Gezondheid alle pijlers

Peuter heeft ontstoken piemeltje

10-08-2013 18:25 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net toen ik mijn zoontje in bad ging doen, zag ik dat zijn piemeltje wat dikker en een beetje rood zag. Ook kwam er wat groenig pus uit en dit zat ook in zijn luier. Heb de huisartsenpost gebeld en die gaven het advies om het goed schoon te houden met water en maandag naar de huisarts te gaan.

Zijn er moeders met ervaring op dit gebied? Hoe kan ik het beste schoonmaken? Misschien nog wat andere tips?
Evt in een badje met biotex laten zitten als dat kan. Dat ontsmet vaak.

Verder goed afspoelen met water lijkt mij?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heeft mijn zoontje ook eens gehad. Ik had een lege shampoofles gevuld met warm water en daar soda in gedaan. Daar deed hij dan tien minuutjes zijn piemeltje in. Twee keer per dag en na een dag of twee was het weer over.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, terugbellen om te vragen hoe je het precies moet schoonmaken?

Ga nu maar gewoon uit van wat de huisartsenpost zegt en niet van de 100 manieren die hier straks in dit topic komen te staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft dit als peuter ook gehad, wij hebben het met lauw water steeds gespoeld, we moesten van de arts het velletje een klein stukje naar achter halen (zonder weerstand!) zover het kon, en dan met water spoelen.

Omdat mijn zoon ook een vernauwd voorhuidje heeft moesten we ook met een speciale zalf smeren omdat de irritatie kwam door het vernauwde voorhuidje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cinna schreef op 10 augustus 2013 @ 18:31:

Gewoon, terugbellen om te vragen hoe je het precies moet schoonmaken?

Ga nu maar gewoon uit van wat de huisartsenpost zegt en niet van de 100 manieren die hier straks in dit topic komen te staan.Eens. Als biotex een goed idee was geweest had hij/zij dat wel verteld.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3 jarige zoontje had dit een paar maanden geleden ook. Op advies van de huisarts heb ik hem gedurende de dag 3 x in een badje met 2 eetlepels soda gezet.

De volgende dag was het over en heeft zijn papa hem geleerd hoe hij zijn 'velletje' in bad zachtjes naar achter kan trekken. Na hem 14 dagen iedere avond in bad even te laten proberen zijn voorhuidje naar achter te trekken kwam zijn eikeltje ineens helemaal tevoorschijn, nu blijft het dus zeker goed schoon.
Gewoon terugbellen als je met het advies van de hap niets kunt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook eens met Noushi en Cinna. Biotex is best heftig voor zo een gevoelige plek. (ik het ziekenhuis mogen wij het niet meer gebruiken) Waarschijnlijk is goed spoelen met water voldoende.

Mijn zoontje heeft de beide keren dat hij het had trouwens gelijk antibiotica zalf gekregen.
Goed schoon houden met water dus (met een zachte lauwe douche, stel ik voor) en maandag de huisarts bellen.



Biotex en soda zijn prima voor volwassen ontstoken nagelriemen en zo, maar niet voor peuterpiemeltjes.
En weeeer dubbel. Ik word er zoooo moe van!
Alle reacties Link kopieren
quote:marretje23 schreef op 10 augustus 2013 @ 18:42:

Ik ben het ook eens met Noushi en Cinna. Biotex is best heftig voor zo een gevoelige plek. (ik het ziekenhuis mogen wij het niet meer gebruiken) Waarschijnlijk is goed spoelen met water voldoende.

Mijn zoontje heeft de beide keren dat hij het had trouwens gelijk antibiotica zalf gekregen.Persoonlijk vind ik biotex klinken als een minder heftig interventie dan anti biotica. Ik denk dat je zuinig moet zijn met het inzetten van AB.
Volgens mij kan soda echt geen kwaad hoor, een theelepeltje zeker niet. (Bij de baby van een vriendin was het vingertje ontstoken en dat moest van de ha ook in een teiltje met lauw water en soda.)



Maar ik zou even terugbellen inderdaad, dan weet je het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Soda kan prima voor peuterpiemeltjes. En om hier nou weer de hap voor te bellen vind ik echt een beetje overdreven. Advies was piemel schoonhouden. Hoe moeilijk is dat? TO vraagt hier om tips zodat ze daar wat mee kan. Prima toch?
Het probleem is wss dat TO de piemel tot nu toe niet goed heeft (kunnen) schoonhouden. Dus ja dan vind ik het niet raar dat ze dat nog eens navraagd.



Mijn advies, minstens 2x per dag in een pakje met lauw water met een zakje kamillethee. Bij koorts of geen verbetering of duidelijk pijn, naar de hap.
De HAP heeft gezegd dat je het moet schoonhouden met water. Ik zou me aan hun advies houden en niet nog extra soda of Biotex gaan toevoegen. En maandag gewoon naar je eigen huisarts als de klachten dan nog aanwezig zijn.



Sterkte.
En nou weer kamillethee. Wat is het volgende advies? Zoutzuur?



TO, doe me een lol en bel die HAP terug over hoe en wat qua schoonmaken. Dit wordt niks.
Ja ik dacht ik gooi er nog even een derde optie in, want die optie van gewoon de HAP bellen was veel te makkelijk
quote:-teuntje- schreef op 10 augustus 2013 @ 18:56:

Ja ik dacht ik gooi er nog even een derde optie in, want die optie van gewoon de HAP bellen was veel te makkelijkAh zo
Alle reacties Link kopieren
Net weer even schoongemaakt. In de douche met water, maar zijn voorhuidje zit vast. Ik kan het dus moeilijk schoonmaken. Ik ga er ook niet teveel aan zitten, want dat doet pijn. Het vervelende is dat zoon nog luiers draagt en het dus lekker broeit in het broekje.
Waarschijnlijk is dat voorhuidje het probleem ook, vandaar dat advies om maandag de huisarts te bellen denk ik. Misschien kun je hem even in zijn blootje laten lopen, als je het niet vervelend vindt om een keer een plasje te ruimen. Maar raak nou niet in paniek, je doet het hartstikke goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar leg hem anders even een uurtje in zijn blote billen (let wel op, jongens plassen nogal eens met een boogje). of laat hem anders even lekker in zijn blote kon lopen, een evt. plasje is zo opgedweild.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Tweemaal per dag in bad weken is sowieso prima. Dat je het voorhuidje nog niet kan verschuiven is volkomen normaal bij een peuter. Een beetje biotex of soda is ook mild, en desinfecteerd wat, dat zou je dus kunnen toevoegen. Zelfde geldt voor milde zeep zoals Badedas iod. Adviezen als kamillethee vind ik een beetje vreemd aan iemand die hier een serieuze vraag stelt. TO heeft de HAP al gebeld. Ze kreeg het advies goed schoon te houden, en nu vraagt ze alleen nog hoe dat het handigste is. Je hoeft niet overal mee direct naar de HA te rennen, dit is een volkomen normale vraag om in je omgeving te stellen, HA kan altijd nog als je er niet uitkomt!
Alle reacties Link kopieren
Biotex gebruik ik voor de was, niet voor peuterpiemeltjes. Hetzelfde hier bij mijn zoon toen hij klein was. Wij kregen gewoon creme mee en zo goed mogelijk een paar keer spoelen met de douche of in bad zetten. Ik liet hem gewoon even zonder luier lopen maar ik heb dan ook lekker makkelijk laminaat.
Alle reacties Link kopieren
Een oppaskindje van mijn mams heeft ook zoiets gehad, ook toen hij nog luier-afhankelijk was... Heel zielig!! Hij was ongeveer 18 mnd oud.



Gelukkig was het toen goed zomer, droog, zonnig, 25+ graden. Erg broeierig in de luier maar omdat we toen een mooie achtertuin hadden hebben we er een "zwemdag" van gemaakt. Alle kleertjes uit, zwembadje op het grasveldje, lekker spelen in het water.



Mijn moeder deed elk uur schoon water in het badje met een beetje Biotex erbij. En regelmatig met lauw water en soda schoonmaken. Pas als hij weer naar binnen moest kreeg hij een luier om.



Na twee dagen hadden we een heel lief, schoon en bruin jochie met geen pijn meer en heel veel lol hebben we gehad
Adem in, adem uit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven