Gezondheid alle pijlers

Tampongebruik ... na behandeling

30-04-2008 19:19 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo'n 3 weken geleden heb ik een Letz-behandeling ondergaan. Voor de mensen die het niet weten, dat is het verschroeien van je baarmoederslijmvliezen.

Tijdens de ziekenhuisopname kreeg ik een papiertje met wat ik allemaal niet meer mocht doen de komende tijd.

Dat was: geen gemeenschap meer, niet in bad, geen tampon gebruiken. Voor een periode van 2 weken.

Echter heeft de gyneacoloog gezegd dat het om 6 weken gaat, maar op internet lees ik ook veel een periode van tussen de 2 en 3 weken.

Nu ben ik (denk ik) ongesteld geworden (ik gebruik geen pil) en ik verdraag gewoonweg de maandverband niet meer. Jeukt enorm.

Zijn er dames die een dergelijke behandeling ondergaan hebben en toch tampons hebben gebruikt na 2 a 3 weken??

Bovendien heb ik gisteren ook nog een voorzichtige vrijpartij gehad, ja ik weet het.... we konden ons niet meer beheersen :-$

Maar dat versrode bloed kan denk ik niet daarvan komen, zal toch de ongesteldheid zijn.



Oh ja, nog een vraag: als je naar de sauna gaat en je bent ongesteld, mag je dan gaan en mag je dan ook maandverband gebruiken. Wij zouden eigenlijk dit weekend gaan, maar goed, als ik ongesteld ben geworden en ik moet maandverband dragen, dan mag ik misschien niet naar binnen. Want dan draag je dus ondergoed.....
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat je de sauna beter even kan uitstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, waarom? Ben er namelijk nog nooit geweest, dus weet de voorschriften niet.
Alle reacties Link kopieren
HOe zou je het dan willen doen,

met ondergoed en maandverband in een sauna lijkt mij niet echt prettig en ook niet fris eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Nou, omdat het niet hygienisch is als je met kleding en maandverband in een sauna zit.



Daarnaast mag je geen kleding aan, dus sowieso niet handig...

Tampon dus, of uitstellen!
Alle reacties Link kopieren
OK, dat wordt uitstellen dus....

Maar niemand ervaring met Letz-behandeling en tampongebruik na 3 weken???
Alle reacties Link kopieren
Nee, sorry...
Alle reacties Link kopieren
gewoon doen wat gyn zegt...dus 6 wk.....
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij nogal stom om het advies van de gynaecoloog te negeren eerlijk gezegd.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je toch voor 1x wel over je maandverbandfrustratie heen zetten? Liever even 1x irritaties, dan je hele 'ingang' naar de klote omdat je zo nodig te vroeg een tampon in hebt gebracht...
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan cups, een soort kommetje met een 'tuitje' eraan. Die vangen het bloed ook op, en dan kun je m uitspoelen. Er is hier ergens een topic erover. Maar ik ben er niet zeker van of je die gewoon bij de drogist kunt kopen, of dat je ze moet bestellen. In dat geval gaat de sauna niet lukken vrees ik.



In de sauna loop je in je blootje, ik zou wel eens willen weten hoe je gedacht had je maandverband te dragen.....????
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier niet om het saunagebruik, daar zie ik nu inderdaad vanaf. Was er sowieso nooit geweest.



Maar @ Vivalina; wat een onzin schrijf je zeg!! Ik draag nu al 6 weken achtereen maandverband ivm klachten en de daaropvolgende behandeling die wondvocht en bloed veroorzaakte. Dus om nu ineens te gaan verkondigen dat ik mij over de "maandverbandfrustratie" heen moet zetten vind ik zoooooo stom! Het geeft zo erge irritatie dat ik er ook nog eens huidexzeem bij heb gekregen.

Dus een heel normale vraag of mensen hier ervaring in hebben.



@ Maansa:

Voorschriften ziekenhuis, eigen huisarts en gyneacoloog spreken elkaar erg tegen! Vandaar hier mijn posting. Want ik vind het nogal een verschil dat je een brief meekrijgt dat je 2 weken moet onthouden of 6 weken!
Alle reacties Link kopieren
Mijn welgemeende excuses Yulia, ik had niet begrepen dat je nu al 6 weken maandverband gebruikt. Maar dan nog vind ik dat je die 2 weken (of zoiets) er nog wel bij kunt doen, ook al is het erg vervelend, want dat heeft de gyn toch voorgeschreven? Dat doettie niet voor niks.



En ik snap dat het verwarrend is als je verschillende dingen hoort en leest, maar dan zou ik nog de langste optie kiezen, juist voor je eigen welzijn/gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Sorry dat ik zo bot uit de hoek kwam, Vivalina.

Ik zou dan nu in principe nog 3 weken maandverband moeten gebruiken (21 dagen en nachten). Dus dat jeukt zo ontzettend.



Ik weet dat ik voor mijn eigen gezondheid moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is erg lang Yulia, maar ja...... ik zou het toch maar wel doen, als ik in jouw schoenen stond. Je vergeeft het jezelf toch niet als er iets mis gaat omdat je te snel was met tampons enzo?

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Kun je je gynaecoloog niet bellen om hem voor te leggen dat je de berichten over de duur nogal inconsistent vindt (2 weken, 3 weken of 6 weken), en de situatie voorleggen? Als hij alsnog blijft bij 6 weken lijkt het me raadzaam zijn advies op te volgen. Het gaat tenslotte om je gezondheid op de lange termijn...

Sterkte!
Peas on earth!
Alle reacties Link kopieren
Yulia vanwege dat jeukende maandverband, heb je gedacht aan katoenen maandverband?

Google er maar eens op. Ook al zou je het alleen voor de nacht en thuis gebruiken dan scheelt het vast wel wat.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Even vooropstellen, ik ben geen gyn, maar ik denk dat het erom gaat dat de wond is genezen voordat je weer tampons mag, zwemmen, vrijen. En dat duurt niet bij iedereen even lang. Vind de verschillen in voorschriften ook wel groot trouwens. Maar ik zou zelf aanhouden wat de gyn zegt, dus 6 weken.

Het lijkt me trouwens ook niet heel onwaarschijnlijk dat je nu bloed verliest als gevolg van die vrijpartij. Ik zeg dit niet om je bang te maken overigens. Maar het duurt gewoon even voordat zo'n wond herstelt.
Wat prinses ook zegt, ik zou de gyn even bellen morgen en vandaag en vannacht inderdaad helaas maandverband gebruiken...

Ik snap dat het vervelend is, maar ik zou het risico niet nemen weer tampons te gebruiken als het misschien nog veel te vroeg is. En als je morgen even belt, weet je daarna tenminste zeker of je nog 3 weken moet lijden, of dat je weer aan de tampons kunt.

Snap ook dat je gewoon seks wilt kunnen hebben, maar ook dat zou ik even navragen bij de gyn. Je zit er tenslotte niet op te wachten dat dat je genezingsproces ontzettend in de weg zit, toch? Je kunt ook vrijen zonder te neuken...
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.

Ik dacht dus zelf al wel dat de wond genezen was, want had de laatste 5 dagen weinig tot geen vochtverlies meer en gebruikte een dubbelgevouwen toiletpapiertje in mijn ondergoed ipv dat rotmaandverband. Dus vandaar ook die voorzichtige vrijpartij. En ja, we deden eerst ook andere dingen, hahahaha, maar goed.... toch even op het einde het "echt" afgemaakt :-$ .

Overigens kwam het bloed pas in de middag, dus al geruime tijd na de sex. En nu ben en blijf ik constant heftig bloeden. Denk eigenlijk wel dat ik ongesteld ben geworden. Echter 3 dagen te vroeg, maar was altijd al onregelmatig en ik gebruik geen pil.



Vandaag zijn ze in het ziekenhuis op de afdeling niet aanwezig. Ik probeer morgen wel. Heb sowieso dinsdag een controle-afspraak.

Heb de brief nogmaals gelezen die ik had meegekregen. Daar staat dus inderdaad 2 weken. En vlak na de narcose heb ik het gesprek met de gyn niet zo heel goed meegekregen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen gebeld met het ziekenhuis. Ik mag gewoon tampons gebruiken, sex hebben, zwemmen en naar de sauna!

Aangezien ik de laatste dagen geen wondvocht meer had, kon ik ervan uitgaan dat de wond na 3 weken goed hersteld was. Dus de bloeding is toch echt van mijn menstruatie. Gelukkig maar!! En wat ook fijn is, ik mag tampons gebruiken. Dus weg met dat maandverband!

In het ziekenhuis gaan ze toch uit van de 2-weken-regel.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, Qwertu, dat ouderwetse maandverband zou ik ook niet kunnen dragen. Ik heb alleen strakke spijkerbroeken en strings. Heb speciaal voor dat ultradunne maandverband gewoon ondergoed met een pijpje gekocht. Ik vind het echt geen porem om met een afgetekende spijkerbroek te lopen, hahahaha.
Alle reacties Link kopieren
.
Nou, fijn toch dat je even gebeld hebt, hoef je ook niet meer te twijfelen 'of het nu wel of niet kan'... veel plezier met je hernieuwde vrijheid ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven