag opnieuw. Allebei. En als hij er niks aan wil doen, zou ik toch eens beginnen nadenken of je dit wel wilt.
Alle reacties Link kopieren
Als het praten niet lukt, gesprekken al snel in discussies ontaarden, zet je gevoelens dan eens op papier, zoals je hier in je post hebt gedaan.
Een goede manier voor jou om rustig te overdenken en te verwoorden wat je aan hem duidelijk wil maken.. en hij kan het lezen en op zich laten inwerken zonder meteen een weerwoord te moeten geven.
Misschien voor jou het overwegen waard?
"Het er dan maar bij laten zitten" zorgt enkel voor nog meer verwijdering, is mijn ervaring!
Edit: en probeer je niet te druk te maken. Dingen kunnen in je hoofd soms groter worden dan ze werkelijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij afvraag. Als je zo'n gesprek met hem aangaat, hoe komt het dan dat dat in een ruzie eindigt?
Je zou toch een volwassen gesprek moeten kunnen hebben, ook met 2 verschillende meningen, zonder dat daar ruzie van komt.

En jij komt niet saai over hoor, hij eerder!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem zeggen dat je in het vervolg niet meer aan een dood paard aan hem gaat trekken en hem zijn rust gunt. Dat je natuurlijk niet jouw behoefte aan seks hoeft op te geven en dat je hiervoor minnaars inschakelt.
Grote kans dat als je eenmaal met buiten de deur neuken begint, hij een stuk meer interesse in je heeft. Hij moet dan weer jagen en dat is wat hij nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens ook dat je het omdraait. Je zegt "onze relatie is veranderd sinds we geen seks meer hebben" ik denk dat het eerlijker is "onze relatie is veranderd en sindsdien hebben we minder seks"

Hij lijkt helemaal wat passiever te zijn geworden. Dat kan zijn door druk leven, druk op het werk en andere zaken, maar het zou wel zo eerlijk naar jou toe (en hemzelf) zijn als hij daar dan wat aan doet. Misschien zit hij gewoon niet lekker in z'n vel, loopt het op het werk niet goed, whatever.
Later is nu
Pindakaasjes schreef:
26-04-2019 09:50
Als het praten niet lukt, gesprekken al snel in discussies ontaarden, zet je gevoelens dan eens op papier, zoals je hier in je post hebt gedaan.
Een goede manier voor jou om rustig te overdenken en te verwoorden wat je aan hem duidelijk wil maken.. en hij kan het lezen en op zich laten inwerken zonder meteen een weerwoord te moeten geven.
Misschien voor jou het overwegen waard?
"Het er dan maar bij laten zitten" zorgt enkel voor nog meer verwijdering, is mijn ervaring!
Edit: en probeer je niet te druk te maken. Dingen kunnen in je hoofd soms groter worden dan ze werkelijk zijn.
Bedankt voor de tip!
Jenny80 schreef:
26-04-2019 10:02
Wat ik mij afvraag. Als je zo'n gesprek met hem aangaat, hoe komt het dan dat dat in een ruzie eindigt?
Je zou toch een volwassen gesprek moeten kunnen hebben, ook met 2 verschillende meningen, zonder dat daar ruzie van komt.

En jij komt niet saai over hoor, hij eerder!
Moeilijk, kan daar ook nooit echt hoogte van krijgen. Deels karakter. Misschien een deel uit zijn jeugd/opvoeding. Zelf kan/wil hij dit niet benoemen en uitleggen. Aangezien er nu meer frustraties zijn van mijn kant valt dat meer op. Eerder in onze relaties niet echt discussies gehad die over ons gaan. Dus me eerder niet opgevallen.
schaapwolf schreef:
26-04-2019 11:26
Je kunt hem zeggen dat je in het vervolg niet meer aan een dood paard aan hem gaat trekken en hem zijn rust gunt. Dat je natuurlijk niet jouw behoefte aan seks hoeft op te geven en dat je hiervoor minnaars inschakelt.
Grote kans dat als je eenmaal met buiten de deur neuken begint, hij een stuk meer interesse in je heeft. Hij moet dan weer jagen en dat is wat hij nodig heeft.
Het is op zich geen verkeerd idee om dan het eens wat 'heftiger' aan te pakken en zorgen voor een schok-moment. Want geloof me, als jij zegt dat jij er aan denkt om een minnaar te gaan zoeken, komt er wel wat gevoel los hoor. Ik wil niet zeggen dat je moet mededelen, want juist dát is niet meer communiceren met elkaar. En dat kan juist er ook voor zorgen dat jullie verder van elkaar komen te staan. (als je het besluit meteen te doen) Het is wel een goede manier om een opening in een gesprek te verkrijgen. Want hij zal waarschijnlijk wel luisteren nu.

Soms moet je wel eens ff tegen schenen schoppen om iemand wakker te maken, of om te zorgen dat ze je serieus nemen/zien staan.
Jenny80 schreef:
26-04-2019 10:02
Wat ik mij afvraag. Als je zo'n gesprek met hem aangaat, hoe komt het dan dat dat in een ruzie eindigt?
Je zou toch een volwassen gesprek moeten kunnen hebben, ook met 2 verschillende meningen, zonder dat daar ruzie van komt.

En jij komt niet saai over hoor, hij eerder!
Geloof me, als dat zo makkelijk zou zijn voor iedereen, zou er idd veel minder ruzie zijn.
Meestal gaat het dan om gevoelens, of onzekerheid, of trots, of jaloezie, of niet kunnen uiten, of zich begrepen voelen, of gunnen, of een verandering waarmee men niet om kan gaan... was het allemaal maar zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij toevallig veel stress of moeilijk op het werk?
Want daardoor kan het ook tijdelijk veranderen natuurlijk.
Durf bijna niet te zeggen maar misschien overspannen?
Yongpeople schreef:
28-04-2019 20:11
Heeft hij toevallig veel stress of moeilijk op het werk?
Want daardoor kan het ook tijdelijk veranderen natuurlijk.
Durf bijna niet te zeggen maar misschien overspannen?
Hij is zeker niet tevreden met zijn huidige baan. Weet eigenlijk niet echt wat hij nou wil. Houd van uitdaging in zijn werk. Maar dat heeft hij in zijn huidige baan totaal niet.
Wilde op zijn 18e starten bij defensie, maar vanwege blessures door zijn sport hobby niet kunnen doen. Hierna door zijn relatie met ex-vriendin nooit meer aan begonnen. Jaar geleden heeft hij benoemd dat het echt wel een droom is voor hem. Was toen 25 en je mocht tot je 26ste starten met de opleiding. Heb altijd achter hem gestaan. Hij is toen ook begonnen aan de opleiding, maar niet afgemaakt. Financieel was het pittig, omdat ik naast mijn baan ook nog studeerde. Hij is toen opeens zomaar gestopt met de opleiding, ik kwam uit mijn werk en zag opeens een berichtje dat hij gestopt was. Hij is heel impulsief, dus denk dat deze keuze te impulsief is geweest.

Heb er nooit zo over na gedacht. Maar zou best kunnen dat hij veel spijt heeft van deze keuze. Nu weer terug bij zijn baan, voor defensie. De functie waar hij aan begonnen is kan hij niet meer op solliciteren omdat hij te oud is. Maar hij is wel vaak bezig met vacatures binnen defensie. Misschien zou ik hem hierin meer kunnen stimuleren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gewoon eens beginnen te praten, zonder het over die seks te hebben dan.

Niet stimuleren, maar vragen. Praten: ben je nog gelukkig, is er wat met je, kan ik je ergens mee helpen. Wat verwacht je van mij. En als de antwoorden 'Jahoor, niets, nee en niets' zijn, zou je kunnen beginnen dat jij het wel het idee hebt dat dat zo is en dat JIJ niet gelukkig bent met de situatie zoals deze is en dat je je afvraagt hoe JULLIE dit kunnen veranderen.

En dan nog steeds los van de seks. Dat is een symptoom, niet een oorzaak.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven