Gezondheid alle pijlers

Hoe lang herstellen na narcose?

30-09-2013 15:50 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen dinsdag geopereerd en drie uur onder narcose geweest. Het is nu dus ondertussen maandag en ik voel me nog steeds een vaatdoek. Even stofzuigen en het zweet staat op m'n rug.



Dat valt me eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Ik ben geen aansteller en meer van t hoppekee, niet zeuren maar doe wat dan voel je je vanzelf beter. Maar dat lukt maar matig nu

Qua werk is er geen probleem, ik mocht sowieso twee weken niet werken, dus ik ben thuis. Maar dat gehang, ik word gek van mezelf.



Iemand ervaring dat je je zo lang na een operatie nog zo voelt? Zou het beter zijn om rust te houden of toch maar er doorheen gaan en in actie komen?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen reageert anders op een narcose, de een heeft er maar een paar dagen last van, maar je kunt er zelfs tot een jaar na de operatie last van houden.

Ik kan je maar 1 advies geven: Je hebt net een operatie achter de rug, dat kost je lichaam gewoon een hoop energie. Gebruik de energie die je nog hebt om te herstellen, dus neem je rust!
Als je je er zorgen om maakt, zou ik gewoon even met de (assistente van de) anesthesist bellen. Die kan dan wel een inschatting maken of het echt een probleem is of dat het gewoon normaal is.



Mijn ervaring is anders dan de jouwe, ik was al heel snel over die narcose heen, maar dat was dan ook een operatie van een half uurtje. Dus totaal niet te vergelijken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Slik je ook pijnstillers? Daar kun je ook heel moe van worden he.. Na mijn eerste operatie ben ik ook een week echt heel slap geweest maar ik slikte ook veel tegen de pijn.
Ik was ook een tijd echt een slap vatendoekje, kon geen deuk in een pakje boter slaan. Mijn haar ging een maand erna ook nog uitvallen, althans meer losse haren dan normaal. Bij navraag bleek dit ook door narcose te kunnen komen. Kortom; iedereen reageert er waar anders op, geef jezelf de tijd om genoeg te rusten. Doorgaan werkt meestal averechts en duurt het langer voordat je weer wat energieker gaat voelen.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je nog zo slap voelt is niet zozeer de narcose maar ook de ingreep,herstel, de impact en alles erom heen



Goed voor jezelf zorgen, of laten zorgen, evt wat extra slaap pakken etc



Rustig aan!
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je aan geopereerd? Je lijf moet niet alleen herstellen van de narcose. Maar je lichaam is waarschijnlijk ook druk bezig met het herstellen van de weefsels die geopereerd zijn. Dit is ook echt een aanslag op je lijf. Realiseer je dat je ook enige tijd nodig hebt om te herstellen van een echte griep of zware verkoudheid.



Gewoon een beetje lief zijn voor je lichaam. Gezond eten, goed slapen en bewegen binnen de mogelijkheden die je hebt. En vooral heel veel geduld hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Stofzuigen is één van de zwaarste huishoudelijke klussen. Dat moet je dus ook niet doen redelijk kort na een operatie. Laat het stof het stof maar en denk om je lichaam!! Je wilt waarschijnlijk te veel en te snel . . . . . . .
quote:SuzanneSuus schreef op 30 september 2013 @ 16:00:

Dat je je nog zo slap voelt is niet zozeer de narcose maar ook de ingreep,herstel, de impact en alles erom heen.



Dit inderdaad. Je kunt beter rustig aan doen en je lichaam de kans geven zich te herstellen. Dus doe vooral wat je aankunt (als dat mag) maar ga niet over je grenzen heen. Dat is echt niet goed, zeker niet een krappe week na een operatie. Stofzuigen is nou natuurlijk ook niet het lichtste huishoudelijke klusje dus zo gek vind ik het niet dat je daar moe van wordt.



Hebben de artsen niet gezegd over wat je wel en niet mag? Zelf een paar keer geopereerd en moest een keer verplicht een paar weken rust houden na de operatie. Als je niet mag werken neem ik aan dat er wel iets gezegd is over wat je wel en niet mag doen nu?
Alle reacties Link kopieren
6 dagen geleden 3 uur onder narcose en nu stofzuigen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit last gehad van de narcose (ik ben drie keer onder narcose geweest) maar ik ging dan ook niet na 6 dagen alweer stofzuigen! Ik denk dat je gewoon even wat rustiger aan moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Tja mijn ervaring?Ik ben een hoop geopreerd met narcose,waarvan 2 langer dan 5 uur,dan was ik kapot,en heb er nu nog last van na een jaar(baarmoeder eruit gehaald enz)Moe en ik kan nog steeds niet veelmoe,moe,moe.Maar dat hadden de artsen ook gezegd dat het lang kon duren voordat ik de oude weer was.

Maar ik heb ook 6 bevallingen gehad en daarna liep ik een dag al buiten,boodschappen doen enz.waarvan 1 keizersnede onder narcose,het ligt aan de duur van de operatie en narcose denk ik.Na mijn sterilisatie stond ik na een uur al buiten te wachten op mijn lift:-)Broodje en bak koffie en ik mocht weg daar in het ziekenhuis.Let op je lichaam,die geeft zelf aan of het gaat of niet!Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het dapper hoor van dat stofzuigen maar niet slim.

Ligt eraan waar je aan geholpen bent maar drie uur narcose geeft aan dat het geen kleine ingreep was lijkt me.

Ik zou het maar rustig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen pijnstillers meer nu, de pijn valt me gelukkig alles mee.

Waar ik aan geopereerd ben is geen geheim ofzo, maar omdat het nogal zeldzaam is word ik dan wel heel herkenbaar en googlebaar met die term, sorry.



Normaal werkt het voor mij heel goed om juist actief te worden als ik me niet lekker voel. Maar nu twijfelde ik dus of ik mijn herstel daar juist niet mee in de weg zou gaan zitten. En gezien jullie antwoorden dus kennelijk wel.



Morgen moet ik op nacontrole en worden de hechtingen verwijdert. Ik zal het er daar ook even over hebben. Ze hebben wel gezegd dat ik twee weken rust moest houden. Maar ehm, ahum, ik denk altijd dat dit vooral voor andere mensen geldt, dat ik vast sneller herstel enzo haha. Mja, eigenwijsheid kan zich ook wel eens tegen je keren
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar 2 uur onder narcose geweest en heb mij tot 2 dagen erna heel vreemd gevoeld. Me weer helemaal mijzelf voelen duurde langer. Ik weet niet meer hoe lang precies, maar ik geloof langer dan een week. Rustig aan doen dus. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ben 2 jaar geleden onder narcose geweest. Ik was ook wel paar dagen duf.
.
Alle reacties Link kopieren
De eerste drie weken na een operatie van vier uur, medio augustus, mocht ik niet fietsen, niet tillen (5 kilo max.) en vooral niet stofzuigen, echt superduf ben ik niet geweest, tenzij ik het morfinepompje meereken. Daardoor was ik de eerste paar dagen wel een warhoofd.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
twee weken rustig aan doen, en dan na 6 dagen gaan staan stofzuigen......euh.

Jij dacht dat je wonderwoman was?

Lijkt me vrij logisch dat het zweet je uitbreektt.

Zou eerst even de nacontrole afwachten, en dan even navragen wat er precies met rustig aandoen word bedoeld, ik heb het idee dat jou opvatting een andere is dan die van de artsen
Alle reacties Link kopieren
Twee weken rust voorgeschreven hebben betekend dus dat je niet na zes dagen al moet gaan stofzuigen. Die twee weken worden niet voor niets voorgeschreven. Ik zou me daar maar aan houden, voordat je wel met vervelende complicaties te maken krijgt.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Ga als 'n gek B12 slikken. Narcoses staan er om bekend dat ze je B12 niveau naar beneden trekken en dan voel je je futloos. Doordat ik 2 narcoses binnen 3 maanden had gehad, kwam bij mij 'n chronisch B12 probleem aan 't licht (mijn lichaam kon het zelf niet meer opnemen/aanvullen) maar als je op dat gebied gewoon gezond bent, kun je het gewoon als vitaminepil slikken om het even aan te vullen.
Tja, een drie uur durende operatie onder narcose hakt er in.



Twee weken rust is het devies. Dan mag je hooguit de vaatwasser uitruimen, maar stofzuigen valt daar niet onder.



Ik ken het wel, ben ook heel slecht in ziek zijn, maar toch, je lijf roept je nu keihard terug. Luister naar je lichaam! Je bent geen topsporter! En er moeten hechtingen uitgehaald worden, geef je lichaam de rust om te herstellen. Die stofzuiger kan wel even wachten. En nu hup je bed in! Beterschap!
Als je nog hechtingen hebt zou ik helemaal rustig aan doen (beetje afhankelijk van waar ze zitten natuurlijk).

En wat je zelf al zegt TO, na een operatie kan dat 'alles te snel weer willen' je aardig in de weg gaan zitten en uiteindelijk tegen je werken. Als je nu dingen forceert duurt je herstel straks alleen maar langer. Rustig aan dus. Lekker op de bank en dvd's kijken ofzo! Beterschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanneke0805 schreef op 30 september 2013 @ 16:22:

Ik vind het dapper hoor van dat stofzuigen maar niet slim.

Ligt eraan waar je aan geholpen bent maar drie uur narcose geeft aan dat het geen kleine ingreep was lijkt me.

Ik zou het maar rustig aan doen.





De duur van de ingreep doet er niet veel toe. Het verwijderen van een baarmoeder kan in anderhalf uur en is een ingrijpende ingreep ( fysiek en mentaal). Langdurig gefröbel aan een hand is dat bijv vaak minder.



En anesthesie is geen shot in eens, het wordt gestuurd, bijgegeven nav de operatie, wat is nodig. De middelen van nu zijn snel uitgewerkt maar hebben beslist impact, echter alles erom heen nog veel meer.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Stofzuigen is echt een zware inspanning en valt niet onder 'rustig aan doen'.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Narcosemiddelen zijn vetoplosbaar en kunnen nog een tijdje na de operatie vrijkomen. Daarom kan je je nog een tijd beroerd voelen.

Ik heb ook ooit een operatie van drie uur ondergaan, waarna ik een week kwijlend op de bank heb gelegen. Daarna weer gaan werken, maar de eerste week alleen 's middags (en dat kwam neer op kwijlend achter mijn laptop zitten ). Was gezelliger dan thuis zitten.



Overigens had ik slechts een oppervlakkige wond waar ik weinig pijn aan had. Sterker nog, het gevoel op die plek is nooit meer teruggekeerd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven