Gezondheid alle pijlers

wie heeft er weleens een botscan gehad?

20-01-2008 13:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel is duidelijk denk ik ;-]



Ik moet binnenkort naar het ziekenhuis voor een botscan.

Ik heb iets gelezen over radioactief spul wat ingespoten wordt.



Wie heeft dit weleens gehad en hoe ging dat in zijn werk?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel eens gehad. Lang gelden alweer.

Ik kreeg een goedje ingespoten, moest daarna een liter water drinken en mijn plas ophouden. Na een uur (of twee dat weet ik niet meer precies) werden er foto's gemaakt en mocht ik plassen (oef)



Meer was het eigenlijk niet. Vond het reuze meevallen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja hier nog 1. Je krijgt inderdaad een vloeistof ingespoten. Dit moet even inwerken, bij mij toendertijd 3 uur. Dit werd bij mij toen in mijn voeten gedaan omdat mijn arm gescand moest worden. Scan viel erg mee. Niets om je druk om te maken.
ik heb er 2 gehad, een paar jaar terug.

bij mij werd er 's ochtends vloeistof ingespoten en 1 foto gemaakt.

's middags moest ik terugkomen en werden er nog 3 foto's gemaakt.

ik kan me niets herinneren over niet mogen plassen, wel moet je sowieso veel drinken, omdat dat spul wel zo snel mogelijk je lijf weer uit moet.



ik weet niet of 't je verteld is of wordt, maar je moet uitkijken met kleine kinderen en zwangere vrouwen op de dag dat je ingespoten wordt. dit omdat de straling voor jezelf niet echt schadelijk is, maar dat voor die kleintjes wel kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de antwoorden



Er is me eigenlijk nog niks verteld...



Doet het geen pijn als je de vloeistof ingespoten krijgt?

Ze moeten scans maken van mijn schouders en ik word al panisch als ik aan naalden denk maar helemaal als dat ook nog eens in mn voeten gedaan moet worden

brrrrrrr haha
anoniem_58359 wijzigde dit bericht op 20-01-2008 15:10
Reden: typfouten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee het deed geen pijn.

Moet wel eerlijk vertellen dat toen ik daar binnenkwam heel "enthousiast" m'n mouwen opstroopte voor de prik. Ik ben dus absoluut niet bang voor prikken tenzij ze over m'n voeten beginnen. En ja hoor: Het moest dus in mijn voeten! Complete paniek! Haha!



Maar dit was alleen omdat ze mijn arm (precies op de plek waar je normaal geprikt wordt) moesten scannen en de vloeistof zich ander niet goed verdeeld.



Maar het viel achteraf heel erg mee. M'n voeten waren achteraf wel een beetje beurs (blauwe-plek-gevoel), maar viel ook allemaal wel mee.



Van dat "niet-plassen" kan ik me iig ook niets herinneren.



Succes in ieder geval joh!
Het inspuiten van de vloeistof doet geen pijn.

Je voelt natuurlijk een prikje. Verder is de vloeistof naar mijn idee wel iets dikker, je voelt 't zeg maar naar binnen gespoten worden, maar dat gevoel is zo weer weg. waar ze de vloeistof in gaan spuiten bij je, weet ik niet. bij mij moesten m'n knieën gescand worden en kreeg ik de vloeistof gewoon in m'n arm gespoten.



heb je al een afspraak? ik kreeg toen nl. ook een folder mee waar e.e.a. in vermeld stond. als ik jou was zou ik van tevoren even melden dat je je niet al te prettig voelt met naalden in de buurt, dan kunnen ze hier rekening mee houden.



de scan zelf is trouwens niets moeilijks aan. je moet vooral stil liggen en waarschijnlijk een keer van houding veranderen voor een andere foto. wel duurt het maken van een foto redelijk lang, maar ik kon leuk op een schermpje kijken en zag uit allerlei spikkeltjes m'n knieën opgebouwd worden, dat was best cool!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen afspraak.. Ik ben bij een arts in Nijmegen geweest voor een 2nd opinion en de scan gebeurt in mijn eigen ziekenhuis.

Ik moet de brief dus nog krijgen.



Ik ga zeker zeggen dat ik erg bang ben voor naalden. Maarja prikken moeten ze toch ;-]



Wat gaaf dat je mee kon kijken Yin!! Lijkt mij ook wel super!!



Ik ga er gewoon met een open mind naartoe.. dan kan het alleen maar meevallen :D
tuurlijk moeten ze prikken, maar of je daar even rustig op voorbereid wordt of dat die naald meteen je arm ingedrukt wordt, maakt denk ik wel een verschil.



ga er maar vanuit dat als je een afspraak krijgt, dat je ook een folder krijgt. vraag er anders bij je arts even naar, dan kun je het even rustig nalezen.

als je naar deze site gaat kun je een beetje lezen over de procedure (in het vierkante hokje rechts (lees verder) kun je verder klikken. http://www.mstwente.nl/nucleairegeneeskunde/botscan/



verder vond ik op internet een folder van het Radbout, met daarin de procedure. kwam mij allemaal erg bekend voor. http://www.umcn.nl/extern/patfol/COS0302.pdf



dit topic staat trouwens op pagina 2 als je zoekt met google ;-)
Alle reacties Link kopieren
Yin schreef op 20 januari 2008 @ 16:06:

dit topic staat trouwens op pagina 2 als je zoekt met google ;-)




X-D

Dan hebben andere mensen er misschien ook nog wat aan haha



Dank je wel voor de links!! Ik zal eens even gaan lezen :worship:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven