Gezondheid alle pijlers

Probleem met slikken

28-05-2007 21:10 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik weet niet of ik het hier moet plaatsen maarja.



Ik heb sinds 2 dagen dat ik niet meer goed kan slikken.

Het werd steeds erger, en nu heb ik zelfs moeite met mijn eigen slijm zeg maar.

Ik heb geen verdikte keel, geen last van keelpijn, en ik voel me voor de rest goed.

Ik begin te denken dat het psychisch is...



Hebben meer mensen hier wel eens last van? :?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat er nog niemand heeft gereageerd...nee, ik herken het niet maar zou het misschien met je amandelen te maken kunnen hebben?



En waarom denk je dat het psychisch is? Sta je over druk?



Ga anders gewoon even langs de huisarts als het over een paar dagen niet over is, misschien krijg je een griepje, kan ook..



succes!
Alle reacties Link kopieren
Als je er geen keelpijn bij hebt kan ik je vertellen dat het stress is.

En des te meer je er op gaat letten des te erger het wordt.

Als je het hebt neem dan een glaasje water bij je en als het niet lukt dan neem je een slokje want je zult merken dat als je eten of drinken doorslikt dat het wel lukt.

Tis door stress gewoon een verkeerde houding van je tong waardoor het niet lukt.

En doordat je je druk maakt ga je meer slikken en des te meer je slikt des te minder gaat het lukken.

Probeer na te gaan waar je je druk om maakt. En maak je niet druk om dat slikken want dan gaat het vanzelf weer weg.
Alle reacties Link kopieren


Als je er geen keelpijn bij hebt kan ik je vertellen dat het stress is.

En des te meer je er op gaat letten des te erger het wordt.

Als je het hebt neem dan een glaasje water bij je en als het niet lukt dan neem je een slokje want je zult merken dat als je eten of drinken doorslikt dat het wel lukt.

Tis door stress gewoon een verkeerde houding van je tong waardoor het niet lukt.

En doordat je je druk maakt ga je meer slikken en des te meer je slikt des te minder gaat het lukken.

Probeer na te gaan waar je je druk om maakt. En maak je niet druk om dat slikken want dan gaat het vanzelf weer weg. Voor de zekerheid kun je natuurlijk altijd (misschien lucht het ook op) een bezoekje aan je huisarts doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het reageren! Ik dacht dat er niemand meer zou reageren...



Ik had net een hele lap getypt en toen deed de pagina het niet meer haha.. Nouja opnieuw.



Ik heb er nog steeds last van. Ik probeer ook afleiding te zoeken, zoals naar tv kijken of internetten tijdens het eten. Iets te drinken heb ik er ook bij, zodat het enigszins afgaat.



Mijn amandelen zijn eruit gehaald dus dat is het niet.



Maar om nu al naar de dokter te gaan... En hiervoor... Het zal toch vast overgaan..!



Stress... tja dat heb ik wel, maar dat heb ik al heel lang. Ik heb me de afgelopen tijd wel een paar keer verslikt, en das niet fijn.. Misschien heeft dat ermee te maken??
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je probleem wel. Ik heb een paar jaar geleden dezelfde klachten gehad. Ik kon bijna niks meer, zonder een slok water erbij, wegkrijgen. Ik ben toen wel maar even naar de huisarts gegaan en deze kon verder ook niks vinden en dacht aan misschien toch iets van een kleine, niet zichtbare ontsteking ergens. (vond ik toen ook wel wat vreemd aangezien ik geen andere klachten had, ik zat toen ook al aan iets psychisch te denken) Het is bij mij toen geloof ik na een week of twee vanzelf over gegaan. Verder nooit meer last van gehad. Geen idee wat het nou geweest is.
Alle reacties Link kopieren


Als je er geen keelpijn bij hebt kan ik je vertellen dat het stress is.





Een online forum is niet de plaats voor "ik heb auw hier, wat is het", en waarom er medici en paramedici zijn.



Beste Elmotjuh, je slaat de plank mis. Het zogenaamde globus-gevoel heeft vaak een psychische oorzaak, let op het woordje vaak. Oftewel; niet altijd. Oftewel "geen pijn -> psychisch" kan niet kloppen. Overigens kan het ook met pijn psychisch zijn en is het hier niet eens duidelijk of het wel om een globus-gevoel gaat.



Of een ander voorbeeldje? Ik heb al sinds een jaar of 20 last van slikklachten, wat ooit begon zonder pijnklachten. Dat moet dus psychisch zijn? Was dat maar waar, maar niets is minder waar. Gewoon een aangeboren afwijking die ook daar effect op zou blijken te hebben (bleek pas jaren later). Jouw ongetwijfeld zeer goedbedoelde reactie had bij mijn oorzaak zelfs tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Alhoewel gelukkig bepaald niet veelvoorkomend, wellicht een goede eye-opener. ("och het is toch psychisch, vooral geen sjoege aan geven want dat voedt het", terwijl mijn strottenhoofd letterlijk kan luxeren bij sommige -slik-bewegingen en in het meest vervelend geval mijn luchtwegen kan blokkeren. )





Kalijo, als je advies wilt maar niet (al) naar de huisarts wilt (wat ik me kan voorstellen) dan kun je natuurlijk ook even overleggen met de huisarts-assistente. Zij kan indien nodig ook even voor je overleggen met de huisarts en het is net iets laagdrempeliger. Waarom denk je zelf dat het psychisch is, heb je daar aanleiding toe? Dan kun je natuurlijk kijken of je die reden kunt beïnvloeden (zoals de stress die je noemde; bewust meer tijd voor jezelf inbouwen hoe lastig eventueel ook) en of dat invloed heeft.
vandaag ga ik van alles kunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven