Gezondheid alle pijlers

Hoe herken je een longontsteking?

03-03-2008 15:07 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.



Mijn vraag is wel duidelijk.

Zijn er hier mensen die er weleens een gehad hebben?

Wat zijn dan de klachten?



Ik heb dus op dit moment klachten.

Geirriteerd gevoel bij ademhalen.

Veel hoesten en dat is pijnlijk.

Een wat drukkend gevoel op mijn borst (maar wel meer bovenaan,in het midden)

slijm ophoesten.

Erg kortademig.

Ik heb geen koorts.



Het kunnen natuurlijk verschillende dingen zijn.

Ik braak dagelijks (eetstoornis) dus misschien is het mijn slokdarm.

Ik rook,ook niet gezond natuurlijk. Overdag bijna niet,maar sávond laat best veel.



Ik weet dat ik het beste naar de dokter kan gaan.

Wil gewoon graag weten of het eigenlijk wel nodig is met deze klachten,kan natuurlijk ook gewoon weer over gaan.

Ga niet graag naar de dokter.
Dat zoeken we even op... hier
Vooral door blijven lopen met klachten....duh.

Niemand gaat graag naar een dokter, maar door blijven lopen met een mogelijke longontsteking is echt geen aanrader.
Heb je koorts?

Is niet noodzakelijk, maar meestal heb je zeker bij een bacteriele longontsteking behoorlijk koorts.



In het linkje van miss moneypenny koun je lezen dat braken ook longontsteking kan veroorzaken, doordat je bacterien inhaleert vanuit de darm.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de link miss m, maar ik had zelf natuurlijk ook al gegoogled.

Ik zoek meer naar persoonlijke verhalen.



sarah, ik vraag mij dus af òf we hier kunnen praten over een mogelijke longontsteking.

Als dit het geval is,snap ik dat ik naar een de huisarts moet.

Ik zou dan ook op zijn vroegst over twee dagen kunnen,als het geen haast heeft.

Heb nu dus behoefte aan reacties van mensen die een longontsteking hebben gehad.Of deze mijn klachten herkennen of dat er meer klachten zouden moeten zijn. (ik lees koorts,dat heb ik dus niet)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus geen koorts. En bij een ontsteking in je lichaam hoort dat er toch wel bij.
Alle reacties Link kopieren
Iry, ik heb nooit een longonsteking gehad. Ben wel een keer naar de huisarts gegaan met alleen de pijnklachten die jij hebt, althans het drukkende gevoel. Hij ging toen meteen checken voor een longontsteking. De klachten hoeven dus niet meteen heel ernstig te zijn voor een longonsteking. Wat jij beschrijft, genoeg reden om even langs te gaan. Een longonsteking is typisch zoiets wat goed te bestrijden is, maar als je het verwaarloosd kan het heel vervelend worden. Ik ga ook niet graag naar een dokter dus snap je wel, maar ga nou maar gewoon! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het: 1 dag koorts. Ik heb bijna nooit koorts, dus vandaar. Mijn oma had ook een longontsteking zonder koorts. Als je minder kunt ademhalen, slijm met bloed ophoest, je pijn hebt in je zij aan de bovenkant en je je kapothoest, dan kun je een longonsteking hebben. Ik had ook een pleuritis en bronchitis erbij, dus mijn ervaringen kunnen verschillen van de jouwe. Maar de arts kan het heel goed vaststellen, mijn linkerlong werkte niet meer en dat kan hij horen.
Koorts, kortademigheid en "piepen"als je diep ademhaalt.



Nu heb ik sowieso astmatische klachten en twee keer longontsteking gehad. De eerste keer had ik echt hele hoeg koorts en was ik compleet van de wereld. Tweede keer alleen eerste twee dagen koortsig, als een gewone verkoudheid. Een bronchitis heeft overigens ook ongeveer dezelfde symptomen. Kun je ook flink ziek van zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk toch echt dat je even naar de huisarts moet, want een longontsteking kan op verschillende manieren verlopen, dus er valt eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen, wb persoonlijke verhalen.

Mijn zoontje heeft vrij vaak longontsteking gehad (icm astma), en hij hoestte dan eigenlijk alleen maar. Ene keer beetje koorts, andere keer niet.



Sommige mensen merken nauwelijks dat ze longontsteking hebben en lopen er dan ook gewoon mee door (en hebben dan later soms een zgn. "verwaarloosde longontsteking")



Als je pas over 2 dagen terecht kunt, zou ik tot die tijd wel even rustig aan doen, als het nl wél een ontsteking is moet je daar geen risico's mee nemen.



Oh, en je longen zitten vrij "hoog" hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor jullie reacties.



Ik hoest geen bloed op,wel slijm(beetje gelig,sorry voor het vieze detail).

Nou ja,moet maar even langs gaan dan.

Ik weet idd wel dat je een longontsteking niet moet verwaarlozen.

Ik weet ook niet waarom ik denk dat het dat kan zijn,het voelt gewoon nieuw deze klachten.

Maar mischien gaat het wel over in die twee dagen,ga het maar even rustig aan doen dan.
Alle reacties Link kopieren
Als je longontsteking hebt ben je doodziek, hoge koorts (zonder koorts, dus geen verhoging, is er geen longontsteking), veel hoesten en lig je op bed.



Wat jij hebt noemen ze bovenste luchtweginfectie (het eerste stukje is dan geirriteerd) en dat is wat anders dan een longontsteking.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt wel aannemelijker theEmpress.

Voel mij niet doodziek en geen koorts.

Kijk het maar even aan voordat ik naar de huisarts hol.
Je hoeft niet doodziek te zijn bij een longontsteking. Mijn man had er eentje en hij had als enige klachten kortademigheid en oververmoeidheid. Hij trok het op een gegeven moment niet meer om meer dan 200 m. te lopen, toen ik daar achter kwam heb ik hem gelijk naar de huisarts gestuurd (hij heeft een verleden van veel bronchitis en allergie klachten die op zijn luchtwegen slaan en was dus zelf wel wat gewend). Verder viel hij ook spontaan af (en hij is al niet dik). Wat was ik blij toen het "maar" longontsteking bleek te zijn.



Hij had trouwens wel twee antibioticakuren nodig om ervanaf te komen, en heeft ook nog wel een paar weken rustig aan moeten doen.



Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een longontsteking gehad en was er echt doodziek van. Echt hoge koorts. Maar dan ga je niet naar de dokter, nee, dan bel je de dokter en hij komt bij je langs.

Er was toen nog geen internet, maar ik kan me niet voorstellen, dat ik toen de energie gehad zou hebben om er een topic over te openen. Kon het nog net opbrengen om de dokter te bellen.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen kan het dus zeer verschillend aanvoelen per persoon.

Voel mij ook niet fit,maar dat heeft andere oorzaken.

Ik heb wel erg veel last van mijn longen,durf bijna niet meer te hoesten,maarja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een longontsteking gehad en had toen vreselijk hoge koorts. Manlief zat op zee, jongste zoon was nog geen half jaar oud en de oudste was twee en een half. Ik ben zelf nog naar de huisarts geweest, maar die gaf niets of iets wazigs, dat ben ik vergeten. Toen ik thuiskwam heb ik mijn temperatuur opgemeten en in een boek opgezocht bij welke temperatuur je doodgaat. Ik ben niet zo'n paniekfiguur, maar ik was toen echt hondsberoerd. Ik schrok me dood van die temperatuur, heb een dokter gebeld, die meteen langskwam en me verbood nog langer op te blijven, anders zou hij me laten opnemen in het ziekenhuis. Andere medicijnen gekregen, wat nog een hele toestand was. Hulptroepen opgetrommeld en pas na zes (!) weken was ik weer helemaal de oude. Niets voor mij. Op dit moment heb ik een lichte luchtweginfectie (kan het begin van een longontsteking zijn). Ik voelde me vorige week vooral 's middags en 's avonds niet zo lekker, maar heb gewoon gewerkt. Ik hoest al anderhalve week vooral 's nachts verschrikkelijk veel, maar ben niet ziek. Net een antibioticakuurtje achter de rug, dus hopelijk gaat het snel over. Ik ben gevoelig voor luchtweginfecties en heb een lichte vorm van astmatische bronchitis. Normaal gesproken weinig last, maar ik moet altijd oppassen met griep (de echte) want dan kan ik dus zomaar een longontsteking krijgen. Als je een longontsteking hebt, ben je écht doodziek, geloof mij maar. Kap eerst maar eens met roken, dat scheelt al een stuk, let maar op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de nicotine pleisters al in huis gehaald vandaag!



Kijk het eerst een paar dagen aan,denk toch niet dat ik nu al reden heb om naar een huisarts te rennen.

Mischien zijn mijn longen gewoon zwaar geirriteerd. Of zit ik mij net te bedenken,heb ik wel een soort spierpijn van het hoesten,kan ook een drukkend gevoel geven en kortademigheid natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
TheEmpress schreef op 03 maart 2008 @ 17:09:

Als je longontsteking hebt ben je doodziek, hoge koorts (zonder koorts, dus geen verhoging, is er geen longontsteking), veel hoesten en lig je op bed.



Wat jij hebt noemen ze bovenste luchtweginfectie (het eerste stukje is dan geirriteerd) en dat is wat anders dan een longontsteking.




Niet altijd hoor. Ik heb drie maanden een longontsteking gehad met complicatie, maar rookte na een week alweer mijn kameeltjes. Wel was ik meer dan 10% van mijn lichaamsgewicht afgevallen. De bronchitis vond ik erger, dat zat in beide longen. Longzakontsteking vond ik ook erger, want dat deed verdomde pijn. Nou ja, al die zaken tegelijkertijd maakten me behoorlijk ziek, maar koorts had ik enkel 1 dag. En mijn hele long werkte niet meer, dus het was geen lullig keelontstekinkje (die ik nooit meer heb sinds mijn amandelen eruit zijn). ;'t Is voor iedereen anders, zoals ik al zei, mijn oma had ook een zware longontsteking zonder ooit koorts te hebben gehad. Familietrekje.



Overigens mocht ik niet eens in het ziekenhuis liggen van de arts, vanwege de kans op de ziekenhuisbacterie op te lopen. Ga gewoon eventjes naar de huisarts, die hoort het zo (als het goed is).
Alle reacties Link kopieren
hmm...nou weet ik het niet meer.



Je hebt wel gelijk digi,mischien even laten luisteren bij de huisarts(pf..wat een twijfelkont ben ik)

Nou doet het inademen op zich geen pijn,meer een beklemmend gevoel. maar het hoesten wel. Ben niet verkouden,het zit echt alleen op mijn longen.

Ben wel al heel lang mijn lichaam aan het verwaarlozen,dus kan wel minder weerstand hebben.

Grr...ik haat het om naar een dokter te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag. Ruim vier weken geleden kreeg ik de griep. Compleet met koorts, erge spierpijn in rug en benen, hoofdpijn en verkoudheidsverschijnselen. Na twee weken was ik aan de betere hand alleen nog snel moe. Nu anderhalve week geleden kreeg ik weer keelpijn. Na een paar dagen was dat een dag weg om de volgende dag hevig terug te komen. Inmiddels ben ik benauwd, heb verhoging (rond de 38), hoest veel, heb een constante druk op mijn rug bij het ademen in mijn rug en prikkelend gevoel op mijn gehele borst. Ik ben de afgelopen anderhalve maand al twee keer bij de dokter geweest en wil niet voor niets gaan. Maar ja, jullie zijn geen arts. Ik moet wel zeggen dat ik onderhand baal van het niet fit voelen. Het is erg vermoeiend. Ik zit te twijfelen: morgen wel of niet naar de HA. Wacht het vanavond maar even af.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook longontsteking gehad zonder me echt doodziek te voelen. Ik had verhoging, was erg moe, hoestte geel-groen slijm op en na een week was het niet over. Van de huisarts heb ik toen een foto moeten laten maken (hij hoorde namelijk iets afwijkends in mijn longen). Daar zag je duidelijk de ontsteking op zitten. Ik heb er toen een AB kuur voor gekregen.



Ik ben nog heel lang moe geweest. Maar doodziek? Nee, dat niet. Het verschilt dus echt per persoon. Maak je je zorgen, kan je dus beter wel even naar de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Iry: Ga nou gewoon naar je dokter. Je kunt echt waar een longonsteking hebben zonder koorts te hebben of echt doodziek te zijn. Ligt eraan wat voor verwekker het is, bacterieel (en dan nog welke) of viraal, het beloop verschilt nogal. Maar je kunt er beter snel bij zijn, want vaak knap je dan ook sneller op. Kan ook wat anders zijn, tuurlijk, maar het is dom om door te lopen met deze symptomen.



En Elmie: in jouw geval ook langs de dokter gaan hoor! Bij een normale verkoudheid ben je niet zo benauwd, du slaat er even naar luisteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij Extrahalo. Naar de huisarts gaan geeft echt zekerheid.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorige week woensdag toch naar de huisarts gegaan en die zei dat ik geen longontsteking had. Ik heb wel een antibioticakuur voor een week meegekregen omdat mijn keel erg rood was. De benauwdheid op de borst is nagenoeg weg maar op mijn longen ben ik nog steeds benauwd. Wel minder maar als ik me maar even een beetje teveel inspan, en dat is dan stof afnemen in huis of te geconcentreerd iets doen dan ben ik weer benauwd. Als mijn vriend over bepaalde gedeelten van mijn rug wrijft, voel ik dat gelijk aan mijn ademhaling. Ik vind het maar raar dat dat bij een gewone verkoudheid hoort zoals de arts zei. Ik voelde me ook niet echt serieus genomen. De kuur is t/m donderdag. Als ik dan nog benauwd ben, al is het maar een klein beetje, ga ik toch maar naar de arts want ik ben bang dat het dan weer helemaal terug komt als ik stop met de kuur.

De mensen die een longonsteking hebben gehad: was het over na de kuur en zo niet, ging je terug naar de arts? Of niet en ging de longonsteking vanzelf over? Volgens de arts heb ik dus geen longonsteking maar ik ben wel al ruim een week benauwd en dat vind ik niet normaal.



Bedankt alvast voor de reacties.



Iry, hoe is het met jou dan nu?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven