Gezondheid alle pijlers

Splinter

05-05-2008 09:09 11 berichten
In vergelijking met de meeste topics natuurlijk heel onbenullig deze vraag.

Ik heb een splinter in mijn vinger, maar hij zit nogal diep, dus ik kirijg hem er zo niet uit. Enig idee hoe ik hem er toch uit kan krijgen?
Ontsmetten met sterilon of zo en gewoon laten zitten. Waarschijnlijk komt ie een dag later al een stukje naar boven en kun je hem eruit halen.
Ja, elke dag een kwartier in een badje met ontsmettingsmiddel. De splinter zal zich vanzelf uit de vinger werken (nouja, andersom natuurlijk). Het ontsmettingsmiddel zorgt ervoor dat de ontsteking niet te erg kan worden.



Als je hem er meteen uit wil hebben, zou je kunnen proberen om hem met gesteriliseerde naalden uit je vinger te peuteren.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook 's nachts een klodder groene zeep op de plek waar de splinter zit smeren, afdekken met een pleister, dat maakt de boel ook een stuk weker en dan komtie ook naar de oppervlakte toe.
Alle reacties Link kopieren
Of een beetje trekzalf, afdekken met een gaasje of pleister...
Alle reacties Link kopieren
weken in een bakje water met soda, de splinter zal naar boven trekken
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou zelf net zolang prutsen met pincetten en naalden tot ie eruit was, ik wordt helemaal panisch van splinters.

Als ie eruit is dan wel even in een heet soda badje ermee.

Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Let wel op dat het niet gaat ontsteken, dus huid rood enzo, dan moet je naar de huisarts....
Wat voor splinter is het? HOut? Glas, metaal? En als het hout is, wat voor hout dan? Sommige soorten tropisch hout (tuinset?) kunnen giftig zijn voor ons. Als dat het geval is (net als metaal of glas, trouwens) , even naar je huisarts bellen of je daarvoor langs moet komen.



Ik ben vrijwilliger bij het Rode Kruis en wij raden mensen aan juist niet zelf te gaan peuteren met naalden of spelden, omdat je dan een grote kans hebt dat de splinter breekt. Als je nog een heel klein stukje kunt zien van het uiteinde van de splinter, kun je wel proberen om met een naald (met het 'lange gedeelte, dus niet met de punt!) op de huid naast de splinter te drukken, waardoor je met een pincet nèt het uiteinde te pakken kan krijgen.

Als je er niet al te veel last van hebt, kan je er een dag of twee mee doorlopen, misschien komt ie eruit. Trekzalf kan helpen, een badje met biotex ook. Is ie er dan nog niet uit, bel dan even je huisarts.



Sterkte!
Bedankt voor jullie reacties. Hij zit er nu sinds vrijdagmiddag in, ik was hooi voor mijn konijn uit zo'n pak aan het trekken en opeens scherp pijntje. Ik zie op mijn vinger een heel klein, zwart puntje. Heb er last van als ik met die vinger iets pak of iets aanraak.
Alle reacties Link kopieren
De suggesties van Perel en Smurfin werkten bij mij ook altijd het beste. En inderdaad, als het rood gaat worden moet je echt even langs de huisarts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven