Implanon: betrouwbaar of niet?

14-08-2019 21:39 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Wie heeft er ervaring met de anticonceptie implanon? Ik overweeg die te laten plaatsen alleen ik las op internet dat rond 2011 er in het buitenland veel vrouwen zwanger geraakt waren ondanks de implanon. (https://www.ad.nl/gezond/anticoncepties ... ~a44097a2/)

Wie kan mij vertellen of dat vandaag de dag nog zo is of dat deze anticonceptie methode inmiddels wel betrouwbaar is.
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Google stuk?

https://www.anticonceptie.nl/veelgestel ... iestaafje/
Alle reacties Link kopieren
Ik sprak laatst vanuit mijn werk met een gynaecoloog, en die zei de implanon eigenlijk nooit te adviseren.

Om een of andere reden is het toch niet zo betrouwbaar als het zou moeten zijn, en het geeft schijnbaar bij sommige mensen later cyclusstoornissen.
Ik zou het niet aandurven. Een kennis van me is er zwanger door geworden, uitgelopen op een miskraam. Er is wat mij betreft teveel gedoe omheen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn 4e, nooit problemen mee gehad (ook niet met vervangen). Niet meer ongesteld geworden, was daarvoor licht en kort ongesteld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn tweede staafje inmiddels. Ik vind het ideaal en zwanger kan je alleen worden als het niet goed geplaatst is. Als je het staafje in je arm voelt zitten ben je dus beschermd.

Het plaatsen is wel een beetje een gedoe en ik hield er een flinke blauwe plek aan over.
2 staafjes versleten, eind april is ie eruit gegaan en had daarna meteen mijn super regelmatige cyclus weer terug. 5,5 jaar niet ongesteld geweest, laatste half jaar af en toe een bloeding, maar was geen peil op te trekken. Ook over het plaatsen/vervangen/verwijderen niks dan positiefs (afgezien van een hork van een gyn bij mijn eerste plaatsing, maar dat was vooral het voorgesprek en niet het plaatsen zelf).
Verwijderen was een gezellig klusje bij de huisarts maar heb er niet bijzonder veel last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels aan mijn derde en ook al jaren niet meer ongesteld (YESSSS!!!). Heb ik ook wel verdiend na jarenlange, overvloedige menstruaties. Ik vind het ideaal.
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn huisartsenpraktijk wordt ie niet meer geplaatst, al jaren niet meer.

Probleem is dat elk lichaam er anders op reageert. Het staafje wordt op een plek ingebracht waar het niet hoort en je lichaam doet er alles aan om lichaamsvreemd materiaal weg te krijgen. Maar omdat het niet eruit gewerkt kan worden in je arm gaat je lichaam het staafje inkapselen waardoor het op een gegeven moment de hormonen niet meer goed kan afgeven aan je bloed en de werking dus niet meer optimaal is. Dat is uiteraard niet bij iedereen zo, maar wel bij een deel van de gebruiksters.
Bij mij is het zo dat mijn lichaam extreem snel reageert op lichaamsvreemd materiaal dus mijn implanon zat na negen maanden al helemaal ingekapseld en was ik dus ook zwanger dat na 17wk eindigde in een doodgeboren kindje. (Kan het geen miskraam meer noemen, was gewoon een bevalling).
Voor die tijd was ik ook heel lang ongesteld met dat ding, 3 weken (dus ja, dan wel betrouwbaar :rofl: want met zoveel bloed is seks ook niet fijn). Vriendinnen waren ook lang ongesteld daarmee.

Er is overigens wel een opvolger: nexplanon. Wellicht dat daarmee wat problemen van de implanon zijn aangepakt?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het staafje binnen jaar laten verwijderen, ik had tintelingen in mijn arm. Daarbij had ik bijna de gehele maand bloedverlies. Geen succes hier dus!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, ik ga er nog even over na denken! Blijft toch lastig, kiezen wat het beste is en ook of het de beste keus is is altijd maar afwachten.
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
Geen idee lieverd, maar wel fijn dat je meedenkt
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
15-08-2019 10:53
Bij mijn huisartsenpraktijk wordt ie niet meer geplaatst, al jaren niet meer.

Probleem is dat elk lichaam er anders op reageert. Het staafje wordt op een plek ingebracht waar het niet hoort en je lichaam doet er alles aan om lichaamsvreemd materiaal weg te krijgen. Maar omdat het niet eruit gewerkt kan worden in je arm gaat je lichaam het staafje inkapselen waardoor het op een gegeven moment de hormonen niet meer goed kan afgeven aan je bloed en de werking dus niet meer optimaal is. Dat is uiteraard niet bij iedereen zo, maar wel bij een deel van de gebruiksters.
Bij mij is het zo dat mijn lichaam extreem snel reageert op lichaamsvreemd materiaal dus mijn implanon zat na negen maanden al helemaal ingekapseld en was ik dus ook zwanger dat na 17wk eindigde in een doodgeboren kindje. (Kan het geen miskraam meer noemen, was gewoon een bevalling).
Voor die tijd was ik ook heel lang ongesteld met dat ding, 3 weken (dus ja, dan wel betrouwbaar :rofl: want met zoveel bloed is seks ook niet fijn). Vriendinnen waren ook lang ongesteld daarmee.

Er is overigens wel een opvolger: nexplanon. Wellicht dat daarmee wat problemen van de implanon zijn aangepakt?
Wat erg, vreselijk dat je dat overkomen is :(
De nexplanon ga ik me even meer in verdiepen. Dankje!
Never judge a book by it's cover, know the story first!
Alle reacties Link kopieren
Ik raakte niet zwanger, maar ik heb hem na een jaar laten verwijderen omdat ik continu een beetje ongesteld was.
Niet erg, maar zo van, altijd een beetje bloed op je wc papiertje.
Dat was buiten de normale menstruaties die gewoon maandelijks kwamen.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Implanon ook gehad, toen ik hem voor de 2e keer heb laten plaatsen heb ik hem er na 4 maanden weer uit laten halen. Beste wat me ooit is overkomen, mijn gemoedstoestand is er veel beter door geworden en mijn libido is weer helemaal terug. Ik zou hem je dus niet aanbevelen..

Ik heb nu sinds een april een mirena spiraal en deze bevalt me tot nu goed, geen last van de hormonen en mijn libido is hetzelfde gebleven. De eerste 3 maanden wel wat bloedingen gehad maar dat hoort erbij en is nu zo goed als weg. Ben ook bijna niet meer ongesteld.

Maar zoals hierboven al aangegeven, alles bij valt bij ieder lichaam anders, en je komt er pas achter als je het probeert.

Succes met het maken van een keuze :).
himalaya schreef:
14-08-2019 23:08
Ik heb mijn 4e, nooit problemen mee gehad (ook niet met vervangen). Niet meer ongesteld geworden, was daarvoor licht en kort ongesteld.
Hier hetzelfde. Ik ben erg tevreden.
Ik heb heel lang Implanon gehad (een jaar of 10) en was er erg blij mee. Ik was nog maar 2 keer per jaar ongesteld en nergens last van gehad. Ik heb alleen wat littekens aan de binnenzijde van mijn bovenarm van het verwijderen van één van de staafjes (pure pech, maar het wondje was na verwijderen van het staafje lelijk ontstoken geraakt). Ik kan het iedereen aanraden. In mijn volwassen leven heb ik de pil gehad, prikpil, poging tot Mirena spiraal (wat een onding) en Implanon. De laatste is absoluut mijn favoriet.
Alle reacties Link kopieren
enorah schreef:
14-08-2019 21:39
Hallo iedereen,

Wie heeft er ervaring met de anticonceptie implanon? Ik overweeg die te laten plaatsen alleen ik las op internet dat rond 2011 er in het buitenland veel vrouwen zwanger geraakt waren ondanks de implanon. (https://www.ad.nl/gezond/anticoncepties ... ~a44097a2/)

Wie kan mij vertellen of dat vandaag de dag nog zo is of dat deze anticonceptie methode inmiddels wel betrouwbaar is.

Ik ben 8 maand lang non-stop ongesteld geweest door dat rotding. Had daarnaast enorm last van stemmingswisselingen, zere borsten en puistjes. Toen ik de implanon eruit liet halen bleek ook nog dat hij vastgegroeid was.. Absoluut geen aanrader dus!
Al een half jaar hier! Niet zwanger, dus ik gok dat 'ie werkt.

Eens in de twee maanden een keer ongesteld, beter huidje en ik zit lekkerder in m'n vel. Ik ben fan. Zetten viel mij ook ontzettend mee.

Had eerst een spiraal maar die is na 2 maanden verwijderd. Wat een ellende was dat zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven