Gezondheid alle pijlers

Endometriose en hormonen

04-02-2015 15:53 489 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik schreef een tijdje mee in het endo topic maar die is inmiddels stil, vandaar even een eigen topic.



Sinds 3/4 jaar weet ik dat ik endometriose heb, ik ben onder behandeling in het VU. Sinds mijn 15e (nu 23) heb ik de ene na de andere pil gehad maar nergens reageerde ik heel goed op. Dit varieerde van constant bloeden naar extreme moodswings, dagenlang misselijk zijn en zo'n beetje alle mogelijke bijwerkingen door elkaar.



Ik ben een half jaar geleden gestopt met de pil. Ik 'mag' eigenlijk niet ongesteld worden maar ik kon het gewoon echt even niet hebben na de zoveelste nieuwe pil. En nu voor het eerst in 8 jaar pilloos..

Ik voel me werkelijk helemaal fantastisch. Zit beter in m'n vel, heb meer geduld, minder dipjes, minder last van misselijkheid, relativeringsvermogen (en dat bezat ik eerst echt niet :')) en ben veel luchthartiger en positiever. Mijn omgeving en ik zijn hier allemaal erg verbaast om, zo'n verandering had ik iig niet verwacht.

Maar! De eerste maanden ging het nog wel met menstruatiepijn. Inmiddels is dat niet meer zo. Heb deze week al meerdere keren boven de wc gehangen, kan niet slapen van de pijn in mijn buik, rug en benen en mijn alles doet zeer. Leuk experiment dus dat stoppen met de pil maar moet er toch weer aan geloven ben ik bang. En echt bang want ik was écht niet leuk aan de pil. Maar dit is ook geen doen. Beetje kiezen uit twee kwaden dus.



Nu ben ik aan het rond zoeken en het enige wat mij momenteel nog wat lijkt is een mirena spiraal. Hoewel ik weet dat dat bij endometriose niet aangeraden wordt.



Heeft iemand met endo toch een spiraal en hoe bevalt dat? Of iemand een compleet nieuwe pil waar ik mogelijk niet van gehoord heb en die ik echt moet proberen? Zal zo even mijn lijst zoeken met pillen die ik al gehad heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar je lijst met pillen. Cerazette al gehad?
Alle reacties Link kopieren
Diane-35, microgynon 30, microgynon 50, daar nog twee 'merkloze' variante van, Yazzmin, Zoely, Orgametril, Provera in pilvorm, de prikpil en mogelijk nog qlaira maar dat weet ik niet eens zeker meer.



De bijwerkingen bij de prikpil waren trouwens het grootst, ik werd daar depressief en compleet hysterisch van. De Yazzmin was het fijnst maar daar had ik echt veel bloedverlies bij in de stopweek, als in wekkers in de nacht en megatampons met maandverband en nog doorlekken. Van de Zoely gingen mijn borsten gigantisch groeien en kreeg ik buik en hoofdpijn.



Ik zal eens zoeken aar de cerazette Bootje. Weet dat ik het ooit besproken heb met m'n arts maar geen idee waarom die het niet werd toen.
Ik lees mee. Ik heb endo symptomen. Niet formeel vastgesteld, HA geeft aan dat het dat wel zou kunnen zijn. Hij adviseert hormonen en aangezien ik de pil niet meer wil (voel me stukken beter zonder) heb ik de myrenaspiraal gekozen. Hij moet nog worden geplaatst, maar lees nu dat dit niet wordt aanbevolen icm endo? Misschien moet ik me dan toch laten doorverwijzen naar de gyn. Ik heb niet het idee dat mijn HA veel van endo weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of dat het 'officiële' advies is Sjors. Maar mijn gyn was er bij mij iig niet happig op omdat je soms nog een eisprong heb en omdat ik normaal gezien overal dwars doorheen bloed. En als ik hem heb is het zonde om hem na 2 maanden weer te verwijderen dus moet goed bedenken of ik dat er nu wel voor over heb. Als het aan mij ligt doe ik lekker helemaal niets maar dat is nu helaas geen optie meer. Zal er de komende maanden toch weer aan moeten geloven
Alle reacties Link kopieren
Hoi Koettie! Ik heb ook endometriose en heb alle pillen die jij noemt ook gehad. Bij allemaal voel ik me waardeloos. Slik nu Cerazette en dat gaat bij mij heel goed. Je slikt hem continue door dus geen stopweek meer. Ik heb heel af en toe wel een doorbraakbloeding en dan las ik zelf even een stopweek in. Maar in die dagen heb ik dan maar heel weinig bloedverlies en weinig pijn. Daarna ga ik dan gewoon weer verder met de strip waarmee ik bezig was. Ik ben er heel blij mee in ieder geval
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
ik heb endometriose en heb een Mirenaspiraal. Ik ben er heel erg blij mee!

Met pil was ik vreselijk en bloedde ik continue. Nu met spiraal ben ik veel gelijkmatiger dan ik met pil was en ik bloed niet meer! Geen menstruatie, wat een zegen!!

Mijn gyn adviseerde het juist en ik moet zeggen, ik ben blij.
quote:pinkelot80 schreef op 04 februari 2015 @ 17:40:

ik heb endometriose en heb een Mirenaspiraal. Ik ben er heel erg blij mee!

Met pil was ik vreselijk en bloedde ik continue. Nu met spiraal ben ik veel gelijkmatiger dan ik met pil was en ik bloed niet meer! Geen menstruatie, wat een zegen!!

Mijn gyn adviseerde het juist en ik moet zeggen, ik ben blij.Oké, fijn om te horen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je vaak een doorbraakbloeding Garcia? Werd zo onregelmatig ongesteld dat ik gek werd. Soms na 2 weken, na 6 weken, dan weer na 3..

Dus toch een optie Pinkelot. Nouja, zal het allemaal weer eens met m'n arts gaan bespreken binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt de mirena helaas niet. Heb 'm 5 maanden gehad en was 5 maanden ongesteld. Toen was ik het helemaal zat en heb ik hem weer laten verwijderen. Het is bij endometriose gewoon heel erg zoeken wat goed voor je werkt. De spiraal schijnt bij verreweg de meeste vrouwen het beste te werken inderdaad. De Cerazette is nog redelijk onbekend qua effect bij endometriose, geloof ik.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik m nu driekwart jaar en het is 2x gebeurd. Sowieso moet je het (volgens mijn arts dan) even de tijd geven om een spiegel op te bouwen.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
5 maanden, uhl! Dat is dus mijn grootste angst, dat trek ik echt niet hoor. Ik werk en zit op school dus 7 dagen per week bezig zijn is geen uitzondering. Voel me al slap als een vaatdoek voelen bij het idee dat ik dan constant aan het bloeden ben met alle pijn erbij. Grrr. Ik stem voor een wonderpil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens de eerste 5 maanden wel een menstruatie gehad. Maar minder heftig!

Vanaf maand 6 helemaal niets meer, precies zoals de gyn had voorspeld.

Ik hoop dat je iets vindt dat werkt voor jou Koettie.
Alle reacties Link kopieren
Ik was 5 maanden lang iedere dag "ongesteld", dus dat was minder geslaagd
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
De Orgametril al geprobeerd? Ik slikte deze door en had geen pijn en menstruatie meer. Ook geen andere bijwerkingen. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:flopjehansopje schreef op 04 februari 2015 @ 23:27:

De Orgametril al geprobeerd? Ik slikte deze door en had geen pijn en menstruatie meer. Ook geen andere bijwerkingen. Ideaal!Oh even OP aanpassen dus, deze heb ik inderdaad ook gehad. Met verschillende doses. Van 3 pillen tot 1.. Was vreselijk. Nooooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Orgametril ook gehad. Nog nooit zo depressief geweest. Zelfs de dokter vond het beter dat ik snel stopte toen
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ik had precies hetzelfde. Toen ik stopte met de pil om even "niks" te hebben, ging het in het begin goed. Maar elke maand kreeg ik er een paar extra pijn-dagen bij, op een gegeven moment had ik gewoon chronische buik- en rugpijn, met natuurlijk het hoogtepunt (of ik moet eigenlijk zeggen: dieptepunt) tijdens de menstruatie. Ik heb geen kijkoperatie gehad, maar endometriose is een goede mogelijkheid volgens de gyn.



Ik heb toen de mirena genomen, waar ik na het inzetten een week lang krampen van heb gehad. In het begin ging het redelijk, maar ik bleef ongesteld worden. Hier was geen touw aan vast te knopen. Soms sloeg het wel een maand over, maar dan was het er opeens weer en er zat geen duidelijke structuur in.

Ook kreeg ik op een gegeven moment elke maand weer meer pijn, zoveel pijn. Ik heb hem eruit laten halen, en ben weer aan m'n geliefde Diane 35. Voor mij werkt die het beste.



Maar elk lichaam is anders, dus ik kan alleen maar zeggen: probeer het
Alle reacties Link kopieren
Zelfde verhaal hier Yolo. Nu ruim half jaar gestopt en ging eigenlijk prima. Vorige maand nog controle en toen viel het allemaal wel mee, iets vaker buikpijn maar te doen. Maar deze menstruatie was weer ouderwets met kruik en zielig op de bank.



En tja, dat proberen is natuurlijk al jaren in volle gang, vandaar dat ik eigenlijk wat huiverig ben om weer te beginnen. Maar goed, als ik moed bij elkaar geraapt heb (misschien stel ik het nog één maandje uit..) eens vragen naar mirena of Cerazette.



Hebben jullie trouwens ook dat iets maar een tijdje werkt? Sommige pillen gingen een jaar goed en daarna alleen nog maar drama en dan moest ik weer overstappen. Geen idee of dit Endo-gerelateerd is of gewoon Koettie-gerelateerd.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werken pillen ook nooit lang Koettie. De Cerazette is wat dat betreft nu ook een uitzondering voor mij. Ben er heel blij mee. Maar goed, ik lijk zo langzamerhand wel een Cerazette spammer
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Hey Koettie!



Bij mij heeft Lucrin geholpen (wel heftig hoor, 3 maanden in de overgang) en daarna 3 maanden Cerazette.
Alle reacties Link kopieren
quote:noopes schreef op 06 februari 2015 @ 18:06:

Hey Koettie!



Bij mij heeft Lucrin geholpen (wel heftig hoor, 3 maanden in de overgang) en daarna 3 maanden Cerazette.



Heee! Das lang geleden.



Ook al een cerazette spammerT dus inmiddels. Volgens mij moet ik eraan geloven
Alle reacties Link kopieren
Zonder Lucrin ervoor kreeg ik doorbraakbloedingen, daarna niet.
Alle reacties Link kopieren
Brrr. Lucrin ben ik sowieso niet van plan. Ik ging al helemaal verkeerd op de prikpil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven