Gezondheid alle pijlers

Melatonine wel of niet?

26-05-2007 14:20 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of er mensen ervaringen hebben met Melatonine? Ik hoor er hele goede verhalen over van een vriend. Ik vlieg sinds kort en wil dit gaan gebruiken voor als ik een jetlag heb. Of zou ik dit beter iedere avond moeten slikken?

Groetjes Ingrid
Alle reacties Link kopieren
elke avond gebruiken hoeft niet.Kan ook meer nemen tot 4 tabletjes per avond; probeer ook  eens 2 uur voor slapen 2 tabletjes en als je daarwerkelijk je bed induikt nog eens 2 tabletjes succes
Alle reacties Link kopieren
Melatonine is een stofje dat je normaal gesproken zelf aanmaakt, zodat je dus moe wordt.

Wanneer je eerder "moet" slapen dan dat je moe wordt, kun je dat dus gebruiken. Ik denk dus niet dat je het structureel moet gaan gebruiken...

Het is echt bedoelt om moe te worden/ in te slapen. Sommige mensen denken ook dat je er beter mee kan door slapen, als je vaak wakker wordt, maar dat is dus niet zo...



Succes!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik het niet helemaal mee eens! Ik gebruik sinds 3 maanden melatonine, 2 tabl. per keer omdat ik een hele slechte slaper was. Ik kan èn niet in slaap komen èn niet doorslapen. Ik heb van alles geprobeerd. Tot ik op dit forum over melatonine las. Ik ben er zoooo blij mee! Ik slaap redelijk snel in en ik slaap ook door. Ik sta ongeveer 2x per nacht op om te plassen (wat voor mij al weinig is) en val dan ook meteen weer in slaap. Ik ben heel blij met deze kleine pilletjes!!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Cajean,



ik weet ook dat wel werkt hoor! Zo bedoelde ik het niet!

Wat ik wilde zeggen is dat ik denk dat als je er een Jetlag mee wil voorkomen/verminderen, dat je dan beter niet structureel kan gebruiken...



Voor mensen met slaapproblemen kan melatonine heel goed werken!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Heeft het dan helemaal  geen bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Ik slik melatonine op voorschrift van de neuroloog, ivm een slaapstoornis. Wat ik slik is wel wat meer dan in de winkel te koop is: in Nederland mag in de 'vrije verkoop' maximaal 0,1 mg melatonine verkocht worden, ik slik 5 mg. In die kleine hoeveelheden doet het niet zoveel, maar ik ga met mijn 5 mg achter de kiezen bijv. niet meer autorijden.



Het vervelende van melatonine is, dat de werking op slaapgebied pas ontdekt is toen de patenten al verlopen waren. Dat betekent dat de pharmaceutische industrie er niks aan kan verdienen en er dus relatief weinig onderzoek naar gedaan wordt. Maar voor zover bekend is het niet schadelijk, en heeft het ook zo goed als geen bijwerkingen (in mijn bijsluiter staat als bijwerking 'slaperigheid' vermeld... Duhuh...).
-
Alle reacties Link kopieren
Ik slik melatonine ongeveer 4 a 5 dagen per maand omdat ik zo rot slaap voordat ik ongesteld moet worden .



Ik heb ook de 5mg. en hier gebruik ik een 1/4 of 1/2 van .Inderdaad als je te veel gebruikt kan je je duf voelen overdag . Het is dan kwestie om minder in te nemen en te kijken wat goed aanvoelt .



Mijn man heeft laast toen hij uit amerika kwam ook melatonine gebruikt om weer in het ritme te komen .
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kloko!

Ik snap het! Sorry dat ik je verkeerd begreep!
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorig jaar november krijg ik op voorschrift van een homeopatisch arts zo'n 10 gram melatonine. In eerste instantie hielp het heel goed. Ik viel er direct van in slaap en sliep tot de ochtend door. Sinds een paar weken werkt het dus niet meer. Ondanks het feit dat ik direct inslaap, word ik bijna elke ochtend zo rond half vijf wakker. En kan dan niet meer in slaap komen, voordat ik moet opstaan om kwart over zeven. Ook merkte ik dat ik overdag behoorlijk moe aan het worden was. Ik ben nu maar gestopt met melatonine en laat het ook maar voorlopig staan. Als ik nu echt niet kan slapen, gebruik ik valeriaan pilletjes van de kruidvat. Geen bijwerkingen en ik slaap direct in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven