Discussie: wanneer is een vrouw 'makkelijk'?

18-06-2019 17:04 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb nu al een tijdje regelmatig discussies met vriendinnen/ouders over dit onderwerp. Ik volg nu het vak seksuologie en het valt me op dat veel vooroordelen helemaal geïnternaliseerd zijn. Zo erg zelfs dat ik mezelf er ook op betrap dat ik vrouwen heel anders beoordeel als het om seksueel gedrag gaat dan mannen. Ik zit zelf weer op Tinder en na al dat swipen was ik ook wel eens benieuwd hoe de ‘vrouwenprofielen’ eruit zien. Het viel me op dat enkele dames er vrij duidelijke teksten bij hadden gezet (‘niet op zoek naar een relatie, gewoon plezier’). Ik merk bij mezelf dat ik meteen een soort minachting voel als ik zoiets lees, terwijl mannen op Tinder schaamteloos op zoek zijn naar casual seks.

Waarom worden vrouwen anders behandeld dan mannen als het om seks gaat? Vrouwen worden als lustobject gezien, maar moeten tegelijkertijd mysterieus en hard to get zijn. Dat is een eis waar je als vrouw onmogelijk aan kunt voldoen. Ondertussen kunnen mannen doen wat ze willen zonder dat iemand ze erop wijst. Waarom worden mannen die zo schaamteloos op zoek zijn naar seks niet ‘geslutshamed’?

Ik heb het idee dat de hele maatschappij is ingericht op het plezier van de man (vrouwen moeten sexy, verleidelijk en trouw zijn) en het indammen van het plezier van vrouwen (slutshamen, roddelen, schaamte). Ik had laatst een discussie met mijn moeder (die gelovig is opgevoed maar dat nu niet meer is). Zij vond dat vrouwen nu veel te makkelijk zijn en zich te snel laten overhalen om seks te hebben. Ik begrijp niet waarom het voor vrouwen niet mogelijk is om ervoor uit te komen dat ze zin hebben in een avontuurtje of het simpelweg prima vinden om bij een eerste date het bed in te duiken. Het lijkt helemaal geen optie te zijn dat je dat als (jonge) vrouw gewoon hartstikke leuk vindt, daarvan geniet, en dat het niets te maken heeft met een lage eigenwaarde. Ben je alleen makkelijk als je seks hebt met mannen om je gevoel van eigenwaarde te verhogen of überhaupt al als je veel casual seks hebt omdat je dat gewoon leuk vindt?

Ik weet dat er ook veel (jonge/toekomstige) ouders op dit forum zitten en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Geef je je zoon meer vrijheid op het gebied van seks dan je dochter? Kan je dochter van (casual) seks genieten zonder het label ‘makkelijk’ te krijgen?
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Doe maar meteen een slotje :biggrin:
.
Alle reacties Link kopieren
Je voelde een soort minachting? :wtf:

Verder eens met Impala.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Je voet minachting naar die vrouwen, maar niet naar de mannen? En vrouwen kunnen niet na een date met een man het bed induiken? En mannen kunnen wel casual seks hebben maar vrouwen niet?

Ik weet niet in welke eeuw jij leeft, maar als die mannen dat doen hebben ze toch überhaupt een vrouw nodig?
Seriously?
Daar gaan we weer.
Deze discussie is toch al eindeloos gevoerd.

Hij stoer, zij een hoer.

Milou Deelen heeft daar eindeloos tegen gestreden toen ze als achttienjarige de dubbele moraal tegenkwam bij een studentenvereniging.
https://www.sikkom.nl/milou-ex-vindicat ... w-is-hoer/
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
18-06-2019 17:16
Je voet minachting naar die vrouwen, maar niet naar de mannen? En vrouwen kunnen niet na een date met een man het bed induiken? En mannen kunnen wel casual seks hebben maar vrouwen niet?

Ik weet niet in welke eeuw jij leeft, maar als die mannen dat doen hebben ze toch überhaupt een vrouw nodig?
Ik merk dat ik het erger vind als vrouwen zich aanbieden dan wanneer mannen het doen (en vind dat zelf ook compleet onterecht). Natuurlijk hebben ze daar een vrouw voor nodig, mijn punt is juist dat vrouwen zich ervoor moeten schamen en mannen blijkbaar niet.
'You can't always get what you want'
Heb ook nooit de koppeling “ veel rondneuken= lage eigenwaarde” gesnapt. Waarom kan een vrouw niet van gewoon veel van sex houden? Waarom heeft ze dan geen eigenwaarde?
Alle reacties Link kopieren
Whut?

20 jaar geleden waren mijn ouders even streng/vrij voor mij als mijn broer. De strekking was: doe het veilig, en doe het alleen als je het zelf wil. Punt.

Man/vrouw, succes.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Ik maak geen onderscheid tussen mannen en vrouwen wat betreft mijn mening hierover.
Alle reacties Link kopieren
50 jaar geleden werd een vrouw nog makkelijk genoemd, we leven nu in 2019. Dus nu niet meer.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Al denk ik zelf niet zo, TO heeft wel gelijk in dat dit bij veel mensen in het hoofd wel zo werkt. Misschien als je mensen direct vraagt hoe ze erover denken, dat ze dan aangeven dat het toch hetzelfde is voor man en vrouw maar als het erop aankomt zijn er nog gewoon veel ouderwetse gedachten.

Zo is mijn beste vriendin er heel open over dat zij alleen seks wil en geen relatie en hier wordt vaak naar over gedaan. Ze krijgt van zowel mannen als vrouwen de meest vage dingen naar haar hoofd geslingerd. Zelf zit ik in een relatie en als ik met een vriend(in) op stap ga terwijl partner thuis zit wordt daar verbaasd op gereageerd en als hij alleen met vrienden op pad is, horen we daar echt nóóit iets over. Het is zelfs al wel eens gebeurd dat ik een slet werd genoemd omdat ik zonder partner op de dansvloer stond. Dus ja, dat gebeurt en ik vind het vreselijk irritant.
Dan ben ik zo blij dat ik halverwege de 30 ben ipv 20er. Heb echt het idee dat preutsheid terug is en de emancipatie en seksuele revolutie vergeten worden.
Wij lagen lekker topless met een string aan op het strand, geen probleem. Ik kan me van toen ik 20 was ook niet die dubbele moraal zo herinneren. En nog steeds oordelen vrienden van mij niet zo. Was net een hele tijd vrijgezel en heb er uitgebreid op los gescharreld en geneukt. Heerlijk! Heb daar geen oordelen over gehad en er was ook niets mis mee. Er werd niemand gekwetst niemand had andere verwachtingen. Gewoon heel open.

Ik herken me er dus niet echt in.

Wat ik mijn kinderen zou leren? Om goed en duidelijk te communiceren over wat je wel en niet wil en om het veilig te doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je kinderen een moraal zou kunnen meegeven was ik nu niet die makkelijke slet die ik wel ben.
Dus ik doe bij mijn eigen kinderen dan ook geen poging. Bij twijfel geldt; 'wat gij niet wil dat u geschiedt..' en verder zoeken ze het maar uit.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Huh?
Snap ik je misschien niet goed? Je titel is een vraag. Je OP geeft weer dat jij een onterechte dubbele moraal hanteert. Oké, genoteerd. Maar wat wil je nou weten?
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat dit idee al lang achterhaald was,
Maar mocht ik al een mening hebben over het aantal sexpartners dat iemand gehad heeft, dan denk ik daar bij zowel mannen als vrouwen hetzelfde over.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan alleen maar blij zijn dat jij deze openbaring hebt gehad TO. Voor een hoop mensen was dit al lang duidelijk, maar helaas denkt een hele grote groep er nog steeds zo over. En dit is natuurlijk niet het enige voorbeeld waarbij met 2 maten wordt gemeten of waarbij er sprake is van geinternaliseerde vooroordelen. Mogen er nog vele schellen van je ogen vallen ;)
Misschien is dit mijn vriendengroep maar ik zie veel mensen juist ook binnen relaties beginnen experimenteren met non-monogamie. Dus de preutsheid lijkt weer af te nemen.
Herkent iemand dat?
ClumsyNinja schreef:
18-06-2019 17:27
Dan ben ik zo blij dat ik halverwege de 30 ben ipv 20er. Heb echt het idee dat preutsheid terug is en de emancipatie en seksuele revolutie vergeten worden.
Wij lagen lekker topless met een string aan op het strand, geen probleem. Ik kan me van toen ik 20 was ook niet die dubbele moraal zo herinneren. En nog steeds oordelen vrienden van mij niet zo. Was net een hele tijd vrijgezel en heb er uitgebreid op los gescharreld en geneukt. Heerlijk! Heb daar geen oordelen over gehad en er was ook niets mis mee. Er werd niemand gekwetst niemand had andere verwachtingen. Gewoon heel open.

Ik herken me er dus niet echt in.

Wat ik mijn kinderen zou leren? Om goed en duidelijk te communiceren over wat je wel en niet wil en om het veilig te doen.
Denk niet zozeer dat het preutsheid is. Je kunt dat soort dingen tegenwoordig niet meer doen zonder dat je foto op internet verschijnt. Maar die preutsheid zoals je het noemt, heeft denk ik niets met leeftijd te maken. Iedereen heeft daar zijn eigen mening over. Mijn man is in de 30 maar is voor jouw maatstaven dan denk ik ook preuts.
SigmundFreud221b schreef:
18-06-2019 17:19
Ik merk dat ik het erger vind als vrouwen zich aanbieden dan wanneer mannen het doen (en vind dat zelf ook compleet onterecht). Natuurlijk hebben ze daar een vrouw voor nodig, mijn punt is juist dat vrouwen zich ervoor moeten schamen en mannen blijkbaar niet.

Sigmund, je projecteert jouw beeld/opvoeding op 'de maatschappij'. Het feit dat jij zelf tot het besef komt dat jij zelf een oneerlijk en ongelijk beeld hierbij hebt wil niet zeggen dat dit een algemeen beeld is. Het geeft alleen aan dat jij dit hebt meegekregen (van bijvoorbeeld een nogal conservatieve moeder die bezig is met wat vrouwen vandaag de dag allemaal verkeerd doen) en dat jij nu tot het besef komt dat jouw beeld nogal onterecht en scheef is.

Maar 'de maatschappij' vindt dit helemaal niet. De vorige generaties van deze maatschappij vonden dit en van daar uit suddert dit stigma nog een beetje door in deze generaties, maar veel meer dan een nasudderend stigma is het niet.

Dus mooi dat je tot dit inzicht komt; maar dit inzicht is eigenlijk al gemeen goed.
Je voelt minachting zelfs, zo zo, vind je dat zelf ook niet een beetje overdreven?
Ik hoop dat je niet iets studeert in de richting van hulpverlening want iemand die zo bekrompen denkt lijkt mij niet zo geschikt.
Maar om antwoord te geven op je vraag: een persoon (man/vrouw) is nooit makkelijk want het gaat niemand ene bal aan met wie en hoe vaak en waarom er geneukt word.
Zelfbeschikking enzo, de een houdt van bloemschikken en de ander van seks, zo dom om een waardeoordeel te geven over iemands liefhebberij.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 17:54
Reden: Toevoeging
41.60% gewijzigd
ClumsyNinja schreef:
18-06-2019 17:45
Misschien is dit mijn vriendengroep maar ik zie veel mensen juist ook binnen relaties beginnen experimenteren met non-monogamie. Dus de preutsheid lijkt weer af te nemen.
Herkent iemand dat?
Ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is TO de norm, zie het bijbehorende lesmateriaal:

Afbeelding
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik (man) heb nimmer enig gevoel van minachting gehad voor vrouwen (en mannen) die gewoon van seks genieten en zich niet laten beperken door cultureel bepaalde vooroordelen als ze zin hebben om lekker te vrijen.
Ik weet dat ik een uitzondering ben en dat veel mensen, zowel mannen als vrouwen, last hebben van sletvrees https://www.vpro.nl/programmas/3doc/20 ... vrees.html.

Prinsesjes lief, als iemand jullie kwetst
of sletten noemt of over zeden zwetst,
laat hem een ziekte krijgen vol venijn.
We sliepen met elkaar en dat was fijn.
En daarom heb ik niemand ooit veracht,
maar ik zal jullie altijd dankbaar zijn.
Zo ben ik, mijn vriendinnen van een nacht.

(Boudewijn de Groot)
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Suzan_1991 schreef:
18-06-2019 17:47
Denk niet zozeer dat het preutsheid is. Je kunt dat soort dingen tegenwoordig niet meer doen zonder dat je foto op internet verschijnt.
Als het nog steeds normaal zou zijn zou er helemaal geen reden zijn om daar stiekem foto’s van te gaan maken.
Tja.
Daarom hang ik stiekem de slet uit. Kan je er ook niet om veroordeeld worden. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven