Gezondheid alle pijlers

naar dermatoloog ivm moedervlekken

13-12-2007 00:18 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar dagen geleden merkte ik dat een moedervlek(je) volgens mij was veranderd. Het was dikker geworden. In plaats van plat op de huid voel ik nu duidelijk een bobbeltje.

Ik heb er direct de volgende dag mee naar de huisarts geweest en die verwijst me nu door naar een dermatoloog. Ze adviseerde me een afspraak te maken bij de Dr Brinkmann kliniek.

Daar heb ik dus nu voor over een paar weken een afspraak.

Ik ben best nerveus en weet eigelijk niet wat me te wachten staat. Het lezen van de site stelt me eerlijk gezegd ook niet gerust.



Is er misschien iemand die hier al eens is geweest,of misschien bij een andere dermatoloog een dergelijke afspraak heeft gehad?

Ik zou namlijk graag van te voren willen weten wat me te wachten staat. (ben eerlijk gezegd nogal "schijterig" (en preuts) aangelegd voor dit soort zaken).

Weten jullie misscien of:

? ze het direct dezelfde afspraak gaan weg snijden?

? je dan onder narcose gaat?

? je helemaal wordt nagekeken? (van top-tot-teen?)

? je helemaal bloot moet?

? ik misschien iemand mee mag nemen? (of is dat stom?)

? je altijd door Dr Brinkmann (=vrouw) geholpen wordt? Of kun je ook een manlijke dermatoloog krijgen?



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Brinkman is een van de beste dermatologen die er zijn. Zij maakt foto's van alle moedervlekken om zo later beter te kunnen controleren of er iets veranderd is.

Ik zelf heb geen ervaring met de kliniek maar ken wel heel goede verhalen via de site Melanoom. Mijn man heeft melanoom gehad, vandaar dat ik daar regelmatig lees.



Meestal halen ze de eerste keer niets weg, er wordt eerst gekeken en alleen als het echt urgent is, zullen ze meteen snijden. Je hoeft voor het verwijderen van een moedervlek nooit onder narcose, het is een oppervlakkige behandeling die plaatselijk verdoofd wordt. Verder hoef je alleen het lichaamsdeel waar het zit te ontkleden en daarover heen komt dan een groen operatiedoek.

Natuurlijk kun je iemand meenemen, is niet raar.

Als je er veel hebt zullen ze je van top tot teen nakijken ja.

Ik weet niet of je ook een man kunt krijgen. Maar waar zit het vlekje als ik vragen mag? Een arts is wel wat gewend.



Mag ik vragen of je moedervlek jeukt of pijn doet?

Niet gelijk het ergste denken hoor.Meestal is het niets. Ik heb het jaren geleden zelf ook eens gehad dat ene plat vlkeje opgezet was en pijn deed.Maar het was niets.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat ik wat van je vragen kan beantwoorden. Niet alle vragen hebben een ja of nee antwoord, maar dat zul je wel snappen.
diana2000 schreef op 13 december 2007 @ 00:18:

....

Weten jullie misscien of:

? ze het direct dezelfde afspraak gaan weg snijden? Dat ligt eraan hoe groot het plekje is, of het diep in de huid ligt of er bovenop, waar het zit (in je gezicht: dan willen ze er ook nog soms de plastisch chirurg bijhalen) en niet onbelangrijk; hoeveel tijd er beschikbaar is. Dus het kan wel, maar bij de dermatologen waar ik stage heb gelopen werden vaak alleen de plekjes die bovenop de huid lagen en eraf geschraapt konden worden tijdens hetzelfde consult gedaan. Als er gesneden moest worden, moest je terugkomen daarvoor.



? je dan onder narcose gaat? Eigenlijk worden alle dermatologische afwijkingen, zeker moedervlekken ed verwijderd onder plaatselijke verdoving. Je krijgt een spuitje verdoving rondom de plek die weggehaald wordt (net zoals bij de tandarts) waardoor je er niets van voelt. Als je dit eng vindt, zeg het vooral!!! Eigenlijk altijd is er behalve de dermatoloog ook een verpleegkundige in de kamer en bij dit soort ingrepen stellen de meesten zich op als praatpaal. Dus je wordt wel afgeeid van het gebeuren mocht je dat willen.

? je helemaal wordt nagekeken? (van top-tot-teen?) Tja, soms wel, soms niet. Afhankelijk van de dermatoloog en van de verdachtheid van het plekje. Meestal liet de dermatoog iemand uitkleden tot bh en onderbroek, en dan de voorkant bekijken, kwartslag draaien, zijkant bekijken, achterkant en andere zijkant. Plekjes die er iets verdacht uitzien worden vaak bekeken met een dermatoscoop, een soort vergrootglas, die op het plekje wordt gezet.

? je helemaal bloot moet? Afhankelijk van het plekje en dermatoloog hoef je je nieteens altijd helemaal uit te kleden. Is dit wel het geval, dan hoef je je dus uit te kleden tot je bh en slip, wel wordt dit vaak even snel naar beneden getrokken om te kijken of je geen plekje hebt op je billen oid of even snel in je bh. Het is eigenlijk nooit een heel uitgebreide inspectie

? ik misschien iemand mee mag nemen? (of is dat stom?) Nee, absoluut niet stom. En als ik het zo lees lijkt me dat voor jou ook erg prettig, ook qua zenuwen. En als er wel een ingreep gedaan wordt bij je eerste consult en je voelt je daarna niet zo lekker door de spanning oid, dan is het fijn dat je iemand meehebt om te rijden enzo. Bovendien is het altijd fijn om met zijn tweeen te zijn als er dingen uitgelegd worden, vaak hoor je door de spanning de helft niet en weet de ander het nog wel.

? je altijd door Dr Brinkmann (=vrouw) geholpen wordt? Of kun je ook een manlijke dermatoloog krijgen? Dat weet ik niet, bel daarvoor de kliniek eens op, je kunt altijd je voorkeur aangeven. Wel met misschien meer wachttijd.... Meestal als je echt een afspraak hebt bij een bepaalde arts, zie je die arts ook daadwerkelijk. Maar maakt het daarwerkelijk uit? Op zich zie je ook als mannelijke arts dagelijks tientallen patienten bijna bloot, je kijkt dan echt heel anders dan wanneer je niet aan het werk bent.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heb je nog meer vragen, stel ze gerust of bel de kliniek eens. Die zijn dit soort vragen ook echt wel gewend.
Alle reacties Link kopieren
Heb inmiddels al vier moedervlekken laten weghalen, omdat ze inderdaad bol werden of jeukten, maar was vier keer niks aan de hand. Meestal eerst afspraak om te kijken, daarna afspraak om weg te halen. Valt mee, beetje trekkerig gevoel daarna. Verdovingsspuitjes zijn het vervelendste, en daarna paar dagen uitkijken met douchen. Uitslag meestal na een week of twee. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Eerst bedankt voor je reactie
[........ Maar waar zit het vlekje als ik vragen mag? ....]:.


Rechts achter op mijn rug, juist onder de BH band



[Mag ik vragen of je moedervlek jeukt of pijn doet?

]:
.
Doet geen pijn, maar het jeukt wel zo nu en dan
Alle reacties Link kopieren
Hej, ik heb er ook 3 weg laten halen, zaten op niet echt een fijne plek...

Had ook een man maar die was professioneel, die stelde me echt op me gemak. Je hebt wel kans zoals bij mij dat je voor een 2e keer terug moet omdat ze terug kunnen komen. Klein litteken houd je wel.

Ze hebben ze bij mij weggebrand maar kan het op meerdere manieren laten doen volgens mij ligt eraan waar en hoe denk ik, en je kan gewoon plaatselijk verdoofd worden. Ik ben gewoon alleen gegaan maar als je dat niet prettig vind kun je best iemand meevragen.

Suc6 alvast.
Alle reacties Link kopieren
Ben inmiddels geweest en viel best mee.

Zal nu zelf antwoord geven op mijn eigen vragen;-)

? ze het direct dezelfde afspraak gaan weg snijden?

Wa geen tijd voor, het onderzoek duurde ca 45 minuten. Moet terug komen om twee plekjes weg te laten helen.

? je dan onder narcose gaat?

Het gaat onder plaatselijke verdoving

? je helemaal wordt nagekeken? (van top-tot-teen?)

Ja echt letterlijk van top tot teen

? je helemaal bloot moet?

Ik mocht mijn slip eerst aanhouden, moest op 't laatst uit

? ik misschien iemand mee mag nemen? (of is dat stom?)

Heb ik wel gedaan

? je altijd door Dr Brinkmann (=vrouw) geholpen wordt? Of kun je ook een manlijke dermatoloog krijgen?

Weet niet of dit altijd het geval is maar ik werdt door haar geholpen



en jullie bedankt voor je reacties

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven