Gezondheid alle pijlers

Menstruatiecup

19-12-2013 12:18 441 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie gebruikt er een menstruatiecup? Als vervanging voor tampons of maandverband? Ik ben een beetje aan het twijfelen, dus ben benieuwd naar mensen hun ervaringen.



Ik vraag me vooral af of je hem niet de hele dag voelt zitten en welk merk bevalt (of niet).



Thanks voor de reacties!
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht aan een trofee voor wie het meest loopt te zeiken hier.



Maar je hebt toch van die sponsjes, hoe heten die dingen?
Vrienden, het leven is een hel en wij, proletariers, moeten voor alles boeten.
Alle reacties Link kopieren
Haha, de ongesteldheidsaward gaat naar...



Nee, ik bedoel zoiets
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de softcup. Op zich wel fijn,alleen niet als je erg veel bloed. Het uithalen is ook iets waar ik nog meer oefening in moet krijgen,maar wegens allergie voor tampons en maandverband is het voor mij een oplossing.

Je voelt hem absoluut niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ja: de divacup. Ideaal. Voel m niet zitten en vind t veel fijner dan tampons. Wel even mee oefenen voor je er handig mee bent.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Thanks!



Als je veel bloed moet je dus alsnog maandverband in begrijp ik Allstar86?



En welke maten hebben jullie of is het one size fits most?



Hoorde van de Femmecup dat ie best wel groot valt.



En op hoeveel weken oefenen moet ik me instellen?
Today is a good day
Gynotex vind ik relaxt
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn die sponsjes toch Rary?



Ik zie dat hier al een topic over bestaat waarbij ik dingen lees over steeltjes afknippen enzo.



Het liefst zou ik een startpakketje willen waar ik verschillende soorten kon uitproberen..
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik had er nog nooit van gehoord. Zit dat wel lekker?
Alle reacties Link kopieren
Google eens op meluna. Ik ben er blij mee, prijs valt ook erg mee (14euro).

Uitleg over maten etc en instructie vind je op de nl-talige site bumaround punt nl.

Ik heb een 'classic' model met een kogeltje. Hoef je niks af te knippen, en je 'vist' 'm er vrij eenvoudig uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een meluna, maar ben niet enthousiast. Hij lekt bij mij en als ik hem hoger probeer te duwen duw ik de onderkant in zeg maar.



Ben erg aan het twijfelen of ik een andere maat ga kopen die wat stugger is. Heb nu de classic, misschien moet ik de sport eens proberen. Als het goed werkt lijkt het mij echt ideaal. Heb namelijk een gruwelijke hekel aan tampons.
Alle reacties Link kopieren
Die MeLuna ziet er goed uit. Welk type heb jij Balpen?



Ook heb ik online de Diva Cup gevonden. Ik twijfel of ik dan type 1 of 2 moeten nemen. (Ouder dan 30 maar met keizersnde bevallen)
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
@jessicaaaaa dat vraag ik me ook af.



In ieder geval is het volgens mij beter voor het milieu, voor je portemonnee en volgens mij ook voor je vaginale gezondheid.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren een Mooncup UK (met afgeknipt steeltje). Ik blijf het ideaal vinden. 's Ochtends erin, 's avonds eruit en geen angst om door te lekken. Sommige mensen vinden het gehannes om 'm erin te krijgen, maar ik heb daar eigenlijk geen moeite mee.



Een vriendin van mij heeft onlangs een proefpakketje besteld waarin 2 verschillende cups zaten, een zachtere en een hardere,één met dopje en één met steeltje. Ook van Meluna.



Saartje, de Mooncup is hard van onderen en lekt helemaal niet. Hij is alleen wel duurder dan de Meluna, maar gaat wel erg lang mee.
Alle reacties Link kopieren
Als hij er eenmaal goed in zit, voel ik er niks van. Dat is een groot voordeel. Tampons voel ik altijd zitten en ik krijg er een droge doos van. Dat is met de cup niet zo.

Daarom twijfel ik ook of ik toch een andere maat ga proberen. Het zou zo fijn zijn als het wel goed gaat. Deze die ik nu heb ligt nu ongebruikt in de kast, helaas.



Had een classic met een ring, maat s. De ring had ik er al afgeknipt omdat ik die wel voelde zitten. Bij nader inzien denk ik dat maat s ook wat te klein is voor iemand van bijna 25. Het is namelijk de kleinste cup die uberhaupt in nederland te koop is.



Ik ga ook even naar de mooncup kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net zoals Mayou een Mooncup UK en ik vind het een fantastisch ding! Ik heb een hekel aan tampons en met maandverband ben ik altijd bang dat ik doorlek. Ik draag evengoed nog een verbandje onder de Mooncup omdat ik bang ben voor doorlekken.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed, dat pakketje van je vriendin Mayou. Heb je een idee waar ze dat heeft besteld?



De Mooncup, check.
Today is a good day
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lunette en ben ook wild enthousiast!

Nu gebruik ik hem niet omdat ik zwanger ben maar wat een uitkomst! Had ik jaren eerder moeten kopen.

Ik heb een grotere maat omdat ik al een keer vaginaal bevallen ben.
Alle reacties Link kopieren
Maar boven de 30 ben je ook groot genoeg voor een grotere maat toch?



Lunette, check.
Today is a good day
Ik heb mijn MeLuna nu bijna een jaar. Ik heb m op dezelfde site als balpen gekocht, maar ook op de site van het merk zelf kun je veel info vinden en vragen stellen.



Ik vind m echt fan-taas-tiiisch!

Ik lek niet meer door

Maar twee keer per dag aan denken

Geen uitgedroogd gevoel van tampons

Duurzaam

Ik heb de kosten er al een half jaar uit



Wat wil je nog meer?



O ja, ik had er oorspronkelijk een ringetje aanzitten, maar dat heb ik er afgeknipt. Het zat letterlijk niet lekker. Plus eruit halen moet door te knijpen in de cup en niet door aan het steeltje/ringetje/kogeltje/etc te trekken. Dat probeer je een keer en dan weet je hoe onaangenaam dat is.

Kijk op youtube wat instructiefilmpjes en je weet hoe het moet.

En anders vraag het hier
Alle reacties Link kopieren
Glitterbom, inderdaad, en omdat ik daar allergische reacties van krijg(maandverband) misschien toch geen goede oplossing.

Ik kijk even verder,zie nu dus dat er veel meer merken zijn,nooit geweten!



Dus, een vraagje voor degenen die meluna gebruiken: is dat iets wat je eenmalig koopt? Die indruk krijg ik namelijk. Bij softcup gebruik je er 1 en dan gooi je hem weg.

En hoe zit dat met die mooncup?
Saartje, de maat is heel persoonlijk. Ik ben de dertig al gepasseerd, maar pas toch een kleine.



Persoonlijk heb ik me niet te veel door lefdtijdsgrenzen laten leiden. Ik denk persoonlijk dat de maat tampons die je gebruikt, veelzeggend is.



Allstar, de softcup heb ik ooit ook gebruikt. Wat een ondingen! Ze lekken inderdaad door. Bovendien zijn ze voor eenmalig gebruik, zonde! De MeLuna en ook de andere merken, behalve de softcup, kun je meerdere jaren gebruiken. Ik zou als ik jou was eens kijken naar een van de hier genoemde alternatieven...



Glitterbom, succes met je keuze!

P.s. MeLuna heeft ze ook met glitters, gezien je Nick spreekt dat je vast aan
Alle reacties Link kopieren
jansen11, dat heb ik nooit geweten. Bij de meeste cups staat dat je leeftijd ook bepalend is.

Hij moet sowieso iets stugger zijn. Ik ben zo licht ongesteld dat een mini-tampon al niet prettig is op lichtere dagen. Daarom had ik gekozen voor een kleine. Jij hebt dus ook een s?



Kan door de bomen het bos niet meer zien met al die merken en maten.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha een glittercup! I like!



Ok, nu draag ik meestal 'normaal' tampons, dus maat M van bijvoorbeeld Meluna is een safe bet?
Today is a good day
*zwaai-smiley*



Leuk weer een menstruatiecuptopic! Mijn verhaal ken je al van het andere topic, en ben nog steeds even enthousiast.



Allstar, op dat andere topic, waar Glitterbom een linkje naar heeft gezet, staan op de tweede pagina plaatjes waarbij je het verschil tussen een softcup en een menstruatiecup kunt zien.



Ik heb in mijn 'collectie' een kleine en een grote Mooncup en een grote Lunette. Ze doen het allemaal goed, gebruik vrijwel altijd een Mooncup en afhankelijk van waar ik ben pak in de grote of de kleine, merk eigenlijk weinig verschil. De Lunette is het grootst en stugst (misschien iets voor Saartje?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven