Gezondheid alle pijlers

Auw Auw, mijn hand verbrand, wat kan ik tegen de pijn doen?

03-07-2007 21:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net, tijdens het koken kreeg ik een vetspetter op mijn hand, het stukje handpalm onder de duim zeg maar. Ik heb het meteen langdurig gekoeld onder de kraan, maar het ziet er naar uit dat er een grote blaar opkomt en het brandt vreselijk. Weet iemand wat ik tegen de pijn kan doen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Madiken,



Aloe vera gel wil nog wel eens helpen, maar dat moet je maar net in huis hebben.



Voor blaarvorming tegen te gaan, kun je een rauwe aardappel door het midden snijden, een plakje ervan nemen en op je brandwond leggen. Gegarandeerd geen blaren.



Is iets wat ik van mijn moeder heb geleerd. De aardappel zuigt het vocht uit de brandwond, waardoor er geen blaar ontstaat.



Heb jaren terug mijn handen verbrand, waterkoker over mijn handen uitgegoten :( (op mijn verjaardag), moeder was erbij, heeft aardappelen geschild, en alles in de aardappel verpakt. Dag erna wel pijn, maar geen blaar te bekennen !



Gr Puurnatuur
Je hand onder een stromende kraan houden (net niet koud), een minuutje of 15 minimaal. Daarna koelen met een ijsmasker als je die hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja Malu,

Ik zit nu steeds met ijscomnpressen erop. Ik ga zo meteen naar bed en dan doe ik er (op aanraden van het Kruidenvrouwtje op de gelijknamige pagina) een laag groene leem op met verband. Ik hoop da thet in combinatie met een paracetamol wat helpt.

Shit, dit is echt pijnlijk.
hai Madiken,

witte tandpasta (zonder kleurtjes, geen gel) helpt ook goed om de brand eruit te halen. tegen blaarvorming denk ik niet dat het helpt, maar tegen de brandende pijn helpt het zeker.

sterkte ermee!

Yin
Alle reacties Link kopieren
Als er een blaar opkomt, niks opsmeren want dan vergroot je de kans op infectie:



Zie ook onderstaand stukje van de site van de kring apotheek:









Let op:

Smeer nooit iets op een brandwond. Dek brandwonden met

een steriele wondbedekker af. Vermijd niet steriele wondbedekkers en contact

met de wond. Omdat het verdedigingsmechanisme van de huid niet meer werkt,

kan een brandwond gemakkelijk infecteren. Gebruik daarom nooit brandwondenzalf.

Door het smeren worden bacteriën op de huid gebracht.

Bovendien wordt de diagnose van de verbrandingsgraad bemoeilijkt. Prik

brandblaren nooit kapot!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heb je hier nu niets meer aan, want je moet het maar net in huis hebben, maar mijn magische middeltje is tea tree olie, die van Chi.



Ik heb zelf ook laatst tijdens het koken een vinger verbrand, meteen een koud compres gemaakt met water, en daarop Tea Tree olie gedrenkt.



Ik zweer het je, de pijn trekt meteen weg! Wat anders een gemene blaar was geworden, trok binnen 24 uur weg, geweldig spul.



Dus tja, voor nu heb ik helaas niks voor je, maar altijd handig om Tea Tree olie in huis te hebben voor een volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
Beetje mosterd, want je hebt je al gebrand...



Maar voor de duidelijkheid:



Als je je gebrand hebt, meteen koelen met LAUW water! Als je met koud water koelt trekt de brand verder je hand in en heb je er dus meer last van.



Als er geen blaar zit: brandwondenzalf van Weleda erop. Werkt bij mij prima.

Wel een blaar: Steriel gaasje erop zodat je er niet aan kan zitten en er vooral niks opsmeren en zorgen dat de blaar niet open gaat.

Wanneer het er erger uitziet dan een blaar, zeg maar bladderende huid (sorry voor deze plastische uitdrukking) even langs de EHBO en dan krijg je daar alles wat je nodig hebt en word het goed verzorgd.
Gewoon naar de apotheek gaan. Ik heb speciale gaasjes gekocht ervoor (ben de naam even kwijt). Er zit een soort van naar menthol ruikende zalf op, die de pijn binnen een paar minuten behoorlijk wegneemt.

Het helpt echt.
Alle reacties Link kopieren
pijnlijk!  Vannacht kan het ook nog pijn doen. Mijn ervaring is dat als je je hand in een emmer m koud water doet en op je buik gaat liggen, jr toch kunt slapen....
pijnlijk!  Vannacht kan het ook nog pijn doen. Mijn ervaring is dat als je je hand in een emmer m koud water doet en op je buik gaat liggen, jr toch kunt slapen....
Met als risico dat je in je bed plast, heb ik wel eens gehoord.:D
Let wel op met tea tree: ik ben er allergisch voor, en krijg exceem op de plekken waar ik het opsmeer. Terwijl ik nooit ergens allergische op reageer! Dus: niet doen op wonden oid, maar eerst uittesten of je er tegen kunt. En ja, ik heb de meest pure vorm in huis, zonder toevoegingen.
Alle reacties Link kopieren
Ook achteraf: als je direct als het gebeurt je mond/tong op het wondje zet, heb je de tijd om lauw koelwater te regelen, en haal je de ergste brand eruit.
Alle reacties Link kopieren
Let wel op met tea tree: ik ben er allergisch voor, en krijg exceem op de plekken waar ik het opsmeer. Terwijl ik nooit ergens allergische op reageer! Dus: niet doen op wonden oid, maar eerst uittesten of je er tegen kunt. En ja, ik heb de meest pure vorm in huis, zonder toevoegingen.
Teatree olie mag puur op de huid, maar NOOIT op de huid die open is door wondjes o.i.d.



Gr. Puurnatuur
Alle reacties Link kopieren


Gewoon naar de apotheek gaan. Ik heb speciale gaasjes gekocht ervoor (ben de naam even kwijt). Er zit een soort van naar menthol ruikende zalf op, die de pijn binnen een paar minuten behoorlijk wegneemt.

Het helpt echt.



Dat kunnen verschillende soorten zalfverbanden zijn:P meestal worden metallineverbanden gebruikt, maar ook dingen als comfeel plus ulcus of duoderm :)

De verbanden die ik noem zijn wel dure verbanden trouwens, dus die zul je niet zo snel bij de apotheek kopen.




quote: origineel reageerde



Let wel op met tea tree: ik ben er allergisch voor, en krijg exceem op de plekken waar ik het opsmeer. Terwijl ik nooit ergens allergische op reageer! Dus: niet doen op wonden oid, maar eerst uittesten of je er tegen kunt. En ja, ik heb de meest pure vorm in huis, zonder toevoegingen. Teatree olie mag puur op de huid, maar NOOIT op de huid die open is door wondjes o.i.d.



Gr. Puurnatuur



helemaal mee eens! en ook dan: testen op een onopvallende plek! Ik was zo slim om het direct op mijn gezicht te smeren. Niet fijn, zo'n grote exceem vlek :( Dat was na ca. een week gebruik, dus je kunt echt allergie voor dit spulletje kweken. natuurlijk wil echt niet altijd zeggen goed.




quote: lapin reageerde



Gewoon naar de apotheek gaan. Ik heb speciale gaasjes gekocht ervoor (ben de naam even kwijt). Er zit een soort van naar menthol ruikende zalf op, die de pijn binnen een paar minuten behoorlijk wegneemt.

Het helpt echt. Dat kunnen verschillende soorten zalfverbanden zijn:P meestal worden metallineverbanden gebruikt, maar ook dingen als comfeel plus ulcus of duoderm :)

De verbanden die ik noem zijn wel dure verbanden trouwens, dus die zul je niet zo snel bij de apotheek kopen.
Het heet Biogaze en kostte iets van 10 euro voor 10 gaasjes.
Alle reacties Link kopieren
Honing erop smeren! Zou echt werken.
Honing erop smeren! Zou echt werken.
Nou je het zegt, doen ze in verpleeghuizen ook bij doorligwonden. Zou desinfecteren en werkt als een tierelier!
Alle reacties Link kopieren
En tegen de pijn en de littekens nadien werkt pure lavendelolie. drie maal daags inmasseren (alleen als de wond dicht is, nooit op open wonden smeren) en het resultaat is verbluffend! Bij natuurwinkels te koop. Het stinkt wel, maar werkt als een tierelier! Als je geen lavendelolie kan vinden, werkt homeopathie van VSM ook. (lavendelolie werkt ook bij insectenbeten, brandnetelprikken en andere huidirritaties, ik heb het altijd bij me!)
Alle reacties Link kopieren
honing is idd voor zo'n beetje alles goed.

en als al het bovenstaande niet werkt kun je altijd bij de apotheek flamazine zalf halen, prima voor brandwonden en tegen infecties ed.

trouwens, probeer er voor te zorgen dat je blaar dicht blijft, is namelijk steriel wondgebied. als het open gaat heeft het grote kans op infectie!

succes ermee en anders toch even naar de dokter!
Alle reacties Link kopieren
Met het brandwondje steeds weer door je haren gaan. Dat haalt de brand eruit.
Alle reacties Link kopieren
Is alleen een beetje lastig als het je knie is..... :D

Helpt dus alleen bij brandwondjes aan je handen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven