Gezondheid alle pijlers

Vraag over "blessure" kuit/achillespees

30-05-2007 22:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de hoop dat iemand het weet::)



Ik probeer sinds heel kort mijn conditie weer een beetje op te bouwen. Door een knieblessure heb ik heel lang niet kunnen sporten en nu wilde ik langzaam beginnen met hardlopen. Daarvoor heb ik een schema gevonden dat echt bij nul begint (minuutje lopen, minuutje wandelen...dat niveau). Dat is twee keer goed gegaan, maar een paar dagen geleden moest ik na een paar minuten al stoppen door pijn in mijn kuit/achillespees. Als ik op mijn middenvoet/teen leun, doet het aan de binnenkant van mijn been echt ongelooflijk zeer.



Dus ik heb een paar dagen rust genomen, had geen last meer en wilde net weer gaan proberen te lopen. Nou ja, het feit dat ik binnen 10 minuten weer binnen ben zegt genoeg, lijkt me. Die pijn is niet aan het been waar ik de knieblessure had en ik loop ook niet op slechte schoenen of zo. Het zijn asics die zijn aangemeten bij een speciaalzaak een paar jaar geleden, maar waar ik dus nog amper op heb gelopen. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet oplossen? want als ik nog niet eens een paar minuten kan hardlopen, kan ik mijn conditie echt wel vergeten:?
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Anybody?
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Hoi websje,

Waarom ga je niet naar een sportschool, daar is altijd wel iemand die je goed kan begeleiden en je in de gaten houdt (althans, bij mijn sportschool wel. Daar is ook een fysio aanwezig).

Je zou ook misschien naar een fysiotherapeut kunnen gaan zodat je een persoonlijk schema kan opstellen.

Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie:)



Ik heb voor mijn knie heel lang bij een fysiotherapeut gelopen en die vond dat ik het rustig weer kon proberen. Daarna heb ik een half jaar in het buitenland gezeten en heel veel gelopen (gewandeld) zonder problemen. Juist om blessures te vermijden ben ik echt heeeeeel langzaam begonnen. Daarom is het volgesn mij ook geen echte 'blessure': ik heb niets verrekt voor zover ik weet en loop echt een minuut hard. Dat moet iedereen ongetraind nog wel kunnen lijkt me:) 



Ik hoop eerst dat er hier nog tips komen of mensen die dit herkennen,maar blijf anders echt niet doorlopen hoor. (weet inmiddels wat een 'echte' blessure inhoudt)
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop eerst dat er hier nog tips komen of mensen die dit herkennen,maar blijf anders echt niet doorlopen hoor. (weet inmiddels wat een 'echte' blessure inhoudt)



Als je maar niet je spier gaat forseren, je weet gelukkig zelf de gevolgen. Misschien moet je spier gewoon langzaam opgerekt worden omdat je m toch hebt ontzien...zeg maar wat hoor, ik heb geen idee...

Is er geen site waar een fysio vragen beantwoord...
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als overbelasting. Ik zou allereerst langer rust houden, zeker 2 weken en dan rustig aan weer beginnen.

Loop je niet te hard? kan je nog wel praten als je hardloopt? Ook al loop je maar een minuut hard, is dit nog belangrijk.

Op wat voor ondergrond loop je bos of asfalt, heuvels of plat?  Het zou ook kunnen dat je de verkeerde schoenen hebt, heb ik ook eens gehad, binnen 2 weken had ik een flinke voorvoetblessure en deze schoenen waren ook door een speciaalzaak aangemeten. Volgens een andere speciaalzaak waren die schoenen ook compleet niet geschikt...



Wat ook nog kan: loop je regelmatig op hakken? Het kan dan dat je spieren en pezen korter zijn geworden, als je ze oprekt zou het beter moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zeg!



Ik krijg ook altijd enorme spierpijn in mijn kuiten als ik na een tijdje weer begin met hardlopen...



Ik zou zeggen: echt rustig beginnen (desnoods alleen wandelen), als je weer terug bent goed koelen met ijs en rustig stretchen. Bij mij wil het nog wel eens helpen om de enkels goed los te maken door rondjes te draaien met je teen op de grond. Waarschijnlijk zal de fysio ook deze adviezen geven, dus als ik jou was zou ik het nog een tijdje aankijken...
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, nog een vraagje: heb je ooit met een trainer gelopen? Het zou kunnen dat je je voeten verkeerd neerzet/afwikkelt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken!



Chickonamission (was het toch?:)): ik dacht ook aan overbelasting, maar dat lijkt me bijna niet mogelijk. Zoals ik schreef heb ik de afgelopen maanden veel - echt heeeel veel -  gewandeld op platte schoenen, dus een beetje basisconditie was er al. Dit begon echt na een half minuutje hardlopen een week geleden (terwijl ik niet bijv. mijn enkel heb verstuikt). Toen liep ik heel rustig (warming up) en kon zeker nog praten. Ik loop op asfalt trouwens. Ik heb er ook nog nooit last van gehad, terwijl ik eerder veel meer en langer liep.



@Krookje: Het is geen spierpijn. Dat heb ik ook altijd en herken ik ook wel;) Dit is echt aan de binnen-/onderkant van mijn kuit, richting achillespees en doet zeer als ik druk op mijn voorvoet/tenen heb. Vind die trainer wel een goede. Ik heb nooit met een trainer gelopen, maar dus ook nooit last gehad. Misschien dat ik in de tussentijd anders ben gaan lopen? (ivm knie dus). Dat is dan wel een krakkemikkig loopje geworden :)



Maar goed, ik geef het deze keer nog wel wat langer rust en zie volgende week wel hoe het gaat. Eén van jullie schreef trouwens dat ik er ijs op moest doen? Bedoel je dan gewoon standaard na het lopen, ook al heb ik bijv. geen last volgende week.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Hoi websje,

Kijk maar uit met die kuit(rijmt)

Wil je niet bang maken ofzo,maar mijn vriend ging vorig jaar mei voetballen na een lange tijd,en was binnen twee minuten al weer van het veld af.Wat bleek?Achillespees afgescheurd!Kon haast niet meer lopen en is de dag erna geopereerd.De andere bleek te zijn verrekt,en daar is hij gewoon mee door gelopen,met als gevolg dat hij er nu naar ruim een jaar nog steeds last van heeft.Misschien moet je dus gewoon even naar de dokter,voordat je straks weer heel lang niet kan/mag sporten.Succes,Boma
Alle reacties Link kopieren
Ik zal ook eens een duit in het zakje doen. (Al heb ik nul komma nul verstand van hardlopen) Maar misschien is het te verhelpen met een op maat gemaakt zooltje? Of zo'n enkel-sportbandage? Dat laatste gebruikt m'n vader bij het sporten, hij heeft ook een zeer rijk verleden aan achillespees-blessures. :)
Alle reacties Link kopieren
Jullie ook bedankt voor de reacties -waarschuwingen:)-. Ik geef het even rust en wil de volgende keer eerst proberen te lopen op andere schoenen (om er zeker van te zijn dat het daar niet aan ligt). Als ik er dan weer last van krijg ga ik inderdaad maar langs de dokter, want ik heb echt geen zin in een blessure waar ik maanden last van hou.



@meisje: Dat zou zo langzamerhand wel een heel vreemd gezicht worden in de zomer. Kniebrace, soms extra versteviging voor de pols en een enkelband  Ik heb nog goede zooltjes die ik wel ga proberen!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Om nog even te laten weten hoe het gaat: na even rust te hebben gehouden, heb ik vanavond op andere schoenen en met zooltjes gelopen. En ik heb nergens last van!  (nou ja, nog niet. De spierpijn zal morgen wel inkicken)

Dus ik weet niet wat het was, maar ik ga op zoek naar nieuwe schoenen en het rustig proberen op te bouwen. Bedankt voor het meedenken en de waarschuwingen!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Up voor de startende runners :-p
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Succes Webs en luister goed naar je lichaam. Echt je wil niet weten hoelang je kunt blijven lopen met dit soort blessures. Ik dacht eerder aan een soort van beginnende zweepslag. Maar dat krijg je meestal alleen bij overbelasting.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Websje,



Ik wil je ook niet laten schrikken maar ik heb een paar jaar ook een achillespeesblessure gehad.



De huisarts zei dat er niets aan te doen was en dat het wel maanden zou kunnen duren. En helaas dat klopte.... Het was ook onduidelijk waar het door is gekomen maar ik heb er wel 8 maanden last van gehad en voelde het al bij een wandelingetje van een paar minuten laat staan dat ik kon sporten. Inmiddels is het 3 jaar geleden en sport ik weer gewoon maar ik ben gestopt met steps want dat is een te grote belasting. Rennen/hardlopen gaat wel maar ik voel het toch nog steeds af en toe heel licht en dan luister ik maar naar mijn lichaam en ga dan maar niet meer te lang door.



Ik hoop voor jou dat je er niet zo lang last van hebt!

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven