Gezondheid alle pijlers

Rabies?

29-04-2008 19:36 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik hoop dat er iemand antwoord heeft op mijn vraag. Een vriendin van mij is ongeveer een week geleden gebeten door een eekhoorn die iemand als huisdier had. Ze kreeg te horen dat er in het desbetreffende land waar het gebeurde geen hondsdolheid voorkwam en dus niet naar een arts hoefde. Nu heb ik echter op internet gezien dat op het moment dat je symptomen van besmetting krijgt, je niet meer te genezen bent. Ik heb mijn vriendin dus aangeraden om zich toch te laten testen op rabies. Volgens haar is dat niet nodig. Wat vinden jullie?
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Absoluut doen! Enne.. een tetanusinjectie, heeft ze die wel gehad?
Alle reacties Link kopieren
Als het een week geleden is, heeft inenten sowieso geen zin meer. Stel dat het beestje rabies zou hebben, dan zou het nu al in het centrale zenuwstelsel van je vriendin zitten, en dan is er niets meer aan te doen.



Als in het land geen rabies voorkomt, en het ook nog eens een huisdier is dat geen verschijnselen van rabies vertoont, lijkt testen me overbodig.
Alle reacties Link kopieren
Het is dus niet pas als je symptomen krijgt dat je niet meer te genezen bent.



Je kunt natuurlijk altijd een dokter bellen overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus ook gezegd dat ze een dokter moet bellen, maar volgens haar hoeft dat niet.



Wen, wat bedoel je met dat het toch te laat is? Heeft het dan geen zin meer om een injectie ofzo te halen? Is er niets meer aan te doen, mocht ze het hebben? Ik snap het niet helemaal.



Tetanus heeft ze volgens mij ook niet.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Als je gebeten wordt, dan komt het virus in je bloed terecht. Zodra het virus in je zenuwstelsel zit, is er niets meer aan te doen. Als je bv. in je voet gebeten wordt heb je veel meer tijd dan wanneer je in je nek gebeten wordt (=dichter bij je hersenen).

Word je gebeten door een dier dat mogelijk met rabies besmet is, dan moet je zo snel mogelijk (liefst binnen 24 uur) het antiserum toegediend krijgen, plus een serie injecties daarna. Dat is een hele, hele nare kuur.



Als er een kans is dat het beest rabies had, moet je wel sowieso inenten, ook al zou je al te laat kunnen zijn. Dat zette ik net niet helemaal goed neer. Elke kans om het dan te voorkomen moet je dan aangrijpen. Maar als die eekhoorn geen symptomen heeft van rabies, een huisdier is, en er bovendien in het land (volgens artsen/officiële instanties) geen rabies voorkomt, denk ik niet dat je vriendin de ellende van die kuur hoeft te doorstaan.
Alle reacties Link kopieren
Neem anders even contact op met de

Travelclinic in Rotterdam
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me er een beetje in verdiept omdat ik een tijdje in een land heb gezeten waar wel veel rabies voorkomt, apen en honden overal rondlopen, en ik niet snel genoeg bij een antiserum kon komen.



Ik heb me toen preventief laten inenten, zodat ik als het ware tijd zou kopen voor het geval dat. Mijn vriend (ook preventief ingeënt) is in dat land gekrabt door een aap die als huisdier gehouden werd, en hoefde geen verdere inentingen te halen omdat het dier gezond was.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dank je wel voor je antwoord. Ik zal even kijken op die website.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Misschien is it bruikbare informatie voor anderen:

Ik woon in China en ben ong. anderhalve maand geleden gebeten door een vieze kat, waarbij de tanden door mijn huid gingen.



Ik ben doorverwezen naar het 'ziektenbestrijdingsziekenhuis', en heb daar een hele rits met spuiten gekregen. En in het gewone ziekenhuis nog een tetanusspuit. Na 7 spuiten moet ik nog een keertje teruggaan om mijn bloed te laten onderzoeken. Het kostte 20 Euro voor alle spuiten.



Wel even goed opletten of de verpleegster alles goed ontsmet, en als het (lijkt) alsof hij / zij het niet zorgvuldig doet, gewoon er iets van zeggen!



Die hele rits met spuiten is alleen maar lastig omdat je steeds weer terug naar het ziekenhuis moet, maar het valt lichamelijk helemaal niet zwaar. De prikken zelf doen maar amper pijn, en later is mijn schouder een klein beetje stijf.
Alle reacties Link kopieren
tamme eekhoorn? weinig kans op rabies. Je wordt doorgaans alleen besmet door wilde dieren die duidelijk ziek zijn. Tetanus is een ander verhaal, maar daar zijn wij in het westen vaak wel voor ingeent
Alle reacties Link kopieren
Geinformeerd bij een tropenarts en hij zei dat het niet nodig is.

Bedankt voor de reacties nog.

Zhongguo, dat is wel heftig, maar gelukkig ben je oke.

Meds, dat zei die arts dus ook.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven