Gezondheid alle pijlers

mijn gehoor

08-05-2007 15:21 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb wat 'raars'met mijn gehoor, missschien dat iemand dit hier herkent.

Bij een bepaalde flat hier in de buurt hoor ik altijd een hele hoge toon die verder niemand hoort (voor ze ver ik weet)

Verder hoor ik over het algemeen wel goed, alleen als iemand nogal zacht praat in een  rumoerige ruimte versta ik het niet zo goed.

Het is  misschien een beetje vaag maar heeft iemand een idee wat dit is?
Alle reacties Link kopieren
Zijn het geen oorsuizingen? Die krijg je van een hoge bloeddruk.
Alle reacties Link kopieren
Nee want ik heb het dus alleen als ik langs die ene flat loop, misschien ligt het aan dat gebouw maar vind het dan toch wel raar dat verder niemand het hoort. Ik zou daar niet kunnen wonen met die constante piep
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar ik herken me wel in "Verder hoor ik over het algemeen wel goed, alleen als iemand nogal zacht praat in een  rumoerige ruimte versta ik het niet zo goed".



Mij kost het ook veel moeite om naar iemand te luisteren in een rumoerige omgeving. Als iemand zich dan verstaanbaar wil maken moet hij harder praten dan het omgevingsgeluid, of - in een disco - moet hij keihard in mijn oor schreeuwen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat die flat een alarmsysteem heeft of iets dergelijks? Ik had het in een cd-winkel, achterin bij de sectie A tot en met K van de popmuziek hoorde ik een hele akelige, hoge toon. De verkopers konden niets horen, andere klanten ook niet, dus ben ik zelf even op onderzoek uitgegaan. Het bleek sterker te worden als ik dichterbij de deur naar de privé-ruimte kwam. Daar hing een apparaat ter beveiliging van die deur.



Lang niet iedereen kan die hele hoge tonen horen. Dat nieuwe apparaatje om hangjongeren weg te jagen is ook gebaseerd op dat principe: jongeren onder de 25 horen de toon wel (en staan er dan niet meer lekker), ouderen horen hem niet. Ik ben nu bijna 28 en ik kan die hoge tonen nog steeds horen, maar het zou binnenkort wel minder moeten worden. Ook leuk: die hondenfluitjes (zo'n kastje, geen echt fluitje) om honden weg te jagen. Nee mevrouw, dat horen alleen honden, mensen niet. Ik heb het ding niet gekocht, kreeg er hoofdpijn van.
Alle reacties Link kopieren
Nu je het zegt, Wen... Ik denk dat Forumheldin een (erg) gevoelig gehoor heeft. Dat van die "jongerenverjagers" (ik noem het maar zo) heb ik vorige week of zo op de TV gezien. Maar zoals blijkt, de gevoeligheid voor geluid blijkt te verschillen. De gevoeligheid voor hoge geluiden blijkt niet bij iedereen met dezelfde snelheid af te nemen.



Ik deed een soort van gehoortest bij een amanuensis (of zoals dat nu heet TOA) en hij had een toongenerator. Hij genereerde daarmee een erg hoge toon. Die kon ik nog horen; ik geloof dat ik toen een jaar of 37 was, ben nu 41. Hij zei: "De meeste jongeren kunnen deze hoge toon niet meer horen!" Ik luiister zelden naar keiharde muziek en die jongeren zullen wel elk weekend naar de disco gaan. En die jongeren zullen sneller hun gehoor kwijtraken dan dat bij mij het geval is.



Ook een aarde test is: Zet de TV aan met geluid af (werkt denk ik niet bij de zogeheten LCD-, TFT- of plasma-TVs). Je hoort dan een hele hoge toon, die ik overigens nog steeds kan horen. Kunnen jullie die toon dan ook nog horen?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik eens proberen, Hans! Ben benieuwd.



Ik ben ook niet zo van de harde muziek, dus mijn gehoor zal sowieso beter zijn dan dat van veel leeftijdsgenoten die wél elke week voor de speakers staan.
Alle reacties Link kopieren
Zijn het geen oorsuizingen? Die krijg je van een hoge bloeddruk.
Oorsuizen krijg je niet alleen van een hoge bloeddruk hoor, daar zijn meerdere oorzaken voor. Maar zoals al gezegd, is het in dit geval waarschijnlijk iets anders. Kon het alleen niet laten om er toch wat van te zeggen. ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven