Mag vriendinnetje van bi-dochter wél komen logeren?

27-07-2021 10:49 308 berichten
Hai!

Dilemma hier! We gaan hier in huis heel open met seksualiteit om, maar nu lopen we een beetje vast:

Mijn oudste dochter (14) heeft nu bijna een jaar verkering met een hartstikke leuke jongen (14). Rond afgelopen Valentijn kwam de vraag of hij mocht komen logeren. We hebben dat toegestaan, maar één keertje…. We begrepen ook wel dat het een speciale dag was en naast elkaar slapen is gewoon fijn en spannend. Ze hebben sindsdien niet meer om logeren gevraagd.

Maar nu: mijn jongste dochter (12) komt ons afgelopen vrijdag vertellen dat ze verkering heeft. Met een meisje! Hadden we niet verwacht, we weten niet of het een fase is, maar dat maakt niet uit. Ze is verliefd en wij zijn blij voor haar. Het feit dat ze hier zo open over is, hartstikke top! Het hele gezin is blij voor haar.

Haar verkering blijkt “Sanne” te zijn, nu zo’n half jaar haar beste vriendin en al jaren klasgenootjes.

Komt mijn oudste dochter naar me toe: ,,Mag Sanne nu nog wel blijven logeren?? Dat is oneerlijk, want mijn vriend mag het niet!”

En ze heeft natuurlijk een punt…..

Nu we weten dat Sanne haar verkering is, zijn er voor mijn gevoel wel wat dingen anders. Ik ga er vanuit dat zowel oudste als jongste in het kus-en-frunnik-stadium zitten. Ik wil gelijke monniken, gelijke kappen. Op wie je valt, maakt niks uit.

Maar ja… Sanne is hier het afgelopen half jaar geregeld komen logeren en mijn dochter ook daar.

Nou, geef maar raad! Hoe ga ik hiermee om zonder geruzie en scheve gezichten?
Alle reacties Link kopieren
ik heb een deja vu.
Alle reacties Link kopieren
nou inderdaad, hier was ooit ook een topic over ja!
Alle reacties Link kopieren
Waarom mogen ze niet allebei logeren?
🧐
Ik zou ze alletwee laten logeren....
Ik heb liever dat mijn dochters stoute dingen doen in hun eigen bed dan op een bankje in het park.
Hoi!
Sorry, ben nieuw hier en moet eerlijk zeggen dat ik niet door de oude topics heb gevlooid. Iemand een linkje?

Waarom ik “gewoon iedereen logeren” niet zo zie zitten, is gewoon de leeftijd…

Tja, wat de jongste betreft, die kan niet zwanger worden of maken, maar bij de oudste ligt dat net anders….
En dat kus- en frunnikstaduim is misschien wel allang voorbij en daarom vind ik je nogal naïef.
Alle reacties Link kopieren
Waarom mocht die jongen maar 1 keer blijven slapen eigenlijk? Seksualiteit ontdekken ze als ze dat willen sowieso wel, of jij dat nu in bed van dochter toestaat, of dat ze stiekem een andere plek zoeken... Ik zou inzetten op seksuele voorlichting en een gesprek over anticonceptie indien nodig, en verder beseffen dat kleine meisjes groot worden en het misschien fijner is als dit gewoon ok is in jullie huis.
Jet-Set schreef:
27-07-2021 12:21
Hoi!
Sorry, ben nieuw hier en moet eerlijk zeggen dat ik niet door de oude topics heb gevlooid. Iemand een linkje?

Waarom ik “gewoon iedereen logeren” niet zo zie zitten, is gewoon de leeftijd…

Tja, wat de jongste betreft, die kan niet zwanger worden of maken, maar bij de oudste ligt dat net anders….
Dan bespreek je anticonceptie met haar!
Alle reacties Link kopieren
Jet-Set schreef:
27-07-2021 12:21
Hoi!
Sorry, ben nieuw hier en moet eerlijk zeggen dat ik niet door de oude topics heb gevlooid. Iemand een linkje?

Waarom ik “gewoon iedereen logeren” niet zo zie zitten, is gewoon de leeftijd…

Tja, wat de jongste betreft, die kan niet zwanger worden of maken, maar bij de oudste ligt dat net anders….
Dan leg je dit dus uit aan je dochters :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er een open gesprek met beide meiden over aangaan, over waar je twijfel zit. Wie weet komen ze met hele goede ideeën.
Alle reacties Link kopieren
Kussen en frunniken zou me niks uitmaken, per ongeluk zwanger worden wel. En Sanne en dochter slapen al een half jaar bij elkaar want het waren eerst gewoon vriendinnen. Dus mijn eerste gevoel zegt: Sanne mag wel, die jongen niet.
Maarja, dan worden pubers boos natuurlijk want niet eerlijk. Dan maar gewoon allebei wel. Nu opeens Sanne ook niet meer vind ik raar.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Cateautje schreef:
27-07-2021 12:20
Ik heb liever dat mijn dochters stoute dingen doen in hun eigen bed dan op een bankje in het park.
Dit. Gewoon anticonceptie bespreken etc .
Alle reacties Link kopieren
Is er geen mogelijkheid om een logeerkamer te maken? De logees m/v slapen daar. Ongeacht de relatiestatus.
Alle reacties Link kopieren
Jet-Set schreef:
27-07-2021 12:21
Hoi!
Sorry, ben nieuw hier en moet eerlijk zeggen dat ik niet door de oude topics heb gevlooid. Iemand een linkje?

Waarom ik “gewoon iedereen logeren” niet zo zie zitten, is gewoon de leeftijd…

Tja, wat de jongste betreft, die kan niet zwanger worden of maken, maar bij de oudste ligt dat net anders….
Want zwanger worden kan alleen onder jullie dak?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Allebei toestaan. Verbieden heeft geen zin en oneerlijk behandelen moet je al helemaal niet doen. Wat je wel moet doen, is als de wiedeweerga anticonceptie bespreken.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp überhaupt niet waarom dit onder de seks pijler staat. Vind het meer een opvoedvraag vooe onder kinderen. Er is maar 1 goede oplossing, beiden laten logeren (mits de ouders van vriendje daar ook mee akkoord gaan). Geef seksuele voorlichting en laat ze elkaar ontdekken, 15 is daar een prima leeftijd voor.
Keep on dreaming!
Alle reacties Link kopieren
Of allebei toestaan, of allebei niet toestaan. Of een logeerkamer inrichten voor de logees.

En ga het gesprek aan. Niet alleen wat betreft zwangerschap, maar ook, vooral, over dingen als grenzen aangeven in bed, en elkaars grenzen respecteren. Lijkt mij ook best belangrijk…
De reden waarom “het vriendje” maar één keer mocht, is omdat zijn moeder er op tegen was/is… Zijn ouders zijn gescheiden, hij was die week bij zijn vader en die was ok ermee. Omdat ik geen gedoe wild(e) met die moeder heb ik voor één keer toegestemd omdat ik dochter en vriendje dat Valentijns’feestje’ gunde.
Koffiehagedis schreef:
27-07-2021 12:22
Waarom mocht die jongen maar 1 keer blijven slapen eigenlijk? Seksualiteit ontdekken ze als ze dat willen sowieso wel, of jij dat nu in bed van dochter toestaat, of dat ze stiekem een andere plek zoeken... Ik zou inzetten op seksuele voorlichting en een gesprek over anticonceptie indien nodig, en verder beseffen dat kleine meisjes groot worden en het misschien fijner is als dit gewoon ok is in jullie huis.
Dát vinden ze natuurlijk niet leuk! En dat snap ik dan ook weer wel…
MrsDuck schreef:
27-07-2021 12:51
Is er geen mogelijkheid om een logeerkamer te maken? De logees m/v slapen daar. Ongeacht de relatiestatus.
Alle reacties Link kopieren
Jet-Set schreef:
27-07-2021 12:21
Hoi!
Sorry, ben nieuw hier en moet eerlijk zeggen dat ik niet door de oude topics heb gevlooid. Iemand een linkje?

Waarom ik “gewoon iedereen logeren” niet zo zie zitten, is gewoon de leeftijd…

Tja, wat de jongste betreft, die kan niet zwanger worden of maken, maar bij de oudste ligt dat net anders….
Als ze seks willen hebben, hebben ze seks hoor. Daar is geen bed voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
Jet-Set schreef:
27-07-2021 13:36
De reden waarom “het vriendje” maar één keer mocht, is omdat zijn moeder er op tegen was/is… Zijn ouders zijn gescheiden, hij was die week bij zijn vader en die was ok ermee. Omdat ik geen gedoe wild(e) met die moeder heb ik voor één keer toegestemd omdat ik dochter en vriendje dat Valentijns’feestje’ gunde.
Dus omdat die jongen niet mag van zijn moeder, mag dat meisje niet terwijl zij niks met die moeder te maken heeft?

Je kunt toch ook gewoon in beide situaties zeggen; als de andere ouders het goed vinden, dan vinden wij dat ook.

Dan behandel je beiden gelijk.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het er wel of niet op tegen zijn van de ouder(s) van het vriendje of vriendinnetje een heel goed criterium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven