Schaamte voor seks

12-08-2020 00:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik merk al een tijdje dat ik me schaam voor het zin hebben in seks, of alles eromheen. Ik kom uit een cultuur waar er niet gepraat wordt over seksualiteit en het taboe is. Dat beeld heb ik ook lange tijd gehad. Sinds een paar jaar woon ik op mezelf en heb ik mijn lichaam 'ontdekt'. Ik merk dat ik vaak behoefte heb aan lichamelijk contact, zonder dat daar per se gevoel bij komt kijken. Ik merk bijvoorbeeld dat ik sexting ook leuk vind, maar terwijl ik het doe denk ik constant dat ik iets verkeerds aan het doen ben, of dat de ander een verkeerd beeld van mij krijgt. Merk ook angst van exposing. Heb het ook het idee dat wanneer ik het in een vroeg stadium van daten doe, al is het alleen knuffelen etc. dat een ander denkt dat ik niet serieus ben. Kortom: ik ben best veel bezig met het denken wat een ander denkt over mij ipv dat ik ontspan en er van kan genieten zonder schuldgevoelens.
Herkenbaar of tips?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een jaar of 15/16 was ben ik ook dingen gaan ontdekken en het gevoel wat jij beschrijft had ik ook. Alsof ik iets ‘vies’ aan het doen was. Iets verkeerds ofzo.
Maar dat idee heb ik los gelaten met de tijd.

In elk geval, als je gaat daten, kijk dan echt goed de kat uit de boom voor je met iemand ‘in zee’ gaat. Dat voorkomt teleurstellingen. En als je uiteindelijk de goede vind.. dan kun je je ook op je gemak voelen. Dat zou eigenlijk een beetje vanzelf moeten gaan.
Geef het de tijd. Die schuldgevoelens zijn nergens voor nodig..
Lekker genieten. Maar gebruik wel een voorbehoedsmiddel.. 😉😋
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel lastig, als je uit zo'n cultuur komt. Maar ik denk dat dit voor veel vrouwen wel een herkenbaar iets is. Ik denk dat ervaring en vertrouwen belangrijk zijn.
Volg je intuïtie en bedenk je dat het fijn is om mensen te kunnen leren kennen, ook op seksueel gebied. De mogelijkheid en de kansen zijn er gelukkig om dit te kunnen.
Oh en, je zegt het zelf al.. Het is een behoefte en er ligt een taboe op. Dat er niet over gepraat wordt, zegt niet dat mensen in jouw omgeving niet dezelfde behoeftes hebben.
Alle reacties Link kopieren
Muis, niks mis met je gevoelens
Gewoon van genieten maar zoals gezegd doet het wel safe.
Met sexting zou ik oppassen en geen foto;s sturen die niet op internet mogen komen.
Als je ze eenmaal verstuurd hebt kunnen ze jaren later weer opduiken.
Misschien kunnen we een keer samen op mannen pad ?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad iets waar ik me even over heen moet zetten. Blijf van mezelf ‘schrikken’ als ik merk dat ik soms behoefte heb aan het seksuele aspect, terwijl ik niet met iemand een relatie hoef. Dan voel ik me al snel slecht. Momenteel heb ik dit met iemand die van dezelfde afkomst is. Voel me zo schuldig/angstig steeds dat dit ‘uitkomt’, terwijl ik het aan de andere kant juist fijn vind en wil. Dan vind ik het jammer dat ik er niet gewoon van kan genieten
Wat is je afkomst? Heb je al tegen hem uitgesproken wat je intenties zijn? Dus alleen seks.
Alle reacties Link kopieren
Zeg ik liever niet vanwege herkenbaarheid. We hebben geen seks gehad nu nog, wel wat verder gegaan. Beide wel uitgesproken dit voor de gezelligheid te willen.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen 'trek je er niks van aan'.

Dit soort systemen is gegroeid omdat ze werken om mensen te controleren en te zorgen dat ze zich 'netjes' gedragen.

Het werkt dus echt en dat merk jij. Je schrijft niet iets over je afkomst maar ik zie het risico dat je loopt wel degelijk. Als die man op een gegeven moment teleurgesteld wordt, kan hij 'exposing' en 'shaming' gebruiken om jou te dwingen of af te straffen.
Dat kan gebeuren als jij genoeg hebt van de relatie, als jij niet verder wilt dan sex, of gewoon als jij niet laat bevelen/controleren met wie je omgaat bijvoorbeeld.

Geen tips behalve dat je er op voorbereid kunt zijn; bedenk hoe mensen in je omgeving zouden reageren, van wie je dat erg vindt en wat jij dan zou moeten zeggen. En dat je niet kunt kiezen om je er niets van aan te trekken. Want het raakt je wel degelijk - daar is het voor bedoeld.
Zoek eens op Milou Deelen en slutshaming.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Dit inderdaad! Ik heb bij hem niet het gevoel dat dit zal voorkomen, maar de angst blijft er hoe dan ook. En mijn familie weet niet dat seks een rol speelt in mijn leven, dat is ook not done voor het huwelijk. Dus ergens denk ik stom van mezelf dat ik het met iemand zoek in mijn eigen kring, aan de andere kant dus ook dat ik denk ik vind hem leuk dus waarom niet. Moet ik het dan niet doen vanwege risico omgeving? Vind het moeilijk om hier mee om te gaan. Dankje, ga het boek eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit wel een beetje, wat mij wel heeft geholpen om e.e.a. anders te zien is het Sexdagboek van Heleen van Rooyen, ben wel beetje van het idee af dat je geen slet bent als je geniet van sex zeg maar ;-)
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar toen ik jonger was ja. Ook met een groot taboe op seks grootgebracht. Er werd niet over gepraat en ik kreeg de boodschap dat dit enkel in vaste relatie kon. Dat het ook gewoon leuk kon zijn, was groot taboe! Gaandeweg ben ik me daar wel vrijer in gaan voelen. Nu ben ik op het punt gekomen dat eigenlijk niemand daar zaken mee heeft en eigenlijk niemand hoeft te weten wat ik doe, met wie en waarom. Het is mijn leven, mijn lichaam. Seks hoeft niet altijd zo serieus bekeken te worden.

Fijn dat jij je ook vrijer begint te voelen om hier je eigen weg in te zoeken! Vooral doen wat voor jou fijn voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven